Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fällfångsten 2007, förberedelser, fällor, bilder mm

Featured Replies

Publicerat
ser verkligen skitfint ut jimboh, verkar vara mkt tanke bakom dessa camo/placeringar! verkar även ge utdelning......min småländska rävfälla liknar ju den ena fälla lite lilienbergsfällan (eller hur f-n de stavas ;D) jag undrar hur lång tid tog det ifrån att du gillrade den första gången tills de satt något i den?

om är framme?

mch / dave

Tackar  :) . jadu jeagerstrand det har jag ingen aning om. för det var min kusin som byggde lillenbergsfällan för Ca:5-6 år sen. och för två år sedan så flyttade han ner till småland för att plugga. så då tog jag över fällan och den fällan har stått på olika ställen. Där som den står nu dit flyttade jag den förra våren. mvh jimboh1

• Svar 229
  • Visningar 45,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Token

Jag byggde själv en "foxkiller" fälla förra året.. GRYM säger jag bara. har ingen statistik över hur mycket som togs men jag tappade bort mig vid 60 skator, ngr kajor och nån kråka. sen fick jag några andra fåglar oxå som jag inte riktigt kom ihåg va det va för ngt ::) ::)

får se va det blir i år, tror att fällan blir hetare och hetare för varje år då den tråkiga ljusa färgen försvinner och vegetationen runt fällan anpassas mer efter fällan.

Dessutom så tror jag det är svårt att lura de smarta kråkorna de första åren.

Publicerat

tjena, alla som har en "foxkiller" fälla kan väl slänga in lite bilder på den, gärna med mått å så....vore guld å kunna fånga inte lite skator...å annat.....

Publicerat

Måste börja med att säga att den här tråden var både intressant och inspirerande!

sen tänkte jag höra om thomasmamre och/eller jimboh1 kunde lägga in nån mer bild på främst gilleranordningen i sina enkelfällor?  :)

håller på med ett bygge som antagligen blir lite som ett mellanting mellan dessa fällor, men jag har beslutsångest när det gäller det där med gillret.....

I övrigt har det varit lite reparationer av de gamla fällorna och en till trolle-ljungbyfälla som har sett dagens ljus i verkstaden i sommar.

mvh

Publicerat
Token

Jag byggde själv en "foxkiller" fälla förra året.. GRYM säger jag bara. har ingen statistik över hur mycket som togs men jag tappade bort mig vid 60 skator, ngr kajor och nån kråka. sen fick jag några andra fåglar oxå som jag inte riktigt kom ihåg va det va för ngt ::) ::)

får se va det blir i år, tror att fällan blir hetare och hetare för varje år då den tråkiga ljusa färgen försvinner och vegetationen runt fällan anpassas mer efter fällan.

Dessutom så tror jag det är svårt att lura de smarta kråkorna de första åren.

Härligt..låter inspirerande på alla sätt :D :D

Som du ser har jag lite blandat kompott av både mörkt och ljust trä.vi får väl se hur det går..

Har inte fått svar på en fråga,,Dom här ingångarna..hur breda är dom egentligen,är dom runda eller fyrkantiga?????

Publicerat
tjena, alla som har en "foxkiller" fälla kan väl slänga in lite bilder på den, gärna med mått å så....vore guld å kunna fånga inte lite skator...å annat.....

He he !!! Namnet "foxkiller fälla" är numera ett vedertaget namn på dylika pjäser på detta forum tror jag.. ;D

Ja varför inte,alla vet ju vad man menar :D

Publicerat
Måste börja med att säga att den här tråden var både intressant och inspirerande!

sen tänkte jag höra om thomasmamre och/eller jimboh1 kunde lägga in nån mer bild på främst gilleranordningen i sina enkelfällor?  :)

håller på med ett bygge som antagligen blir lite som ett mellanting mellan dessa fällor, men jag har beslutsångest när det gäller det där med gillret.....

I övrigt har det varit lite reparationer av de gamla fällorna och en till trolle-ljungbyfälla som har sett dagens ljus i verkstaden i sommar.

mvh

;D... självklart broder!... ska bara kila iväg till fällan å ta några bilder!...  ;D

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
vi har ju ett viltvatten där som vi har en liten kräftodling. och någar andungar + knipungar simmar där, så jag tog också upp minkfällorna och gillrade dom.                  MVH jimboh1

Ser verkligen bra ut.. Bra jobbat med fällorna!!  ;D

Publicerat

;D.. så!... då e de lite mer bilder fixade på fällan min!... som ni ser går de en virer ner från fällan upp över taket till gilleranordningen!.. hjulen är från sådana där torkhissar man hänger tvätt på!... å gilleret en vanlig hänglåsbygel! på en skruv!.. "skruven" e sådana som man sätter i bak kant på dörrar så dom inte går att lyffta av!..  ;D

Mvh Mamre!..

