Publicerat Juli 8, 200719 yr Författare Hoppas fjolårets injagning sitter i. Bifogar ett par aptitretare. "FAVORITER I REPRIS" I år ska de skjutas mer så jag hoppas att alla tupparna jag lämna i vintras e kvar
Publicerat Juli 9, 200719 yr Ser helt underbart ut. Ser verkligen fram emot att testa nya marken snart.
Publicerat Juli 9, 200719 yr ;D.. super läckra bilder!... gillar verkligen den första där solen e på g ner/upp!... ;D Mvh Mamre!...
Publicerat Juli 11, 200719 yr Var ute å cycklade med jämthunden i kväll och vi fick se en tjäderkull efter skogsbilvägen 5 kycklingar åsså hönan, alla kycklingar kunde flyga/lätta till närmsta träd ialla fall. Dom fick jobba som fasen för att lyffta med de där småa vingarna ;D De är inte nåvidare vackra just nu... Mycket kul att se att dem finns därute...bara ca en å en halv månad ikvar nu
Publicerat Juli 12, 200719 yr Kokar av fågel i skogarna här. Går på kullar ( i stort sätt) varje gång jag är i skogen. Ser bra ut. både tjäder och orre. Mvh
Publicerat Juli 12, 200719 yr Kul att höra! Är det stora kullar? Tror att denna vår/försommar har varit en bra tid för kycklingarna Är de nån som har börjat höra rapporter i från fjällen hur de ser ut med ripkullarna?
Publicerat Juli 12, 200719 yr Kokar av fågel i skogarna här. Går på kullar ( i stort sätt) varje gång jag är i skogen. Ser bra ut. både tjäder och orre.Mvh Härligt att höra så här innan unghunden ska jagas in. Men var ungefär är här ??? Själv har jag inte varit så mycket i skogarna, men nu blir det mer av den varan och rapporter kommer även från mig. För hoppningsvis positiva 8)
Publicerat Juli 12, 200719 yr Var upp till marken i Stugun i ämtland för ngn helg sedan och såg då två fina tjädertuppar på vägen upp till torpet. Enligt ortsborna ser det bra ut för skogshönsen iår...kul!!! Längtar redan till toppjakten - jag har ju inte lyxen att ha hund ännu
Publicerat Juli 13, 200719 yr Härligt att höra så här innan unghunden ska jagas in.Men var ungefär är här ??? Själv har jag inte varit så mycket i skogarna, men nu blir det mer av den varan och rapporter kommer även från mig. För hoppningsvis positiva 8) Norrbotten är här Pite med omnejd. Har även en liten fundering, är inte proffs på jakt (ännu) men jag har stött upp några kullar där hönan haft två olika storlekar på kycklingarna samtidigt, visst är det så att dem kan få två kullar om det är väder för det så att säga (orrkullar)? Det som är mest kul är personlighets förändringen på valpen när vi stötte upp lite fågel, snacka om att nosen/svansen går. Lät han utreda lite legor och vips så förändrades han, det hände något i skallen på han, det märks tydligt. Han vet att det finns roliga saker att hitta i skogen. Brukar släppa han i skogen bakom huset (hönsfritt),han har förändrat sitt sätt att röra sig (söket). KUL KUL. Längtar till hösten... mvh
Publicerat Juli 22, 200719 yr Jag har varit 3dagar i fjällskogen här i västerbotten och inte sett en endaste tjäderkull :'( Nu vet jag att det är svårt att hitta kullar denna årstid men man brukar se mera tecken typ rugggropar fjädrar skit mm. om det är gott om fågel. Så jag tycker det ser ut ungefär som fjolåret med dålig skogsfågelföryngring i fjällvärlden men bättre 10-15 mil österut
Publicerat Juli 22, 200719 yr Var ovanför kutjaure förra helgen i parken. Det sprang ripkycklingar överallt. Veckan före var jag och gångtränade runt gällivare med omnejd. Jag såg flera kullar med både järpe och tjäder. Min vorsteh som nu jagar i hundhimlen där det alltid är bra med fågel var med mig och hon markerade fågel lite överallt efter stigarna vi gick. Det verkar dock som att rävstammen stiger då jag sett ganska mycket ungräv. Nu när man är utan hund får man väl skaffa sig en harpipa och ta med sig studsarn ut istället.
