Publicerat Februari 6, 200917 yr uhh! dig på dass!! Jag kan hålla med men i mitt fall med tolv hundar är det en kostnadsfråga då alla torr foder jag kan tänka mig att använda och som motsvarar någe så där prestandan på färskfoder kostar runt 5-600 säcken Sist jag räknade så blev det några tusen billigare per månad med färskfoder. Visserligen, men om man tar bort 10 utav dina hundar och räknar med normala 2 hundar så undrar jag vilket som är billigast. Visserligen så är du säkerligen sponsrad och jag tror (hoppas) att jag har möjligheten till det också utav andra orsaker än dig/din. Men kör du färskfoder idag?
Publicerat Februari 6, 200917 yr öhhhhh, du förresten... Jag på dass är en skönhet.. säg inget annat...
Publicerat Februari 6, 200917 yr Nä jag kör inte färskfoder då jag är sponsrad av proplan. Och hur du ser ut på dass försöker jag att tänka bort fort som fan
Publicerat Februari 7, 200917 yr Och tidskrävande! Jag hade garanterat BARF:at - om jag inte behövde jobba, bodde ute på vischan med möjligheter att tillreda käket utomhus (det är ju en del annat som ska tillsättas, lagas och förpackas) , plus hade stora frysboxar att förvara allt i. Tidskrävande ? Det barfet jag ger mina hundar är i korvar på halvkilot eller kilot bara tina i slasken o sen ge dom, inte så jobbigt eller tidskrävande. Det ända som igentligen behövs är en extra frys som man kan ha maten i
Publicerat Februari 7, 200917 yr Jag kör också med Sportman´s pride och är väl nöjd. MEN, jag tycker hon skiter så jäkla mycket, Framförallt när vi är i skogen, då är det precis som hon vill bli av med allt för att kunna springa snabbare.Hon fullständigt tömmer magen, skiter kanske 6-7 gånger på 20 min. sen är det full fart. dock så får jag för mig att hon tar slut snabbare då? Jag är lite sugen på färskfoder, men hur gör ni när ni är iväg länge? Där det inte finns tillgång till frys. Jo, jag känner igen detta. Skiter alltid några gånger under första släppet. Men i övrigt skiter hunden min oftast 2 gånger per dag då han äter sportmans. Jag kan inte tänka mig att hunden tar slut snabbare. Nu är jag väl inte så bevandrad i hundens ämnesomsättning men det borde bara vara det som finns i tjocktarmen som kommer ut och tjocktarmens primära funktion är väl att ta upp vätska. Så vattnar man bara hunden så borde det inte vara några problem. Men, men jag kanske har fel. Någon som verkligen kan får gärna rätta mig i så fall.
Publicerat Februari 7, 200917 yr Tidskrävande ? Det barfet jag ger mina hundar är i korvar på halvkilot eller kilot bara tina i slasken o sen ge dom, inte så jobbigt eller tidskrävande. Det ända som igentligen behövs är en extra frys som man kan ha maten i Korvar? Ger du inte ben?
Publicerat Februari 9, 200917 yr nä vom i korvar o sen kyckling precis som en kyckling serut Okej ja det var ett tag sedan man kikade på detta med BARF, finns säkert många enklare varianter nu. Men du ger köttiga ben i alla fall eller, råa kycklingben?
Publicerat Februari 17, 200917 yr Okej ja det var ett tag sedan man kikade på detta med BARF, finns säkert många enklare varianter nu.Men du ger köttiga ben i alla fall eller, råa kycklingben? Ja kycklingen är rå. Sen får dom en heldel kalkonhals,kalvhals ja kött ben av alla möjliga slag o sorter. Dom åt en hel del gås nu under gåsjakten då folk bara äter gåsbröst så blev det ju en jävla massa kött kvar
Publicerat Februari 19, 200917 yr Ja kycklingen är rå. Sen får dom en heldel kalkonhals,kalvhals ja kött ben av alla möjliga slag o sorter. Dom åt en hel del gås nu under gåsjakten då folk bara äter gåsbröst så blev det ju en jävla massa kött kvar Okej Vad tycker du om BARF:andet då? Är det lika fantastiskt som alla säger? *ursäkta trådkapningen*
Publicerat Februari 22, 200917 yr Är det någon annan som ger sin hund Lone Star foder? Körde med Doggy tills jag berättade det för en välinsatt. Han förbjöd mig mer lr mindre att fortsätta ge hunden det skräpet. // S
Publicerat Februari 22, 200917 yr För ca:10år sedan gav jag Lone Star, hundarna mådde bra och höll sig friska. Idag ger jag Sportman´s Pride.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Min Jämte får Lone Star, har inget annat foder att jämföra med. Men hon äter, skiter och växer, så allmäntillståndet verkar bra
Publicerat Februari 22, 200917 yr Min jämte får också Lone Star,det har alltid funkat perfekt.I höstas fick jag tips om ett slags fryst köttfoder,som jag använder som tillskott under jakten,det va helt kanon!Hunden slukar det,det luktar inget,kan förvaras i rumstemp i en vecka iaf och det bästa av allt,hunden återhämtar sej mycket fortare när han får detta foder.Kommer fryst i korvar i svart plast. Minns ej vad det hette,men kan kolla upp det om nån är intresserad.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Hej Våra hundar äter i huvudsak Sportsmans Pride. Lite barf mellan varven men inte till valpen eftersom det inte innehåller alla vitaminer och mineraler en valp behöver så väl. Den får självfallet smaka av det men kompletterat med annat. Sen får de alla ett och annat rått (okokt) ägg. För pälsens skull. Vi har även testat med Arion för att det skall innehålla det som hunden behöver mest och kan ta upp i systemet, utan en massa extragrejer som blir kvar eller inte fyller någon funktion i hundmagar. Det fungerar också utmärkt för våra hundar. Inget husmanskost över huvud taget eftersom det ofta innehåller mycket kryddor i vårt matlagning. De får även ett och annat märgben mest för att rensa tänderna från ev tandsten etc. Vid älgjaktstider är det som julafton för dem. Det blir ju ganska mycket kött kvar på de bena också som säkert bidrar till den goda smaken. De njuter i kvadrat av sådant tilltugg kan jag lova. Våra hundar är av rasen Tollare ( Nova Scotia Duck Tolling Retriever)
Publicerat Februari 27, 200917 yr Okej Vad tycker du om BARF:andet då? Är det lika fantastiskt som alla säger? *ursäkta trådkapningen* Ja jag tycker facktiskt det. Hundarna har mer ork bättre pälls o lägger ju på sig trotts att det har varit jaktsäsong. Min lilla wachteltik blev ju trådsmal förr om åren men nu så har hon hållt sej fin hela säsongen.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Ja jag tycker facktiskt det. Hundarna har mer ork bättre pälls o lägger ju på sig trotts att det har varit jaktsäsong. Min lilla wachteltik blev ju trådsmal förr om åren men nu så har hon hållt sej fin hela säsongen. Kan tro att det är det bästa man kan stoppa i en hund faktiskt.
