Publicerat Augusti 16, 200719 yr Författare De tycker jag man får ofta! Idag ska de ut o tränas i skogen. JIPPIIIEEEE!
Publicerat Augusti 16, 200719 yr Var ute och cyklade med tiken i förrgår och cyklar nästan in i en orrkull. Jäklar vad ivrig hon blev men det får snällt vänta en vecka till. Varför får man inga sånna gratislägen när jakten väl startar? He he jadu det verkar som att fåglarna känner på sig att nu är det dags att passa sig.
Publicerat Augusti 16, 200719 yr På många ställen i norrbotten låter fågelrapporterna verkligen lovande. Uppe kring stugan verkar fågeln gått fram bra, stora rip och tjäderkullar. Ikväll blir det att bege sig ut med hundarna här i byn, hoppas hoppas vi hittar bra med fågel
Publicerat Augusti 16, 200719 yr På många ställen i norrbotten låter fågelrapporterna verkligen lovande.Uppe kring stugan verkar fågeln gått fram bra, stora rip och tjäderkullar. Ikväll blir det att bege sig ut med hundarna här i byn, hoppas hoppas vi hittar bra med fågel Jag har hört samma saker och har själv sett en hel del fågel, så det låter lovande bara inte knäna ställer till det för mig.
Publicerat Augusti 16, 200719 yr Ripainventeringen: Från Norr till Söder: Kiruna: Sämre än förra året, hälften så mycket fågel och kullarna hälften av förra året. Gällivare: Ej färdiginventerat Jokkmokk: Nytt inventeringsområde. Låg täthet och låg föryngring Arjeplog: Ökad täthet och föryngring, Stora kullar. Små kycklingar bitvis. Storuman: Ökning från ifjol, bättre föryngring stora kycklingar Vilhelmina: Ökning från ifjol, bättre föryngring stora kycklingar Strömsund: Ökning från ifjol, bättre föryngring stora kycklingar Krokom: Ökning, relativt hög täthet, stora kycklingar i alla områden utom ett. Åre: Två nya områden, medelhög täthet, stora kycklingar, bra föryngring. Berg: Ökning från ifjol, höga tätheter, stora kycklingar Lövhögen: Mycket bra föryngring, stora kullar, stora kycklingar, kraftig ökning av täthet från ifjol. Bilden är som förväntat, upp i söder och ner i norr. Mycket smågnagare (sork och lämmel) rapporteras från Jämtland och Västerbotten. Mycket "fågel generellt" rapporteras från samma område. Rovfågel och labb rapporteras från flera inventeringslag. Särskilt vanliga är rovfågelobservationer från Strömsund, Storuman och Vilhelmina.
Publicerat Augusti 19, 200719 yr Författare Låter fint de! Själv har man nog ropat hej innan man kom över bäcken. Mindre fågel än i fjol verkar de som men de kan också ha med vart de håller till för stunden. De kullar jag (hunden) hittat har varit stora. Men även mkt singelfågel har de varit. Blåbären har på ngt underligt sätt försvunnit! På mången ställen där de normalt brukar vara hög täthet fågel har jag inte sett en enda. Kan blåbären vara orsak tro? Sett mkt predatorer också! Med detta i bakhuvet kan ni ju själva räkna ut va som hände med grävlingen som satte ut trynet på fel ställe ;D ;D (finns inte mer) En duva följde också med hem i bagaget, som hunden gjorde ett utomordentligt apportsök på. Järpe har jag sett massor av! Funderar ändå på en vecka i fjällen ist för skogen den 25:e med denna föga imponerande inventering.
Publicerat Augusti 20, 200719 yr JIPPPPPIIIII ;D ;D ;D skriker jag!! Har nu varit på jaktprov i 4dagar och kan lungt säga att det är BRA med skogsfågel. Dömde 8st jaktprov som är 3timmar långa alltså 24timmar totalt skulle jag burit bössan hade jag nog kunnat skjuta något 20tal tjädrar och 10-15 orrar. Så nog finns det fågel alltid NU är man skapligt jaktsugen lovar jag
Publicerat Augusti 20, 200719 yr Sprang in i en tjäderkull häromdagen. Skoja man längtar!! I år kommer poletten ramla ner för jycken
Publicerat Augusti 21, 200719 yr Tillgången på fågel ser mycket bra ut. Har tränat unghunden en del här i byn och har hittat några riktigt fina orrkullar. Hörde även att det finns tjäderkullar på byns marker och det känns jäkligt roligt. I tornedalen där skogsfågelpremiären kommer att ske ser det också mycket bra ut, så efter man fått skjuta av sig den värsta ivern på sjöfågel, blir det 100% fokus på orre, tjäder och ripa, det blir härligt. Hoppas nu Polman ger oss lite kallare temp till helgen bara
Publicerat Augusti 21, 200719 yr Författare Japp. Ngt svalare gör inge o MER vind. Min hund verkar fått badfnatt i värmen. Släppte en kort stund ikväll då vi råkade fara förbi jaktmarken. Men med shorts o sandaler blir man inte långvarig i skogen ;D Strax innan koppling hör jag hunden stanna upp o eftersom de inte var tillgänglig mark för min klädsel testar jag att köra han på en avance på håll. O va får jag höra?: KlafsklafsPLASK osså har jag en badanka nere vid sjön. Ja va ska man säga, jag gav ju mitt lov :-[ :- Man kan bara skratta ibland! Tyvärr inge fågel hemma, men iof brukar de aldrig vara fågel där mer än på morgonen. Men man e kanske lite bortskämd sen i fjol o tro att man ska ha stånd på fågel efter max 10min, o sen minst var 10:e minut, va vet ja I år e de ca. en kull i timmen, kanske bra de me? Blir mkt fika iof :-)
Publicerat Augusti 29, 200719 yr Författare DAGS ATT UPPDATERA Hur såg de ut i år mot va ni trodde? Jag har pratat runt samt jagat en del o alla e rörande överens om att de inte ett av de bästa åren i år. Åtm här i krokarna. :'( :'( :'( Järpen har däremot gåt fram ordentligt i år så de lär bli lite lock.
