Hoppa till innehåll

Fällfångsten 2007, förberedelser, fällor, bilder mm


Guest Jagerstranden

Recommended Posts

Guest Jagerstranden

Startar först och främst denna tråd för att höra efter hur många som har fällor på sina marker, hur fällorna är placerader, vad som åtlas med och andra tips och trix angående fällfångsten.

Jag är själv riktigt newbie på detta område och har just börjat åtla in min småländska rävfälla, dock med nät i den stängda gaveln. Skall återkomma med bilder och framsteg runt denna fälla!

Så fram tills de första bilderna strömmar in efter 1 augusti ;D så är ordet fritt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Foxkiller

    15

  • lsjonsson

    14

  • Roggman66

    13

  • vakjägaren.

    13

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag lägger in en bild på min nybyggda Värmländska tunnelfälla..

Första gången jag byggt en fälla och jag blev väldigt nöjd över resultatet

Den är placerad mellan några salixåkrar där det rör sig mycket räv året om

Under inåtlingen av fällan har jag använt mig av höns, fiskrens, hundfoder och matrester. Det flyger mycket kråkfågel vid fällan som smaskar i sig av godsakerna och jag tror att de snart lockar dit mickel räv..  ;D

Ser verkligen fram emot 1 Augusti då jag skall osäkra fällan  ;)

post-1496-1183919713_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Jagerstranden

ser bra ut mårs, att ha ett smörgåsbord åt fåglara skall ju vara bra sägs det........har en del nötskrikor runt min......skall fixa én liten bild med presentation nästa gång jag fyller på med gädda som är det som står på menyn....vart där nyss men glömde kameran hemma....

mvh / dave

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ser bra ut mårs, att ha ett smörgåsbord åt fåglara skall ju vara bra sägs det........har en del nötskrikor runt min......skall fixa én liten bild med presentation nästa gång jag fyller på med gädda som är det som står på menyn....vart där nyss men glömde kameran hemma....

mvh / dave

Ser fram emot bild och text framöver  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D.. jag har två fällor!.. en ja lånat av roggman!.. en tunnelfälla i galer med trampgiller!... räv/gräv... sedan ett hemma bygge!... å den e stor nog å ta de mesta!.. *S*....

post-1257-1183921623_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D.. jag har två fällor!.. en ja lånat av roggman!.. en tunnelfälla i galer med trampgiller!... räv/gräv... sedan ett hemma bygge!... å den e stor nog å ta de mesta!.. *S*....

Finfint bygge ThomasMamre  ;)

Har du något bra tips om hur man bygger trampgiller för att det skall fungera på bästa sätt??

Mårs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finfint bygge ThomasMamre  ;)

Har du något bra tips om hur man bygger trampgiller för att det skall fungera på bästa sätt??

Mårs

hmmf!.. jo de har ja!. men svårt att förklara med text!.. men de lättaste är en vippbräda!.. där självaste ledpinnen går utanför fällan!.. där finns de massor med lösningar man kan använda sej av!.. finns någon tråd här där de fanns en del riktig bra länkar till ställen där de fanns bra ritningar!.. ska se om ja kan hitta den igen!..

mvh Mamre!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmmf!.. jo de har ja!. men svårt att förklara med text!.. men de lättaste är en vippbräda!.. där självaste ledpinnen går utanför fällan!.. där finns de massor med lösningar man kan använda sej av!.. finns någon tråd här där de fanns en del riktig bra länkar till ställen där de fanns bra ritningar!.. ska se om ja kan hitta den igen!..

mvh Mamre!...

Tackar för infon..

Tänkte först ha trampplatta på min nya fälla men efter att det inte gick riktigt som jag tänkte gick jag över till betestråd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest jimboh1

Mårs och ThomasMamre era fällor ser ju bra ut ;)  .    Och jagerstranden, jag längtar redan tills att få se bilder på din fälla :D.

I morgon kommer det bilder på mina fällor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Jag lägger in en bild på min nybyggda Värmländska tunnelfälla..

