Publicerat Februari 11, 20188 yr 3 minutes ago Mad Mike sa: Att den kommer sälja tvekar jag inte en sekund på,dock tycker jag det är mycket tragiskt att såväl här som i jaktpressen så hyllas och premieras billigaste tänkbara lösningar. De signaler vi och pressen sänder ut till tillverkarna är att teknisk utveckling,brillians och tolerans är inget majoriteten vill betala för,en billigare lösning på redan befintlig konstruktion är vad vi vill ha däremot(titta bara på utvecklingen på centralantända repeterstudsare de senaste åren) Detta kommer på sikt att tvinga alla tillverkare av högkvalitativa vapen idag att ställa om produktionen till skit eller lägga ner. Det hela har fått samma sjuka som offentlig upphandling,det är aldrig det bästa alternativet som vinner utan det billigaste så länge skallkraven är uppfyllda. Smäller bössan-ja kastar den ut tomhylsor-ja skjuter den tillräckligt bra-ja Kvaliteten över tid,funktionen över tid,säkerheten över tid är egalt...... För min del är det skit samma för jag är så gammal att det kommer finnas tillräckligt med bra begagnade vapen under min livstid. /Mike Här fattar jag inte alls. Du klagar på kvaliteten på ett vapen du inte har hållit i handen, än mindre skjutit? Är den för billig för dig? Är det för mycket reklam för att den ska kunna vara bra? Eller är det avsaknaden av trä som får dig att slå bakut? Det finns idag inte något vad jag vet som säger att inte en T3x kommer hålla över tid precis lika bra som många av de dig hyllade vapnen. (Lätt att glömma att även äldre bössor givetvis har haft sina måndagsexemplar och kvalitetsproblem, de begagnade man ser leva nu är ett urval som har överlevt)
Publicerat Februari 11, 20188 yr Känsla! Mycket handlar om känsla när det gäller vapen tycker jag! Håller man i en gammal gedigen bössa och en nyproducerad lågbudget förstår man. Men därför inte sagt att den nyproducerade skulle vara dålig på något vis, men plast är plast och stål är stål...
Publicerat Februari 11, 20188 yr Känsla kan vara viktigt, känsla är dock definitivt inte samma sak som kvalitet och funktion. Och som sagt, här sågar man en bössa man inte ens hållit i. (Och dessutom på en del helt felaktiga grunder då samma personer t.ex. felaktigt antagit att lådan är av samma storlek som T3x)
Publicerat Februari 11, 20188 yr 5 minutes ago Malx sa: Känsla kan vara viktigt, känsla är dock definitivt inte samma sak som kvalitet och funktion. Och som sagt, här sågar man en bössa man inte ens hållit i. (Och dessutom på en del helt felaktiga grunder då samma personer t.ex. felaktigt antagit att lådan är av samma storlek som T3x) Nej känsla sitter i betraktarens ögon! Jag har faktiskt också fått uppfattningen att lådan har samma yttermått som T3??? Hur som helst tilltalar bössan även en "bakåtsträvare" som mig, haha!
Publicerat Februari 11, 20188 yr 1 minute ago Sako_Finnbear sa: Nej känsla sitter i betraktarens ögon! Jag har faktiskt också fått uppfattningen att lådan har samma yttermått som T3??? Hur som helst tilltalar bössan även en "bakåtsträvare" som mig, haha! Samma mått mot kolven. Däremot verkar den skuren rejält uppåt för att skapa den mera kaliberanpassat. Hittade till slut även en video där de bekräftar detta: Givetvis blir den ändå något tyngre än om man skulle designa allt från början men det är ju en "tradeoff" för att kunna använda alla tillgängliga tillbehör. (Och för lätt vikt är ju något många klagara på rimfirebösserna ändå, dock inte jag) Observera att jag inte funderar på att skaffa någon T1x (och om jag funderat så hade jag ändå definitivt klämt på en innan köp), jag behöver en pipbytare så min moddade 455:a kommer nog få jobba ett tag till.
Publicerat Februari 11, 20188 yr 2 minutes ago Malx sa: Samma mått mot kolven. Däremot verkar den skuren rejält uppåt för att skapa den mera kaliberanpassat. Hittade till slut även en video där de bekräftar detta: Givetvis blir den ändå något tyngre än om man skulle designa allt från början men det är ju en "tradeoff" för att kunna använda alla tillgängliga tillbehör. (Och för lätt vikt är ju något många klagara på rimfirebösserna ändå, dock inte jag) Observera att jag inte funderar på att skaffa någon T1x (och om jag funderat så hade jag ändå definitivt klämt på en innan köp), jag behöver en pipbytare så min moddade 455:a kommer nog få jobba ett tag till. Aha! Ja för jag läste någonstans att den hade samma anläggningsyta mot kolven, så jag bara antog att det var samma yttermått! Jag skulle lätt kunna tänka mig en om den kommer i 22 magnum!
