Publicerat Mars 25, 20251 yr Hittade en gammal yxa som jag slipade upp lite och det ser ut att vara en Gränsfors. Eggen är märkligt rund, har den blivit felslipad eller kan den ha varit sån orginal?
Publicerat Mars 25, 20251 yr Den är fel slipad, toppen ska aldrig vara längre bak än nedre spetsen om det inte är en speciell timringsyxa och det ser ut som en normal yxa.
Publicerat April 3, 20251 yr Vad ska man köpa för motorsåg? Kommer användas till fällning av mindre träd. Grena ur syrenhäckar. Vedkapning mm... Alltså ingen monstermaskin men vill ha en av vettig kvalitet men helst inte dyrare än ca. 3000:-
Publicerat April 3, 20251 yr 2 hours ago Ijahman sa: Vad ska man köpa för motorsåg? Kommer användas till fällning av mindre träd. Grena ur syrenhäckar. Vedkapning mm... Alltså ingen monstermaskin men vill ha en av vettig kvalitet men helst inte dyrare än ca. 3000:- För dig som haft Sauer och har Blaser finns bara ett märke-Stihl! För alla andra också för den delen.
Publicerat April 3, 20251 yr 19 minutes ago Mad Mike sa: För dig som haft Sauer och har Blaser finns bara ett märke-Stihl! För alla andra också för den delen. 😊 vilken modell är vettig för trädgårdsarbete?
Publicerat April 3, 20251 yr 11 minutes ago Ijahman sa: 😊 vilken modell är vettig för trädgårdsarbete? Idag har elsågar kommit rätt långt i utvecklingen så frågan är först om du vill ha en batterisåg eller en bensindriven?
Publicerat April 3, 20251 yr Röjt lite pass med elsåg, Makkita tror jag det var. Det var inte otrevligt..
Publicerat April 4, 20251 yr 14 hours ago Mad Mike sa: Idag har elsågar kommit rätt långt i utvecklingen så frågan är först om du vill ha en batterisåg eller en bensindriven? Jag har en elsåg. En budgetvariant Ryobi. Men jag får för mig att batterierna tar skada om man inte använder dem kontinuerligt. Eller laddar dem för lite/mycket.
Publicerat April 4, 20251 yr 49 minutes ago Ijahman sa: Jag har en elsåg. En budgetvariant Ryobi. Men jag får för mig att batterierna tar skada om man inte använder dem kontinuerligt. Eller laddar dem för lite/mycket. Man får inte så jättemycket såg för 3000kr men kolla på stihl ms 162 och ms 172, ingen ger mer för pengarna.
Publicerat April 4, 20251 yr Stihl lilla Ms-194 är jäkligt trevlig för små pill men den ligger väl 5790kr ordinarie 200 är vassare men där är flera tusen till. Oavsett vad du väljer så är nog tyvärr 3000kr som budget för lågt idag om man inte köper begagnat…
Publicerat April 4, 20251 yr 3 hours ago Galne sa: Stihl lilla Ms-194 är jäkligt trevlig för små pill men den ligger väl 5790kr ordinarie 200 är vassare men där är flera tusen till. Oavsett vad du väljer så är nog tyvärr 3000kr som budget för lågt idag om man inte köper begagnat… Även begagnat är intressant. Det var det i första hand jag kollade på. men det är ju en djungel.
Publicerat April 4, 20251 yr 15 minutes ago Ijahman sa: Även begagnat är intressant. Det var det i första hand jag kollade på. men det är ju en djungel. Om du inte känner någon som kan motorsågar vill jag påstå att du är i en mycket värre sits än vad det är att köpa begagnade vapen, det blir lite som att köpa en trisslott. För att köpa begagnat måste man ha stenkoll och veta vad man vill ha.
Publicerat April 4, 20251 yr Om du ska köpa beg så gör det av en affär som handlar med sågar yrkesmässigt. Dom kan i bland få in bra sågar som inte körts så mycket även om dom är lite äldre. Jag säljer sågar yrkesmässigt och håller med om förslagen ovan Sthil sågarna Som nämns är bra val för småskalig sågning.
Publicerat April 4, 20251 yr På 2025-04-03 at 13:56 Ijahman sa: Vad ska man köpa för motorsåg? Kommer användas till fällning av mindre träd. Grena ur syrenhäckar. Vedkapning mm... Alltså ingen monstermaskin men vill ha en av vettig kvalitet men helst inte dyrare än ca. 3000:- För +20 år sedan köpte jag en Hitachi CS33 till sommarstugan. Den har fällt träd, kapat träd till ved, gallrat, köttat sly. Varit på rep två gånger. Efter det har jag köpt tre till, två beg och en sprillans ny som jag typ bevarar sm museiföremål. De två beg går kanon, likaså den jag köpte för 20 år sedan. Hittar du en sådan så klipp till. Det skall stå Made in Japan.
