Publicerat April 7, 20251 yr 45 minutes ago Hipshot sa: Är din såg tung? Vet att jag ledsnat på Jonseredens tyngd när man pysslar med smått.. Mitt erbjudande grundar sig enbart av omtänksamhet och mitt stora hjärta fast du får ju gärna gräva fram jonsereden så vi får se vad det är för något, kanske en jonsered raket från 60 talet
Publicerat April 9, 20251 yr Heja. Justerbar förgasare, 1,3 mm drivlänksbredd💪 , det enda som kan krångla är den verktygslösa kedjespänningen (som kan hålla hur länge som helst, detta har nyligen bevisats 🕵️♂️.) Raggarö
Publicerat April 13, 20251 yr Alltså, jag gillar inte batterisågar eller bilar, såna saker ska tankas och låta som vad dom är men.... Börjar bli sugen på att köpa en batteridriven stångsåg, någon som har en sån och har någon input? Typ ryobi.
Publicerat April 13, 20251 yr 5 hours ago Mad Mike sa: Alltså, jag gillar inte batterisågar eller bilar, såna saker ska tankas och låta som vad dom är men.... Börjar bli sugen på att köpa en batteridriven stångsåg, någon som har en sån och har någon input? Typ ryobi. O jag körde en hybrid XC60 till jobbet i förrgår.. helt skumt, hade längre sträcka att köra enl trippmätaren när jag kom hem efter jobbet jämfört med när jag startade! Batteriet hade laddat under körningen och skapat mer körsträcka.. 165 kr i skatt per år eller något sådant dessutom..
Publicerat April 13, 20251 yr Vänder mig till alla motorsågsgurus här inne. Vad rekommenderar ni för kedja? Min såg ska använda Oregon 21LPX072 enligt tillverkaren. Alltså 0.325 länklängd, 1.5mm bredd och totalt 72 länkar. Hittar ingen butik som säljer denna, däremot så går att köpa BPX varianten på Swedol. Men jag uppfattar denna mer som hobbykedja, när man läser katalogen från Oregon. Vad finns det för andra alternativ??
Publicerat April 13, 20251 yr På 2025-03-12 at 10:50 Mad Mike sa: @Dansken har sin bössa på stubbe, vi borde inte vara ett dugg sämre och borde ha såg på stubbe! Så fort jag få hem min nya jonsered kommer den förevigas på stubbe till @Raggarö stora glädje From nu borde detta bli standard! Har äntligen fått till en bild av min såg på en stubbe. Nysågad björk dessutom.
Publicerat April 13, 20251 yr 42 minutes ago Islänningen sa: Vänder mig till alla motorsågsgurus här inne. Vad rekommenderar ni för kedja? Min såg ska använda Oregon 21LPX072 enligt tillverkaren. Alltså 0.325 länklängd, 1.5mm bredd och totalt 72 länkar. Hittar ingen butik som säljer denna, däremot så går att köpa BPX varianten på Swedol. Men jag uppfattar denna mer som hobbykedja, när man läser katalogen från Oregon. Vad finns det för andra alternativ?? 18" svärd! Inga dåliga grejor. Vilka butiker har du kollat i? Mitt jula har åtminstone 18" svärd så då borde dom ha kedjor också.
Publicerat April 13, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: O jag körde en hybrid XC60 till jobbet i förrgår.. helt skumt, hade längre sträcka att köra enl trippmätaren när jag kom hem efter jobbet jämfört med när jag startade! Batteriet hade laddat under körningen och skapat mer körsträcka.. 165 kr i skatt per år eller något sådant dessutom.. Den dagen tillräckligt många köpt elbil lär dom där 165 kronorna vara ett minne blott
Publicerat April 13, 20251 yr 2 hours ago Mad Mike sa: 18" svärd! Inga dåliga grejor. Vilka butiker har du kollat i? Mitt jula har åtminstone 18" svärd så då borde dom ha kedjor också. Har ju bara kollat på nätet, och där listar Jula 16" som längst. Hornbach har heller inga 18" på deras sida. Bauhaus har en från Oregon som kallas F72, men har ingen aning om hur den är jämfört med LPX
Publicerat April 14, 20251 yr 8 hours ago Islänningen sa: Vänder mig till alla motorsågsgurus här inne. Vad rekommenderar ni för kedja? Min såg ska använda Oregon 21LPX072 enligt tillverkaren. Alltså 0.325 länklängd, 1.5mm bredd och totalt 72 länkar. Hittar ingen butik som säljer denna, däremot så går att köpa BPX varianten på Swedol. Men jag uppfattar denna mer som hobbykedja, när man läser katalogen från Oregon. Vad finns det för andra alternativ?? Den finns och beställa på nätet iaf: https://maskinvaruhuset.se/skog-tradgard/motorsag-skarutrustning/motorsagskedjor/oregon-21lpx072e-powercut/ Om det är bra fart på sågen skulle jag personligen säga köp en X-cut: https://www.maskinklippet.se/skog/motorsag-skarutrustning/kedjor/husqvarna-18-325-15mm-72dl-x-cut-kedja annars en standardkedja https://www.maskinklippet.se/skog/motorsag-skarutrustning/kedjor/husqvarna-325-15-mm-18-72dl-kedja X-cut’n är lite som att skära i varmt smör i min mening!! Har bar dem nu för tiden för utom på Stihl sågen..
