Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

Publicerat
51 minutes ago Buck sa:

Det är biltillverkarens skyldighet enligt lag att se till att reservdelar finns, sen kan de givetvis skifta tillverkare av dessa.

Absolut men förstå mig rätt.

Ett vanligt startbatteri finns det en uppsjö av tillverkare idag.

Antar att biltillverkarna inte ligger med jättelager av reservdels elbilsbatterier, torde vara dels skrymmande( ta stor lagerplats-kostnadsdrivande)och ohyggligt dyra produkter(bundet kapital) att ha dessa på lager.

Antar vidare om deras ordinarie tillverkare konkar att det tar ett tag att få någon annan att tillverka dessa till kanske en helt annan kostnad.

Allt med elbilar känns väldigt osäkert...och tråkigt men det är en annan fråga;)

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
2 hours ago dptrapper sa:

Vi får nog snart göra som Flintstones 

En sparkbil:lol:

Publicerat
9 hours ago Mad Mike sa:

Jag kan inget om batterier men låt oss säga att jag köper en Elbil med batteri från en specifik tillverkare, den tillverkaren går i kk och jag behöver ett nytt batteri som inte finns längre.

Är bilen att jämställa med skrot då eller kan man ta vilket batteri som helst?

Det beror på.  Frågan är hur solid själva biltillverkaren är.  Men som du lägger upp det, så tror jag att du klarar dig.

Varför?

Jo, en bil som du köpt, är en bil som är i serieproduktion.  Då ska biltillverkaren se till att det finns reservdelar, inklusive batterier i X antal år, efter att bilen/modellen slutar tillverkas.

Biltillverkaren äger ritningarna/specifikationen av batteriet.  Går batteritillverkaren i kk, så kan biltillverkaren lämna över ritningar mm. till en annan tillverkare.

Men går själva biltillverkaren omkull, så kan det bli svårt några år senare.  Det finns risk för dominoeffekt.

Publicerat
6 hours ago Mad Mike sa:

Absolut men förstå mig rätt.

Ett vanligt startbatteri finns det en uppsjö av tillverkare idag.

Antar att biltillverkarna inte ligger med jättelager av reservdels elbilsbatterier, torde vara dels skrymmande( ta stor lagerplats-kostnadsdrivande)och ohyggligt dyra produkter(bundet kapital) att ha dessa på lager.

Antar vidare om deras ordinarie tillverkare konkar att det tar ett tag att få någon annan att tillverka dessa till kanske en helt annan kostnad.

Allt med elbilar känns väldigt osäkert...och tråkigt men det är en annan fråga;)

Var ju i våras en artikel i tidningarna om en kund som hade köpt ny elbil, där batteriet gick sönder.  Bilen tillverkas fortfarande och säljs i Sverige, men leverantören hade försökt i över ett halvår att få tag på nytt batteri till bilen utan resultat.  De fanns helt enkelt inte som reservdel.  Alla som tillverkades gick direkt till bilfabriken.

Publicerat

Dagens iakttagelse.

Jag har inget problem med lotterier men att A. lämna ut medlemslistor, fastän att en domstol förbjudit det redan för 10 år sedan B. ha ett lotteribolag utan noggrann bakgrundskoll av folk är anmärkningsvärt när man är Sveriges största politiska parti. 

IMG_6154.jpeg

Publicerat
På 2024-09-21 at 10:36 MagnusN sa:

Dagens iakttagelse.

Jag har inget problem med lotterier men att A. lämna ut medlemslistor, fastän att en domstol förbjudit det redan för 10 år B. ha ett lotteribolag utan att noggrann bakgrundskoll av folk är anmärkningsvärt när man är Sveriges största politiska parti. 

IMG_6154.jpeg

Sälja skiten på kredit.. lägre än Glocalnet!

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Det tror jag inte ännu iaf. Det är investerat alldeles för mycket pengar i det projektet.

You've got to know when to hold 'em
Know when to fold 'em
Know when to walk away
And know when to run

Som med allt annat, man får överväga om man ska kasta in handduken eller förlora mer pengar 

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Know when to fold 'em
Know when to walk away
And know when to run

Som med allt annat, man får överväga om man ska kasta in handduken eller förlora mer pengar 

Ja visst är det så!

Publicerat
17 hours ago Islänningen sa:

Know when to fold 'em
Know when to walk away
And know when to run

Tyvärr tror jag inte alls att det finns analyser (Eller om de finns så används de inte) kring Northvolts sannolikhet att vända skutan. Beslutet på stöd eller ej (eller vilken form) kommer att tas baserat på vilket man tror ger mest röster nästa val. 

Publicerat

Bara en konkurs/rekonstruktion kommer att lösa lönsamheten. Är ganska övertygad om att det kommer finns EUstöttning i något skede för EU vill inte stå utan europeisk batteriproduktion. Vi får se…

NV varslade rätt mkt folk. Skrämskott. Förstod av en bekant att NV stoppade alla leverantörer som arbetat med fabriken samma dag, så det ger ringar på vattnet.

Publicerat
4 hours ago MagnusN sa:

Bara en konkurs/rekonstruktion kommer att lösa lönsamheten. Är ganska övertygad om att det kommer finns EUstöttning i något skede för EU vill inte stå utan europeisk batteriproduktion. Vi får se…

NV varslade rätt mkt folk. Skrämskott. Förstod av en bekant att NV stoppade alla leverantörer som arbetat med fabriken samma dag, så det ger ringar på vattnet.

49 pågående ärenden hos kronofogden på drygt 60 milj. kr, enl. 16.45 ekot i https://sverigesradio.se/norrbotten

Publicerat

Mer på temat ovan. /P

Publicerat

De har ju mjölkat Europa och Sverige på skattemedel klart nu så nu är det ok att konka.. "Vi tyckte vi hade en solid affärsidé" buhu buhu.. Det hade gått bara den där trista verkligheten inte knackat på dörren!

Publicerat
5 hours ago, Hipshot said:

De har ju mjölkat Europa och Sverige på skattemedel klart nu så nu är det ok att konka.. "Vi tyckte vi hade en solid affärsidé" buhu buhu.. Det hade gått bara den där trista verkligheten inte knackat på dörren!

Lite äckligt är det... att dom faktiskt kommer undan med det...

Publicerat

Blir säkert en ny vindkrafts våg, med kinesiska ägare... Som han köper in sig i..