Första gången jag byggt en fälla och jag blev väldigt nöjd över resultatet

Den är placerad mellan några salixåkrar där det rör sig mycket räv året om

Under inåtlingen av fällan har jag använt mig av höns, fiskrens, hundfoder och matrester. Det flyger mycket kråkfågel vid fällan som smaskar i sig av godsakerna och jag tror att de snart lockar dit mickel räv..   ;D

Ser verkligen fram emot 1 Augusti då jag skall osäkra fällan  ;)

Hej Mårs..Grattis till ett fint bygge... :D Som gammal fångstman gläder det mej att se hur andra vill överlasta viltet i sina fällor.. :D

Jag skiter i att linda in det i fina ord,......dina väggar är åt helvete för tunna tror jag,i alla fall som det ser ut på bilden !!! Inte för räv tror jag,men får du en grävling i fällan så knäcker den dina brädor likt en knäckebröd macka !!!

Har själv pysslat en hel del med tunnelfällor....satans grävlingar säjer jag !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Mårs..Grattis till ett fint bygge... :D Som gammal fångstman gläder det mej att se hur andra vill överlasta viltet i sina fällor.. :D

Jag skiter i att linda in det i fina ord,......dina väggar är åt helvete för tunna tror jag,i alla fall som det ser ut på bilden !!! Inte för räv tror jag,men får du en grävling i fällan så knäcker den dina brädor likt en knäckebröd macka !!!

Har själv pysslat en hel del med tunnelfällor....satans grävlingar säjer jag !!!

Jag är rädd för samma sak

Det som jag har hört om grävlingen gör mig inte glad och det kanske jag får ångra om en går i fällan..  :- :'(  Men jag får vänta och se  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en basketkorg i bakgrunden, in't var de basket du lattjade ??? ;D ;D

Näe skämt å sido en bra början på fällan, en sorts kråkfågelfälla men nå mer vågar jag inte gissa...känner inte riktigt igen konstruktionen  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Såg en basketkorg i bakgrunden, in't var de basket du lattjade ??? ;D ;D

Näe skämt å sido en bra början på fällan, en sorts kråkfågelfälla men nå mer vågar jag inte gissa...känner inte riktigt igen konstruktionen  ???

Haha !!! Inte jag heller !!! Försöker bygga mej en skatfälla efter lite bilder på andra jag har i huvet..

Dock verkar den bli lite orginell så att säja..... ;D

Funkar inte brädhögen som fälla,är det väl bara att elda upp skiten.. Nätet runt om kommer senare i veckan ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror inte telge kan spela basket,han var istället bäst på spela fåntratt hoho,,

men ser ut som en mini ramp så man ska väl aldrig sluta förvånas förrän man ser han åka skateboard oxå..men bygg nån norskkråkfälla,,dom är lätt som fan bara två kors i princip å sen tigga av nån byggare efter nät som är det som kostar apa annars :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lattjade lite idag mellan regnskurarna !!! Ser ni vad det skall bli när det är klart ????

Påminner väldigt mycket om den norska kråkfällan.

Funderar på att bygga en själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Påminner väldigt mycket om den norska kråkfällan.

Funderar på att bygga en själv.

Har tagit ideen från Foxkillers fälla...men jag ser nu att min är mycket lägre i själva fångsrummet än vad hans är !!!! Kollade in gamla trådar nu ikväll....

Dock har jag bankat på en hel del virke !! Allt för att man skall kunna flytta den om man vill utan att den rasar ihop !!

Jaja..jag får väl testa..har förklarat krig hemma här nu mot traktens skator,dom gapar och skriker jämt,sen käkar dom upp våra sopor också :- Trillar det ner lite kråkor och kajor också så gör det ju ingenting ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest jimboh1

Här är några bilder på mina fällor:

rävfälla 1 :modell lillenberg.i tisdags så var jag och slängde två kajor vid fällan men dom ligger kvar fortfarande  :-. idag så var jag dit och slängde dit lite gammla jordgubbar. jag har inte så mycket åtelmaterial så jag åtlar mest med gammla matrester och nån kaja/skata då och då.  jaktsäsongen 06-07 så fick jag 1 grävling, 2 rävar, Ca:8 skator,1 nötskrika, en katt,

