Publicerat September 5, 200718 yr min teroi om dom flesta skadesjutningar är att så kallade fjollträskare och annat söder folk köper björnjakt och skjuter när dom får chansen,vilket inte är konstigt för dom som betalar för att skjuta,,men brister i det jägarmässiga skottet och en björns träffområde...jävligt svår debatt kan det bli och inte helt lätt att förklara varför det blir så mycket skadeskjutet... > själv skulle jag inte skjuta på en björn bara rak upp och ner om den kom och den var lovlig,,gå eftersök på en björn skulle inte vara kul :-,iofs klart skjutproven på björn men för hund är nog inte hållen längre än 30-40meter då kan man juh få kijurgen händer kanske ,kan vara bra att vi har lite begränsningar på den jakten så får dom med duktiga hundar mer att göra under den korta tiden jakten är och så kallade flöjtspelare och vakjägare skolas om till riktiga jägare ;D
Publicerat September 5, 200718 yr Detta är naturligvis en katastrof för alla som håller på med björnjakt. > Kan bara instämma. Björnfrossan och storhetsvansinnet som kommer över vissa har nog sin del i detta + att jag tror att många övningsskjuter alldeles för lite innan jakten börjar! Trist läsning är det och det ger ju även jaktmotståndarna vatten på sina kvarnar att alla vi jägare är skjutgalna vettvillingar som skjuts på allt som rörs i skogen :- >
Publicerat September 5, 200718 yr O sen med tanke på eftersök, finns det hundar som fixar björn att tillgå för varje jaktlag?Vi jägare lär få ta skit lång tid framöver med den skottstatestiken... /Niklas > Vi har tack och lov 3 vuxna bra spårhundar här hemma att tillgå + att maken som är jaktledare gått björnpasset-kursen och f*n ta den i jaktlaget som slänger slumpskott på björn!! I övrigt finns det bara ett lag till här i faggorna (mig veterligen) som har en tränad eftersökshund :- Många tycker vi har många regler i vårat jaktlag, men hittills har vi inte haft tokskott på björn fast flera sett dem i skogen. De håller hellre inne än riskerar något. Mycket för att maken har sagt att den som skadeskjuter en björn ska vara med på eftersöket också... Och ingen vill gå med på eftersök i den här terrängen vi har efter en skadeskjuten björn..
Publicerat September 5, 200718 yr Många tycker vi har många regler i vårat jaktlag, men hittills har vi inte haft tokskott på björn fast flera sett dem i skogen. De håller hellre inne än riskerar något. Mycket för att maken har sagt att den som skadeskjuter en björn ska vara med på eftersöket också... Och ingen vill gå med på eftersök i den här terrängen vi har efter en skadeskjuten björn.. sådan regel kan juh vara bra!.. de uppmanar juh iaf till att skytten tänker till lite innan!... MEN... sedan kommer juh den stora frågan!.. vill man ha med en kanske nervös å spänd kille/tjej med en bössa i handen i ett eftersökslag i en snårig teräng??.. jag är iaf inte så övertygad om att jag skulle vilja de!.. MVh!..
Publicerat September 5, 200718 yr Stor hane skjuten i Dalarna. 270 kg.Dalarnastidning.se O fy fan!...det var inte dåligt!...vicken höjdare det hade varit att få fälla en sådan
Publicerat September 5, 200718 yr O fy fan!...det var inte dåligt!...vicken höjdare det hade varit att få fälla en sådan Kanske vart bra med ett par extra kallingar ;D ;D
Publicerat September 5, 200718 yr sådan regel kan juh vara bra!.. de uppmanar juh iaf till att skytten tänker till lite innan!... MEN... sedan kommer juh den stora frågan!.. vill man ha med en kanske nervös å spänd kille/tjej med en bössa i handen i ett eftersökslag i en snårig teräng??.. jag är iaf inte så övertygad om att jag skulle vilja de!.. MVh!.. H*n ska bara vara med... Skyttet sköter eftersöksekipaget om. Det består av 1 spårhund och minst en hund som kan släppas lös vid behov + att det finns 3 mkt dugliga skyttar i formation runt hundföraren. Före, bredvid och efter. Eftersom maken är den som gått kursen, redan skjutit björn och är en extremt duglig skytt är han försteskytt och de andra 2 är backupp. Den stackare som skadeskjutit björnen (om det nu händer) går kloss med hundföraren... Så är upplägget om situationen skulle uppstå.