Publicerat April 5, 20251 yr 15 hours ago Ijahman sa: Även begagnat är intressant. Det var det i första hand jag kollade på. men det är ju en djungel. Åk till en firma som skruvar sågar där har dem oftast inbytta sågar som man kan köpa. När jag var där för några år sedan så hade skogsvårdsstyrelsen bytt in sågar, knappt använda stående i lådor!
Publicerat April 5, 20251 yr Författare Efter att ha sett Mikes Sthil 211c i action förra helgen va beslutet enkelt när det ploppade upp en på tradera. Ropade in den för under 2900kr med frakt och avgift. Den ligger på 35kubik samma som min lilla qvarna men att jämföra dom är ett skämt. Qvarnan känns som en Partner 400 från 1983 medans Sthilen känns som en motorsåg med attityd.....
Publicerat April 6, 20251 yr 16 hours ago, Ken1 said: Efter att ha sett Mikes Sthil 211c i action förra helgen va beslutet enkelt när det ploppade upp en på tradera. Ropade in den för under 2900kr med frakt och avgift. Den ligger på 35kubik samma som min lilla qvarna men att jämföra dom är ett skämt. Qvarnan känns som en Partner 400 från 1983 medans Sthilen känns som en motorsåg med attityd..... Trevlig såg. Har en själv. Köpte den 2018 och betalade 2990kr på nån kampanj. Min kom med hårdmetallkedja när jag köpte den. Rekommenderas varmt. Håller väldigt länge!
Publicerat April 7, 20251 yr På 2025-04-05 at 22:01 Ken1 sa: Efter att ha sett Mikes Sthil 211c i action förra helgen va beslutet enkelt när det ploppade upp en på tradera. Ropade in den för under 2900kr med frakt och avgift. Den ligger på 35kubik samma som min lilla qvarna men att jämföra dom är ett skämt. Qvarnan känns som en Partner 400 från 1983 medans Sthilen känns som en motorsåg med attityd..... Och för en som inte har svart bälte i motorsågar.. hur känns en Partner 400 från -83? Sjukt.. jag har extremt litet behov av motorsåg, har en Jonsered och en Stihl.. ändå kan jag snegla lite efter en Hqa.. Sågade med en kompis för 20 år sen, minns inte vad det var för qvarna han hade men det var ett galet drag i den.. sen är de lite snygga.. fuck, den här j-la tråden är smittsam!!
Publicerat April 7, 20251 yr 28 minutes ago Hipshot sa: Och för en som inte har svart bälte i motorsågar.. hur känns en Partner 400 från -83? Sjukt.. jag har extremt litet behov av motorsåg, har en Jonsered och en Stihl.. ändå kan jag snegla lite efter en Hqa.. Sågade med en kompis för 20 år sen, minns inte vad det var för qvarna han hade men det var ett galet drag i den.. sen är de lite snygga.. fuck, den här j-la tråden är smittsam!! Vi kan byta, du kan få min qvarna 346 mot din jonsered
Publicerat April 7, 20251 yr Författare 8 hours ago Hipshot sa: Och för en som inte har svart bälte i motorsågar.. hur känns en Partner 400 från -83? Sjukt.. jag har extremt litet behov av motorsåg, har en Jonsered och en Stihl.. ändå kan jag snegla lite efter en Hqa.. Sågade med en kompis för 20 år sen, minns inte vad det var för qvarna han hade men det var ett galet drag i den.. sen är de lite snygga.. fuck, den här j-la tråden är smittsam!! Hmmm jag tänker så här. Classic "sparbössan" kontra en Browning xs 😉😉
Publicerat April 7, 20251 yr 10 hours ago Mad Mike sa: Vi kan byta, du kan få min qvarna 346 mot din jonsered Är din såg tung? Vet att jag ledsnat på Jonseredens tyngd när man pysslar med smått..
Publicerat April 7, 20251 yr 10 hours ago Hipshot sa: Är din såg tung? Vet att jag ledsnat på Jonseredens tyngd när man pysslar med smått.. 346 Tom utan svärd väger väl in på styva 5kg så med lite olja, bensin och såg utrustning så närmre 6 kg skulle jag tro! Ska du ha något lätt och pilla smått med så sök efter en Stihl 19x där x’n kan vara mellan 1-4! En hands såg i princip, eller får du börja gå på gymmet..