Publicerat April 13, 200719 yr Hur går det för er mina vänner? Själv har jag bara hunnit med 1 riktig tur. Hittade en bäver på ett nytt ställe men tyvärr såg den oss först. Sen kom den inte fram nå mer. Hade planer att åka ut i helgen o knäppa den om inget annat så kanske med kameran. Tyvärr verkar de planerna grusade pga sjukdom :'( Tipps på hur man på bästa sätt torkar gällpungen? Se nu till o fyll denna tråd med vackra bäver-rellaterade bilder. Har varit för mkt snack o för lite jakt på detta forum på sistone!!!!
Publicerat April 13, 200719 yr Här kommer en bild, men pga knallig mobilkamera så är kvalitén därefter. En 20-litersdunk och en sko med storlek 46 att jämföra med. Bävern vägde 20 kg, skjuten i skallen på ca 15 meters håll med en 6.5x55 10.1 g Alaska.
Publicerat April 13, 200719 yr Gratulerar! Var i landet? Jag har åkt skidor i sex timmar. Det resulterade i rejäl träningsvärk och en bild där en förmodligen ensam bäver har provianterat. Jag ska fortsätta leta. Vill inte skjuta bort en nyetablering utan jag vill ha tag i en hydda med fjolingar i som man kan beskatta på någon. Det var inte som i Idre där det var mer bäver än folk i maj.
Publicerat April 13, 200719 yr Blir första bäver-vändan till nästa helg, snön och isen har hållit i sig relatift länge denna vår. Men som sagt nästa helg blir det 3-dagars bäverjakt tillsammans med några sörmlänningar från denna sida.
Publicerat April 13, 200719 yr Grattis! Vi har bäver på bägge sidorna om älven i 2 mindre vattendrag, så även jag ska ut och spana men jag tror att isen ligger där ännu tyvärr.
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Härligt! Vad gör ni med era bävrar? Vet att för en del är detta en känslig fråga. Själv e jag först o främst ute efter skinnet men skulle vilja testa röka bäverlår. Hört att det ska vara en delikatess. Hur e de med fileèn. Nån erfarenhet?
Publicerat April 13, 200719 yr Gratulerar! Var i landet? Jag har åkt skidor i sex timmar. Det resulterade i rejäl träningsvärk och en bild där en förmodligen ensam bäver har provianterat.Jag ska fortsätta leta. Vill inte skjuta bort en nyetablering utan jag vill ha tag i en hydda med fjolingar i som man kan beskatta på någon. Det var inte som i Idre där det var mer bäver än folk i maj. Jag ser bara massa harspår ??? är du säker på att det är en bäver där... kan ju vara Monty Python haren som har börjat gå loss på träden där också skulle jag vara du skulle jag hålla mig därifrån skämt åsido, bäverjakt vore kul att testa.. någon som vill byta och komma till Finland på en trutjakt där jag garanterat lovar 2 siffrigt resultat... 3 siffrigt borde inte heller vara omöjligt
Publicerat April 13, 200719 yr Här har det inte kommit igång riktigt men det är nog inte så långt bort, det är något gnag här och där. Lite mer varma nätter så kan det gå fort när isarna drar iväg. Jag ska i alla fall ut och reka lite ikväll så får man se hur det ligger till. Mvh Fredrik
Publicerat April 13, 200719 yr Hade det varit harjakt fortfarande så vet jag var jag skulle ha passat någon kväll. 8) Haren utnyttjar aspfällningarna som bävern gjort men björken får vara ifred. Ska ta en skidtur någon morgon åt andra hållet och se om jag hittar någon damm eller hydda som berättar lite mer om bäverstatus. Just nu är jag som en zoombie av nattskiften. Men snart ledigvecka. Man får leva på gamla lagrar. Lite fler bilder från förra året. Min trogna följeslagare Akkis och en kompis sitter och väntar på kvällens händelser. Bävern i vattnet klev upp men dom två andra klarade sig då jag ansåg att det var för riskabelt att skicka ut hunden när inte isen gått heltoch det var rejält strömt.
Publicerat April 13, 200719 yr Jodå en liten rackare som blev min kompis första. Gissa vem som fick hämta den. Vorsteh,n klarade inte nyisen utan gick igenom och jag var rädd att hon skulle skära sönder sig.
Publicerat April 13, 200719 yr Jodå en liten rackare som blev min kompis första. Gissa vem som fick hämta den. Vorsteh,n klarade inte nyisen utan gick igenom och jag var rädd att hon skulle skära sönder sig. Kul för han det. Hunden blev nybadad förstår jag.