Publicerat September 5, 200718 yr min teroi om dom flesta skadesjutningar är att så kallade fjollträskare och annat söder folk köper björnjakt och skjuter när dom får chansen,vilket inte är konstigt för dom som betalar för att skjuta,,men brister i det jägarmässiga skottet och en björns träffområde...jävligt svår debatt kan det bli och inte helt lätt att förklara varför det blir så mycket skadeskjutet... >själv skulle jag inte skjuta på en björn bara rak upp och ner om den kom och den var lovlig,,gå eftersök på en björn skulle inte vara kul :-,iofs klart skjutproven på björn men för hund är nog inte hållen längre än 30-40meter då kan man juh få kijurgen händer kanske ,kan vara bra att vi har lite begränsningar på den jakten så får dom med duktiga hundar mer att göra under den korta tiden jakten är och så kallade flöjtspelare och vakjägare skolas om till riktiga jägare ;D Vad får dig att tro att du är bättre på att skjuta än mig exempelvis ??? Jag har redan skadeskjutit en björn en gång i mitt liv till skillnad mot de flesta andra som aldrig sett en. En björn i rörelse är en oerhört svår måltavla, jag sköt för att det höll på att ta kål på hunden ute på en surmyr. Klart är att det är svårt att placera skottet bra om den inte befinner sig stillastående med bredsida vilket den mycket sällan gör. (björnen sköts sedan av hundföraren som var fjollträskare by the way) Tycker iofs att björnpasset är en hyfsat realistisk träning och borde påtvingas alla som ämnar lyfta bössan mot en björn.
Publicerat September 5, 200718 yr 2 till Björnar fälda i Västerbotten http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7269...p;avdelning_2=0
Publicerat September 5, 200718 yr Vad får dig att tro att du är bättre på att skjuta än mig exempelvis ??? Jag har redan skadeskjutit en björn en gång i mitt liv till skillnad mot de flesta andra som aldrig sett en. En björn i rörelse är en oerhört svår måltavla, jag sköt för att det höll på att ta kål på hunden ute på en surmyr. Klart är att det är svårt att placera skottet bra om den inte befinner sig stillastående med bredsida vilket den mycket sällan gör. (björnen sköts sedan av hundföraren som var fjollträskare by the way)Tycker iofs att björnpasset är en hyfsat realistisk träning och borde påtvingas alla som ämnar lyfta bössan mot en björn. du bekräftar min terori just nu, jag säger juh öppet att jag skulle nog avstå bjärn om jag inte gick själv med hund, jag kan inte så mycket om björn sen tycker jag det är skit tråkigt å sitta på pass eftersom jag inte har en hund eller kommer nog ha en björn hund,,björn pass som älg pass går bort,hellre sitter jag hemma och retar gallfeber på nån istället :
Publicerat September 5, 200718 yr du bekräftar min terori just nu, Om jag inte kunde bjuda på mig själv skulle jag aldrig skrivit det :-* Stilla stående björnar i myrkanten existerar inte ofta med en hund efter sig tror jag. Sant är att många skyttar är björnkåta och slänger iväg skott för tre rader i den lokala blaskan om bedriften ligger i potten. Där tror jag inte norrlänningar är ett jäkla dugg bättre än fjollträskare. Kan inte ens se dig med en studsare i näven, eller tänkte du ta den med grytpickan och terrierspaden kanske :
Publicerat September 5, 200718 yr Nu vet jag som sagt inget om björnjakt eller björneftersök. Men de där med 1:e, 2:dre, 3:skytt o hundförare och olycklig skytt o så helst 3 hundar. Jag är tacksam att jag inte har björn i mina hemtrakter. :- Jag vet att det är ungefär så det ska gå till enl praxis och det är det som lärs ut osv, men det kräver banne mig att alla kan och vet när de ska skjuta. För mig som helst går själv eller med välkänd kompis känns ett björneftersök som rena skräckfilmen... O då är jag kanske inte så vansinnigt rädda för viltet i fråga... det vet jag iofs sig intet om eftersom mina björnmöten varit med gunnebostängsel emellan... : /Niklas
Publicerat September 5, 200718 yr Under utbildningen man för när man certar sig för just eftersök för björn så förespråkr dom att man inte ska ta med skytten ut på eftersöket!.. just för han kan ha förmycket björn "frossa"... men de är juh upp till var och en att välja sitt gäng!.... jag skulle nog iaf inta ta med personen i fråga!.. OM de nu inte var en väldigt erfaren björn jägare och eftersöks kunnig på björn!.. Mvh
Publicerat September 5, 200718 yr Stor hane skjuten i Dalarna. 270 kg.Dalarnastidning.se Är det då levande vikt eller slaktad? Tycker att vikterna varierar så fruktansvärt.....väger alla på samma sätt?
