Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
3006

Whisky

Recommended Posts

Guest Bengus

rörigt skrivbord. Inte jag väl :))

lsjonsson

Det är alltid gott med ett glas då och då.

:D :D :D

PREP

Får du inte problem med magen då ??

Glas är ju rät så hård smälta  :o ::);)

lsjonsson

Får du inte problem med magen då ??

Glas är ju rät så hård smälta  :o ::);)

Hahahaha!

Guest stk13

Har verkligen gillat sprit i alla former, men lever nu nyktert sedan nästan 2 år tillbaka. Fy fan vad skönt att slippa vara bakfull på jakten. Saknar yrseln ibland.

Mvh

Pelle

cardic

en whisky sitter aldrig fel, en som jag tycker om är morrison islay legend, 8 år, men jag provar lite olika då och då

Guest Zab

har totalt snöat in på whisky från highlands även om en lagavullin inte skäms för sig heller, men gillar allt i stort sett.

Tysken

man blir oftast för snål så då blir det en blackribon

Hipshot

Testat runt lite och blir alltid lika sur när man missar vilka sorter som är goda.. har dock lärt mej att Laphroaigh är grymt gott och dricker nu i stort sett bara det. Köpte tidigare Bowmore Darkest men det har jag inte gjort på väldigt länge nu så jag har glömt hur det smakar. Nästa seriösa (host host) wiskeytest blir i mellandagarna..  ;D

Mvh!

jimbolo

Famouse e klart godkänd. Bra Svensson dricka!

Men nog har jag testat andra singel malt sorter som e mkt godare.

Synd bara att man aldrig minns va man druckit  ::)

O då e de inte minnesluckor uppkomna av spriten som gör att jag glömmer namnen  :- Oftast inte  ;)

För mkt tjära kan de välan aldrig bli då de bara e o spä!!!

Vatten ska de va då förstås o inte Cola som verkar ínne. HUALIGEN >:(

O rumstempererat.

Inte nå "on the rocks" här int. Förstås amerikanskt shit måste man ju ta on the rocks så man slipper känna smaken  ;D

Mr Fiberclass

Laphroaig Quarter Cask finns nu att köpa på systembolaget. Rekommenderas varmt framför brasan. Avnjöt mina första klunkar tillsammans med min nyfödde son Leo igår! Det var gott!!!!!!!!!!!!!!

Hylsan

GRATTIS MR FIBER...Leo, fint namn!

Själv får jag pimpla Famous som jag fick för att jag skar till en oljetunna åt en granne som skulle elda kvistar...  :P

Johan

Var på besök på destileriet Glenkinchie för en månad sen och köpte då en Mortlach. 16 år gammal och lagrad på sherry fat.. Utsökt!  :P

Guest Marterius
Köpte tidigare Bowmore Darkest men det har jag inte gjort på väldigt länge nu så jag har glömt hur det smakar.  ;D

Konstigt, hade precis ett minne av att det var jag som köpte den åt dig...  ;D ;D ;D

Du får bjuda på jakt vid tillfälle så får jag se om jag har råd med en till...  ;)

Edited: Jo, det var nog förresten någon sorts deal vi gjorde slår det mig... Du fick whisky för uppstoppade pippisar eller något?  :)

/Martin

kettukiller

Tog mig en Lauders i veckan tillsammans med rökt rådjurshjärta....mkt gott...

Nån som provat den svenska wiskeyn? Jag var på besökt på destelliriet för nåt år sedan..men kommer tusan

inte ihåg om de va gott eller ej...

post-174-1131728704_thumb.jpg

Hallen

Jag skulle väldigt gärna testa den nya svenska.

Guest Ripjägarn
Tog mig en Lauders i veckan tillsammans med rökt rådjurshjärta....mkt gott...

Nån som provat den svenska wiskeyn? Jag var på besökt på destelliriet för nåt år sedan..men kommer tusan

inte ihåg om de va gott eller ej...

Japp, jag var på en whisky provning där i somras, det var 3 olika fat och 3 olika årgångar, deras äldsta var helt klart godast, mellan året var inte alls god medans en yngsta var väldigt vattnig.

Det roligaste var efteråt, när man jämnförde dofterna och smakerna, efter man hade druckit de äldsta så smakade den yngsta bara vatten.

