Publicerat April 20, 200719 yr Ja jag hade -8 så det var inte varmare här.Jag bor utanför Luleå så vi är ju nästan grannar Det andra bäverstället som jag trodde var fruset har jag varit och rekat vid på morgonen och det visade sig att det fanns inte en gnutta is kvar men vatten till f........e, där jag brukar sitta och passa är det en halvmeter vatten. Däremot så var det ingen vidare aktivitet där än men det kommer nog. Jag ska ta en längre sväng vid den bäcken om ett par dagar eller så för att se lite mer hur det ser ut. Okej! Ni har väl helt barkmark där, men det har inte Vi. Ca. 10-15 cm snö kvar ännu på gräsmattan. > Jag ska försöka ta mig ut i helgen om knäna tillåter det.
Publicerat April 21, 200719 yr Ja det blev en till i kväll men ingen kamera med Även den här en liten "fjoling" och skjuten ca 30 m från den förra så jag kan lägga in en kopia på den förra bilden Mvh Fredrik
Publicerat April 21, 200719 yr Ja det blev en till i kväll men ingen kamera med Även den här en liten "fjoling" och skjuten ca 30 m från den förra så jag kan lägga in en kopia på den förra bilden Mvh Fredrik Grattis!
Publicerat April 22, 200719 yr Var i helgen iväg med Kolja till hans jaktmarker i Serna. Den första kvällen satt jag vid en hydda o han inte sitta mer än en timme innan första bäver dök upp, den kom simmandes framför mig i dammen men ville inte skjuta fören den gick upp på land, bävern simmade iväg, efter en stund kom det upp en större bäver i vattnet utanför hyddan, den simmade framför mig på 30 meter fram o tillbaka efter en stund gick den upp på land 50 meter ifrån mig, pang... Kväll två: Då vi visste att det fanns bäver kvar i området passade jag utanför samma hydda. Exakt samma tid som första bävern hade kommit upp dan före kom denna bäver upp. Bäverm gick upp o satte sig på damm kanten, pang... Vi blev även varse att det fanns en större herre i närheten, dock ingen bäver. Han hade varit ut på vägen där jag satt o passa någongång under dan för spåren var nya, hade inte vart där på morgon men fanns där på kvällen... Tackar för denna gång kolja!
Publicerat April 24, 200719 yr Författare Härliga bilder! Försöker hålla mig uppdaterad då jag kommer hem för att hämta bössan emellanåt Till helgen tänkte jag få mig en eller 3 ;D
Publicerat April 25, 200719 yr Artikeln kopierad från jakt och jägare. http://www.jaktojagare.se/ > Morrande varg på bävervaket Av Ejnert Anderssen, Runhällen 2007-04-25 Bäverjakt kan vara spännande trots att det mesta av tiden består av en enda lång väntan. Men på min senaste bäverjakt kan man inte klaga på dödtid. När jag suttit väldigt stilla i kanske en timme hörs klart och tydligt hur något närmar sig snett bakifrån. Ljudet blir intressant för att det är så nära. Plötsligt hör jag ett klart och tydligt morrande inom ett avstånd på cirka 30 meter. I detta läge blir jag fundersam vad det är som låter och vänder mig om, tyvärr lite för snabbt. Allt jag ser är en långsmal nos och ett par upprättstående öron, sedan är allt borta. Men jag hinner uppfatta att det är fler individer. Nu känns det lite kymigt vid bävervattnet. Det var varg jag såg, om detta råder det inte den minsta tvekan om. Jag kramar kolvhalsen på vapnet och känner mig inte helt nöjd med situationen, men det känns tryggt att ha ett vapen i händerna. Kommer djuren tillbaka? Dagen efter ringer jag Grimsö forskningsstation och pratar med vargexperten Jens Karlsson. Han upplyser om att vargar inte brukar morra utan ha andra ljud för sig. Varför morrande? Frågan är varför det ändå hördes ett morrande ljud. Var det för att varna andra individer i gruppen och i så fall ett vuxet djur med valpar? Eller blev vargarna överraskade när det plötsligt kände människovittring på nära avstånd? Vargarna hade nämligen vinden i ryggen. Med minnet av den kanadensare som blev vargmat var det inte helt lätt att somna efter vargmötet. För en tid sedan i Örebro län sprang en varg omkring i en hage och morrade. Den lät sig inte skrämmas bort och måste skjutas. Det gjorde inte saken bättre när jag skulle somna. Vad är det egentligen som är naturligt och onaturligt beteende hos vargar?
Publicerat April 25, 200719 yr Måste ju vara ett skämt. Kan ju inte finnas någon normalt funtad människa som på allvar är rädd för vargen, rädd för sin egen hälsa?
Publicerat April 26, 200719 yr Ser onekligen ut som en jaktform som skulle passa mig. Tyvärr finns de knappt bäver här uppe, så får nöja mig med minibäver (bisam) ;D
Publicerat April 26, 200719 yr Jag var ut en sväng ikväll också på ett annat ställe där jag brukar jaga bäver och det blev en bäver idag också men tyvärr ingen bild för kameran är utlånad Det var lite synd för det här var en större bäver, närmare bestämt 28,7 kg. ;D Där vill dom ha bort bävern därför skjuter jag även av kapitalet. Men det är nog ingen risk än att det blir tomt där än för det finns en hel del bäver där och det är inte lättjagat heller. Jag skjutit ganska många stora dom senaste 3 åren där och stammen minskar inte utan ökar verkar det som. Tråkigt för markägarna men mindre tråkigt för mig Det är många dammar i den bäcken så fisk är ett minne blott där nuförtiden och det är ju inte så kul för det har gått mycket fisk där tidigare. Mvh Fredrik
Publicerat April 26, 200719 yr Jag var ut en sväng ikväll också på ett annat ställe där jag brukar jaga bäver och det blev en bäver idag också men tyvärr ingen bild för kameran är utlånad Det var lite synd för det här var en större bäver, närmare bestämt 28,7 kg. ;D Där vill dom ha bort bävern därför skjuter jag även av kapitalet. Men det är nog ingen risk än att det blir tomt där än för det finns en hel del bäver där och det är inte lättjagat heller. Jag skjutit ganska många stora dom senaste 3 åren där och stammen minskar inte utan ökar verkar det som. Tråkigt för markägarna men mindre tråkigt för mig Det är många dammar i den bäcken så fisk är ett minne blott där nuförtiden och det är ju inte så kul för det har gått mycket fisk där tidigare. Mvh Fredrik Du vet vart du ska vända dig om du behöver hjälp med avskjutningen!
Publicerat April 27, 200719 yr Författare Hur gammal är en bäver på: 10kg? 15kg? 25kg? mm mm. Förstår att det är en fråga om tillgång på mat, kön mm ockå men finns det ngr riktlinjer?