Publicerat Februari 11, 20188 yr 9 minutes ago Malx sa: Här fattar jag inte alls. Du klagar på kvaliteten på ett vapen du inte har hållit i handen, än mindre skjutit? Är den för billig för dig? Är det för mycket reklam för att den ska kunna vara bra? Eller är det avsaknaden av trä som får dig att slå bakut? Det finns idag inte något vad jag vet som säger att inte en T3x kommer hålla över tid precis lika bra som många av de dig hyllade vapnen. (Lätt att glömma att även äldre bössor givetvis har haft sina måndagsexemplar och kvalitetsproblem, de begagnade man ser leva nu är ett urval som har överlevt) Mycket enkelt i min värld fast jag inte är raketforskare. Pris-prestanda och kvalitet går hand i hand,ett ofrånkomligt faktum. Ingen har till dags dato lyckats tillverka en budgetstudsare med superkvalitet och teknisk överlägsenhet så jag är fullständigt övertygad om att Tx1 inte heller kommer skilja sig från det faktumet. Ditt resonemang ovan är för övrigt direkt tillämpbart på offentliga upphandlingar där offerten lovar guld men levererar rostigt junk Jag har varit med så pass läge att jag vet vad man kommer få för pengarna utan att ha hållit i en. /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr 1 minute ago Mad Mike sa: Jag har varit med så pass läge att jag vet vad man kommer få för pengarna utan att ha hållit i en. Likafullt var det du som först fullständigt felaktigt klagade på att lådan är i T3x-storlek... För att härleda till regeringens erfarenhetsmotivering för att tillsätta en viss polischef till en annan hög post. Erfarenhet kan ge kompetens, tyvärr är det dock inget "likamedtecken" däremellan.
Publicerat Februari 11, 20188 yr 1 minute ago Malx sa: Likafullt var det du som först fullständigt felaktigt klagade på att lådan är i T3x-storlek... För att härleda till regeringens erfarenhetsmotivering för att tillsätta en viss polischef till en annan hög post. Erfarenhet kan ge kompetens, tyvärr är det dock inget "likamedtecken" däremellan. Lådan ÄR en T3x ursprungligen,du har uppenbarligen inte läst hela tråden. /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr 2 minutes ago Mad Mike sa: Lådan ÄR en T3x ursprungligen,du har uppenbarligen inte läst hela tråden. /Mike Nej, lådan är inte en T3X-låda. Det är en rimfirelåda som är anpassad till T3xlådan i nederkant. (Vilken väg de utvecklad den är ointressant i slutresultatet). Totallängden på bössan påverkas inte alls som om det hade varit en fullstor T3Xlåda. Inte alls att jämföra med min T3X i 223. Den har för lång låda. (Även om jag mest ogillar det överstora magasinet)
Publicerat Februari 11, 20188 yr 4 minutes ago Malx sa: Nej, lådan är inte en T3X-låda. Det är en rimfirelåda som är anpassad till T3xlådan i nederkant. Återigen....läs tråden. /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr 1 minute ago Mad Mike sa: Återigen....läs tråden. /Mike Jag har läst tråden. Jag ser att du skrivit att den är skuren i överkant men samtidigt hävdar du envist att det är rejält överdimensionerad låda vilket fortfarande verkar helt korkat. Nu ska jag försöka att inte göra samma misstag att hävda något bestämt då jag inte tittat på eller skjutit bössan. Men på de videor jag tittat på när de skjuter så ser jag ingen som helst nackdel som går att härföra till en överdimensionerad låda. (förutom att den då lär ha några gram/hektp extra i vikt)
Publicerat Februari 11, 20188 yr 7 minutes ago Malx sa: Jag har läst tråden. Jag ser att du skrivit att den är skuren i överkant men samtidigt hävdar du envist att det är rejält överdimensionerad låda vilket fortfarande verkar helt korkat. Nu ska jag försöka att inte göra samma misstag att hävda något bestämt då jag inte tittat på eller skjutit bössan. Men på de videor jag tittat på när de skjuter så ser jag ingen som helst nackdel som går att härföra till en överdimensionerad låda. (förutom att den då lär ha några gram/hektp extra i vikt) Om du har läst och inte förstår kan jag inte hjälpa dig. /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr Dags för timeout kanske... Vänta tills ni klämt och kännt på den innan ni sågar / hyllar. Den som först skickat iväg ett halvkilo bly genom pipan lämnar omdöme.
Publicerat Februari 11, 20188 yr Skall i alla fall bli skoj att klämma på den hos min vapenhandlare! Jag gillar inte syntet, men bössan tilltalar mig jäkligt mycket ändå av vad jag sett av den!
