Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakten -07

Featured Replies

Publicerat

Tack allesammans!

• Svar 169
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har tänkt på det där innan,men visst påminner Bävern om en stor lurvig paddel 8)

Publicerat
Har tänkt på det där innan,men visst påminner Bävern om en stor lurvig paddel 8)

:o

Du är nog den första som har tänkt så!!  ;D

;)

Publicerat

Lyssnade på Jakt & Natur i måndags, då var det en tjej som hade med sin hund vid bäverjakten.

Hon tänkte tydligen att hunden skulle apportera bäver :)

Är det någon som provat apportera bäver med sin hund? Skulle ju vara toppen att själv slippa simma ;):D

Publicerat
Lyssnade på Jakt & Natur i måndags, då var det en tjej som hade med sin hund vid bäverjakten.

Hon tänkte tydligen att hunden skulle apportera bäver :)

Är det någon som provat apportera bäver med sin hund? Skulle ju vara toppen att själv slippa simma ;):D

Jag läste på ett av forumen att det var någon som hade ett teleskopmetspö med lina och 3-krok som hjälpmedel vid bäverjakt.:D Bäcken där jag har varit vid och idkat bäverjakt sönd. och månd. är inte mycket mer än ca. 4- 4,5 m bred och lite bredare på något ställe och där är det ypperligt med ett 3m teleskopmetspö med lite tjockare lina. 0,35-0,40 mm nylonlina och en 3-krok.:D Tyvärr så fick jag inte skjuta någon bäver så kunde aldrig prova metoden men det skulle med största sannolikhet fungera om det inte är väldigt stömt i bäcken, :D och med denna metod så slipper Du själv bada i det kalla vatttnet. ;D

Se länken så ser Du bredden på bäcken och tänk efter. :D

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=7483.0;all

Lycka till!

:D

Publicerat

Okej, men frågan är om man skjuter bävern i vattnet om du har tid att fiffla och kasta fast den med ett spö? Eller att börja tvinga ner hunden i det kalla vattnet...då kanske bävern försvunnit redan...eller ja har du en Vorsteh så är de vell inga problem :):D ;D

Publicerat
Okej, men frågan är om man skjuter bävern i vattnet om du har tid att fiffla och kasta fast den med ett spö? Eller att börja tvinga ner hunden i det kalla vattnet...då kanske bävern försvunnit redan...eller ja har du en Vorsteh så är de vell inga problem :):D ;D

Det jag gjorde dessa gånger var att jag hade redan dragit ut spöet och lina och krok satt på plats. Har virat eltejp runt handtaget som jag kan fästa kroken i. :D Det stod mot ett träd och det var ingen risk att det skulle trassla in sig heller eftersom jag hade linan stäckt och då blir det inga problem. (Jag ska säga att jag har hållt på med tävlingsfiske medans jag bodde i Huskvarna. Mete, spinnfiske, pimpling och har lärt mig ett och ett annat knep för att hålla reda på grejorna när man går efter en bäck, åel. sjökant och metar. Om Du vill så kan jag fota metspöet och lägga in på länken här så får Du se hur det ser ut. Det är inte alls svårt. :D

Publicerat
Det jag gjorde dessa gånger var att jag hade redan dragit ut spöet och lina och krok satt på plats. Har virat eltejp runt handtaget som jag kan fästa kroken i. :D Det stod mot ett träd och det var ingen risk att det skulle trassla in sig heller eftersom jag hade linan stäckt och då blir det inga problem. (Jag ska säga att jag har hållt på med tävlingsfiske medans jag bodde i Huskvarna. Mete, spinnfiske, pimpling och har lärt mig ett och ett annat knep för att hålla reda på grejorna när man går efter en bäck, åel. sjökant och metar. Om Du vill så kan jag fota metspöet och lägga in på länken här så får Du se hur det ser ut. Det är inte alls svårt. :D

Jepp de vore kul att se spöet :) Du har inte funderat på flugfiska i land bävern? :D

Publicerat
Jepp de vore kul att se spöet :) Du har inte funderat på flugfiska i land bävern? :D

Det ska bli någon gång under dagen. Håll till godo!;D Flugfike! Vad är det för något??? Har aldrig ägt något i flugfiske mer än ett par flugor som jag har haft tillsammans med en plastkula när jag har fiskat efter Harr i älven med spinnspö.;D

Publicerat

Snyggt Erkon! ;D

Publicerat
Jag läste på ett av forumen att det var någon som hade ett teleskopmetspö med lina och 3-krok som hjälpmedel vid bäverjakt.:D

Funkar kanonbra!!! Det kan jag intyga. Jag bärgade min bäver med teleskopspö, den låg och flöt 4 meter ut eller nåt, var inga problem. ;D Man bör dock vara försiktig med vattenskott om det är strömt i bäcken, det behöver inte rinna mycket för att den ska fara iväg kanske snabbt.

Publicerat
Funkar kanonbra!!! Det kan jag intyga. Jag bärgade min bäver med teleskopspö, den låg och flöt 4 meter ut eller nåt, var inga problem. ;D Man bör dock vara försiktig med vattenskott om det är strömt i bäcken, det behöver inte rinna mycket för att den ska fara iväg kanske snabbt.

Det låter bra! Jag ska iaf bistå med bilder som jag har tagit på ett 3,6 m spö som jag har kapat ca. 3 dm för att få det styvare (Gjordes under tiden jag tävlingsmetade).

Bilder i tur och ordning.

1. Kapad topp. Ny ögla består av en säkerhetsnål modell större och har där nypit av benen till ca. 2,5 cm långa och lindat fast dom m. spölindningstråd och lackat tråden så att den sitter kvar.

2. 3-krok lagom stor och 5 g sänke för att man ska kunna placera ut kroken där bävern ligger.

3. Spö utdraget (Glasfiber)

4. Fäst 3-krok i eltejpen

post-144-1179314830_thumb.jpg

Publicerat

Forts. följer! :D

5. Gardinkrokar till upplindning av linan

6. Spö ihopskjutetoch linan upplindad

Jag hoppas att fotonahar varit till någon nytta. :D

Ha det så bra och lycka till med bäverjakten i fortsättningen! :D

post-144-1179315009_thumb.jpg

Publicerat

Du har all utrustning för bäverjakten du stefan ;D såg ju fint ut! :)

Publicerat
  • Författare

Lättare med en apporterande hund :)

Publicerat

Använder mig också av ett teleskopspö men har en enkelkrok längst ut på spöet, alltså ingen lina utan kroken är fäst direkt i spöet.

Sen sitter det hela fast med skjutstödet så slipper man gå och bära på flera grejor.Med den här funkar det bra att få in bävrarna, räckvidd ca 5 m.

Ska lägga in en bild senare så ser ni hur den ser ut.

Mvh Fredrik

Publicerat
Du har all utrustning för bäverjakten du stefan ;D såg ju fint ut! :)

Jepp!:D Det är ju kallt i vattnet denna årstid just när isen har gått från bäcken.;D ;)

Publicerat
Använder mig också av ett teleskopspö men har en enkelkrok längst ut på spöet, alltså ingen lina utan kroken är fäst direkt i spöet.

Sen sitter det hela fast med skjutstödet så slipper man gå och bära på flera grejor.Med den här funkar det bra att få in bävrarna, räckvidd ca 5 m.

Ska lägga in en bild senare så ser ni hur den ser ut.

Mvh Fredrik

Alltid kul med nya förslag och nya uppfinningar. :D

Publicerat

ja det är på tok för kallt för att ta ett dopp iaf!

Publicerat
ja det är på tok för kallt för att ta ett dopp iaf!

Jepp! ;D