Rävfälla 2 : modell värmlänsk tunnelfälla. idag var jag upp och slängde in en liten köttbit + lite gammla jordgubbar. jaktsäsongen 06-07 så blev det, 2 rävar, 1 nötskrika, och en katt som jag fick 3 gånger om håll på att bli tokig >:( , och det var samma katt som jag fick i Lillenbergsfällan. tyvär så var det inte en vildkatt. 

post-1499-1183975810_thumb.jpg

post-22-1183975810_thumb.jpg

post-22-1183975811_thumb.jpg

post-22-1183975812_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest jimboh1

vi har ju ett viltvatten där som vi har en liten kräftodling. och någar andungar + knipungar simmar där, så jag tog också upp minkfällorna och gillrade dom.                  MVH jimboh1

post-1499-1183977351_thumb.jpg

post-22-1183977351_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Jagerstranden

ser verkligen skitfint ut jimboh, verkar vara mkt tanke bakom dessa camo/placeringar! verkar även ge utdelning......min småländska rävfälla liknar ju den ena fälla lite lilienbergsfällan (eller hur f-n de stavas ;D) jag undrar hur lång tid tog det ifrån att du gillrade den första gången tills de satt något i den?

åtlar på med mkt gädda nu tror du det är ett gångbart bete även i vinter?........allt är i stort sätt uppätet varenda gång jag är ute, det ligger spill och benrester kvar utanför fällan , har lagt sand utanför nu för att kunna tyda spåren även nu i sommar/höst....skall ut och reka antingen ikväll eller imorgon.......är det månne räven som är framme?

mch / dave

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha !!! Inte jag heller !!! Försöker bygga mej en skatfälla efter lite bilder på andra jag har i huvet..

Dock verkar den bli lite orginell så att säja..... ;D

Funkar inte brädhögen som fälla,är det väl bara att elda upp skiten.. Nätet runt om kommer senare i veckan ;D

Ser intressant ut Telge !...väntar med spänning på att se slutresultatet. Själv funderar jag på att konstruera en ny skat/kråkfälla och har iderna i huvudet...men har ännu inte kommit till skott. ;) Vad som kommer att bli nytt i min fälla är själva ingången som jag tänker göra rätt nära backen för att kråk/skatorna skall hoppa i utan att fundera. :- Såg att (om jag förstått rätt) att dina ingångar kommer att vara rätt låga oxå.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Ser intressant ut Telge !...väntar med spänning på att se slutresultatet. Själv funderar jag på att konstruera en ny skat/kråkfälla och har iderna i huvudet...men har ännu inte kommit till skott. ;) Vad som kommer att bli nytt i min fälla är själva ingången som jag tänker göra rätt nära backen för att kråk/skatorna skall hoppa i utan att fundera. :- Såg att (om jag förstått rätt) att dina ingångar kommer att vara rätt låga oxå.

Ja,dom blir rätt så låga....Tänker som du säkert ser göra som du hade gjort (såg så ut i alla fall) ett par ingångar i mitten av fällan.Kommer bli en hel lucka som jag lyfter bort när jag skall tömma alt,slånga i åtel.

Luckan kommer ha en ram runt sej och naturligtvis nät i mitten..hur många ingångar tror du jag skall ha 3 eller 4  ???? Hur breda ??? Hur djupa skall "flänsen" vara ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,dom blir rätt så låga....Tänker som du säkert ser göra som du hade gjort (såg så ut i alla fall) ett par ingångar i mitten av fällan.Kommer bli en hel lucka som jag lyfter bort när jag skall tömma alt,slånga i åtel.

Luckan kommer ha en ram runt sej och naturligtvis nät i mitten..hur många ingångar tror du jag skall ha 3 eller 4   ???? Hur breda ??? Hur djupa skall "flänsen" vara ??

Tror att jag har 6-7 st hål...men tror att det skulle räcka med mindre för jag hade fyra till först och lagade några till utan att det blev bättre eller sämre. Flänsen är på min ca 10 cm djup. Jag skall testa en ny typ av ingång då jag lagar min nya fälla...men får se när detta blir...har lite dåligt av extra tid för tillfället.  ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...