Publicerat Augusti 30, 200719 yr Har varit katastrof på markerna >.. Dock kanske lite bättre än förra året men det säger ju inte så mycket :
Publicerat Augusti 30, 200719 yr Verkligen katastrof > Hemmamarken näst intill död ( hittade lite orre innan jaktstarten, men nu ) ??? Tornedalen oj oj :'( Jobbart som hundförare två dagar i Arjeplogsfjällen utan fågelkontakter nästan ( 9 ripor en dag, 1 ripa nästa dag ) Riksprovet i Arvidsjaur blev EFF ( ej för fågel ) för många hundar, bla min :'( Så vad gör man nu, var åker man och jagar.......... Unghunden MÅSTE komma på fågel och det snabbt. Han söker otroligt fint och fick väldigt bra betyg under provet igår, men det saknas fågelarbeten för ett pris :'(
Publicerat Augusti 30, 200719 yr Författare Här finns de skogsfågel men ej i massor, förutom Järpen dådå! Men ngr kontakter per dag e de iaf, typ 4fm o 4 em. Finns dagkort att lösa i områdena men som jag hört ska man nog satsa på att fara längre söderut. Fick iof höra att 10m norr om mig = Örnsköldsvik ska de finnas en del fågel i samt runt Villhelmina men där brukar de väl för de mesta finnas fågel. Även hört från säker källa att runt Dalarna ser de mkt bra ut me skogsfågel. Men de verkar vara södra delarna för även fjällen som gäller i år! Hittade rester från en slagen tjäder sist vi va ut. :'( :'( :'( Som fjädrarna låg "utryckta" verkar de va rovfågel som slagit den. Inget att göra åt! :-
Publicerat Augusti 30, 200719 yr Var i Arvidsjaur gick riksprovet provet? Vilka marker? De var marker lite överallt kring A-jaur. Jag gick på ett område som Månsvik jvo hade ( sydväst om stan ). Har hört såhär i efterhand att några provgrupper hade bra med fågel, men var dom gick vet jag ej.
Publicerat Augusti 30, 200719 yr Ja det kan nog vara lite ojämt. Har varit på ett område där jag blev riktigt besviken. Brukar alltid finnas bra med fågel där. Sedan har jag varit på ställen där man fått känslan att det konstant flaxat runt öronen på en ;D Mestadels Orre men även tjäder. Järpar finns det många av även dom. Men dom är ju så duktiga på sitta i träden och lura hunden > så dom är inte lika roliga, men goda är även dom när man får tag i dom ;D
Publicerat Augusti 30, 200719 yr ....Fick iof höra att 10m norr om mig = Örnsköldsvik ska de finnas en del fågel i samt runt Villhelmina men där brukar de väl för de mesta finnas fågel. Mina fåglar lämnar du ifred... > ;D Nä du är så välkommen till vår fina stad Örnsköldsvik. Jag har ändå ingen jaktmark direkt i närheten. Jag får lov att åka några mil för att jaga på större områden. Mitt eget lilla skifte är lite för litet för att jagas på. /Henke
Publicerat Augusti 31, 200719 yr Då till dagens fråga.. Går det att lösa dagskort någonstans kring ö-vik. Har tjejen där och är sugen på ta med bössan nån gång
Publicerat Augusti 31, 200719 yr Då till dagens fråga.. Går det att lösa dagskort någonstans kring ö-vik. Har tjejen där och är sugen på ta med bössan nån gång Kika på västernorrlands län. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/n...nstansattja.asp
Publicerat Augusti 31, 200719 yr Då till dagens fråga.. Går det att lösa dagskort någonstans kring ö-vik. Har tjejen där och är sugen på ta med bössan nån gång Det är faktiskt dåligt med den möjligheten just i Övik. Kanske man kan lösa av SCA, jag har inte kollat. Det är mest bolagsskog i hela kommunen! Men jag vet att Björnforsens i Björna kan ordna jakt. Däremot vet jag inte vad för slags jakt han erbjuder och heller inte vart exakt han har marken. Men runt Björna är det fin natur, så det är säkert bra. Bara 1,5 mil från mig... Sen finns det dagskort att lösa i Ånge, men då är man ju en bit ifrån övik! /Henke
Publicerat Augusti 31, 200719 yr Bra med fågel i Hälsingeskogarna, ifall ni har någon chans att ta er dit.
Publicerat September 1, 200719 yr Nyss hemkommen från första jakten och måste säga att det är ett riktigt bra fågelår speciellt verkar det som att tjädern lyckats bra ;D
Publicerat September 2, 200719 yr Bra med fågel är det, hittar pippi vart jag en stannar (i skogen). mvh