Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T1x

Featured Replies

• Svar 158
  • Visningar 28,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• *skådar Jaktsidan förvandlas till Robsoft framför mina egna ögon* Lätt forumets sämsta tråd.

• Mike, har din Fleshlight kleggat ihop? Det finns fler att köpa

• Ok - fakta i målet....... Tikka är en lågprisproducent. Inte bra, inte bäst - acceptabel. I brist på annat, acceptabel. Något man hålls med om man måste men lämnar så fort man kan. Givet det

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Varken T3 eller Quad gjorde mig upphetsad och har heller aldrig gillat plast men T1x hade ändå något som väckte nyfikenhet :o

Fast saknar min Anschütz 54 Match och brukar ibland fundera varför vi skildes åt..

Publicerat
23 hours ago Mad Mike sa:

"Personligen skjuter bättre med en fullvuxen bössa" då utgår jag från att du har en T3 superlight då T1x väger 2.5-2.6kilo annars faller den liknelsen.En vanlig T3 väger minst ett halvkilo mer och bör då inte vara utrustad med ljuddämpare eller särskilt tung kikare om någon liknelse skall upplevas.

Slutstycket på T1x har dels kortare öppningsvinkel samt kortare utväxling än ett standard T3 slutstycke så omladdningsmomenten är helt olika varandra.

Så vad ska ge liknelsen?? Kolvlängden kan omöjligt vara en avgörande faktor, pistolgreppet eller framstocken kan omöjligt vara en avgörande faktor, det sista som återstår är avtrycket ja det är det enda som exakt identiskt och om avtrycket är en så avgörande faktor för användande av vapen så förutsätter jag att inga andra vapen än Tikka finns i din garderob;)

Nu har jag inte läst reklamerna eller satt mig in i hur den har marknadsförts så det kan jag inte utala mig om.

Med fullvuxen menar jag att kolven passar hyfsat för en vuxen man, om man stör sig på vikten så borde det gå att lösa med någon form av vikter eller tung kikare.
Så du menar att kolv mått och längd inte spelar någon roll för skyttet?

Isåfall tror/tycker vi olika, min åsikt är att jag skjuter bättre med en kolv som är lagom lång och passar, än en kolv som är för kort och inte passar.
även om jag inte använder den super mycket, så är det är lite små störigt att kolven på min 22a är för kort. hade gärna haft 5cm längre i fram änden och minst lika mycket i bakkant.

Men om denna bössan nu är helt jädra värdelös, vilken 22a tycker du att man ska köpa då istället om man vill lägga ca 6500kr ?

Publicerat
22 minutes ago 19Henke94 sa:

Nu har jag inte läst reklamerna eller satt mig in i hur den har marknadsförts så det kan jag inte utala mig om.

Med fullvuxen menar jag att kolven passar hyfsat för en vuxen man, om man stör sig på vikten så borde det gå att lösa med någon form av vikter eller tung kikare.
Så du menar att kolv mått och längd inte spelar någon roll för skyttet?

Isåfall tror/tycker vi olika, min åsikt är att jag skjuter bättre med en kolv som är lagom lång och passar, än en kolv som är för kort och inte passar.
även om jag inte använder den super mycket, så är det är lite små störigt att kolven på min 22a är för kort. hade gärna haft 5cm längre i fram änden och minst lika mycket i bakkant.

Men om denna bössan nu är helt jädra värdelös, vilken 22a tycker du att man ska köpa då istället om man vill lägga ca 6500kr ?

Jag menar att tikkas kolvmått knappast är unika ej heller har dom patent på ett visst mått, att anpassa en kolv så man trivs med den samt att den passar torde vara något av det enklaste man kan fixa själv;)

Nu vet jag inte vad du har för 22:a men extremt korta kolvar är inte standard.

Vill du ha en 22:a? Gå på walter borgs auktion och ropa in valfri anschutz,krico eller annat fabrikat för mellan 2000-4000,det är ungefär vad vapen i standardutförande klubbas för,ofta med optik på.Du kan klämma på samtliga i butiken innan auktion.

/Mike

Publicerat

Jag tycker att den är lite högt prissatt med tanke på vad man får, personligen så hade jag köpt en CZ453 i trä och sparat en tusenlapp. Eller så hade jag lagt på en tusenlapp och köpt den nya.. Betydligt roligare, och mer välgjorda T-bolten. 

Publicerat
36 minutes ago Mad Mike sa:

Jag menar att tikkas kolvmått knappast är unika ej heller har dom patent på ett visst mått, att anpassa en kolv så man trivs med den samt att den passar torde vara något av det enklaste man kan fixa själv;)

Nu vet jag inte vad du har för 22:a men extremt korta kolvar är inte standard.

Vill du ha en 22:a? Gå på walter borgs auktion och ropa in valfri anschutz,krico eller annat fabrikat för mellan 2000-4000,det är ungefär vad vapen i standardutförande klubbas för,ofta med optik på.Du kan klämma på samtliga i butiken innan auktion.