Publicerat April 14, 20251 yr 9 hours ago Mad Mike sa: Den dagen tillräckligt många köpt elbil lär dom där 165 kronorna vara ett minne blott Man kommer att höja med ca. 30x. med hänvisning till ökad slitage på vägarna på grund av den ökade vikten på bilarna
Publicerat April 14, 20251 yr 7 hours ago Islänningen sa: Har ju bara kollat på nätet, och där listar Jula 16" som längst. Hornbach har heller inga 18" på deras sida. Bauhaus har en från Oregon som kallas F72, men har ingen aning om hur den är jämfört med LPX Ok, har du så grov skog att du behöver 18"? Jag har 13" 14" och 16" på mina sågar och har hittills inte sett behov av längre svärd.
Publicerat April 14, 20251 yr 38 minutes ago Mad Mike sa: Ok, har du så grov skog att du behöver 18"? Jag har 13" 14" och 16" på mina sågar och har hittills inte sett behov av längre svärd. Han är islänning - klart han behöver ett långt svärd. Har du inte sett Korpen flyger?
Publicerat April 14, 20251 yr 1 hour ago exabit sa: Han är islänning - klart han behöver ett långt svärd. Har du inte sett Korpen flyger? men självklart! Hur tänkte jag.....
Publicerat April 14, 20251 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Ok, har du så grov skog att du behöver 18"? Jag har 13" 14" och 16" på mina sågar och har hittills inte sett behov av längre svärd. Nu råkade sågen ha 18" svärd när jag köpte den. Var enda vettiga sågen som gick att köpa över disk när jag behövde en akut. Är jävligt trött på alla affärer som har "det går att beställa, tar några dagar" som standard. När jag behöver grejorna, så vill jag ha dom direkt, inte om några dagar. Kädjan är ett exempel. Vet att det går att köpa LPX och andra varianter på nätet, men jag ska såga upp tre stora björkar i eftermiddag. Och ja, två av dom krävde 18" svärd. 😁
Publicerat April 14, 20251 yr 7 hours ago Mad Mike sa: Ok, har du så grov skog att du behöver 18"? Jag har 13" 14" och 16" på mina sågar och har hittills inte sett behov av längre svärd. Tror du att din 13” tandpetarsåg hade klarat denna björken?
Publicerat April 14, 20251 yr 2 minutes ago Islänningen sa: Tror du att din 13” tandpetarsåg hade klarat denna björken? Givetvis då man sågar med instick, 13+13=26" Det där är inte grovt, jag trodde du sågade sparbanksekar typ.
Publicerat April 14, 20251 yr 7 minutes ago Mad Mike sa: Givetvis då man sågar med instick, 13+13=26" Det där är inte grovt, jag trodde du sågade sparbanksekar typ. Inte riktigt så grovt som sparbanksekar men skulle kunna ta sådana med instick. Vill dock gärna ha single cut in till mitten
Publicerat April 14, 20251 yr 24 minutes ago Mad Mike sa: Givetvis då man sågar med instick, 13+13=26" Det där är inte grovt, jag trodde du sågade sparbanksekar typ. Sågar man dessutom av ev. rotben och gör ett rätt djupt och öppet riktskär, följt av ett instick framifrån i brytmånen så kan man ta träd som har ytterligare lite grövre stubbdiameter än dubbla svärdslängden. MVH Alias
Publicerat April 14, 20251 yr Ibland räcker det inte ens med 18” svärd… En liten rackarns sena i mitten kämpade emot något fruktansvärt..
Publicerat April 14, 20251 yr 12 hours ago Islänningen sa: Man kommer att höja med ca. 30x. med hänvisning till ökad slitage på vägarna på grund av den ökade vikten på bilarna Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen. - Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI). - Dette er også vår antagelse, sier Jan Erik Nilsson ved VTI, svenskenes svar på TØI. https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/bare-de-tunge-kjoeretoeyene-oedelegger-norske-veier
Publicerat April 14, 20251 yr 1 hour ago Aya xxv sa: Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen. - Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI). - Dette er også vår antagelse, sier Jan Erik Nilsson ved VTI, svenskenes svar på TØI. https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/bare-de-tunge-kjoeretoeyene-oedelegger-norske-veier Du vet att det är så, och jag vet att det är så. Men politikerna, speciellt här i Sverige är väldigt duktiga på "hittepå" anledningar.
Publicerat April 27, 2025Apr 27 På 2025-04-13 at 15:41 Mad Mike sa: Alltså, jag gillar inte batterisågar eller bilar, såna saker ska tankas och låta som vad dom är men.... Börjar bli sugen på att köpa en batteridriven stångsåg, någon som har en sån och har någon input? Typ ryobi. Har en Devalt. Tycker den funkar ok
Publicerat April 27, 2025Apr 27 Det var ju det här med såg på stubbe. Jag har en Husqvarna 540 ixp. Och en Husqvarna 346 xpg