Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat

Finns andra fabriker runt om i världen som har kursat så snart de ska stå på egna ben och inte sponsras med skattekronor och bidrag.

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
13 hours ago Mulle mek sa:

Tveksamt. Det finns en stor fordonstillverkare som inte skulle gilla det.

Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon.  De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer.

Publicerat
13 hours ago Islänningen sa:

Den stora fordonstillverkaren har dragit öronen åt sig och deklarerat att man kommer att fortsätta med förbränningsmotorer i sina fordon.  De sitter lite pyrt till, då de har gjort sig av med både fabrik och utveckling av förbränningsmotorer.

Nja det gäller inte alla tillverkare, det finns dom i det tunga segmentet som lagt äggen i 2 korgar, tyvärr är Northvolt en av korgarna.

Publicerat
22 hours ago Islänningen sa:

Märkligt att ett stort företag förhoppningsvis styrt av professionella människor hakar på och en hype tillsynes utan större eftertanke och garderingar om pendeln lika snabbt svänger tillbaka.

Men så kan det gå när aktivism springer ifrån förnuft.

Publicerat

Någonstans i bakhuvudet snurrar det att nuvarande Northvolt drivs av samma grupp som drev ett litet gruvprojekt som gick i stöpen ( Northmine eller något liknande)

Skojare av den högre skolan.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Märkligt att ett stort företag förhoppningsvis styrt av professionella människor hakar på och en hype tillsynes utan större eftertanke och garderingar om pendeln lika snabbt svänger tillbaka.

Men så kan det gå när aktivism springer ifrån förnuft.

Desto större visioner och högre siffror, desto mer fartblind blir man.

Publicerat
2 hours ago kkjon sa:

Någonstans i bakhuvudet snurrar det att nuvarande Northvolt drivs av samma grupp som drev ett litet gruvprojekt som gick i stöpen ( Northmine eller något liknande)

Du menar Northland Resources som kursade 2014?

https://da.se/2023/09/omstart-i-gruvan-vad-kan-norrlands-nya-industri-lara-av-pajala/

Publicerat
11 hours ago kkjon sa:

H2 Green steel är ju också Harald Mix. 

Publicerat
På 2024-09-11 at 07:50 Islänningen sa:

Det är kanske mörkare än vad som har framkommit för Northwold.

Totalstopp för resor och utgifter på Northvolt | SVT Nyheter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/totalstopp-for-resor-och-utgifter-pa-northvolt

Det får ju framtiden utvisa och det kan nog bli rätt snart.

Publicerat

Det är så mycket pengar och prestige i Northvolt, de kommer nog leva kvar i en eller annan form.

Publicerat
2 hours ago Fläskfia sa:

Det är så mycket pengar och prestige i Northvolt, de kommer nog leva kvar i en eller annan form.

Ja visst är det det! Vi får se hur det slutar.

Publicerat

Jag sa det redan för en månad sedan till mina kollegor på jobbet, (vi jobbar ju i denna branchen), NV kommer att kursa före årsskiftet.  Och jag står fast vid det uttalandet.

Publicerat
7 hours ago Islänningen sa:

Jag sa det redan för en månad sedan till mina kollegor på jobbet, (vi jobbar ju i denna branchen), NV kommer att kursa före årsskiftet.  Och jag står fast vid det uttalandet.

Det kan bli en rekonstruktion tror jag men inte kk.

Publicerat
5 hours ago lsjonsson sa:

Det kan bli en rekonstruktion tror jag men inte kk.

Stackars blåögda svensk 🤣

Publicerat
7 hours ago Islänningen sa:

Stackars blåögda svensk 🤣

Du har väl hört vad Volvo-Northvolds gemensamma fabrik vill ha i bidrag från staten. 12 miljarder kronor för byggnation i Göteborgstrakten. Mycket pengar.

Publicerat

Vad nu staten ska stoppa in pengar där för? 100% ägarkapital ska finansiera sådan här verksamheter.

Publicerat
På 2024-09-15 at 18:14 Fläskfia sa:

Vad nu staten ska stoppa in pengar där för? 100% ägarkapital ska finansiera sådan här verksamheter.

Håller helt med.  Tyvärr har miljöfacisterna förblindad beslutsfattarna i den rödgröna röran, när de delade ut skattepengar till höger och vänster.  Så länge det kallades gröna projekt.

https://www.expressen.se/debatt/alla-drogs-med-i-fantasin--om-det-grona-norrland/

Publicerat

Frågan är bara hur mycket EU och andra finansiärer är redo att punga ut för att rädda Northvolt?  Andra aktörer har ju fått kursa, då man var inte redo att stödja med statliga pengar.

Har egen erfarenhet av detta.

Blev värvad förra året till en fordonstillverkare av elektriska lastbilar och bussar, anpassade till intercity trafik.  De hade en förhandsorder på ca. 8000 lastbilar och bussar, där tillverkningen skulle äga rum i Steyr i Österrike.

Skulle ansvara för EOL programmering och kvalitetssäkran.  100K i månadslön.

Allting var klart, förutom att skriva på kontraktet, men då gick deras batterilevarantör omkull.  Hela klabbet kollapsade som ett korthus, med en kk på närmare 8 miljarder.

Publicerat
20 minutes ago Islänningen sa:

Frågan är bara hur mycket EU och andra finansiärer är redo att punga ut för att rädda Northvolt?  Andra aktörer har ju fått kursa, då man var inte redo att stödja med statliga pengar.

Har egen erfarenhet av detta.

Blev värvad förra året till en fordonstillverkare av elektriska lastbilar och bussar, anpassade till intercity trafik.  De hade en förhandsorder på ca. 8000 lastbilar och bussar, där tillverkningen skulle äga rum i Steyr i Österrike.

Skulle ansvara för EOL programmering och kvalitetssäkran.  100K i månadslön.

Allting var klart, förutom att skriva på kontraktet, men då gick deras batterilevarantör omkull.  Hela klabbet kollapsade som ett korthus, med en kk på närmare 8 miljarder.

Jag kan inget om batterier men låt oss säga att jag köper en Elbil med batteri från en specifik tillverkare, den tillverkaren går i kk och jag behöver ett nytt batteri som inte finns längre.

Är bilen att jämställa med skrot då eller kan man ta vilket batteri som helst?

Publicerat

Vi får nog snart göra som Flintstones 

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Jag kan inget om batterier men låt oss säga att jag köper en Elbil med batteri från en specifik tillverkare, den tillverkaren går i kk och jag behöver ett nytt batteri som inte finns längre.

Är bilen att jämställa med skrot då eller kan man ta vilket batteri som helst?

Det är biltillverkarens skyldighet enligt lag att se till att reservdelar finns, sen kan de givetvis skifta tillverkare av dessa.