Publicerat September 11, 20241 yr Finns andra fabriker runt om i världen som har kursat så snart de ska stå på egna ben och inte sponsras med skattekronor och bidrag.
Publicerat September 11, 20241 yr 13 hours ago Mulle mek sa: Tveksamt. Det finns en stor fordonstillverkare som inte skulle gilla det. Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon. De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer.
Publicerat September 11, 20241 yr 13 hours ago Islänningen sa: Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon. De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer. Nja det gäller inte alla tillverkare, det finns dom i det tunga segmentet som lagt äggen i 2 korgar, tyvärr är Northvolt en av korgarna.
Publicerat September 11, 20241 yr Det var inga muntra ord om Northvolt i kvällens Rapport o Nordnytt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/allt-fler-av-northvolts-rakningar-till-kronofogden
Publicerat September 12, 20241 yr 22 hours ago Islänningen sa: Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon. De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer. Märkligt att ett stort företag förhoppningsvis styrt av professionella människor hakar på och en hype tillsynes utan större eftertanke och garderingar om pendeln lika snabbt svänger tillbaka. Men så kan det gå när aktivism springer ifrån förnuft.
Publicerat September 12, 20241 yr Någonstans i bakhuvudet snurrar det att nuvarande Northvolt drivs av samma grupp som drev ett litet gruvprojekt som gick i stöpen ( Northmine eller något liknande) Skojare av den högre skolan.
Publicerat September 12, 20241 yr 1 hour ago Järven sa: Märkligt att ett stort företag förhoppningsvis styrt av professionella människor hakar på och en hype tillsynes utan större eftertanke och garderingar om pendeln lika snabbt svänger tillbaka. Men så kan det gå när aktivism springer ifrån förnuft. Desto större visioner och högre siffror, desto mer fartblind blir man.
Publicerat September 12, 20241 yr 2 hours ago kkjon sa: Någonstans i bakhuvudet snurrar det att nuvarande Northvolt drivs av samma grupp som drev ett litet gruvprojekt som gick i stöpen ( Northmine eller något liknande) Skojare av den högre skolan. Du menar Northland Resources som kursade 2014? https://da.se/2023/09/omstart-i-gruvan-vad-kan-norrlands-nya-industri-lara-av-pajala/
Publicerat September 12, 20241 yr 11 hours ago kkjon sa: Någonstans i bakhuvudet snurrar det att nuvarande Northvolt drivs av samma grupp som drev ett litet gruvprojekt som gick i stöpen ( Northmine eller något liknande) Skojare av den högre skolan. H2 Green steel är ju också Harald Mix.
Publicerat September 14, 20241 yr På 2024-09-11 at 07:50 Islänningen sa: Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon. De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer. Det är kanske mörkare än vad som har framkommit för Northwold. Totalstopp för resor och utgifter på Northvolt | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/totalstopp-for-resor-och-utgifter-pa-northvolt Det får ju framtiden utvisa och det kan nog bli rätt snart.
Publicerat September 14, 20241 yr Det är så mycket pengar och prestige i Northvolt, de kommer nog leva kvar i en eller annan form.
Publicerat September 14, 20241 yr 2 hours ago Fläskfia sa: Det är så mycket pengar och prestige i Northvolt, de kommer nog leva kvar i en eller annan form. Ja visst är det det! Vi får se hur det slutar.
Publicerat September 14, 20241 yr Jag sa det redan för en månad sedan till mina kollegor på jobbet, (vi jobbar ju i denna branchen), NV kommer att kursa före årsskiftet. Och jag står fast vid det uttalandet.
Publicerat September 15, 20241 yr 7 hours ago Islänningen sa: Jag sa det redan för en månad sedan till mina kollegor på jobbet, (vi jobbar ju i denna branchen), NV kommer att kursa före årsskiftet. Och jag står fast vid det uttalandet. Det kan bli en rekonstruktion tror jag men inte kk.
Publicerat September 15, 20241 yr 5 hours ago lsjonsson sa: Det kan bli en rekonstruktion tror jag men inte kk. Stackars blåögda svensk 🤣
Publicerat September 15, 20241 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Islänningen sa: Stackars blåögda svensk 🤣 Nu ska inte du kränka vår integritet med dina fascistoida tendenser😜.
