Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fällfångsten 2007, förberedelser, fällor, bilder mm

Featured Replies

Publicerat

Grattis roggman! :D

• Svar 229
  • Visningar 44,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Börjar defenitivt bli dags för att skaffa picka nu eller ??? ;D

Publicerat

grattis roggman!  ;D

Publicerat

Grattis.

Vad hade du för bete, torrfoder?

Publicerat

Jaa nu börjar det bli dags, eller så gör jag det när jag bytt boende och kommun  ;)

Publicerat

Gjorde en till (ny) skat/kråkfälla idag...får se hur denna kommer att funka. :-

Fällan är gillrad och malen brax blev åtelmaterial...rapport kommer senare. ;)

post-438-1187442200_thumb.jpg

post-22-1187442200_thumb.jpg

Publicerat

Fin fälla Foxkiller! Hoppas att den kommer funka bra  :D

Publicerat
Gjorde en till (ny) skat/kråkfälla idag...får se hur denna kommer att funka. :-

Fällan är gillrad och malen brax blev åtelmaterial...rapport kommer senare. ;)

Den ser fin ut foxkiller! :D Fotobevis sedan på hur många kråkor/skator som Du fångar i den. ;D

Publicerat

Foxkiller..din nya fälla ser nästan exakt ut som den jag byggde..tänker nu på måtten och så, som det verkar.

Lixom väldigt låg i mitten !!! Skillnaden som jag kan se är att du slutat med hönsnätet innan ingångshålen för att i stället bygga av stabilare nät. Jag har hönsnät " over all "

Skall bli spännande att läsa om din nya fälla :D

Publicerat
Foxkiller..din nya fälla ser nästan exakt ut som den jag byggde..tänker nu på måtten och så, som det verkar.

Lixom väldigt låg i mitten !!! Skillnaden som jag kan se är att du slutat med hönsnätet innan ingångshålen för att i stället bygga av stabilare nät. Jag har hönsnät " over all "

Skall bli spännande att läsa om din nya fälla :D

Var idag och tittade till fällan...kanon !!! :o...kunde inte hålla koll på räkningen men någonting mellan 15 - 20 skator  :o ...på mindre än ett dygn.

Den ser ut att funka fin fint... ;)

post-438-1187517523_thumb.jpg

Publicerat

Jag gjorde stabilare nät ovanpå för att kunna ha det som öppningsbara luckor...lättare att göra med denna typ av nät. ;)
Publicerat
Var idag och tittade till fällan...kanon !!! :o...kunde inte hålla koll på räkningen men någonting mellan 15 - 20 skator  :o ...på mindre än ett dygn.

Den ser ut att funka fin fint... ;)

Det ser ju bra ut foxkiller. Den verkar var effektiv. :D Nice! :D

Publicerat

Bra start med fällan.!    :o 

Fällan ser ganska smidig ut kan du ge mig måtten.

Du hade olika teorier om ingångarna för kråka å skata vill ja minnas  ??? i så fall vilka är respektive mått?

Mvh............

Publicerat

En sak till jag har tänkt på, varför är det inte fler som använder Leufstabruksfällan  ???.

Den är ju mer flytt bar om man så vill.  Har hört att den fångar bra oxå, nån som har nån erfarenhet?

Byggtankar.... ??? :-

Publicerat
Bra start med fällan.!    :o 

Fällan ser ganska smidig ut kan du ge mig måtten.

Du hade olika teorier om ingångarna för kråka å skata vill ja minnas  ??? i så fall vilka är respektive mått?

Mvh............

Längd 3 m...bredd 2 m...höjd i yttrehörnen 1,60 m och på mitten 80 cm

Vet att avståndet mellan pinnarna ( om man har pinnar ) ska vara ca 8 cm åt kråka...men har man det så flyger skatorna ur.

Jag har ca 12 cm i mellan ...men har som en typ "tratt eller krans" som är ca 10 cm djup runt ingångarna ...vilket gör att skatorna inte kan flyga ut.

vet inte varför den inte funkar så bra åt kråkorna...kan ju vara så att det är för många skator i fällan  eller så är kråkorna knepigare att lura. :-

Publicerat

blir inte klok på min rävfälla, inte tagit vare sig grävling eller räv sedan den 1 aug, inte ett spår!

luktar bara gam  ;D men jaja, var sak har sin tid, kanske i höst/vinter? inte så mycket räv förövrigt på markerna vilket får ses som positivt, men grävlingarna då`? de brukar vara lättflörtade`?

förövrigt så kan jag säga att vi från 1 aug sett totalt 10 rävar på våra 350 hektar arrendemark! så nästa år vet jag fan vart fällan ska ställas! skall ge dem en dos surströmming och hagelpangare framöver!

:P

Publicerat
blir inte klok på min rävfälla, inte tagit vare sig grävling eller räv sedan den 1 aug, inte ett spår!

luktar bara gam  ;D men jaja, var sak har sin tid, kanske i höst/vinter? inte så mycket räv förövrigt på markerna vilket får ses som positivt, men grävlingarna då`? de brukar vara lättflörtade`?

förövrigt så kan jag säga att vi från 1 aug sett totalt 10 rävar på våra 350 hektar arrendemark! så nästa år vet jag fan vart fällan ska ställas! skall ge dem en dos surströmming och hagelpangare framöver!

:P

Jag ser precis samma "trend" hos mig, nu ligger det tom resterna efter att par gäss utanför fällan som vi sköt i förra veckan men dom rör det inte, har tom sett räv så nära som 30 m ifrån fällan så där finns, hmmm..  ??? ??? ???

/Jrz

Publicerat

jag bor borta i veckorna men kommer hem på helgerna. så tyvär kan jag inte ha fällorna gillrade hela tiden. så förra söndagen stängdes fällorna.  kom hem i fredags och gillrade fällorna då.

var uppe idag och stängde igen fällorna. men i en lillenbergsfälla satt det en grävlings hona på ca:10 kg  :D

post-1499-1188135891_thumb.jpg

post-22-1188135891_thumb.jpg

Publicerat

snyggt jimboh1 nu är en av mina fällor uppe

Publicerat

Tackar  :)

Publicerat

Snyggt jimboh1.. Grattis!!  :D

Mvh

Publicerat

Fin grävlig... jimboh1  :) Grattis till en fungerande fälla .  ;)

Publicerat

Grattis.  Vad hade du för bete?

Publicerat

Grattis jimboh1! :D

Publicerat

grattis jimboh (din jäkel ;D)

min fälla går segt