Publicerat December 25, 200817 yr Tror ni att fodret kan påverka hur stor en hund blir som vuxen. Kan ett valpfoder göra att hunden växer för fort och därmed blir för stor och tvärtom. \mats
Publicerat December 25, 200817 yr hur stor en individ blir tror jag inte ligger i ett foder utan är väl mera frågan om "genetiska" ting där . men hur snabbt en hund växer pga något foder vet jag inget om.. det har ju spekulerats lite hit o dit... och tror själv att det förblir som spekulationer.
Publicerat December 26, 200817 yr Vad har ni för åsikter om hur länge man ska ge valpfoder eller ska man ge överhuvudtaget? I mitt fall gäller det en Jack Russell valp. Hej. Jag har själv Jack Russell en tik på fyra år,hon har ätit Hills foder hela sitt liv och det har fungerat kanon. När vi jagar tar jag med burkmat av Hills som är lite mer smak på bara så hon får i sig energi en krävande jaktdag. Hon hade valpar i somras och dem fick Hills valpfoder,det finns väldigt mycke olika ideer om vad valpar ska ha,allt från välling,ägg,malet kött ja hur mycke som helst,men jag vet att det är mycket jobb ändå med valpar så varför inte göra det så enkelt som möjligt?? Hills kan jag varmt rekomendera.. Lycka till
Publicerat December 26, 200817 yr Vad har ni för åsikter om hur länge man ska ge valpfoder eller ska man ge överhuvudtaget? I mitt fall gäller det en Jack Russell valp. Förlåt...Jag glömde skriva att du bör ge valpen valpfoder första året,sen kan du succsesivt gå över på vuxenfoder.
Publicerat December 27, 200817 yr Välkommen till Foderdjungeln. Om man frågar tio stycken, får man tio olika svar. Min hund (strävhårsvorsteh, snart 2 år) äter Royal canin, har gjort det sedan 8 veckors ålder. RC junior till 1-årsdagen, RC sensible efter det och ett par månader före jakt gick han över till RC energy 4300, det äter han ännu för han aktiveras ganska mycket. Han har fungerat bra på Royal - superfin päls och mage, hela hunden är fräsch på alla sätt. (utom HD-fel och avsaknad av skägg men det är knappast foderrelaterat) När det gäller vilket foder man ska välja tror jag de flesta i samma prisklass är ganska likvärdiga kvalitetsmässigt. Personligen skulle jag gärna ge färskfoder om det inte vore så besvärligt rent praktiskt... Man får helt enkelt höra sig för bland enmassa folk, plocka ut de bästa pusselbitarna och välja själv, och se om hunden mår bra på det.
Publicerat December 28, 200817 yr Jag tror att om en valp blir för stor för fort/fet så är det inte VILKET foder man ger utan hur mycket. Valpfoder innehåller vad jag förstått mer vitaminer osv som valpar behöver så jag har då kört med det på stövarna och inte är dom monsterstora för det........ Håller väl med om att man kan köra med valpfoder i ett år men jag körde rent i ett halvår och sen blandade jag i färskfoder efter det för att till slut helt gå över till färskfoder(vuxenfoder).
Publicerat December 29, 200817 yr Det är väldigt vad alla har synpunkter på foder hit å dit. Det ena får hundarna ont i magen av, å annat dålig päls av, å sen skall man då köra med det som funkar oberoende av vad det kostar. Mitt tips är att blanda ihop ett flertal foder, å sen skjuta till matrester osv. Fabrikat på foder är ovesäntligt. Börjar man med denna metod från valpstadiet så tål dom i stort sett att äta vad som helst sen. Ni som varit med ett tag vet vad en hungrig vovve kan smaska i sig i skogen, å då vill man ju att dom har mage som tål lite av det mesta. För övrigt så härstammar våran bästa vän från en tid där dom fick äta vad som stod till buds och kanske bara nån gång per vecka. Vad jag vill säga är att våra hundar har en stålmage i grund och botten. Om vi ger dom ensidig kost så förstör vi det. Låt hundarna äta lite av varje, om dom sen skiter hårt den ena dan och löst nästa, så är det helt normalt. Lycka till.