Publicerat September 5, 200718 yr Om jag inte kunde bjuda på mig själv skulle jag aldrig skrivit det :-* Stilla stående björnar i myrkanten existerar inte ofta med en hund efter sig tror jag. Sant är att många skyttar är björnkåta och slänger iväg skott för tre rader i den lokala blaskan om bedriften ligger i potten. Där tror jag inte norrlänningar är ett jäkla dugg bättre än fjollträskare.Kan inte ens se dig med en studsare i näven, eller tänkte du ta den med grytpickan och terrierspaden kanske : du har rätt om blaskan,,tre rader och en veckas skryt om hur det gick till ligger väldigt nära sanningen!!¨ tror nog de blir svårt och se mig med en studsare i handen,,kommer nog inte äns köpa en klass 1a,så svalt är det intresset,nu äre grytsom gäller,sen stövare, sen sen sen kanske kanske sen när man blir gammal och skakig på handen får man börja jaga laduväggar Fälld björnunge i träd Ärendet med den fällda årsungen är överlämnat till polisen som kommer att göra en förundersökning. Sedan är det åklagaren som avgör om någon form av jaktbrott kan styrkas. Björnskytten kommer från norra Dalarnas län och har enligt uppgift skjutit björnungen när den tagit sin tillflykt upp i ett träd. Flera plotthundar ska enligt uppgift ha haft ståndskall på den träade björnen. Under fjolårets björnjakt blev två björnungar skjutna inom Ljusdals kommuns gränser. från jakt åhhh jägare ang skadeskjutningar
Publicerat September 5, 200718 yr Under utbildningen man för när man certar sig för just eftersök för björn så förespråkr dom att man inte ska ta med skytten ut på eftersöket!.. just för han kan ha förmycket björn "frossa"... men de är juh upp till var och en att välja sitt gäng!.... jag skulle nog iaf inta ta med personen i fråga!.. OM de nu inte var en väldigt erfaren björn jägare och eftersöks kunnig på björn!.. Mvh Precis, håller med!...vette tusan om jag skule plocka med mig skytten överhuvudtaget, oavsett om det gäller älg, björn eller rådjur...bättre ta med en "oberoende" skytt, på så vis eliminera frossa/ annat som kan göra skytten "sämre". :-
Publicerat September 6, 200718 yr Det är ju inte tänkt att alla går i kloss Och ursprungsskytten ska inte skjuta ytterligare.. Det har hur som haver som sagt medfört att ingen skjuter ett skott "bara för att" på björn, vilket vi då tycker är mycket bra 8)
Publicerat September 6, 200718 yr Det har hur som haver som sagt medfört att ingen skjuter ett skott "bara för att" på björn, vilket vi då tycker är mycket bra 8) ;D de tycker jag som ja skrev är en mycket bra regel!... de sätter lite mer press på skytten att inte chansa!... ;D MVh
Publicerat September 6, 200718 yr ;D de tycker jag som ja skrev är en mycket bra regel!... de sätter lite mer press på skytten att inte chansa!... ;DMVh Man ska aldrig chansa när man skjuter på ett djur och allra minst på en björn. > Finns inget värre djur att göra ett eftersök på. >
Publicerat September 7, 200718 yr Läst i lokala morgontidnigen att Y-län inte har en enda skadeskjutning av björn i år 9 har blivit skjutna än så länge.
Publicerat September 7, 200718 yr Läst i lokala morgontidnigen att Y-län inte har en enda skadeskjutning av björn i år 9 har blivit skjutna än så länge. Det är ett bra resultat så behöver det inte bli som det blev här. > http://www.jaktojagare.se/ >
Publicerat September 7, 200718 yr Att skjuta slug med en lånad drilling på den skadskjutna björnen De här hemladdade j-vla slugsen fungerade inte riktigt. Man kan ju bli mörkrädd för mindre.. Nr1) Man provskjuter ett lånat gevär innan man ger sig ut för att skjuta på djur i skogen och absolut när det gäller eftersök så att man vet exakt hur geväret går! Nr2) Även ammunitionen bör ju vara så väl utprovad och testad att det inte förekommer någon risk att den inte fungerar som den ska i ett skarpt läge.
Publicerat September 7, 200718 yr Man kan ju bli mörkrädd för mindre..Nr1) Man provskjuter ett lånat gevär innan man ger sig ut för att skjuta på djur i skogen och absolut när det gäller eftersök så att man vet exakt hur geväret går! Nr2) Även ammunitionen bör ju vara så väl utprovad och testad att det inte förekommer någon risk att den inte fungerar som den ska i ett skarpt läge. 1. Ja! 2. Ja!