post-1257-1184051341_thumb.jpg

post-22-1184051341_thumb.jpg

post-22-1184051342_thumb.jpg

post-22-1184051343_thumb.jpg

Publicerat

;D de ni ser när luckan e nere är ett stopp så den inte går att öpnna!.. å som ni ser finns de gott om plats!... Eros får iaf rum!...  ;D ;D ;D

post-1257-1184051500_thumb.jpg

post-22-1184051500_thumb.jpg

post-22-1184051501_thumb.jpg

Publicerat

man tackar!  ;D ;D

måste säga att det var ett snyggt bygge du har knåpat ihop, såg riktigt välgjord ut !

mvh Linus

Publicerat

Imponerande bygge. :o

Publicerat

riktigt fint tomas

här kommer bilder på min fälla........hade strött sand i öppningen ifall de skulle bildas några spår så småningom......idag på morgonen (snuskigt tidigt) var jag ute och skulle lägga i mer gädda på håll såg jag att det var spårstämplar överallt i sanden.......dessvärre är det en fullvuxen schäfer som har ränt runt och tuggat i sig........den har säkert varit inne i fällan också......är en släkt till släkten som äger jycken......snart är det ju dax att gillra och då är det  inte så bra om en fullvuxen schäfer springer in rycker i betestråden samtidigt som den backar och får 40 kg lock över ryggslutet........han har säkert all förståelse för detta tror jag..samtidigt som det bara att acceptera att han vill ha sin hund lös då det även är hans marker.....men visst om det luktade ve och helvete runt fällan skulle jag oxå springa dit om jag var hund..... jag hoppas ni innerligt att det inte är jycken som ätit allt jag lagt ut senaste månaden för då är ju arbetet ganska tröstlöst..... >:(

någon som har haft liknande problem?

fällan i övrigt är min första fälla....den smäcker igen med en brak.....locket är delvis gjort av ek  ;D

post-1434-1184054729_thumb.jpg

post-22-1184054729_thumb.jpg

Publicerat

Bara en liten text jag hittade om ett liknande problem.....  ::) ::) ;D

står längst ned på sidan...

http://ideverkstaden.com/fragoromfangst..html

Publicerat

Fina fällor ni tillverkat allihopa :D Denna tråd är skitskoj att läsa. Bara att läsa om hur kreativa många är och samtidigt klura ut hur man skall lösa problemen gör att den blir ännu mer intressant :D

Tråkigt det där med hunden..bor du så att man kan anta att andras hundar kommer på besök eller är det bara en ofog från hundägarens sida att släppa ut sin hund...helt klart måste ni ha en dialog om detta i vart fall. Som du skrev ..Locket väger 40 kg eller nåt !!!!

Publicerat
Bara en liten text jag hittade om ett liknande problem.....   ::) ::) ;D

står längst ned på sidan...

http://ideverkstaden.com/fragoromfangst..html

Ha ha ha !!! Jag tog och saxade ut texten.... Följer under.

#Pudeln som kom in från rävfällan.

(detta ska läsas som en sedelärande berättelse och är naturligtvis inget tips)?En lantbrukare hade problem med grannens pudel. Den släpptes varje morgon ut fritt för att pinka och satt också varje morgon i rävfällan och skällde för att bli utsläppt. Grannen var en äldre ensamstående tant. Hon gillade djur mer än människor. Varje försök att lösa problemet samtalsvägen var dömt att misslyckas.?Men en kviga skulle slaktas och det gröna våminnehållet togs tillvara.?På en undangömd plats fick det stå och surna i två veckor. När pudeln nästa gång togs ut ur fällan gneds den omsorgsfullt in med den stinkande blandningen. Den försvann glatt hemåt, krafsade på dörren och blev insläppt.?Numera pinkar grannens pudel varje morgon i en ny hundgård. En äldre finrumssoffa har också farit med sopbilen.?Och det fångas rävar i fällan.#

Publicerat
Ha ha ha !!! Jag tog och saxade ut texten.... Följer under.

;D ;D ;D.. Tyckte de var en toppen ide!..... *asg*...  ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Härligt..låter inspirerande på alla sätt :D :D

Som du ser har jag lite blandat kompott av både mörkt och ljust trä.vi får väl se hur det går..

Har inte fått svar på en fråga,,Dom här ingångarna..hur breda är dom egentligen,är dom runda eller fyrkantiga?????

