Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjakten 2007

Featured Replies

• Svar 318
  • Visningar 25,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jepps!... men de finns iaf en positiv sak!.. utbildade och certade eftersöks ekipage!... de ligger redan en remis för behandling av detta ämne!.. de gäller då allt eftersök!..

MVh ThomasMAmre!..

Publicerat

Ska det bli en realitet måste björntesterna som hundarna får göra bli avsevärt bättre än vad de är idag..

När vi var på vårat med tiken berättade en av provledarna om en laika som fått maxpoäng och som de gärna gett högre poäng om det hade varit möjligt. En tuff, framåt hund som i det närmaste vrålat rakt ut och klättrade på nätet för att komma inpå björnarna.

Första björnjaktsdagen det året, första släppet så ändades hundens liv, då hon blev slagen av en björn och avled på fläcken.. I mitt tycke alltså en värdelös jakthund och heller inte en bra eftersökshund  :- Men hon framhölls som ett praktexemplar  ???

Hade en man som ringde häromveckan och ville köpa en lovande unghund och undrade om jag hade någon över. Njaä, det har vi ju inte egentligen, men snackade med maken och vi kom fram till att om han var intresserad av ungtiken (10 månader lite drygt) och att bli delägare på henne, så var det vad vi hade att erbjuda.

Visst var han det, men han ville ha garantier för att hon skulle bli lika vass i skogen som hans förra hund, som han bar ihjälsparkad från skogen ifjol.. Hundar som är så pass aggro mot viltet är värdelösa jakthundar och inget jag vill främja med min avel i alla fall.

I jakt på både älg och björn och i allra högsta grad när det gäller eftersök på skadad dito måste man ha en stabil lugn hund med viss självbevarelsedrift och en sjudjävla bra nos och spårningsförmåga. Inte en aggressiv vettvilling som handgripligen rusar rätt på och utsätter både sig själv och även i viss mån hundföraren för fara.

Som det är nu, prioriteras en del saker helt galet som jag ser på det, vilket jag anser ligger till viss grund för hur det blivit med björnjakten  :(

Hundägare får en övertro för sin hund, för att den lyckats med bedriften att skälla 10 minuter på en fet björnparksbjörn som sitter tyst och still på rumpan och äter äpplen och tror att hunden är en riktig björnhund efter detta  :o

Något måste göras, men jag är inte säker på att det rätta är det förslag som fanns i öp heller..

Publicerat

Denna björnjakten kommer att få efterräkningar,jag vidhåller fortfarande att det är dags att införa åteljakt vilket fungerar i resten av världen.

Är det så att svenska jägare varken kan hantera löshundsjakt eller åteljakt ??? märkligt ::) så finns det inget annat sätt än att ha statligt anställda björnjägare!

Så här kan vi inte fortsätta! då gräver vi vår egen grav.

/Micke

Publicerat

åtel jakt är väl bara effektiv när vid skymning(ej tillåtet idag)..bättre med utbildade personer med hundar som är godkända och inte ha björnjakt under älgjakten,plus att man ska kunna få bättre möjlighet att träna hunden på björn..

ser likelse med lodjur,,inga möjligheter till att kunna träna hunden utan vara olaglig!

Publicerat

Maken kom med en intressant fundering i ämnet..

Man ser ju många annonser om björnjakt erbjudes i ffa jämtland....Kan detta ha något med saken att göra månne  ???

Minsta kravet för att få avlossa skott mot björn bör ju vara att jägaren gått björnpasset, samt avlägger årligt skytteprov för det samma med det gevär som han/hon jagar med dessutom!

Publicerat

Detta måste styras upp det är inte bra det som händer. Onödigt lidande för Björnen.

Publicerat
åtel jakt är väl bara effektiv när vid skymning(ej tillåtet idag)..bättre med utbildade personer med hundar som är godkända och inte ha björnjakt under älgjakten,plus att man ska kunna få bättre möjlighet att träna hunden på björn..

ser likelse med lodjur,,inga möjligheter till att kunna träna hunden utan vara olaglig!

Jag hoppas verkligen det. >:( Så här kan det inte fortsätta. >:(

Maken kom med en intressant fundering i ämnet..

Man ser ju många annonser om björnjakt erbjudes i ffa jämtland....Kan detta ha något med saken att göra månne  ???

Minsta kravet för att få avlossa skott mot björn bör ju vara att jägaren gått björnpasset, samt avlägger årligt skytteprov för det samma med det gevär som han/hon jagar med dessutom!

En bra idé som borde införas för alla björnjägare tror jag. Du vet en 08:a som kommer till Jämtland och ska jaga nalle och inte ha sett dom mer än på Skansen bör ju nästan skita ner sig. ;D

Publicerat

Tillägg!

http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=69500&type=tgr

www.kuriren.nu

:D

Ytterligare tre björnar fällda

LULEÅ, KURIREN.

På lördagsmorgonen rapporterades ytterligare tre skjutna björnar i Norrbottens län. Därigenom har jägare i länet skjutit totalt 19 björnar. Den tilldelade kvoten för hela länet är 50 björnar.

