Publicerat Juli 20, 200719 yr Det finns två sätt att jaga björn: ;DDet första för att jag tycker den är effektivast och roligast , jakt med löshund alternativt spåra av och släppa. :DAlternativ två är smyg/vakjakt då gäller att man själv ser ut som en åtel i nyllet och det gör de flesta som inte har björnhund Haha! ;D
Publicerat Juli 20, 200719 yr Författare Det finns två sätt att jaga björn: ;DDet första för att jag tycker den är effektivast och roligast , jakt med löshund alternativt spåra av och släppa. :DAlternativ två är smyg/vakjakt då gäller att man själv ser ut som en åtel i nyllet och det gör de flesta som inte har björnhund Pertan du är en mycket sjukman :D ;D.
Publicerat Juli 20, 200719 yr Pertan du är en mycket sjukman :D ;D. sant som det är sakt så värkar Pertan vara en sjukman
Publicerat Juli 21, 200719 yr Pertan du är en mycket sjukman :D ;D. sååå sant!.. ;D ;D ;D ;D.. Har haft slut på mediciner ett tag nu och då är det lite svårt att skriva i den här konstiga tröjan som gör att händerna sitter på ryggen.
Publicerat Juli 29, 200719 yr Nalle hälsade till mig att jag var upptäckt när jag var i skogen och plockade blåbär och kikade på tornen idag genom en visselsignal.
Publicerat Augusti 7, 200719 yr 2 björnrivna älgar har vi nu hittills hittat på vårat jaktområde.......(rivna i våras) .........många nallar har visat sig, så nu är det bara att hoppas på att de visar sig 21 aug!
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Hona med 2 ungar siktade på marken där vi ska jaga. Återstår att se om det är någon hane i lag med dessa....
Publicerat Augusti 14, 200719 yr Nu flåsar det nästan lite i nacken ;D Ska till skjutbanan och poffa lite mest för övningens skull, guldet är redan hemma, lite seriöst snabbskytte.
Publicerat Augusti 15, 200719 yr Författare Nu flåsar det nästan lite i nacken ;D Ja det börjar kännas nu, nästa så det börjar smaka lite blod i munnen ;D. Hundarna är redo, bössan är inskjuten. Förarbetet är gjort in i minsta detalj. Så nu är det bara att be till diana dom återstående dagarna, för en lyckad jakt.
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Rasmus Boström handelsresande i björnjakt. Björnjakt i Gällivare GÄLLIVARE. De räknas till Sveriges främsta björnjägare och har rovdjurshundar som varken räds puma eller björn. Nu kommer dom och jagar i Gällivare.- Det ska bli oerhört spännande, säger Rasmus Boström, jägare, Älvdalen. Rasmus Boström från Älvdalen kommer för att jaga björn i Gällivare trakterna. Här har han skjutit sin 10:e björn, år 2006 i Dalarna. Plotthunden Bull sitter i husses knä och östsebiriska laikan Lina står bredvid. Med spänd förväntan ser arrangören Jimmy Näckstam fram emot att björnjägarna från Dalarna skall komma och att dela med sig av sina kunskaper. Foto: Monika Nilsson Björnjakten börjar den 21 augusti och till Gällivare kommer tolv inbjudna jägare för att jaga björn. Med sig har de både laikor och plotthundar, en amerikansk rovdjurshundras som bland annat är känd för att var en tuff björnjägare. -Det är med spänd förväntan vi tar emot dem, dom är bland landets främsta björnjägare och har oerhört bra hundmaterial, säger Jimmy Näckstam, arrangör av jakten. Björnjakten skall ske i ett område på närmare 100 000 hektar som löper i ett område mellan Nattavaara, Mårdudden och Lansjärv och med åtta jaktlag engagerade. Jägarna som bjudits in kommer delas upp i grupper i de olika jaktlagen. en spännande jakt I det område dom kommer jaga får de fälla 15 björnar i år och genom att inbjuda dessa rovdjursjägare, hoppas arrangören på att jägarna i området skall få ett bra kunskapsutbyte och en spännande jakt. - Anledningen till att vi bjudit in dem är att det varit problem att fälla björnar här uppe. Kunskapen är för liten och vi har långtifrån lika bra björnhundar, säger Jimmy Näckstam. Fördelen med plotthundarna är främst att de driver björnen under skall, så jägaren lätt kan följa och höra vart den rör sig. Sedan är denna ras även känd för att vara bra på att plocka upp gamla spår, vilket blir en stor fördel under jakten. - Plotthundarna tar uppemot 24 timmar gamla spår och dessutom är de både självsäkra och mer värmetåliga, vilket är en stark fördel mot för de hundar vi vanligtvis jagar med i våra jaktlag, säger Jimmy Näckstam. tilldelningen ökar De tolv inbjudna är jaktkamrater från Dalarna, som alla antingen har fällt björn eller deltagit i lyckade jakter. Rasmus Boström har tidigare skjutit tretton björnar, varav fem sköts i fjol. - Vi har alla som kommer till Gällivare björnjakt som specialintresse och vi har inte jagat på de här områdena tidigare. Jag har hört att det finns mer björn är man tidigare trott, säger Rasmus Boström. Tilldelningen på björn i Norrbotten har ökat från 35 björnar förra året, till 50 björnar i år. Enligt Naturvårdsverket beror det