Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
3006

Whisky

Recommended Posts

Guest Anders S

Highland är lite annorlunda men värd att prova.

Söt av ljunghonung men ändå rökig som typ Caol. 12-18 Higland P. ska det vara minst. Nästan lite kvalmig i smaken typ rosolja/finkelolja.

Caol Ila 18, Cask, + vissa typer av  port eller sherrylagrade är helt okej.

Guest Frisk

Jag hittade detta....skall själv försöka komma över en svensk Whisky flaska. ;)

Premiär för Mackmyra Preludium:01

Nu är det snart dags för det som vi, och många andra, väntat på: Vår första buteljerade produkt finns på Systembolagets hyllor nu på måndag 6 mars.

Systembolaget har köpt 4000 flaskor Preludium:01 som de kommer sälja i 322 butiker över hela landet. Det blir alltså inte så många flaskor per butik.

Några exempel:

Jägersro Center, Malmö, 12 flaskor

Kvarngatan 8, Västervik, 6 flaskor

Åvägen 42, Göteborg, 24 flaskor

Blygatan 27, Norrköping, 24 flaskor

Karlavägen 100 A, Stockholm, 12 flaskor

Drottninggatan 9, Gävle, 66 flaskor

Storgatan 25, Luleå, 24 flaskor

Nygatan 50, Skellefteå, 6 flaskor

Pressröster om Preludium:01

"Good by any standard, exellent given it´s youth. Welcome to the gang Mackmyra!. (Betyg 7 3/4 av 10)"

Whisky Magazine 2/2006

"Rekommenderas (4 av 5 stjärnor)

Mackmyra Preludium:01 har mild, ung, fruktig smak med diskreta mäsk- och sädestoner och knappt märkbar rökighet. Ytterst ung, extremt spritig smak med enorm intensitet och framträdande fruktighet i potent, spännande, lite glycerolfet stil med fin sädessötma i mer brännvins- än whiskystil"

Bengt-Göran Kronstam, Allt om vin 3/2006

Guest Vildhog

Mackmyra har jag väntat på :o.......först i kön på måndag...jag lovar.

Spännande ska det bli.... ;)

Vildhog

Steinbok

Är det någon som vet om Caol ila 18år är lika salt i smaken som den 12-åriga?

Hipshot

Ok Anders, du kan andas ut..Det kommer inget hatbrev från mej  ;D

Den här Black Bottle är helt ok! Väldigt mild och god trots att doften är rätt rå och kraftfull...

Mvh!

Guest Anders S

Ja visst är den märklig. Söt å len, men ändå kan man skönja de typiska ö-whiskyna där någon stans. Det är nog bara för det är blandat.

Jag tycker helt klart den är prisvärd.

Smutta lite på den i någon vecka. Första gången jag smakade den tycket jag den var sådär. Men efter ett tag börja man utskilja de olika smakerna och då kommer det.

Annars så kan du ju alltid blanda den med cola om du tycker den är rälig.   ;D

Hipshot

Cola?? Har det brunnit på riktigt nu då eller?? Skulle aldrig ge mej på något dylikt, hellre ger jag bort drickat.. Har aldrig fattat meningen med att blanda cola o whisky, gott lär det inte vara utan syftet måste ju bara vara att bli yr i huvudet.. Det begriper jag inte..väl medveten om att det måste låta ruskigt präktigt och trist..  :-

Mvh!

Guest Anders S

Har du smakat någon gång?.

Pepsi Max iskall med någon cl av god whisky. Ej för rökig typ famous.

Guest Marterius

Någon mer som gillar Springbank? Det är en låglandswhisky men riktigt spännande, massa olika smaktoner som kommer fram i doft och eftersmak. Nu skall jag inte börja låta som en sådan där smakexpert för det har jag varken kunskaper eller intresse till, men bland annat finns där en aning av päronsmak mitt i allt det andra. Det är lite kul som alternativ till de där tyngre Islay-sorterna.

Jag tror inte den finns på systemet, den fanns i alla fall inte sist jag kollade, men man ser den på flyget ibland.

