Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten -07 och -08 Hur går det?

Featured Replies

Publicerat
Nu är det bara styvt en månad kvar innan man kan börja igen.  ;D

Är det inte första juli jakten på kråka börjar igen?

• Svar 846
  • Visningar 63,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Är det inte första juli jakten på kråka börjar igen?

Stämmer bra det!

Publicerat

Okej, så du var bara väldigt optimistisk?  ;D

Publicerat

Japp! ;D

Publicerat
  • Författare

Vilka arter gäller detta?

Tror det du skriver gäller de arter som inte redan är reglerade via skyddsjaktsparagaferna.

Mvh!

Publicerat
Vilka arter gäller detta?

Tror det du skriver gäller de arter som inte redan är reglerade via skyddsjaktsparagaferna.

Mvh!

Vad menar du??

Publicerat
  • Författare

Det är bara en gissning men tex hackspett som mular hus?

Givet RWs resonemang så är väl i praktiken skyddjaktsparagraferna meningslösa.

Såvitt jag fattat så kan man jaga under vissa förutsättningar efter det vilt som finns upptaget bland just skyddjaktsparagraferna och om man sedan blir anmäld så är det upp till den anmälda att påvisa behovet av skyddsjakten. När det gäller tex kråkor, kajor och duvor samt i viss mån vitfågel så tror jag att kraven för att få jaga jml skyddjaktsparagraf är tämligen lågt ställda, det handlar inte om några arter som är direkt hotade.

Men detta är vad jag tror, ska luska lite..

Mvh!

Publicerat
Det är bara en gissning men tex hackspett som mular hus?

Givet RWs resonemang så är väl i praktiken skyddjaktsparagraferna meningslösa.

Såvitt jag fattat så kan man jaga under vissa förutsättningar efter det vilt som finns upptaget bland just skyddjaktsparagraferna och om man sedan blir anmäld så är det upp till den anmälda att påvisa behovet av skyddsjakten. När det gäller tex kråkor, kajor och duvor samt i viss mån vitfågel så tror jag att kraven för att få jaga jml skyddjaktsparagraf är tämligen lågt ställda, det handlar inte om några arter som är direkt hotade.

Men detta är vad jag tror, ska luska lite..

Mvh!

Aha. Jag är med.

Ja, det skulle vara att satsa på skyddsjakt nu då. Men det finns inget direkt behov av det på "min" mark.

Men jag hoppas som sagt få skyddsjakten på Berga naturbruksgymnasium.

Publicerat
  • Författare

Ok nu har jag forskat.. dvs konsulterat expertisen  ;D

RW!

Kolla §26 Jaktförordningen (1987:905):

Kolla särskilt på "Skyddsjakt på enskilds initiativ"

Där regleras skyddsjakten i Bilaga 4 Jaktförordningen. I denna bilaga kan du skjuta kråkan mot t ex punkten 2:

"... olägenhet eller skada på tomt eller i trädgård... "

Kort sagt, kråkan kan skjutas av tomtägaren själv om det inte är detaljplanerat område utan inblandning av någon annan. Är det detaljplanlagt måste han ha skottlossningstillstånd eller en förordnad kommunjägare. Lst eller NV behöver dock aldrig kontaktas.

Mvh!

Publicerat

RW!

Där regleras skyddsjakten i Bilaga 4 Jaktförordningen. I denna bilaga kan du skjuta kråkan mot t ex punkten 2:

Kort sagt, kråkan kan skjutas av tomtägaren själv om det inte är detaljplanerat område utan inblandning av någon annan. Är det detaljplanlagt måste han ha skottlossningstillstånd eller en förordnad kommunjägare. Lst eller NV behöver dock aldrig kontaktas.

Mvh!

Låter bra det där då man absolut INTE bor i varken detalj eller stadsplanerat område,fast och andra sidan så bor man ju på landet.

Sjukt skönt ibland ;D

Publicerat

RW!

Mvh!

Bra!

Tack för klargörandet! Har förövrigt fått skyddsjakten på det området jag tidigare pratat om. ;D

Publicerat
Bra!

Tack för klargörandet! Har förövrigt fått skyddsjakten på det området jag tidigare pratat om. ;D

Omsorgsfull berättelse om detta vill vi höra i en annan tråd,okey ??? ??? ???

Publicerat

när får kajjor kråkor sina ungar? tyckte nämligen jag såg en kråka modell mindre sitta o glo i ett dike idag....... ???

Publicerat
när får kajjor kråkor sina ungar? tyckte nämligen jag såg en kråka modell mindre sitta o glo i ett dike idag....... ???
Beror väl på var i landet du bor. Här i Skåne väntar jag på att dom ska dyka ur boet vilken dag som helst nu.
Publicerat

Här borde det ta ett par veckor till då.

Publicerat

RW!