på att det skett en ökning av björnstammen på cirka fyra procent. Arbetet med att bjuda in jägarna har pågått under ett år och enligt arrangören har det skett i samråd med både berörda samebyar och jaktlag. -Det som har varit så roligt är att alla tillfrågade sagt ett rungande ja till att bjuda in dessa jägare, så många ser nog fram emot att för första gången få hit riktigt duktiga björnjägare, säger Jimmy Näckstam. Arrangörens framtidsvision är att starta upp en björnjour med meriterade björnjägare som har ett bra hundmaterial, som jägare direkt kan ringa till när de stöter på spår av björn. -Det finns mycket björn här numera och för lite kompetens just nu, därför vore det bra att få en kunnig jour. Men redan i höst tar vi gärna emot tips om björnspår, säger Jimmy Näckstam. Jakten får pågå till den 30 september, men de inbjudna planerar att jaga under cirka sju dagar. Men en sak är säker, björnen sover inte. För bara 400 meter från den skogskoja där de inbjudna jägarna skall sova, fanns så sent som i förrgår färsk björnspillning. Publicerad: 2007-08-17 00:00 Uppdaterad: 2007-08-17 00:00 http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=67475...alse&city=7 Dom har ju glömt mig. Jag har inte fått någon inbjudan. ;D
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Författare Rasmus Boström handelsresande i björnjakt.Dom har ju glömt mig. Jag har inte fått någon inbjudan. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Dom har ju glömt mig. Jag har inte fått någon inbjudan. ;D men det har jag fått ;D ska bli skitkul!!!!!
Publicerat Augusti 17, 200718 yr men det har jag fått ;D ska bli skitkul!!!!!Var exakt är det ni kommer att jaga?? Vill absolut inte träffa på några björnhundar eller björnjägare under fågelpremiären ;D.....och vad artikeln visar finns det stor risk att jag är i samma område..!! ???
Publicerat Augusti 17, 200718 yr Var exakt är det ni kommer att jaga?? Vill absolut inte träffa på några björnhundar eller björnjägare under fågelpremiären ;D.....och vad artikeln visar finns det stor risk att jag är i samma område..!! ??? jag vet bara det som står i artikeln "100 000 hektar som löper i ett område mellan Nattavaara, Mårdudden och Lansjärv "vem vet vi kanske stöter i hop nästa vecka ;D
Publicerat Augusti 17, 200718 yr jag vet bara det som står i artikeln "100 000 hektar som löper i ett område mellan Nattavaara, Mårdudden och Lansjärv "vem vet vi kanske stöter i hop nästa vecka ;DJa det verkar ju bli så, kan bli trevligt!... ;D ;D...så länge du inte kommer springande mot mig med en "nalle" i bakhasorna... : :o
Publicerat Augusti 17, 200718 yr men det har jag fått ;D ska bli skitkul!!!!! Kul för Dig! > Grattis! ;D
Publicerat Augusti 20, 200718 yr jag får stå på stugbron i mårdsel "Mårdudden" och lyssna på björnvrål då? lycka till grabbar!
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Idag bär det av mot jaktmarken....jädrar vad spännande det blir imorgonbitti! Skitjakt på er alla björnjägare!!!
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Denna sida verkar vara intresant ska kolla in den då o då http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/D...djur/Bjornjakt/
Publicerat Augusti 20, 200718 yr 14 hundar har Rasmus och company med sig. Skulle ha varit en upplevelse att få vara med.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Västerbottensnytt har lite om Björnjakten, tror även dom skulle köra nått i kvällens program. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...amp;lpos=lasmer
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Västerbottensnytt har lite om Björnjakten, tror även dom skulle köra nått i kvällens program.http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...amp;lpos=lasmer Lyssna på radio norrbottens jakt och natur så får Du höra mycket el. iaf en del om björnjakten.
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Men björnen? Vad gör den förutom några "enstaka" renar, älgar eller får.Björnar som blir ett problem i byarna och som rotar i folks sopor har jag full förståelse att man vill skjuta bort. Den dagen du under kort tid fått ca 70 lamm och 20 tackor tagna av björn och inte får någon ersättning, eftersom nalle inte behagat stanna kvar i hagen och äta utan istället dragit sig upp i skogen för ett nattamål i all avsklidhet, eller när du hör ett av dina tamdjur släpas skrikande upp i skogen för att efter en kort stund tystna, lär du knappast uttala dig så korkat! Inte kul som lammproducent att mista ca 150 000:- direkt :- Viltstängsel för ytterligare 180 000:- satte sedan iofs P för ytterligare härjningar från nalles sida, tack och lov!! Tyvärr gav morgonens björnjakt inte något resultat, förutom en hel del gula kantareller som ska tas tillvara på, men i em blir det skogen igen. Denna gång med 2 av hundarna som sällskap 8)