Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakten -07

Featured Replies

Publicerat

Är ny här på sidan. en kort och god presentation av mig får ni ju med hjälp av bilden som "predator :)" har lagt upp på mig  ;)

• Svar 169
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Dax för lite mer bäverjakt ikväll ska ta med en kompis ut en sväng och skjuta nån bäver

så jag får väl styra båten ikväll med iaf tills han har skjutit en  :) sen blir dä min tur ;D

Får lägga upp lite bilder på kvällens jakt när vi kommer hem men hittade bild på en fint

skjuten bäver  :)  skjuten på 50-60m från båt...

Den broder sköt vägde lite över 20kg inte vägt den men helt klart över 20 var den...

ima0008kn2.jpg

ja, det var ett vackert skott du fick till på den dära iaf. det är inte ofta man lyckas få en sån där träff ;)

mvh/ broder

Publicerat
En fråga....

Vart kan man få tag på bäverjakt i detta avlånga land???

Jag kanske kan arra nåt på andra sidan Mälaren från dig sett. Vad kan du erbjuda i utbyte? ;D

/Må

Publicerat

Bäverjakt!!! Kan vara hur lätt som helst när allt fungerar men kan bli grymt frustrerande när

allt går fel. Var ute med en kompis igår och började med att kolla över ett område från land där

det verkade vara gott om bäver, men pga vindens riktning fick vi byta tacktik och driva med

båten istället.

Efter att ha drivit ett par hundra meter gick vi upp på land för att vänta på att bävrarna skulle komma ut och visa vilket håll dom skulle simma åt denna kväll. Runt 19:50 såg vi iaf kvällens första bäver som simmade på helt rätt ställe så vi hoppade i båten och började driva mot den.

Kompisen liggandes i fören och jag vid årorna styrande helt perfekt mot bävern som gick upp och ner ur vattnet.

När vi kommer in på 35-40m och bävern är 2-3m upp på land så känner ja nästan hur han kramar avtryckaren och hör ett fint klick!! ;D ;D  han hade glömt att ladda ;D Sammtidigt som ja ser bävern glida ner mot vattnet hör ja hur han gör mantelrörelse och sen snabbt efter ett fint pang  :)  Bävern blir liggandes kvar i vattenbrynet en fin 2åring på 16-17kg skulle ja tro.

2007004al7.jpg

Men jag vill ju också ha en bäver på kornet så vi åker upp till stället där vi började dagen för att söka av lite.

Där går allt som kan gå fel fel. Vi börjar mä att skrämma en bäver som får vind på oss. Sen smyger vi vidare mot en annan lite längre upp då dyker en i vattnet bara 4m från oss ;D ;D bra början för mig.. När ja väl har tagit mig uppstöms har jag 3 bävrar som simmar hit å dit så dä ä bara att vänta tills rätt bäver går upp på land för ett bra skott. Problemt nu är att dä börjar bli bra mörkt (som vanligt)  ser en bäver lagom avstånd bra storlek en bit uppe på land perfekt, när ja börjar sikta in mig så kommer det en liten bäver och går upp bara 2m från mig så ja vrider bössan och trycker KLICK!!!!! >:( va f.n tänker jag.... försöker dra in en ny patron men då hoppar bävern i å plaskar rejält :( dä va dom bävrarna dä....  sammanlagt ser vi 5-6 olika bävrar och skjuter en... på väg till bilen lägger jag i en patron och ska prov skjuta  KLICK  2 patoner 2 klick  den bössan är billig just nu om nån vill köpa ;D  tar nog min gamla säkra 308a nästa gång ja ska ut ja  :) :)

Publicerat

Danne ... jagar du av öa på båda sider eller? Har vart där och kikarspanat 2 kvällar . sett bra mer än 4 bävrar , uppåt 8-9 kanske!

Så bäver finns det ..!

Anners ! Grattis till första bävern!

Mvh Grundel

Publicerat

har bara jagat på ena sidan av öa och bara sett 3 bävrar där nere varav 2 är skjutna...

Mest bäver har vi sett norr om färjan uppe vid sandbankarna.. verkar som att det är minst 2 aktiva hyddor där uppe. men det borde ju vara minst 3 aktiva hyddor nere vid öa så ja har varit lite fundersam på varför vi inte har sett mer bäver där nere..  men har du sett så många så är det ju iaf ok :) :)

Publicerat

Grattis till bävrarna!

Hoppas bara att man själv kan knipa en i år >:(

Publicerat
Jag kanske kan arra nåt på andra sidan Mälaren från dig sett. Vad kan du erbjuda i utbyte? ;D

/Må

Hmm, Jag har inte så mycket att erbjuda nu tyvärr.

annat än kontanter....

Finns det någonstans man kan köpa en bäverjakt.

Problemet för mig just nu är att jag bara har tillgång till rov-jakt på "min" mark. Det innebär här räv, grävling, svart och vitfågel mest.

Ingenting nu med andra ord.

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat

Jag var ute en sväng igår och värmen har gjort susen, såg 3 st. men kom inte till skott den här gången men nästa gång så går det kanske bättre.

Mvh Fredrik

Publicerat
har bara jagat på ena sidan av öa och bara sett 3 bävrar där nere varav 2 är skjutna...