Mvh!

Givetvis är ovanstående rätt men går inte mot vad jag skrev. Man måste börja med att ta reda på alla faktas först och sen utvärdera vilken paragraf man skal luta sig mot vid beslutet till skyddskjakt. Grundläggande är då om det är inom detaljplanerat område eller inte. Om man har jakträtt eller inte (tomtägaren har jakträtt). Hurvida olägenheten är tillräcklig för ett beslut och just detta är något som är ordentligt flytande. Vad jag kan uppleva som störande typ kråkor som skriker på morrgonkvisten kan andra mena är naturligt förekommande, vilket det ju faktiskt är, åtminstonde utanför tättorter/städer. Sammantaget kan man säga att just för att skjuta en kråka som bor i ett träd på landet som stör den boende kan nog inte göras med stöd av någon paragraf. Om den däremot skjuts för att tillgodose viltvården är det ok .... Hårklyveri, javist. Men just så är lagen uppbygd på gott o ont. Den skall dessutom tolkas och kan tolkas på olika sätt så mitt sätt att tolka den behöver inte vara rätt.
Publicerat
  • Författare

RW...

Vet du vad läser ut av dina tankar? Ditt krångel med lagar är ett verktyg som du använder för att ducka för vissa jobb tror jag  ;D

Om jakträttsinnehavaren kontaktar dej och beskriver en olägenhet, störd sömn och vad det nu kan vara så är det ju på dennes uppdrag du agerar. Om vederbörande har ett som dennen upplever påtagligt problem med tex en kråka så är det tämligen lugnt. Du agerar på dennes uppdrag och skjuter kråkan. Känns det tveksamt, dokumentera. Skriv ett PM och är du riktigt paranoid så bandar/filmar du kråkan.

Visst är det flytande, är du tveksam så kontaktar du länsjaktvårdskonsulenten där du bor. De ska ha bra koll på just dessa frågor.

Mvh!

Publicerat

Har själv fixat mina häckande kråkor. Så ni behöver inte träta längre :o

Publicerat
  • Författare

;D ;D ;D ;D ;D

Du tillämpade §26 Jaktförordningen och tokmulade dem på eget initiativ?

Gott!

Mvh!

Publicerat
;D ;D ;D ;D ;D

Du tillämpade §26 Jaktförordningen och tokmulade dem på eget initiativ?

Gott!

Mvh!

Luftgevär cal 22 ;D
Publicerat
Luftgevär cal 22 ;D

Aja baja, kråka får du inte skjuta med luftgevär....

Publicerat
Aja baja, kråka får du inte skjuta med luftgevär....

Jo visst kan du det. Då är det dock tal om skyddsjakt. Sedan den 1/1 2003 så är det tillåtet att med luftgevär bedriva skyddsjakt. Du kan få en skyddsjaktlicens på ett luftvapen om rätt kriterier uppfylls hos vapnet. Rätt kaliber (minst 22/5,5 ) och utgångshastighet.(minst 180 m/s)

Arterna detta gäller är:

råttor, mullvad, sorkar (dock ej bisam), möss, stadsduva, , skata, kaja, björktrast, pilfink, gråsparv.

Det finns också luftvapen som klarar 150 joule och är därmed godkänt som klass 4-vapen. Då får du även jaga med detta luftvapen:

vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka,skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Hade själv ett FX Cyclone som var godkänt som skyddsjaktsvapen.

Publicerat

150 Joule är hyffsat svårt att komma upp i med luftgevär i cal.22  ;)

Publicerat

Jag sa MINST 22.  ::)

;)

Det finns 6,35 mm. Det finns mycket luftvapen som klarar 150 J. Och bra mycket mer. Det finns även luftvapen som skickar iväg grovkalibriga kulor för hjortjakt mm. Dock inte i Sverige då.

;D

Publicerat
Jo visst kan du det. Då är det dock tal om skyddsjakt. Sedan den 1/1 2003 så är det tillåtet att med luftgevär bedriva skyddsjakt. Du kan få en skyddsjaktlicens på ett luftvapen om rätt kriterier uppfylls hos vapnet. Rätt kaliber (minst 22/5,5 ) och utgångshastighet.(minst 180 m/s)

Arterna detta gäller är:

råttor, mullvad, sorkar (dock ej bisam), möss, stadsduva, , skata, kaja, björktrast, pilfink, gråsparv.

Det finns också luftvapen som klarar 150 joule och är därmed godkänt som klass 4-vapen. Då får du även jaga med detta luftvapen:

vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, skrattmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka,skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Hade själv ett FX Cyclone som var godkänt som skyddsjaktsvapen.

Alldeles riktigt men om man använder ett luftgevär som uppfyller kraven så ska det även vara godkänt och registrerat som jaktvapen om jag inte misstar mig.