Publicerat April 13, 200719 yr Ja hon blev nybadad och jag fick ta på mig neoprenvadarna för att hjälpa henne. Allt medan skytten stod på torra land och med glada tillrop och kamera förevigade spektaklet. Tur att man kan radera bilder också. Vadarna började läcka efter den svängen. Stenhård supervass nyis som jag fick knacka sönder med en käpp. Hon är en duktig apportör men det finns gränser för vad jag begär av henne.
Publicerat April 13, 200719 yr Är ny här på forumet men kan presentera mig med en bild på min broder som fick skjuta sin första bäver vilket han gjorde riktigt snyggt från båten och på ca 25m... Så nu är det ja som ska skjuta ett par stycken ;D innan jakten är över Hade tyvärr bara mobilkamera men det blev en hyfsad bild iaf..
Publicerat April 14, 200719 yr Är ny här på forumet men kan presentera mig med en bild på min broder som fickskjuta sin första bäver vilket han gjorde riktigt snyggt från båten och på ca 25m... Så nu är det ja som ska skjuta ett par stycken ;D innan jakten är över Hade tyvärr bara mobilkamera men det blev en hyfsad bild iaf.. Du får grattulera Anders då till sin första bäver daniel!, var ingen liten sådan! Sköt ni den på öa eller? Mvh Anton grundel
Publicerat April 14, 200719 yr Härligt!Vad gör ni med era bävrar? Vet att för en del är detta en känslig fråga. Själv e jag först o främst ute efter skinnet men skulle vilja testa röka bäverlår. Hört att det ska vara en delikatess. Hur e de med fileèn. Nån erfarenhet? Jag har gjort bla ett handsk par, har även en fäll med monterat huvud.....dessutom har jag kokat ur ett kranium. Har även ätit köttet, men jag tyckte inte det var nå speciellt.....kanske därför jag visste vad det var Men jag vet dom som gillar det väldigt mycket.
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Jag tog mig en sväng med bäverjakt ikväll. Glömde först kikaren men de kom jag på i tid o sen när jag nästan var framme kom jag på att jag dessutom glömt kameran. Hmmm, börja inge bra. Väl framme ser jag e de e mer fällt så förhoppningen e stor att få se bäver. Tyvärr vände o slängde vindarna fram o tillbaks så jag slutade hoppas ganska snart. Men jag väntade tålmodigt för att se vad bävern tyckte. Tyvärr hade han tagit sovmorgon för han kom ut först 20.57. Stog o hade han mitt i hårkorset i 5min men han ville aldrig gå upp o han var för stor för hunden att bogsera (minst 20kg skulle ja tro). Som jag trodde låg han o vädra ett bra tag. Blickstill så skott hade kunnat lossats men de fick vara. När han väl kände av oss så var allt över 21.07. Visade sig inte igen o de var dessutom för mörkt. Glömt lampor med! Nä jag tycker bättre om morgonjakten. Då blir de bara ljusare o ljusare o bävern brukar vara aktiv fram emot 10.00. De innebär 6h jakt istället för 10min som ikväll. Men detta var den perfekta jakten. Hitta viltet, få de i hårkorset o sen e resten bara bagateller! Hinner jag inte ta han i vår så må de vara ngn annan förunnat. För den måste bort eftersom den dämmer på HELT fel ställe Men jag hoppas hinna ut en sväng till innan 15maj!
Publicerat April 14, 200719 yr Hinner jag inte ta han i vår så må de vara ngn annan förunnat.För den måste bort eftersom den dämmer på HELT fel ställe Men jag hoppas hinna ut en sväng till innan 15maj! Fel ställe för vem :D
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Vill inte ha stugan, badplatsen mm. under vatten om man säger som så!!! Översvämmade vägar kan man också hålla sig för skratt. Annars tycker jag att en del dämningar enbart e positiva för mångfald.
Publicerat April 15, 200719 yr Är ny här på forumet men kan presentera mig med en bild på min broder som fickskjuta sin första bäver vilket han gjorde riktigt snyggt från båten och på ca 25m... Så nu är det ja som ska skjuta ett par stycken ;D innan jakten är över Hade tyvärr bara mobilkamera men det blev en hyfsad bild iaf.. Grattis till bävern ;D Var ute här om dan o jaga lite bäver men ingen blev de men en fin bild på deras bygge. Mvh
Publicerat April 15, 200719 yr Nu har man varit ute till markerna och rekat men ingen bäver synlig ännu p g a för mycket is ännu.
Publicerat April 15, 200719 yr Dax för lite mer bäverjakt ikväll ska ta med en kompis ut en sväng och skjuta nån bäver så jag får väl styra båten ikväll med iaf tills han har skjutit en sen blir dä min tur ;D Får lägga upp lite bilder på kvällens jakt när vi kommer hem men hittade bild på en fint skjuten bäver skjuten på 50-60m från båt... Den broder sköt vägde lite över 20kg inte vägt den men helt klart över 20 var den...