Publicerat September 25, 200718 yr Jag tycker att björnarna kan vara så snälla att flytta mer söderut så att vi här nere i landet kan få möjlighet att jaga detta högvilt.Suna Annars är det bara att Du flyttar norr ut. ;D Alternativt kan Du leverera grisar norr ut isf ??? ;D
Publicerat September 25, 200718 yr Bara en Björn kvar att skjuta i Västerbotten http://www.folkbladet.nu/2007/09/25/bjornjakten-snart-over/
Publicerat September 28, 200718 yr Jaha, så var björnjakten slut för i år. Pga tillökning i familjen så hann jag bara med att jaga en dag och det var idag. Vi hade två björnar uppe men det ville sig inte riktigt trots det härliga vädret. Tvingades avbryta på eftermiddagen då vi fick information om att kvoten för Västerbotten fyllts under dagen. På hemvägen längs skogsbilvägen mötte jag en bil med Icom-märke på och en av dem som satt i bilen var väldigt lik Rasmus... Förmodligen de som sköt ytterligare en nalle, de sköt en i tisdags också här i Dorotea. När man vet hur svårt det kan vara att jaga björn så blir man onekligen imponerad över hur effektiva de är, Rasmus & Co.
Publicerat September 29, 200718 yr Jaha, så var björnjakten slut för i år. Pga tillökning i familjen så hann jag bara med att jaga en dag och det var idag.Vi hade två björnar uppe men det ville sig inte riktigt trots det härliga vädret. Tvingades avbryta på eftermiddagen då vi fick information om att kvoten för Västerbotten fyllts under dagen. På hemvägen längs skogsbilvägen mötte jag en bil med Icom-märke på och en av dem som satt i bilen var väldigt lik Rasmus... Förmodligen de som sköt ytterligare en nalle, de sköt en i tisdags också här i Dorotea. När man vet hur svårt det kan vara att jaga björn så blir man onekligen imponerad över hur effektiva de är, Rasmus & Co. Ja, det är imponerande hur duktiga dom är. Någon som vet hur många björnar som har fallit för dom i år?
Publicerat September 29, 200718 yr När vi samlades igår morse så var det en från dalarna som nämnde siffran 12, om det skulle stämma och om man adderar de två som sköts i Dorotea nu i veckan så är man alltså uppe i fjorton. Som sagt, det är inte mina siffror så jag vågar inte svära på att de är sanna. Enligt samma källa skulle Rasmus "bara" ha skjutit 3 av dessa...
Publicerat September 29, 200718 yr är det ingen som har lite bilder från björnjakten, vore ju kul... mvh
Publicerat September 29, 200718 yr Författare Vem är Edman ??? Lennart Edman känd i laika kretsar. När vi samlades igår morse så var det en från dalarna som nämnde siffran 12, om det skulle stämma och om man adderar de två som sköts i Dorotea nu i veckan så är man alltså uppe i fjorton.Som sagt, det är inte mina siffror så jag vågar inte svära på att de är sanna. Enligt samma källa skulle Rasmus "bara" ha skjutit 3 av dessa... Rasmus 4st, Edman 2st (Dorotea), 2xFalk 2st, Nornäs H 2st, Nornäs T 1st, Jalle 1st som är skjutna för rasmus hundar, sen har Friberg skjutit 6st (tror det är 2st för rasmus hundar) detta blir som du sa 14st.
Publicerat September 29, 200718 yr Den som inte blir imponerad av de siffrorna............... :ojag misstänker vad din nästa hund blir för ras kolja.........plott eller? Hörde du någon vikt på sista björnen som Lennart sköt?
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Vet inte om denna länk varit med tidigare men jag hittade en finsk sida med jaktfilmer. Bland annat om björnjakt. http://www.videoita.fi/videot.php?cat=Karhuvideot
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Rasmus 4st, Edman 2st (Dorotea), 2xFalk 2st, Nornäs H 2st, Nornäs T 1st, Jalle 1st som är skjutna för rasmus hundar, sen har Friberg skjutit 6st (tror det är 2st för rasmus hundar) detta blir som du sa 14st.= Hejsan! Lite fel här, Friberg har skjutit alla sina björnar för sina hundar, Br Falk har knäppt 3st! Ursäkta men lite rättning, rätt ska va rätt! En av Br Falk björnar är skjuten utan plottar! Janne Falk
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Författare Rasmus 4st, Edman 2st (Dorotea), 2xFalk 2st, Nornäs H 2st, Nornäs T 1st, Jalle 1st som är skjutna för rasmus hundar, sen har Friberg skjutit 6st (tror det är 2st för rasmus hundar) detta blir som du sa 14st.=Hejsan! Lite fel här, Friberg har skjutit alla sina björnar för sina hundar, Br Falk har knäppt 3st! Ursäkta men lite rättning, rätt ska va rätt! En av Br Falk björnar är skjuten utan plottar! Janne Falk Absolut rätt ska vara rätt herr Falk ;D. Men sen missade jag jimmy m som sköt en för rasmus hundar da kommer vi upp i 13st (har säkert missat nagon mer) och 13st det är nog sa imponerande.
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Där jag jagar älg, i Ångermanland, verkar björnstammen vara större än i fjol. Detta säger jag med det faktum att björnjakten avlystes 21 september redan. Ifjol blev inte jakten avlyst pga att tilldelningen ej fälldes.
Publicerat Januari 20, 200818 yr :-* Cool gubbe.....helt klart rätt agerat. Har dock hört att han är "van" vid björnar och har viss erfarnhet av möten, kan förklara en del. Själv veti fåglarna om jag hade hat samma kyla.....
Publicerat Januari 21, 200818 yr Cool gubbe.....helt klart rätt agerat. Har dock hört att han är "van" vid björnar och har viss erfarnhet av möten, kan förklara en del. Själv veti fåglarna om jag hade hat samma kyla..... Jag tror han är kompis med björnhonan för hon har ju en unge i trädet om Du ser den efter ca. 10 s. Dom leker ta fatt bara. ;D
Publicerat Januari 21, 200818 yr Jag tror han är kompis med björnhonan för hon har ju en unge i trädet om Du ser den efter ca. 10 s. Dom leker ta fatt bara. ;D Precis! ;D Observant av dig! Den hade jag inte sett innan trots att den rullat på burken ett antal ggr.
Publicerat Januari 22, 200818 yr Precis! ;DObservant av dig! Den hade jag inte sett innan trots att den rullat på burken ett antal ggr. Tack! ;D