Publicerat September 15, 20241 yr 7 hours ago Islänningen sa: Stackars blåögda svensk 🤣 Du har väl hört vad Volvo-Northvolds gemensamma fabrik vill ha i bidrag från staten. 12 miljarder kronor för byggnation i Göteborgstrakten. Mycket pengar.
Publicerat September 15, 20241 yr Vad nu staten ska stoppa in pengar där för? 100% ägarkapital ska finansiera sådan här verksamheter.
Publicerat September 15, 20241 yr Detta är en populär post. Folk får gärna köpa och köra elbil för mig om dom vill, men kom inte och kräv att jag ska vara med och finansiera de urbaniserades (dyra och ekonomiskt vanskliga) klimatångestframdrivna bilägande med skattepengar. Varken när det gäller bilarna, laddstationer eller dess batterier. Bär sig inte elbilar och kringutrustningen på egna meriter är nog världen helt enkelt inte riktigt redo för att ställa om till elbilar.
Publicerat September 17, 20241 yr På 2024-09-15 at 18:14 Fläskfia sa: Vad nu staten ska stoppa in pengar där för? 100% ägarkapital ska finansiera sådan här verksamheter. Håller helt med. Tyvärr har miljöfacisterna förblindad beslutsfattarna i den rödgröna röran, när de delade ut skattepengar till höger och vänster. Så länge det kallades gröna projekt. https://www.expressen.se/debatt/alla-drogs-med-i-fantasin--om-det-grona-norrland/
Publicerat September 17, 20241 yr Krisen på Northvolt gör hela Europa nervöst. https://da.se/2024/09/krisen-pa-northvolt-gor-hela-europa-nervost/
Publicerat September 17, 20241 yr Frågan är bara hur mycket EU och andra finansiärer är redo att punga ut för att rädda Northvolt? Andra aktörer har ju fått kursa, då man var inte redo att stödja med statliga pengar. Har egen erfarenhet av detta. Blev värvad förra året till en fordonstillverkare av elektriska lastbilar och bussar, anpassade till intercity trafik. De hade en förhandsorder på ca. 8000 lastbilar och bussar, där tillverkningen skulle äga rum i Steyr i Österrike. Skulle ansvara för EOL programmering och kvalitetssäkran. 100K i månadslön. Allting var klart, förutom att skriva på kontraktet, men då gick deras batterilevarantör omkull. Hela klabbet kollapsade som ett korthus, med en kk på närmare 8 miljarder.
Publicerat September 17, 20241 yr 20 minutes ago Islänningen sa: Frågan är bara hur mycket EU och andra finansiärer är redo att punga ut för att rädda Northvolt? Andra aktörer har ju fått kursa, då man var inte redo att stödja med statliga pengar. Har egen erfarenhet av detta. Blev värvad förra året till en fordonstillverkare av elektriska lastbilar och bussar, anpassade till intercity trafik. De hade en förhandsorder på ca. 8000 lastbilar och bussar, där tillverkningen skulle äga rum i Steyr i Österrike. Skulle ansvara för EOL programmering och kvalitetssäkran. 100K i månadslön. Allting var klart, förutom att skriva på kontraktet, men då gick deras batterilevarantör omkull. Hela klabbet kollapsade som ett korthus, med en kk på närmare 8 miljarder. Jag kan inget om batterier men låt oss säga att jag köper en Elbil med batteri från en specifik tillverkare, den tillverkaren går i kk och jag behöver ett nytt batteri som inte finns längre. Är bilen att jämställa med skrot då eller kan man ta vilket batteri som helst?
Publicerat September 17, 20241 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Jag kan inget om batterier men låt oss säga att jag köper en Elbil med batteri från en specifik tillverkare, den tillverkaren går i kk och jag behöver ett nytt batteri som inte finns längre. Är bilen att jämställa med skrot då eller kan man ta vilket batteri som helst? Det är biltillverkarens skyldighet enligt lag att se till att reservdelar finns, sen kan de givetvis skifta tillverkare av dessa.