Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fällfångsten 2007, förberedelser, fällor, bilder mm

Featured Replies

Publicerat

jävla fuskigt Mårs, nu blir jag kinkig här  ;D nää då gott som attans att det händer lite, min är helt död.....måste snart byta ut gäddan i betesgillret så att den fortfarande är tillräckligt stabil att rycka i så inte tråden till gillret lossnar........

BARA ATT HÄNGA I................men du mårs hade du betesgiller eller trampgiller?

• Svar 229
  • Visningar 44,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
jävla fuskigt Mårs, nu blir jag kinkig här  ;D nää då gott som attans att det händer lite, min är helt död.....måste snart byta ut gäddan i betesgillret så att den fortfarande är tillräckligt stabil att rycka i så inte tråden till gillret lossnar........

BARA ATT HÄNGA I................men du mårs hade du betesgiller eller trampgiller?

Jag kör med betesgiller.. Gillret utlöstes bra men det var ena luckan som inte slog igen riktigt bra. På något vis hade (troligtvis grävlingen) lyft luckan och kommit ut.

Skall fixa till detta imorgon så att de inte kommer ut nästa gång  ;D ;D ;) ;)

Mvh

Publicerat

Idag har jag fixat till fällan.. Fixade ett lås som slår ner när gillret utlöses. Detta gör att inte luckan går att "buffa upp" från insidan.

Hoppas på fångst  ;D ;D

Mvh

Publicerat

okej, hoppas jag slipper uppleva det med min fälla, men min lucka är så helvetes tung att jag själv stönar när jag håller uppe den  ;D

vad har du i betesgillret Mårs?

Publicerat

Just nu en höna men skall byta ut den under kvällen till en rådjursstek som jag hittade långt, långt, långt ner i frysboxen. Alltså alldeles för gammal för att äta enligt mig  ;D ;D ;)

Hönan var lite tuktad och det låg fjädrar lite här och var i fällan så jag byter ut henne nu  :D

Mvh

Publicerat

jag hade en halv gädda skall ut och se ifall jag behöver byta ut den, men så länge snöret binder samman i den och det går att dra i och allt hinner med så får den väll sitta  :-

Publicerat
jag hade en halv gädda skall ut och se ifall jag behöver byta ut den, men så länge snöret binder samman i den och det går att dra i och allt hinner med så får den väll sitta  :-

Japp, det gör ju inget att den är lite gammal.. Om räven är sugen så drar han nog i den också  :D

Mvh

Publicerat

ingen som tagit något? Mamre o Jimboh hur verkar det vara i era fällor?

Vet ej vad som gått snett, inte ett liv runt fällan,  ??? men de finns väll mkt sork och annat nu antar jag men men bara att nöta på....slängde in lite hundmat igår också.....

Publicerat
ingen som tagit något? Mamre o Jimboh hur verkar det vara i era fällor?

Vet ej vad som gått snett, inte ett liv runt fällan,  ??? men de finns väll mkt sork och annat nu antar jag men men bara att nöta på....slängde in lite hundmat igår också.....

Det är bara att hänga i och inte tappa hoppet!!  :D

Mvh

Publicerat

jagerstranden > nee jag har inte fått något i fällorna än, men jag hoppas att det händer nått snart, betet jag har i fällan är lite matrester sen en duva och en kråka.

duvan och kråkan ligger och ruttnar bort med en massa larver och maskar i sig.så jag får snart fixa nya beten i fällan. vet någon om man kan låta de ruttna fåglarna ligga kvar i fällan, eller ska man ta bort dom ??

men fällfångsten går inte så trögt ändå, fick en mink-hane i går i minkfällan  :)

men jag håller ut med rävfällorna, för när man minst anar det sitter det en räv/grävling där ;)  // jimboh

post-1499-1186836102_thumb.jpg

Publicerat

gott att se jimboh (minken) de e ju aldrig fel....... ;D

de e bara hoppas att våra fällor slår igen snart.........verkar inte vara någon i denna tråd som fått någon räv eller grävling?

Publicerat

Har en värmlänsk tunnelfälla och två grävlingsfällor ute på markerna, dock ingen fångad räv/grävling ännu... inte riktigt högsäsong.

Hade dock ett  "problem" vid tunnelfällan, 3-4 st skator var och drog ut all "mat" som jag hade kastat i fällan, fisk, bröd, kött & matrester låg utanför fällan varje dag. Blev en aningen less på dessa fåglar och ändrade "stabiliteten" på tramplattan så nu slår luckorna igen för minsta lilla beröring av trampplattan.  8) Har snart tagit allihopa, en i går och en till idag bara två i kvar nu  8) ;D ;D

//Oskar   

Publicerat

På Gålö har vi fått 1 räv och 2 grävlingar samt jag tror det var 3 minkar  ;D

Publicerat
På Gålö har vi fått 1 räv och 2 grävlingar samt jag tror det var 3 minkar  ;D

Stockholmsjägare skall alltid vara värst ;D ;D ;D ;D :-*

Publicerat

Jo Roggman. vad är det för fällor och för mekanism/giller på dom fällorna?

när jag även är nicke nyfiken så kan jag även passa p och fråga vad det är för bete ni använt?  ;D

gokväll

Publicerat

Vi har väl ca 10 fällor som vi åtlat in sedan Juli 4 av dessa osäkrade vi den 1:a Augusti. Det enda vi har använt är hundmat som vi kastat in i fällorna och runt om.

De 4 fällorna som vi använder har trampgiller, resten har ett draggiller. Vi har inte apterat dessa fällor pga vädret då betet ruttnar kvickt.

Vi fortsätter doch att beta in de.

//Roggman66

Publicerat

okej tack, vad har ni för bete i de fällorna med draggiller? hört att rådjurskalle ska vara bra sen lite senare på hösten

Publicerat

I dragfällorna har vi använt fågel mm slaktavfall etc vi har inte gillrat dessa fällor ännu eftersom det är ett strövområde för allmänheten och det inte är alltför trevlig lukt i detta väder  :P

//Roggman66

Publicerat

3:e grävlingen nu  ;D

post-934-1187108535_thumb.jpg

Publicerat

Härligt!! Grattis!!

Mvh

Publicerat

Tack  ;D Den stackarn låg och sov i morse  ;D Lite yrvaken tittade den upp när jag öppnade luckan  ;D

Publicerat
Tack  ;D Den stackarn låg och sov i morse  ;D Lite yrvaken tittade den upp när jag öppnade luckan  ;D

:D :D Men du lät honom somna in ordentligt sen

Publicerat

Jaa HON då det var en sugga hann bara titta upp  ;D Så snabbt och smärtfritt det kan bli  ;D

Publicerat

Grattis Roggman

Publicerat

Grattis på dej Broder!..  ;D ;D

MVh