Publicerat Mars 1, 200917 yr Hallå alla glada.Ett par frågor bara. Vad matar ni era valpar med? Kör ni med valpfoder? VAd för märke rekommenderar ni och varför? Vore tacksam för lite svar. Gärna en länk till någon bra leveratör. //Sober Sportsmans Pride Helt suveränt med tanke på upptagningsförmågan för hunden samt innehållet i maten. Ingen extra säd etc utan bara mycket näring som är lätt för kroppen att ta upp. Kan rekommenderas varmt.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Jag är den sorten som har svårt att lämna något åt slumpen. Att köpa nåt bara för att nån annan köper de. Så när jag köpte min första hund 2005 så funderade jag på vilken mat jag skulle köpa. Uppfödaren hade börjat med en mat, som han gav alla sina hundar. Jag funderade vem ska man fråga som inte är partisk. Jag googlade och hitta en kvinna på SLU som disputerat på ämnet hundfoder. Sagt och gjort....jag ringde henne. Jättetrevlig kvinna. Hon visste verkligen va hon pratade om. Kontentan av hennes disputering var: Alla Super Premium foder som säljs i Sverige är i stort sett lika bra. Det som skiljde dom åt var att Purina Pro Plan va de som bäst levde upp till innehållsförteckningen. Hon sa också att hundens kropp behöver 5% kolhydrater för att hjärnan ska fungera bra. Det påverkar främst efter ansträngning. Om du har med dej Fruktos eller nåt så enkelt som en bit macka eller kall pasta och ger hunden vid ex. en paus på jaktdagen. Då hjälper du hunden att återhämta sig mentalt. Om du byter till Performance foder inför jakten, tänkt på att det tar 2-3 månader innan hundens kropp, till fullo, kan ta upp mängden fett och protein. Och en sista sak: Kyckling är det kött som snabbast tas upp av hunden och omvandlas till energi. Jag valde Purina Pro Plan, Kyckling och Ris. Det funkar kanon på min hund.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Tja! Jag testade Purina Pro Plan, Kyckling och Ris på min valp. Han vägrade äta det! Fick han annat foder så åt han direkt. Roligt när det var så dyrt...
Publicerat Mars 3, 200917 yr har ni jahti vahti i sverige??jag kör med jahti vahti extra energi+kött och det funkar rätt so bra. http://www.suomenrehu.com/page.asp?_item_id=547
Publicerat Mars 13, 200917 yr Uttryckte mig nog lite slarvigt inte det att han jagar bättre för det har han alltid gjort. Men han återhämtar sig betydligt fortare mellan jakterna än innan. Ställde man fram torrfoder dagen efter en hel dags jakt, rörde han knappt fodret men med färskfodret äter han med god aptit.\mats Ja men det kan jag hålla med om. Det som möjligen var bättre med Fodax var en snabbare återhämtning helt klart. I övriga delar var inte skillnaderna jättestora. Jag komme röka mängden färskfoder sen när jaktsäsongen drar igång igen. Sen är det ett himla bra foder att ha med som "återställare" att blanda med ljummet vatten och servera hundarna under lunchen.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Ja men det kan jag hålla med om. Det som möjligen var bättre med Fodax var en snabbare återhämtning helt klart. I övriga delar var inte skillnaderna jättestora. Jag komme röka mängden färskfoder sen när jaktsäsongen drar igång igen. Sen är det ett himla bra foder att ha med som "återställare" att blanda med ljummet vatten och servera hundarna under lunchen. Precis min tanke. Bra tips det där med att ta med färskfoder till mitt på dagen. Har kört med torrfoder till Wachteln och han äter med god aptit däremot taxen äter inget men lite färskfoder skulle nog göra susen för båda. \mats
Publicerat Mars 13, 200917 yr Precis min tanke.Bra tips det där med att ta med färskfoder till mitt på dagen. Har kört med torrfoder till Wachteln och han äter med god aptit däremot taxen äter inget men lite färskfoder skulle nog göra susen för båda. \mats Att ge hunden en "återställare" direkt efter hårt arbete är oerhört effektivt om man ska ha hundarna fräscha. Det märks speciellt när hundarna som efter dovuppehållet får gå 14dagar i streck utan vila.