Publicerat Juli 22, 200719 yr Jag får nog hålla med Nils I, i de fjällnära skogarna här i Kiruna fjällen är det väldigt glest mellan kullarna. Lite tuppar finns det här och där. Blir nog så illa att man får dra sig österut mot kalhyggernas mecka (Tornedalen) med Nobsen i år.
Publicerat Juli 22, 200719 yr Nyss hemkommen från skogen efter blåbärsplockning bakom huset här i Kalix och där stötte jag lite skogsfågel. Både dalripa, tjäder & järpe. Skulle behöva skaffa mig en jakträtt här också. Ca. 13 l blåbär idag. Gott!
Publicerat Juli 22, 200719 yr Nyss hemkommen från skogen efter blåbärsplockning bakom huset här i Kalix och där stötte jag lite skogsfågel. Både dalripa, tjäder & järpe. Skulle behöva skaffa mig en jakträtt här också. Ca. 13 l blåbär idag. Gott! Lät ju bra det där med fågel och sen verkar du vara en jäkel på att plocka bär oxå
Publicerat Juli 22, 200719 yr Lät ju bra det där med fågel och sen verkar du vara en jäkel på att plocka bär oxå Jepp! Här sitter det inte fast ska Du veta grabben. ;D Det är gott med bär till vintern.
Publicerat Juli 23, 200719 yr Ännu inga längre skogspromenader för mig, men föryngringen verkar lovande för räv och grävling uppe i stugan Två rävkullar kring huset på resp 3 och 6 valpar. En grävlingsfamilj på x valpar, har inte sett den själv men folk från byn har sett och fotat denna. Tre olika vuxna rävar som strycker kring huset och letar något ätbart, som fiskrens eller matrester. Vid ett tillfälle kommer en räv från skogen med en harunge i munnen :- Nu åker jag upp igen den 3 aug och då hänger bössan med, men frågan är hur stor skada räven och grävlingen gjort på fågelstammen på marken vågar jag inte en tänka på. Märk väl att fam grimbart är så långt norrut som i Kiruna kommun, kanske den nordligaste föryngringen någonsin ?
Publicerat Juli 23, 200719 yr Grävlingar i Nikkaluokta har jag hört talas om, men kanske det inte var någon föryngring i det fallet.
Publicerat Juli 23, 200719 yr Grävlingar i Nikkaluokta har jag hört talas om, men kanske det inte var någon föryngring i det fallet. I Nikka?? ??? Jaha, då får man kanske chansen att bli grävlingsjägare också. Trodde jag aldrig.
Publicerat Juli 23, 200719 yr Vi har skjutit grävling i mårdsel iallfall,. två gånger. inte lika lång norrut osm nikkaluokta på långa vägar men vi vart ändå överraskade På tal om fågelutsikterna så har jag sett 3 tjäderkullar och en järpkull! alla på jaktbar mark
Publicerat Augusti 1, 200719 yr Författare Sprang på en stor orrkull häromkvällen. MINST 10 individer o finfina arbeten=lugn i flog o apport med hunden. De lätta i 4 omgångar. Stora som ripor ungefär. Hade man haft bösa hade de nog kunnat bli ett par dubleèr. JAG jaktsugen, hur kan ni tro de! : ;D ;D ;D Hade en ensam tjäder på vingarna me o senare höll en uggla på o slå ner på oss. Skum en, cirkla runt oss ngr varv o dök sen ner mot oss, 3-4m ifrån, för att sen tänka slå sig ner i en gran brevid oss men då föll nog poletten ner o den for till skogs Härliga minnen!
Publicerat Augusti 5, 200719 yr De lovande fågel utsikterna fortsätter... Han har en grym nos för att hitta dem också lilla valpen... Men det är ju ett strävhår vad annars