Mina är fyrkantiga...ca..12 cm bred/smal . Men jag tänker prova att göra dom längre....men inte bredare+ en liten annan konstruktion sen oxå. Återkommer den dagen det blir sak av det hela. ;)

Har nämligen den tanken... att ju lättarer det ser ut för fåglarna att komma in destu bättre fångar dom...eller det gäller att släppa in så många som möjligt...problemet är ju att få alla att stanna där. :- ..så men måste testa sig fram lite där.För ju större hål det är destu lättare är det ju att flyga ut oxå. :D

Publicerat
riktigt fint tomas

här kommer bilder på min fälla........hade strött sand i öppningen ifall de skulle bildas några spår så småningom......idag på morgonen (snuskigt tidigt) var jag ute och skulle lägga i mer gädda på håll såg jag att det var spårstämplar överallt i sanden.......dessvärre är det en fullvuxen schäfer som har ränt runt och tuggat i sig........den har säkert varit inne i fällan också......är en släkt till släkten som äger jycken......snart är det ju dax att gillra och då är det  inte så bra om en fullvuxen schäfer springer in rycker i betestråden samtidigt som den backar och får 40 kg lock över ryggslutet........han har säkert all förståelse för detta tror jag..samtidigt som det bara att acceptera att han vill ha sin hund lös då det även är hans marker.....men visst om det luktade ve och helvete runt fällan skulle jag oxå springa dit om jag var hund..... jag hoppas ni innerligt att det inte är jycken som ätit allt jag lagt ut senaste månaden för då är ju arbetet ganska tröstlöst..... >:(

någon som har haft liknande problem?

fällan i övrigt är min första fälla....den smäcker igen med en brak.....locket är delvis gjort av ek  ;D

Jag har haft liknande problem vid min åtel...varje gång jag förde något gott till åtel så kom grannarnas hundar (leonberger) och åt upp allt och sen bajsade på våran gård och trappor. >:( det hjälpte inte hur jag än försökte gräv/stena ner avfallet. >:(

Dom (grannarna) hade som princip att släppa ut hundarn lösa varje natt året runt. >:(

Som tur är nu så flyttade en ny familj in till en lika när hus och dom har oxå en leonberger som dom har i kedja på gården och nu kan dom andra inte ha lösa sina hundar mera+ att dom har blivit anmälda till hundövervakaren ...så att dom inte får ha lösa sina hundar mer. ;)...dock inte av mig . :D

Publicerat

tack för tipset med pudeln  ;D hehehe

nää jag känner denna mannen med schäfern ganska väl....skall snacka med honom......den brukar mest springa ett tiotal meter framför honom när de går sin dagliga promenad runt i markerna.......vill ju inte ödsla tid på att ge hans hund mat varenda dag........och jag tror tyvärr inte det hjälper att flytta fällan heller för jycken springer nog dit i alla fall.......så kanske att höra med honom vilka tider hunden brukar vara på promenad så att jag helt enkelt lägger i käk i fällan senare på kvällen?

för det borde väll försvinna innan de tar sina nästa promenad tycker jag..finns ju både grävling och räv i markerna......

Publicerat
tack för tipset med pudeln  ;D hehehe

nää jag känner denna mannen med schäfern ganska väl....skall snacka med honom......den brukar mest springa ett tiotal meter framför honom när de går sin dagliga promenad runt i markerna.......vill ju inte ödsla tid på att ge hans hund mat varenda dag........och jag tror tyvärr inte det hjälper att flytta fällan heller för jycken springer nog dit i alla fall.......så kanske att höra med honom vilka tider hunden brukar vara på promenad så att jag helt enkelt lägger i käk i fällan senare på kvällen?

för det borde väll försvinna innan de tar sina nästa promenad tycker jag..finns ju både grävling och räv i markerna......

Förvisso,men om fällan slår igen då vid ett senare tillfälle och jycken får locket över ryggen !!!

Vore nog bra om ägaren till jycken vet om detta. Annars får du se till att locket vid ihopslagning inte kan träffa hunden.. Gjorde själv en gång så på en fälla där jag hade betesgiller,vajern var så kort det bara gick så att om nått drog i den så fanns det ingen chans att locken kunde träffa nånting

Publicerat

var ute i morse och kollade om jag såg något. plötsligt så fick jag se den hära varelsen på ca:150 meters håll :o :o. (bilden är tagen med mobilen, men mobilen nådde inte fram så jag tog kortet genom kikaren, kvaliteten = dålig)

Det var minst 1 km till närmsta rävfälla så man kanske får försöka ta den genom vakjakt :-      ((Det är en räv på bilden))  mvh jimboh1

post-1499-1184065884_thumb.jpg

Publicerat

det avr synd att det var så långt till fällan men där skulle man haft 243an med sig

Publicerat

;D.. bilden iaf tillräkligt bra för å se va de är!... ;D ;D ;D ;D ;D sj ser ja masor me villt här!.. å missar alltid å ta med kameran!.. fundilerar på å skaffa nytt hus till min systemkamera!.. så ja får de digitalt!..  ;D

mvh Mamre!.

Publicerat

mina fällor

fälla nummer 1 är en norsk kråkfella i mindre variant där i satt det två skator i det satt två skator i den i går 09/07/07

fälla nummer 2 är nån fälla som man fångar grävling i men jag har inte haft ut den i skogen än men jag hadde den gilrad förut då gick det in två katter i

fälla nummer 3 är en tynset universal fälla som man fångar grävling i som jag byggde i våras mend några kompisar

post-1171-1184077105_thumb.jpg