Publicerat Maj 15, 200718 yr Har tänkt på det där innan,men visst påminner Bävern om en stor lurvig paddel 8)
Publicerat Maj 16, 200718 yr Har tänkt på det där innan,men visst påminner Bävern om en stor lurvig paddel 8) Du är nog den första som har tänkt så!! ;D
Publicerat Maj 16, 200718 yr Lyssnade på Jakt & Natur i måndags, då var det en tjej som hade med sin hund vid bäverjakten. Hon tänkte tydligen att hunden skulle apportera bäver Är det någon som provat apportera bäver med sin hund? Skulle ju vara toppen att själv slippa simma
Publicerat Maj 16, 200718 yr Lyssnade på Jakt & Natur i måndags, då var det en tjej som hade med sin hund vid bäverjakten.Hon tänkte tydligen att hunden skulle apportera bäver Är det någon som provat apportera bäver med sin hund? Skulle ju vara toppen att själv slippa simma Jag läste på ett av forumen att det var någon som hade ett teleskopmetspö med lina och 3-krok som hjälpmedel vid bäverjakt. Bäcken där jag har varit vid och idkat bäverjakt sönd. och månd. är inte mycket mer än ca. 4- 4,5 m bred och lite bredare på något ställe och där är det ypperligt med ett 3m teleskopmetspö med lite tjockare lina. 0,35-0,40 mm nylonlina och en 3-krok. Tyvärr så fick jag inte skjuta någon bäver så kunde aldrig prova metoden men det skulle med största sannolikhet fungera om det inte är väldigt stömt i bäcken, och med denna metod så slipper Du själv bada i det kalla vatttnet. ;D Se länken så ser Du bredden på bäcken och tänk efter. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=7483.0;all Lycka till!
Publicerat Maj 16, 200718 yr Okej, men frågan är om man skjuter bävern i vattnet om du har tid att fiffla och kasta fast den med ett spö? Eller att börja tvinga ner hunden i det kalla vattnet...då kanske bävern försvunnit redan...eller ja har du en Vorsteh så är de vell inga problem ;D
Publicerat Maj 16, 200718 yr Okej, men frågan är om man skjuter bävern i vattnet om du har tid att fiffla och kasta fast den med ett spö? Eller att börja tvinga ner hunden i det kalla vattnet...då kanske bävern försvunnit redan...eller ja har du en Vorsteh så är de vell inga problem ;D Det jag gjorde dessa gånger var att jag hade redan dragit ut spöet och lina och krok satt på plats. Har virat eltejp runt handtaget som jag kan fästa kroken i. Det stod mot ett träd och det var ingen risk att det skulle trassla in sig heller eftersom jag hade linan stäckt och då blir det inga problem. (Jag ska säga att jag har hållt på med tävlingsfiske medans jag bodde i Huskvarna. Mete, spinnfiske, pimpling och har lärt mig ett och ett annat knep för att hålla reda på grejorna när man går efter en bäck, åel. sjökant och metar. Om Du vill så kan jag fota metspöet och lägga in på länken här så får Du se hur det ser ut. Det är inte alls svårt.
Publicerat Maj 16, 200718 yr Det jag gjorde dessa gånger var att jag hade redan dragit ut spöet och lina och krok satt på plats. Har virat eltejp runt handtaget som jag kan fästa kroken i. Det stod mot ett träd och det var ingen risk att det skulle trassla in sig heller eftersom jag hade linan stäckt och då blir det inga problem. (Jag ska säga att jag har hållt på med tävlingsfiske medans jag bodde i Huskvarna. Mete, spinnfiske, pimpling och har lärt mig ett och ett annat knep för att hålla reda på grejorna när man går efter en bäck, åel. sjökant och metar. Om Du vill så kan jag fota metspöet och lägga in på länken här så får Du se hur det ser ut. Det är inte alls svårt. Jepp de vore kul att se spöet Du har inte funderat på flugfiska i land bävern?
Publicerat Maj 16, 200718 yr Jepp de vore kul att se spöet Du har inte funderat på flugfiska i land bävern? Det ska bli någon gång under dagen. Håll till godo!;D Flugfike! Vad är det för något??? Har aldrig ägt något i flugfiske mer än ett par flugor som jag har haft tillsammans med en plastkula när jag har fiskat efter Harr i älven med spinnspö.;D
Publicerat Maj 16, 200718 yr Jag läste på ett av forumen att det var någon som hade ett teleskopmetspö med lina och 3-krok som hjälpmedel vid bäverjakt. Funkar kanonbra!!! Det kan jag intyga. Jag bärgade min bäver med teleskopspö, den låg och flöt 4 meter ut eller nåt, var inga problem. ;D Man bör dock vara försiktig med vattenskott om det är strömt i bäcken, det behöver inte rinna mycket för att den ska fara iväg kanske snabbt.
Publicerat Maj 16, 200718 yr Funkar kanonbra!!! Det kan jag intyga. Jag bärgade min bäver med teleskopspö, den låg och flöt 4 meter ut eller nåt, var inga problem. ;D Man bör dock vara försiktig med vattenskott om det är strömt i bäcken, det behöver inte rinna mycket för att den ska fara iväg kanske snabbt. Det låter bra! Jag ska iaf bistå med bilder som jag har tagit på ett 3,6 m spö som jag har kapat ca. 3 dm för att få det styvare (Gjordes under tiden jag tävlingsmetade). Bilder i tur och ordning. 1. Kapad topp. Ny ögla består av en säkerhetsnål modell större och har där nypit av benen till ca. 2,5 cm långa och lindat fast dom m. spölindningstråd och lackat tråden så att den sitter kvar. 2. 3-krok lagom stor och 5 g sänke för att man ska kunna placera ut kroken där bävern ligger. 3. Spö utdraget (Glasfiber) 4. Fäst 3-krok i eltejpen
Publicerat Maj 16, 200718 yr Forts. följer! 5. Gardinkrokar till upplindning av linan 6. Spö ihopskjutetoch linan upplindad Jag hoppas att fotonahar varit till någon nytta. Ha det så bra och lycka till med bäverjakten i fortsättningen!
Publicerat Maj 16, 200718 yr Använder mig också av ett teleskopspö men har en enkelkrok längst ut på spöet, alltså ingen lina utan kroken är fäst direkt i spöet. Sen sitter det hela fast med skjutstödet så slipper man gå och bära på flera grejor.Med den här funkar det bra att få in bävrarna, räckvidd ca 5 m. Ska lägga in en bild senare så ser ni hur den ser ut. Mvh Fredrik
Publicerat Maj 16, 200718 yr Du har all utrustning för bäverjakten du stefan ;D såg ju fint ut! Jepp! Det är ju kallt i vattnet denna årstid just när isen har gått från bäcken.;D
Publicerat Maj 16, 200718 yr Använder mig också av ett teleskopspö men har en enkelkrok längst ut på spöet, alltså ingen lina utan kroken är fäst direkt i spöet.Sen sitter det hela fast med skjutstödet så slipper man gå och bära på flera grejor.Med den här funkar det bra att få in bävrarna, räckvidd ca 5 m. Ska lägga in en bild senare så ser ni hur den ser ut. Mvh Fredrik Alltid kul med nya förslag och nya uppfinningar.