Mest bäver har vi sett norr om färjan uppe vid sandbankarna.. verkar som att det är minst 2 aktiva hyddor där uppe. men det borde ju vara minst 3 aktiva hyddor nere vid öa så ja har varit lite fundersam på varför vi inte har sett mer bäver där nere..  men har du sett så många så är det ju iaf ok :) :)

Jag vet 1 hydda längs land! Nästan vid bäcken in neranför öa! Minnst 2 bävrar är bebodda där" har sett dom ett flertal gånger! dessutom har du bäver ända här nere vid färjestad här . in vid den där gamla kiosken! vet att du tog bäver där ifjol eller året innant . jag såg 2 sat där igår!!

Publicerat

Var ute igår kväll och den här gången gick det bättre, det blev en bäver men tyvärr hade jag ingen kamera.

Jag ska försöka ta med kameran nästa gång :)

Mvh Fredrik

Publicerat
Hmm, Jag har inte så mycket att erbjuda nu tyvärr.

annat än kontanter....

Finns det någonstans man kan köpa en bäverjakt.

Problemet för mig just nu är att jag bara har tillgång till rov-jakt på "min" mark. Det innebär här räv, grävling, svart och vitfågel mest.

Ingenting nu med andra ord.

Ijahman. Jag hade fri jakt på bäver på morsans gubbes mark, men nu fick jag reda på igår att de ska separera, så den marken har jag ingen dragning på längre.. :-[

Sorry.

Publicerat

Grattis till bäverskyttarna!!!!

Jag har varit ut två svängar hittills och sett en bäver men den var i vattnet och gick för fort, så chansen försvann. Men det verkar som att stammen är på rejäl uppgång - det är flera nya hyddor och på ett ställe är det en hel koloni ;D...det är det värsta jag har sett iaf. Så nästa helg ska jag göra ett nytt försök i tre dagar. Vi får se hur det går.

Vi är ett gäng grabbar (2 lumparkompisar och en skolkompis) som har en årlig tradition. Vi träffas en helg i april eler maj och sätter plant och jagar bäver - brukar vara riktigt trevligt så jag ser fram emot träffen nästa helg.

Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder.

Publicerat
Ijahman. Jag hade fri jakt på bäver på morsans gubbes mark, men nu fick jag reda på igår att de ska separera, så den marken har jag ingen dragning på längre.. :-[

Sorry.

Tråkigt. På flera sätt..... Både att de ska separera och att bäverjaktstillfällen inte finns kvar.

Publicerat

Har varit ut ikväll,ingen skjuten men där jag var ikväll såg det lovande ut ;D

Färskt gnag, välanvända stigar ner i vattnet......observerade 2st men inget läge för skott 8)

Får åka dit till helgen å försöka ;D

Såg en räv (beklagar kvaliten) som även den var på jakt :D

post-1373-1176927481_thumb.jpg

post-50-1176927481_thumb.jpg

Publicerat
Var ute igår kväll och den här gången gick det bättre, det blev en bäver men tyvärr hade jag ingen kamera.

Jag ska försöka ta med kameran nästa gång :)

Mvh Fredrik

kommer med Videokameran, denna Bäver hade behövt hamna på film.....

Publicerat

Ja kom du med videokameran.

Jag såg två även igår men inget läge för skott men å andra sidan så blir ju upplevelsen ok även om man inte får skjuta.

Fredrik

Publicerat

Det blev en sväng ikväll också och jag kom till skott även den här gången, såg 3 st. samtidigt och jag valde den minsta av dom som var en liten "fjoling".

Här kommer en bild också även om den inte är den bästa.

post-692-1177018946_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! Ser ju fin ut.

Publicerat

Ser bra ut.

Skulle verkligen vara kul att få knäppa en bäver.

Publicerat

Tackar tackar.

lsjonsson.

Hur går det i dina trakter, har dom tinat fram?

Vi bor ju nästan nästgårds ;) så det kan väl inte vara så långt borta.

Visserligen så är ett av ställena jag brukar jaga på helt fruset än men det strömmar nästan ingenting där heller så det brukar dröja ett tag innan det går upp där.

Ijahman.

Du har pm.

Publicerat
Tackar tackar.

lsjonsson.

Hur går det i dina trakter, har dom tinat fram?

Vi bor ju nästan nästgårds ;) så det kan väl inte vara så långt borta.

Visserligen så är ett av ställena jag brukar jaga på helt fruset än men det strömmar nästan ingenting där heller så det brukar dröja ett tag innan det går upp där.

Ijahman.

Du har pm.

Haha! Vi hade -7 igår morse och det var kalluft hela dagen och det är kalluft idag också. +2-3 grader just nu. Jag ska försöka ta mig och kika på våra ställen under helgen. Det beror på vad knäna säger på mig.

Var bor Du närmare bestämt?

Publicerat

Haha! Vi hade -7 igår morse och det var kalluft hela dagen och det är kalluft idag också. +2-3 grader just nu. Jag ska försöka ta mig och kika på våra ställen under helgen. Det beror på vad knäna säger på mig.

Var bor Du närmare bestämt?

Ja jag hade -8 så det var inte varmare här.

Jag bor utanför Luleå så vi är ju nästan grannar  :D;)

Det andra bäverstället som jag trodde var fruset har jag varit och rekat vid på morgonen och det visade sig att det fanns inte en gnutta is kvar men vatten till f........e, där jag brukar sitta och passa är det en halvmeter vatten.

Däremot så var det ingen vidare aktivitet där än men det kommer nog.

Jag ska ta en längre sväng vid den bäcken om ett par dagar eller så för att se lite mer hur det ser ut.

Publicerat

med tanke på hur mycket vatten det var kan man ju undra om dom inte har byggt en till damm nedströms, vi får väl gå en sväng till och kolla någon dag.