Publicerat Februari 11, 20188 yr 1 hour ago TokTammas sa: Dags för timeout kanske... Vänta tills ni klämt och kännt på den innan ni sågar / hyllar. Den som först skickat iväg ett halvkilo bly genom pipan lämnar omdöme. Jag kommer inte skjuta med den eftersom den är fel från början, jag tänker heller inte bo i nordkorea ett år för att förstå att det också är fel utan att testa /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr 36 minutes ago Mad Mike sa: Jag kommer inte skjuta med den eftersom den är fel från början Det fattade vi efter ditt första inlägg. Förstår bara inte att du måste skriva det drygt tjugo till.
Publicerat Februari 11, 20188 yr 7 minutes ago TokTammas sa: Det fattade vi efter ditt första inlägg. Förstår bara inte att du måste skriva det drygt tjugo till. Indirekt vände du dig till mig i ditt förra inlägg men jag insåg inte att kritiker göre sig icke besvär i ryggdunkarnas vänskapsförening, så jag lämnar diskussionen en gång till /Mike
Publicerat Februari 11, 20188 yr 10 minutes ago Mad Mike sa: Indirekt vände du dig till mig i ditt förra inlägg men jag insåg inte att kritiker göre sig icke besvär i ryggdunkarnas vänskapsförening, så jag lämnar diskussionen en gång till /Mike En gång är ingen gång, två gånger är en för mycket.
Publicerat Februari 11, 20188 yr Jag är varken för eller emot, jag vill ha fakta! Inte åsikter byggda på fördomar. Vet man att det är skit efter att ha testat irl så ska man naturligtvis framföra det. Behöver egentligen ingen 22, har redan ett kvalitetsvapen från vapensmidets Mecca, en 10-22 alltså
Publicerat Februari 11, 20188 yr Jag håller med Stadsminister Stefan Löfven...folket är mer polariserade än någonsin...och Tikka T1X är en av anledningarna.
Publicerat Februari 11, 20188 yr Detta är en populär post. 1 hour ago TokTammas sa: Jag är varken för eller emot, jag vill ha fakta! Inte åsikter byggda på fördomar. Vet man att det är skit efter att ha testat irl så ska man naturligtvis framföra det. Ok - fakta i målet....... Tikka är en lågprisproducent. Inte bra, inte bäst - acceptabel. I brist på annat, acceptabel. Något man hålls med om man måste men lämnar så fort man kan. Givet det - exakt vad säger att en T1 inte är som en T3? Typ inget..... Man har byggt en 22LR på en för kalibern grotteskt stort underbeslag. Inte för att man måste, inte för att det är bra, inte för att det är tekniskt ett genomtänkt. Lådan blir ett missmasch eftersom den sitter ovanpå ett underbeslag som är tänkt till en hylsa upp emot 70mm längd, för en patron på 15mm. Det är helt enkelt en jättekorkad teknisk lösning. Lite som att ha ett motorblock i alla bilar - från en V12 till en liten V4a. Fakta. Ser du inte det så förstår du inte vapenteknik. Man gör det för att man dels kapitaliserar på namnet, dels för att det blir billigt. Läs igen - BILLIGT. Lågt pris och hög vinst. Billigt och bra är nämligen en motsägelse. Det kan vara tillräckligt bra (om man har låga krav) - men det gör inget "bra" för den sakens skull. Ska det var "bra för alla" så är det inte den lägste som sätter ribban, det är den med högst krav. Nu är det inte var dag jag och Galne Mikael är på samma bana, men här går vi tom i takt. Det här är inget vapen man behöver testa - det här är värdelöst. Inte för att det inte kommer att fungera, utan för att det är ett rån att sälja skiten till det priset. Det är helt enkelt för uppenbart vad det här är. Det kallas LURENDREJERI, OCKER och ATT IDIOTFÖRKLARA SINA KUNDER. Vi lever i ett relativt fritt land - vill man gå runt med dumstrut på huvudet så gör man naturligtvis det, det har man alla rättigheter i världen att göra. Frågan är bara varför man vill göra det frivilligt. "Genialt kolvbytessystem" - man hade kunnat skratta om det inte var så pinsamt...... /T
Publicerat Februari 11, 20188 yr Detta är en populär post. Hahaha.. att liten pickadoll kan orsaka så mycket bryderier. Som man inte ens är tvungen att köpa.
Publicerat Februari 11, 20188 yr Detta är en populär post. Mm tycker nog att Tikka T3 är bland de avgjort bättre budgetbössorna.. så lite oförtjänt purk tycker jag nog ni är surgubbar
Publicerat Februari 11, 20188 yr Ångrar lite att jag köpte en CZ 455 varmint. Hade gärna haft en T1x med 16" pipa. Men får väll byta in CZ. S