Publicerat December 29, 200817 yr Jag ger mina stövare/terrier hundköket elit. Bra pris när vi är några i byn som kör med det, plus att hundarna verkar gilla fodret. Sen så ha jag börjat med att kastar in nån större köttbit ibland som dom får jobba med som omväxling.
Publicerat December 31, 200817 yr många av de foder som säljs är tillräckligt bra för att våra hundar ska må bra och fortsätta att jaga
Publicerat Januari 26, 200917 yr Jag bytte från nutra nuggets till lone star när jag köpte mina gonicar. Uppfödaren använde lone star och jag köpte med några säckar. När nutran började ta slut så fick de andra 2 en blanding för att sedan gå över helt på lone star. Wachteln har blivit mycket finare i kroppen och basseten upplever jag som att hon fått bättre uthållighet men det är inte säkert det stämmer. Lone star ahr inte heller vete och sådant krafs som utfyllnad och använmder sig av kycklingfett som har en bättre smältbarhet. När det är riktigt kallt så får dom ett tillskott på matolja och även färsk foder. Vid tät jakt så får dom alltid skulorna uppblandade med färskfoder för att ta igen sig snabbare. Ger ej heller mat på morgonen utan 2 ggr på kvällen innan jakt. Det funkar för mig, en kompis hund verkar vara allergisk mmot vissa sorters mat så han skall med prova med lone star för tiken. ha de
Publicerat Januari 27, 200917 yr Vi kör Eukanuba valpfoder tills de är runt 8-10 månader och sen Eukanuba vuxenfoder. För att alla hundar vi haft som gått på det haft mkt bra lagom tillväxt, inga ledproblem mm och alla har haft bra hälsa (päls, muskler, hud mm) hela tiden. Dessutom... Det är ett ganska stort antal hundar jag sett växa upp på det i kennlar som har framgångsrika jakthundar på såväl prov som praktisk jakt och som alltid haft mkt bra ledresultat genom åren. Då finns ingen anledning att chansa tycker jag. De gånger jag tagit annat tidigare om åren så har hundarna fått Panostit, dvs växtvärk så välj inget billigt valpfoder om Du nu vill köra valpfoder utan ta ett dyrare av god kvalitét.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Har under ett antal år nu kört mina hundar 3Karelare samt en schäfer på Bento-Kronens foder, och då den lila färgade säcken. Är hel nöjd med detta foder.. //B
Publicerat Januari 28, 200917 yr Det spelar ingen roll om du ger valpfoder eller inte, vuxen foder o valp är inte så olika. Jag har kört mina hundar på barf nu i 10 månader o kan säja att jag kommer aldrig byta tillbaks till torrfoder igen. Den senaste valpkullen jag hadde fick också barf och dom mådde jätte bra av det. BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Mina hundar äter vom o kyckling, valparna älskade när man kom med hela kycklingvingar som dom kunde knapra på. Jag brukar facktiskt inte tala varmt om hundfoder då smaken är som baken delad men det här med barf tycker jag ni ska kolla upp för hundarna mår så pass mycket bättre av det än va dom gorde av det torra fodret jag höll på med förr