De björnar som sköts på lördagsmorgonen fälldes i Björkfors utanför Kalix, i Valvträsk och i Brobyn i Bodens kommun.

http://www.jaktojagare.se/

Stor nalle från Siljansnäs. :o:D

Publicerat

Mäktigt!

Publicerat

Den där skulle nog fixa lite darr i benen även på mig skulle jag tro.. 8)

Eller.. den skulle jag inte vilja kramas med :o

Publicerat
Den där skulle nog fixa lite darr i benen även på mig skulle jag tro.. 8)

Eller.. den skulle jag inte vilja kramas med :o

Mer att sikta på ;)

Publicerat
De björnar som sköts på lördagsmorgonen fälldes i Björkfors utanför Kalix, i Valvträsk och i Brobyn i Bodens kommun.

Det var min fars passgranne som sköt! Jävla skit att jag valde att inte vara med denna helgen.....

Publicerat
Det var min fars passgranne som sköt! Jävla skit att jag valde att inte vara med denna helgen.....

Jaha! Jag hörde att det var stockolmare som är här uppe och jagar älg under en tid och han sköt den med sin 1/2-automat och tömmde magasinet visst och Ca. 125 kg vägde den. ;D

Publicerat

Då ordnar Du så att det kommer in ett foto på nallen idag. Visserligen har jag sett den i dagstidningen idag. Jag ska se om det kommer in foto i webbilgan sedan i em. när jag har kommit hem. :D

Publicerat

Var det åtta skadeskjutningar än i år??

Publicerat

Jag får det till 4 enligt uppgifter på denna sida.  http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/D...djur/Bjornjakt/

Men det är 4 för många, tror det finns många olika anledningar till varför, många är vana vid vårt vanliga vilt och räknar inte med att björnen är hårdskjuten, rör sig på ett sätt att det ibland med klenare kalibrar inte får den effekt man väntar sig om bogbladet är i vägen, minns själv inte ens om vi pratade björnjakt på jägarexamen, det kommer kurser som kompletterar ämnet och de är helt klart värda att nyttja, vildsvin är ett liknande vilt som man får plugga själv, sen tycker jag att björnpasset och älgbana borde vara en självklarhet inte bara för björnen utan även för skytten.

Publicerat

Jag hörde p åradio igår kväll ang. skadskjutningar så hade Gävleborg 50 % skadskjutning på 14 björnar. :o >:( Det är inte bra det. Jägarförbundet skulle visst starta någon form av björnjägarutb. under hösten/vintern sa dom på nyheterna på radion. Stämmer detta så är det skrämmande. >:(

Publicerat
Då ordnar Du så att det kommer in ett foto på nallen idag. Visserligen har jag sett den i dagstidningen idag. Jag ska se om det kommer in foto i webbilgan sedan i em. när jag har kommit hem. :D

Farsgubben ska maila foton till mig...lägger upp här när jag får dom. Han är ju inte direkt världens mest tekniska snille så det kan ta ett tag..... ::);) Men jag ska mana på honom.

Publicerat
Jag hörde p åradio igår kväll ang. skadskjutningar så hade Gävleborg 50 % skadskjutning på 14 björnar. :o >:( Det är inte bra det. Jägarförbundet skulle visst starta någon form av björnjägarutb. under hösten/vintern sa dom på nyheterna på radion. Stämmer detta så är det skrämmande. >:(

Den utbildningen gick jag i juni och klart värd att genomföra.

Publicerat
Mäktigt!

Den skulle man möta öga mot öga. ;D

Publicerat
Jag tillhör dom som skjutit på en Björn, inte ensam skjutit en björn tyvärr. Detta utspelade sig i Dalarna 2005. Mitt skott som sköts med dbs 30-06 utan kikare på 100 meter i sken tog i buken. Hunden som ställde den (gråhund) fick sedan oerhört med smörj och dog nästan av skadorna innan hundföraren kom åt att skjuta den. Detta var ändå en relativt liten hanbjörn. Har aldrig upplevt så mycket adrenalin i skogen som då. :)

Kommer förhoppningsvis jag även i år en helg i samband med premiären, antingen i Edsele eller i Dalarna.

MVH

Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde  skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa

Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden...

Förbannad jägare!!!!!

Publicerat
Farsgubben ska maila foton till mig...lägger upp här när jag får dom. Han är ju inte direkt världens mest tekniska snille så det kan ta ett tag..... ::);) Men jag ska mana på honom.

Okej! :D

Publicerat
Hur fan kan man skjuta på en Björn i sken med en 30-06 utan kikarsikte inte undra på att folket är emot björnjakten och dom stackars jägare som har huvudet i behåll och håller inne sådana skott. Du borde  skämmas och sluta som jägare,,,adrenalinet du kände var väl Björnfrossa

Ps! Hoppas att du betalade skadorna på hunden...

Förbannad jägare!!!!!

Tror vi fått in en träkramare på jaktsidan!...  :D

Mvh