Men det var kul och åka dit och funderar starkt på att beställa ett fat med sveriges enda whisky, dock bör man vara ngr st på ett fat såvida man inte har en fet plånbok...

cardic

provade ett par sorter hemma hos pappa i helgen då jag sov hemma för att vakta gårn, en som jag tyckte om var en 10årig Isle of Jura, den föll mig mycket väl i smaken

eskimo1

Testade Bowmore Surf i helgen, kan varmt rekomendera!  Det vattnas bara man tänker på den :P

Perra
Testade Bowmore Surf i helgen, kan varmt rekomendera!  Det vattnas bara man tänker på den :P

Måste säga att den vanliga tolvåriga är avsevärt bättre, jag tycker att det är värt de extra slantarna som det skiljer.

jimbolo

Nån som testat "Dalwhinnie 15årig".

Svärfar e nyss hemkommen från Skottland o rekomenderar den varmt.

Men så e han inte direkt Whiskey-älskare!

Skottarna själva sa att de va kärringdricka tydligen.  ???

mats_bengt

Japp

Mild och god i smaken, säkert inte något för de som hellre gillar den rökiga typen.

Inte direkt någon Whisky fantast med "Dalwhinnie 15årig" faller mig i smaken :)

Guest Anders S

Jag har i stort sett provat alla förekommande märken på Maltwhisky (och andra mer eller mindre skumma lokala å olokala sorter).

Tyvärr blir man lite miljöskadad och snöar in på Typ Ardbeg Lord of the isles, Springbank 21 te.x.. Alltså jävligt dyrt. Men å andra sida håller det alkoholismen i styr  ;D.

Någon som undrar något bara fråga.

Jag kan verkligen rekommnendera en lite annorlunda men god och rund whisky för er som gillar en med lite mer smak på. Det är Black Bottle 10 åriga på beställningssortimentet systemet (80654). Kostar runt 290:-  och jäkligt prisvärd.

Men varning, inget för er som bara gillar lätta söta milda. Denna är rökig,söt men ändå mild. Blandad från 5-8 olika Islay whisky.

Till er som gillar lätta med smak rekommenderar jag 18 årig Macallan eller Abelour (abelour port wood ). Ballvienie Boublewood är inte heller fel eller deras founders reserve om ni gillar lättare söta wisky.

Ardbeg Ugieadail är den mest prisvärda rökiga whiskyn, tyvärr borttagen på systemet men går att beställa. Näst mest prisvärda är Caol Ila 18 årig.

Är medlem i Ardbeg Committee

Ser ni en massa stavfel och annat i mina inlägg beror det inte på att jag knäcker ett helrör direkt varje morgon. Det beror mer på att jag är lätt dyslektiker(dyselektriker  ;D hur faan stavar man till det?). Samt att min hjärna när den nu får för sig att fungera,går på högvarv som en Rysk vinthund över stäppen som blivit speedad med ett kilo anfetamin. Och ser ljuset/haren i änden av tunneln.

Steinbok

Jag är ingen stor whiskydrickare direkt men av de sorter jag testat hittils har jag mestadels gillat de mer rökiga som exempelvis ardbeg 10år och laphroaig 10år. Köpte en macallan 12år till nyår men gillade inte den speciellt mycket. Just nu sitter jag och funderar på vilken min nästa flaska ska bli, någon som har ett förslag på en god rökig whisky förutom ardbeg eller laphroaig under 500kr?

Guest Anders S

Ardbeg Uigeadail. Den är helt annorlunda mot 10-åriga. Den 10-åriga smakar ingenting jämfört med denna. Inte ens 17-åriga smakar något jämfört med Uig..Uige. eller Lord of the Isles är ung. rökig som 17-årig, men russinsöt och fyllig. Otrolig smakupplevelse. Man tror inte att den är 54% stark (möjligtvis dagen efter när huvudvärken dunkar).

Har du provat Bowmore ? . Highland Park är också i en klass för sig (18 år). Men den smakar rökig och med ljunghonung.

Alltså . Bara för att man druckigt en flaska av något märke betyder inte det att de alla smakar lika gott eller äckligt. Det är inte heller alltid säkert att ett stort namn måste ha gudagod whisky.