/Mike

Ja det finns väldigt mycket fint om man vill köpa begagnat, nu tänkte jag mer om man vill köpa något nytt.

Vilken 22a skall man köpa om man skall köpa nytt, och inte vill lägga mer än typ 6,5 - 7 papp ?

krico har jag haft och det var ingen wow upplevelse. Ful som stryk och den var väldigt kinkig för vilken ammunition man stoppade i den,  . anschutz har en kompis och den skjuter riktigt bra. Så absolut kan man köpa kanon fina begagnade.
Men om man pratar nytt och ska handla i mellanpris klassen. så tycker jag att tikkan är välkommen.

Min 22a är en marlin osäker på modell, och jag har inte tänkt byta bort den. väldigt tråkig bössa och mini dvärg kolv men den skjuter bra och det är en slit och släng bössa så det kan kvitta för min del.
Det jag tycker är konstigt är att t1an blir total sågad här och jag har inte sett ett enda argument som kan förklara varför den är så dålig?

Publicerat

Jag känner att jag har sagt vad som finns att säga om den här bössan, vi har gått varvet runt och jag orkar inte lägga mer energi på missfostret.

Dags att ta hand om mina egna bössor istället.

Bra tips om alternativa vapen har redan framkommit, jag har inget mer att tillägga.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Nu är väl inte 22or unika men det finns ju fruktansvärt mycket skräpbössor i den kategorin som aldrig borde lämnat fabriken. Samtidigt mest styvmoderligt hanterade utav sina brukare och förses inte sällan med usla sikten. 

Bland de bössor jag har så utsätts mina klass 3-4 inkl hagel för absolut störst påfrestningar sett till yttre påfrestningar varför en god konstruktion är viktigt. 

Trist att behöva packa ihop och åka ner 3mil från fjället för att bössan jäklas.. Skulle även vela ha BRA öppna riktmedel vilket tycks vara sällsynt? 

Publicerat
20 hours ago Havakko sa:

Om vi ska penetrera frågan djupare, vad är det då egentligen som är dåligt med Tikkan? Onödigt överdimensionerad för kalibern kan jag hålla med om men resten tycks mest vara en avsky mot Tikka som tillverkare :P

Att man gör en snudd på extremkorkad design sett vad den lilla patronen behöver är krasst sett korkat men visst - man gör ju ngt som ingen annan gör.

Kommer den att funka som vapen sett? Skulle bli förvånad om den inte gör det. Men det är inte frågan. Frågan är om man överhuvudtaget vet något om vapen eller helt enkelt bara skiter i den kunskapen och låter nån värdelös äcklig marknadsknodd blåsa kunderna med något ingen egentligen vill ha - om det stått ett annat märke på lådan. Och ja - reklamare har ett ytterst lågt människovärde i mina ögon. Produktionsingenjörer kan jag stå ut med, så länge de hålls i bilindustrin eller liknande. De borde bara vara portade i vapenbranchen så man slapp se deras sloppiga massproducerade skit.

Så avsky mot Tikka vet jag inte - Tikka är en lågprisproducent som gör vapen där pris och prestanda möts. Det är varken mer eller mindre än så. Det är ju inte så att vi pratar om en kvalitetsproducent direkt.....

Men det är också - vilket härmed bevisas - en producent som inte drar sig för kapitalisera sitt varumärke dvs medvetet väljer att producera något som förmodligen kommer att sänka varumärket på lite sikt för en kortsiktig vinst. Vilket är lite märkligt sett i vilket segment de ligger...... De vill uppenbarligen ner i kedjan. A la bonne heure.

Risken blir lite att dumstruten överförs till kunden. Visar du dig med denna och resten av världen behöver inte längre att tro att du är korkad - de vet. Dels för att du har gått på bluffen. Dels för att du har ett groteskt överdimensionerat vapen som inte ens den mest dollarkåta sovjetiska bysmedsfirma ens skulle inbilla sig tro på.

Jag kan verkligen inte säga att jag hatar Tikka, och jag har inte gjort det tidigare heller. Förr tvärt om. Men jag hyser ett visst förakt mot Sako sedan tidigare för deras direkt hjärndöda tilltal mot sina kunder, det har på intet vis minskat med den här intellektuella och tekniska harakirin.

T

Publicerat

pmt, kan du inte ta och testa den för Vapentidningen?

Även om du sågat den här så är jag övertygad om att det blir ett sakligt och objektivt test.

Publicerat
57 minutes ago TokTammas sa:

pmt, kan du inte ta och testa den för Vapentidningen?

Även om du sågat den här så är jag övertygad om att det blir ett sakligt och objektivt test.

I dont do rifles....... I do shotguns.

