Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Motorsåg yxor och ved

Featured Replies

Publicerat
15 hours ago calle sa:

Har en Devalt. Tycker den funkar ok 

Har du någon känsla för batteritid?

Hur länge räcker ett batteri om man går och stamkvistar ungskog med kanske 6-8 pekfingertjocka grenkap per stam?

• Svar 368
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Fint med en hygge-tråd, jag klöv årets första 1,5 kubik igår, ligger lavad på baksidan. Vi har rätt mycket fällor efter sista stormen. 

• Det finns en sak till som får mina safter att flöda och det är....

• Ibland blir det en annan form av jaktlycka. Hittade ett lite mindre däck i skogen som fick följa med hem. 

Posted Images

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Hur länge räcker ett batteri om man går och stamkvistar ungskog med kanske 6-8 pekfingertjocka grenkap per stam?

Det måste väl ändå bero på hur pass tjocka fingrar man har? :whistling:

Shit vad jag surfar runt och pajjar trådar nu.. skärpning!

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Det måste väl ändå bero på hur pass tjocka fingrar man har? :whistling:

Shit vad jag surfar runt och pajjar trådar nu.. skärpning!

Du behöver uppenbarligen lite Mike och Ken1 tid för seriös munhuggning!

Ser framför mig hur vi börjar dagen med lite (skratt) måsskytte för att övergå till att rycka upp gös yngel på löpande band!

Sen är du nog botad lång tid framöver:D

Just de ja! Vi avslutar med ett dopp i poolen!!

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Du behöver uppenbarligen lite Mike och Ken1 tid för seriös munhuggning!

Ser framför mig hur vi börjar dagen med lite (skratt) måsskytte för att övergå till att rycka upp gös yngel på löpande band!

Sen är du nog botad lång tid framöver:D

Just de ja! Vi avslutar med ett dopp i poolen!!

Det där lät kul! Märkligt nog så har inte flygråttorna invaderat Väddö riktigt ännu, surrade med Fredrik igår. Och båten är inte i skick (fiskegrejerna under takboxen) så det blir till att avvakta. Men jag är på så fort det låter sig göras!!

Publicerat
9 hours ago Mad Mike sa:

Jag har mest kört grövre grenar.. För att jämföra med kroppsdelar handled 😅 å då drar det ju en del.. sen har jag rätt många batterier. Har en del devalt maskiner. Därför jag valde det märket. Jag ska köra lite i veckan å kan återkomma om vad jag tror 

• 4 weeks later...
Publicerat

Mike..

Fick väck en del skit från garaget, flyttat takboxen.. nedan är aktuell uppställning avseende tråden:

IMG_0639.jpeg

Publicerat
På 2025-04-07 at 10:40 Mad Mike sa:

Vi kan byta, du kan få min qvarna 346 mot din jonsered :D

Se nu ovan om det är ngt relevant för bytet.. Men jag ska i ärlighetens namn inte tvinga dej att stå för något här. Det finns ett läckage i burken för kedjeolja, inte brytt mej om att försöka hitta det. Ngt knas är det iaf så det känns inte sjysst att försöka byta bort den..  

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu är det bara klyvning kvar:D

20250601_124043.jpg

Publicerat

Och dåren avser klyva med yxa? En sån här el/hydraul klyv är inte överdrivet dyr.. 

Publicerat
6 minutes ago, Hipshot said:

Och dåren avser klyva med yxa? En sån här el/hydraul klyv är inte överdrivet dyr.. 

Min är nu till salu pga lämnat pellets/ved eldning och installerat BVP

Publicerat
23 minutes ago tecno sa:

Min är nu till salu pga lämnat pellets/ved eldning och installerat BVP

Skriv vad den kostar och vem som har gjort den 😉

Publicerat
54 minutes ago, Dansken said:

Skriv vad den kostar och vem som har gjort den 😉

Kommer bild i säljes

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

:lol: hydraulklyv! Bild kommer så småningom.

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Nu är det bara klyvning kvar:D

20250601_124043.jpg

Färdig kapat här med, bara spräckningen kvar.. Det redskapet syns i vänsterkant.. 

IMG_3751.thumb.jpeg.49d71823f8cf0dd584a4dfcef31b5ad8.jpeg
IMG_3752.thumb.jpeg.48881b71702daa7424d4d1eb5bab07b6.jpeg

Publicerat
1 hour ago Galne sa:

Färdig kapat här med, bara spräckningen kvar.. Det redskapet syns i vänsterkant.. 

IMG_3751.thumb.jpeg.49d71823f8cf0dd584a4dfcef31b5ad8.jpeg
IMG_3752.thumb.jpeg.48881b71702daa7424d4d1eb5bab07b6.jpeg

Snyggt!

Publicerat

Snackade med några danska bekanta nu i helgen. De hade, under den senaste månaden, fått ved, yxor och andra verktyg stulna från sin gård som ligger lite avsides i en grannby.

Trodde vedstölder var något som hörde till historien, i anslutning till den första elprischocken efter Rysslands invasion av Ukraina.

Håller det för sannolikt att kamerabevakning och vägbommar kommer att bli mer vanligt förekommande i närområdet i framtiden...

MVH

Alias

Publicerat
1 hour ago alias sa:

Snackade med några danska bekanta nu i helgen. De hade, under den senaste månaden, fått ved, yxor och andra verktyg stulna från sin gård som ligger lite avsides i en grannby.

Trodde vedstölder var något som hörde till historien, i anslutning till den första elprischocken efter Rysslands invasion av Ukraina.

Håller det för sannolikt att kamerabevakning och vägbommar kommer att bli mer vanligt förekommande i närområdet i framtiden...

MVH

Alias

Inte ovanligt att det försvinner ett och annat lastbils lass i samband med virkes transporter, ju fräckare någon är ju mindre misstänkt..

Publicerat
53 minutes ago Galne sa:

Inte ovanligt att det försvinner ett och annat lastbils lass i samband med virkes transporter, ju fräckare någon är ju mindre misstänkt..

Nä, i det sammanhanget har det nog hänt att det förekommit ett visst "svinn". Nu var det kapad ved som låg inne på logen som stals.

MVH

Alias

Publicerat
1 minute ago alias sa:

Nä, i det sammanhanget har det nog hänt att det förekommit ett visst "svinn". Nu var det kapad ved som låg inne på logen som stals.

MVH

Alias

Då har man fasen ansträngt sig för och själa… 😱

Publicerat

Jag har fått ihop ca 40 kubik utan att ha varit i skogen😎 "Vi vill inte se dig stappla omkring......"

Snälla grannar och kompisar har svängt upp och lastat av stockar, mycket grovt men även sådant som passat i vedmaskinen. 

På sjukbänken: Dolmar 112, Jonsered 410 och Jonsered 420 (Jonseredarna eftersöker mig👽)

Raggarö

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat
På 2025-07-13 at 10:00 Mad Mike sa:

Inte direkt kopplat till ved men köpte en ryobi batteridriven stångsåg igår och måste erkänna att jag är imponerad över något med kedja som inte är bensindrivet!

Bra fart på kedjan, stark motor och riktigt bra batteritid!

20250713_094448.jpg

Jag är oxå imponerad av min stångsåg (inga batterier), ett Traderaköp jag inte ångrar.

AMA MC 350 med många förlängningsbitar.....

https://www.bricoutensili.com/en/ama-spare-parts/14351-ama-spare-parts-for-engine-unit-multicutter-mc-3503-84911.html

Raggarö