Publicerat December 13, 2025Dec 13 Följetongen med gamla Jonseredsågar fortsätter.....fick en 451:a av en kompis, efter handpåläggning i form av membranbyte och byte av tändspole så hoppade sågen i gång. Jag försöker nu reda ut kedjeinfästningen som någon illasinnad försökt vålda dit (infästningen, kedjan och svärdet var bland det värsta jag sett på en motorsåg😗) Tung såg med ovanlig kedjebroms, inget bromsband runt trumman utan en bromskloss som trycker på trumman på en punkt. Raggarö
Publicerat Januari 11Jan 11 Om herrskapet äger en Stihl MS 170 (eller 180) och kedjan snurrar vilt på tomgång, trots byte av koppling och rigorös rengöring, så kan nedanstående Youtube-video vara lösningen (ca 5:30 in i klippet): "När hjärnan eller erfarenheten inte räcker till - Gå till Youtube". Gammalt djungelordspråk...... Raggarö
Publicerat Mars 8Mar 8 Detta är en populär post. 17 minutes ago Ken1 sa:Nu är det dax,skaplig pinne att börja med Motionerat de senaste helgerna, men här det timmer som gäller just nu!!
Publicerat Mars 8Mar 8 1 hour ago Ken1 sa:Nu är det dax,skaplig pinne att börja med Ur den " pinnen" får du ganska mycket ved med bra värme i, för det är väl en liten ask som blåst ikull.
Publicerat Mars 8Mar 8 Författare 1 hour ago kkjon sa:Ur den " pinnen" får du ganska mycket ved med bra värme i, för det är väl en liten ask som blåst ikull.Japp och den är inte ensam 😁
Publicerat Mars 8Mar 8 Bara för att jag vet att du är du Ken1 så utgår jag från att du kör en såg i varje näve och bara kubbar upp liksom
Publicerat Mars 8Mar 8 Detta är en populär post. 44 minutes ago Hipshot sa:Bara för att jag vet att du är du Ken1 så utgår jag från att du kör en såg i varje näve och bara kubbar upp liksom Ähh han har bara blivit bekväm!För bara ett par år sen bar han ut veden så här💪
Publicerat Mars 23Mar 23 Detta är en populär post. Nu är det dags att fälla ut björk & sedan hämta med skoter,är inne på andra dagen och hunnit få ihop fina högar.Men våren kommer tidigt för nu har vi haft plusgrader i flera dagar och genomslag ner till backen...
Publicerat Mars 23Mar 23 40 minutes ago stefan sa:Nu är det dags att fälla ut björk & sedan hämta med skoter,är inne på andra dagen och hunnit få ihop fina högar.Men våren kommer tidigt för nu har vi haft plusgrader i flera dagar och genomslag ner till backen...Snön har sjunkit ihop extremt fort här nere i Kalix.
Publicerat Mars 28Mar 28 Har börjat köra ut det jag fällt & fått hem drygt 2 rågade lass på släpvagnen.Och har fortfarande kvar en hel del i skogen.
Publicerat April 9Apr 9 Tyvärr dök det upp en Stihl 015 som skulle repareras - denna antika modell "är inbrottssäker", dvs man får skruva isär halva sågen för att komma åt förgasaren. (sågen har gnista men startar ej) Sågen har heller inget kastskydd, min tanke är att övertyga kunden om att laga sågen och degradera den till reservsåg och att leta fram en "modernare" såg i samma storleksklass (ca 30 cc)Tänker jag rätt?Raggarö
Publicerat April 9Apr 9 Jag skulle nog hjälpt sagt att den har ska stå på museums hyllan, det är nyttjande förbud på sågar utan kastskydd. Jag kan se om jag får igång den men det är tveksamt om det finns reservdelar!
Publicerat April 14Apr 14 Tack Galne!Motorsågen (Partner 351) levererad + en massa träd nedtagna = lyckan är fullständig.Jag skall bryta mig in i "Fort Knox" Stihl 015 vad det lider.....Raggarö
Publicerat April 19Apr 19 Fick tillbaka Partner 351:an, helt plötsligt gick den skitdåligt - det var bara att felsöka😖Slangen från primerblåsan till förgasaren hade bytt karaktär, från mjuk slang till stenhård kopparrörsaktig styvhet. lätt att byta men byter även förgasarmembranen.Inbrottet i Fort Knox (Stihl 015) gick bra, väntar på en stor membransats till denna antika förgasare som har en del udda lösningar. (Det finns heller inget soppafilter, utan ett filtsnöre i ändan på soppaslangen) Tur att jag fick tag på Serviceinstruktionshäftet, annars hade det varit torsk.Raggarö