T

(Du som nu skrattar dig harmynt är bara en dålig, neurotisk och hämmad människa med snäv världsbild - låt vara med hyfsad språkkänsla. Jag bjuder på denna..... Men du är en dålig människa.)

Publicerat
  • Författare

Här var det ord och inga visor ;)

Publicerat

Så det var ett snedsprång i nr 4/2017 då...

Publicerat
7 minutes ago TokTammas sa:

Så det var ett snedsprång i nr 4/2017 då...

Japp. Eller om du hellre vill se det så - en panikåtgärd.....

T

Publicerat

Gör det du Tobias så det blir riktigt gjort.

Testerna i våra jakttidningar ger jag inte mycket för, alltid lagom positiva vad än de provar.

Publicerat

Jag skulle gärna se att pmt testade lite fler kulvapen , idag är det bara idel superlativer om allt skit som finns....blir inte särskilt trovärdigt.

Vem vet kanske det skulle få mig att köpa vapentidningen igen;)

/Mike

Publicerat
23 minutes ago Mad Mike sa:

Vem vet kanske det skulle få mig att köpa vapentidningen igen;)

/Mike

Möjligt. Men nu vill jag inte..... Kulbössor intresserar mig nämligen inte alls. 

T

Publicerat
37 minutes ago pmt sa:

Möjligt. Men nu vill jag inte..... Kulbössor intresserar mig nämligen inte alls. 

T

Inte ens dubbelstudsare..? Det hade jag gärna sett lite tester av.  :whistling:

Dock är jag redan prenumerant...

Publicerat
  • Författare
2 hours ago pmt sa:

T

Skulle inte ha något emot att läsa lite mer om kaliber 16 eller för den delen någon annan udda/bortglömd kaliber :)

Var det förresten du eller Jens som skrev artikeln om bössan med lite annorlunda lås och udda patron? Har inte tidningen framför mig och minnet sviker. 

Publicerat
2 hours ago Havakko sa:

Skulle inte ha något emot att läsa lite mer om kaliber 16 eller för den delen någon annan udda/bortglömd kaliber :)

Kaliber 16 dyker upp lite då och då - jag gör vad jag kan för att promota den. I övrigt är väl 12/50 den mest bortglömda.......

2 hours ago Havakko sa:

Var det förresten du eller Jens som skrev artikeln om bössan med lite annorlunda lås och udda patron? Har inte tidningen framför mig och minnet sviker. 

Tja, sedan 2007 har skrivet runt 160 artiklar, Jens förmodligen minst lika många så det kan det nog vara båda två......

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Tja, sedan 2007 har skrivet runt 160 artiklar, Jens förmodligen minst lika många så det kan det nog vara båda två......

/T

Borde kanske nämnt att det gällde artikeln i senaste numret av Vapentidningen. 

Publicerat
7 hours ago Havakko sa:

Borde kanske nämnt att det gällde artikeln i senaste numret av Vapentidningen. 

Jag är oskyldig ? 

T

Publicerat

Asså, tittar jag på video om bössan så ser lådan betydligt kortare ut än för T3x. Undersidan har ju givetvis samma mått men verkar som att de på något sätt ändå lyckats skala av större delen av lådan på något sätt och sätter i pipan längre bak. (Vilket även vikt m.m. tyder på)

Genom att återanvända delar så kan de producera och sälja billigare. Genom att ha samma yttre mått så finns redan tredjepartsstödet. De verkar utifrån förhandsuppgifter lyckats med iallafall två av tre "Tikka"-features, samma riktigt bra orginaltrycke och mycket fin slutstycksgång. Har de bara precisionen också så tror jag detta kan bli en riktig vinnare, speciellt på amerikanska marknaden med priset där.

Jag sällar mig till den positiva sidan fram till motsatsen bevisats.

Publicerat

Att den kommer sälja tvekar jag inte en sekund på,dock tycker jag det är mycket tragiskt att såväl här som i jaktpressen så hyllas och premieras billigaste tänkbara lösningar.

De signaler vi och pressen sänder ut till tillverkarna är att teknisk utveckling,brillians och tolerans är inget majoriteten vill betala för,en billigare lösning på redan befintlig konstruktion är vad vi vill ha däremot(titta bara på utvecklingen på centralantända repeterstudsare de senaste åren)

Detta kommer på sikt att tvinga alla tillverkare av högkvalitativa vapen idag att ställa om produktionen till skit eller lägga ner.

Det hela har fått samma sjuka som offentlig upphandling,det är aldrig det bästa alternativet som vinner utan det billigaste så länge skallkraven är uppfyllda.

Smäller bössan-ja

kastar den ut tomhylsor-ja

skjuter den tillräckligt bra-ja

Kvaliteten över tid,funktionen över tid,säkerheten över tid är egalt......

För min del är det skit samma för jag är så gammal att det kommer finnas tillräckligt med bra begagnade vapen under min livstid.

/Mike