Publicerat Januari 28, 200917 yr Det spelar ingen roll om du ger valpfoder eller inte, vuxen foder o valp är inte så olika. Jag har kört mina hundar på barf nu i 10 månader o kan säja att jag kommer aldrig byta tillbaks till torrfoder igen. Den senaste valpkullen jag hadde fick också barf och dom mådde jätte bra av det. BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Mina hundar äter vom o kyckling, valparna älskade när man kom med hela kycklingvingar som dom kunde knapra på. Jag brukar facktiskt inte tala varmt om hundfoder då smaken är som baken delad men det här med barf tycker jag ni ska kolla upp för hundarna mår så pass mycket bättre av det än va dom gorde av det torra fodret jag höll på med förr Kan bara hålla med köpte färskfoder och gav taxen nu i vinter då han jagade sämre än normalt och jädra vilken fart det blev på honom. \mats
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jag har kört Fodax färskfoder en lång tid på mina vuxna hundar men anser inte att skillnaden är så grymt otrolig som en del andra påstår. De vuxna körs idag på en kombination av Eukanuba torrfoder och Fodax färskfoder men valpar som sagt körs enbart på torrfoder men får börja få lite färskfoder i maten sen när de blivit äldre.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jag har kört Fodax färskfoder en lång tid på mina vuxna hundar men anser inte att skillnaden är så grymt otrolig som en del andra påstår. De vuxna körs idag på en kombination av Eukanuba torrfoder och Fodax färskfoder men valpar som sagt körs enbart på torrfoder men får börja få lite färskfoder i maten sen när de blivit äldre. Uttryckte mig nog lite slarvigt inte det att han jagar bättre för det har han alltid gjort. Men han återhämtar sig betydligt fortare mellan jakterna än innan. Ställde man fram torrfoder dagen efter en hel dags jakt, rörde han knappt fodret men med färskfodret äter han med god aptit. \mats
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jag har provat säkert 10 olika sorters torrfoder men inget har jag varit nöjd med, han börjar kasta upp grön gegga efter ett par månader och veterinären säger att magen "blir led" på maten. Jag frågade av en utländsk veterinär vad han rekommenderar för foder eftersom han är så känslig så gav han mig rådet att prova allergifoder (Royal Canin: Hypoallergenic), och vilken skillnad det är, hunden är som ny och jag har använt fodret nu sen augusti och kommer aldrig att byta till nått annat. Pälsen är jättefin, konditionen är bra och framförallt vill han ha mat nu, ett minus med fodret är att det är jättedyrt men vad gör man inte för hunden .
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jag kör med sportman´s pride och är riktigt nöjd. Dock hade jag gärna provat BARF men jag har fått för mig att det är jäkligt dyrt. Iof kan man kanske köra någon sorts kombination.
Publicerat Februari 5, 200917 yr Jag kör med sportman´s pride och är riktigt nöjd. Dock hade jag gärna provat BARF men jag har fått för mig att det är jäkligt dyrt. Iof kan man kanske köra någon sorts kombination. Jag kör också med Sportman´s pride och är väl nöjd. MEN, jag tycker hon skiter så jäkla mycket, Framförallt när vi är i skogen, då är det precis som hon vill bli av med allt för att kunna springa snabbare. Hon fullständigt tömmer magen, skiter kanske 6-7 gånger på 20 min. sen är det full fart. dock så får jag för mig att hon tar slut snabbare då? Jag är lite sugen på färskfoder, men hur gör ni när ni är iväg länge? Där det inte finns tillgång till frys.
Publicerat Februari 5, 200917 yr jadu färskfoder hm... Ja har alltid gett mina hundar det jag själv äter (ja inte allt då) plus att dom får lite torrfoder då och då och val av torrfoder, ja vad kan man säga, dom är rätt så bortskämda då det kommer till den biten, dom kan äta av en sort en dag och totalt rata den den andra hehe men så blir det nog då dom får vanlig mat. Och kan säga att aldrig har mina hundar varit dåliga i magen.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag kör med sportman´s pride och är riktigt nöjd. Dock hade jag gärna provat BARF men jag har fått för mig att det är jäkligt dyrt. Iof kan man kanske köra någon sorts kombination. Och tidskrävande! Jag hade garanterat BARF:at - om jag inte behövde jobba, bodde ute på vischan med möjligheter att tillreda käket utomhus (det är ju en del annat som ska tillsättas, lagas och förpackas) , plus hade stora frysboxar att förvara allt i.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag kör också med Sportman´s pride och är väl nöjd. MEN, jag tycker hon skiter så jäkla mycket, Framförallt när vi är i skogen, då är det precis som hon vill bli av med allt för att kunna springa snabbare.Hon fullständigt tömmer magen, skiter kanske 6-7 gånger på 20 min. sen är det full fart. dock så får jag för mig att hon tar slut snabbare då? Jag är lite sugen på färskfoder, men hur gör ni när ni är iväg länge? Där det inte finns tillgång till frys. Har kört fodax. Kanon foder! lätt att utfodra utan kladd då det är skivat fruset i lagom portioner. Det fanns då en konserverad variant i plastkorvar som man kunde ta med på fjället. Annars så körde jag lite varvat med högenergi foder från proplan så att dom kunde äta det under resor. på tal om skit när jag körde färskfoder så var det vissa hundar som sket en gång om dagen en liten kolsvart "rävskit" snacka om foder som hunden tillgodogör sig. MVH Jens
Publicerat Februari 6, 200917 yr Har kört fodax. Kanon foder! lätt att utfodra utan kladd då det är skivat fruset i lagom portioner.på tal om skit när jag körde färskfoder så var det vissa hundar som sket en gång om dagen en liten kolsvart "rävskit" snacka om foder som hunden tillgodogör sig. MVH Jens Håller med! Är nästan det enda som gammelstövarn äter... fast jag köper varianten som är förpackat i 1kg-påsar (levereras i kartong om 20 påsar). Lite omständigare än torrfoder ja, men hanteringen blir snabbt en vana så nu är det inga problem alls. Valpen som fortf får torrfoder skiter större högar
Publicerat Februari 6, 200917 yr Har kört fodax. Kanon foder! lätt att utfodra utan kladd då det är skivat fruset i lagom portioner.Det fanns då en konserverad variant i plastkorvar som man kunde ta med på fjället. Annars så körde jag lite varvat med högenergi foder från proplan så att dom kunde äta det under resor. på tal om skit när jag körde färskfoder så var det vissa hundar som sket en gång om dagen en liten kolsvart "rävskit" snacka om foder som hunden tillgodogör sig. MVH Jens Litar helt på vad du säger, men undra om man inte ruttnar helt på det om man reser en del med jycken?? Det är trots allt smidigt med torrfoder, dessutom så är jag lyckligtvis ägare utav en hund som äter ALLT och lite till. Så jag tror jag mer söker efter ett nytt torrfoder som fungerar bättre än det som jag har idag. Jag eftersträvar lite det du nämner, "rävskit" iaf nånting i närheten. ps. Idag när jag själv skulle gå och göra mina behov på toa så sprang jag in i sovrummet och öppna nattduksbordet och grabbade tag i en jakttidning i mitten av högen, springer in på dass och slår upp en sida typ i mitten. Vem möter man...! Jo, dig..! Ett reportage om dig och Leo. Så bara så du vet så har du varit med mig på dass..
Publicerat Februari 6, 200917 yr Litar helt på vad du säger, men undra om man inte ruttnar helt på det om man reser en del med jycken?? Det är trots allt smidigt med torrfoder, dessutom så är jag lyckligtvis ägare utav en hund som äter ALLT och lite till.Så jag tror jag mer söker efter ett nytt torrfoder som fungerar bättre än det som jag har idag. Jag eftersträvar lite det du nämner, "rävskit" iaf nånting i närheten. ps. Idag när jag själv skulle gå och göra mina behov på toa så sprang jag in i sovrummet och öppna nattduksbordet och grabbade tag i en jakttidning i mitten av högen, springer in på dass och slår upp en sida typ i mitten. Vem möter man...! Jo, dig..! Ett reportage om dig och Leo. Så bara så du vet så har du varit med mig på dass.. uhh! dig på dass!! Jag kan hålla med men i mitt fall med tolv hundar är det en kostnadsfråga då alla torr foder jag kan tänka mig att använda och som motsvarar någe så där prestandan på färskfoder kostar runt 5-600 säcken Sist jag räknade så blev det några tusen billigare per månad med färskfoder.