Editerat: Jo, den finns i beställningssortementet men den var ju svindyr! Hela 699 kronor flaskan, och då är den 10-årig. :o

Men god är den!  :D

/Martin

Hipshot

Japp jag har smakat.. Syrran dricker inte whisky så när jag ställer fram flaskor så greppar hon colaflaskan direkt. Brukar med demonstrativ blick ställa dit ngn billig smuggelwhiskey till henne, skulle bli galen om hon hällde cola i Laproaigen eller något sådant. Men visst, då man varit där och de inte haft något drickbart så har jag blandat. Enda sättet att få i sig vissa sorter..

Mvh!

amakulu

Såg denna tråd först idag . Anmäler mig som medlem i whisky njutarnas förening. Favoriterna är många bla Bowmore, Glenmorangie, JW Green Lable,

Kolavippen

Mina favoriter som håller sig inom rimligt pris är, Black Ribbon. och Murphys  :)

Guest gofaster

Jag brukar använda mig av Laphroaig Quarter Cask. Lagrad lite annorlunda som gör den smakrik på ett annorlunda sätt. Perfekt att ha en skvätt i matlagningen då främst kött... Att dricka som den är med lite vatten är en fröjd :). En annan smakrik är Islay of Yura.. Två tips från en gammal steward som inte spottade i glaset då det gällde whisky!

Pertan
Såg denna tråd först idag . Anmäler mig som medlem i whisky njutarnas förening. Favoriterna är många bla Bowmore, Glenmorangie, JW Green Lable,

Green label har jag aldrig provat, finns det flera än red, black, gold och favoriten bland JW blue?

amakulu
Green label har jag aldrig provat, finns det flera än red, black, gold och favoriten bland JW blue?
Första gången jag såg den var i Salzburg. Hade inte prövat den så jag tänkte att det skulle vara kul och göra det.Det blev en minst sagt häftig förälskelse. Den är bara så d-a god. Mild och rund som en kvinnobak ;D. För att vara en blended är den suverän. Vet inte om man kan beställa den på bolaget.

Pertan
Första gången jag såg den var i Salzburg. Hade inte prövat den så jag tänkte att det skulle vara kul och göra det.Det blev en minst sagt häftig förälskelse. Den är bara så d-a god. Mild och rund som en kvinnobak ;D. För att vara en blended är den suverän. Vet inte om man kan beställa den på bolaget.

Har du provat Blue? om, någon liknelse?

Roggman66

Dominikansk rom för mig!  ;D Ett par garrar från samma land är inte fel heller  ;) . Ska nog på bolaget och köpa mig nån whisky som som nämns här  ::)  ;D

amakulu
Har du provat Blue? om, någon liknelse?
Tyvärr inte.

Pertan
Tyvärr inte.

Prova på någon bättre pub som handahåller ett bra utbud, gick på 2000:-/litern på Heatrow för 10 år sen.

Fredde_piteå

Laphroaig, Bowmore och famous grouse är det jag har smakat (kanske nån mer, men då var jag för full för å minnas dom...) och jag gillar whisky...Bowmore var...jag menar är en höjdare...samma gäller Laphroaig.....

Ett tips: Blanda INTE Famous grouse och Fun light-vilda bär....smakar skitäckligt....

whisky ska avnjutas som den är...kanske med en skvätt vatten (jag är whisky novis ::))

/Fredde

Ijahman

JW blue label är lite dyr så den har jag aldrig provat.

Men en Green label köpte jag på Gran Canaria för 38 Euro.

Och en Grants 12 åriga för 19. Lite kortare och knubbigare flaska än den vanliga.

JW är KANON. Gillar även Glenfiddich väldigt mycket. Har druckit den från 12 årig till 30 årig.

Ullmenkott

Mina favoriter just nu(kan variera efter årstid,sinnesstämmning....)

Scapa 12årig singel,Talisker 10årig singel,Jameson Irlänsk trippel destillerad,

samt Suntori singel malt 12år från Yamazaki (Japansk),Laphroaig 10år singel..alltid

Hampe

Ett litet tips...

Islay Mist  228kr på systemet!

Det är en blandning av olika Islaywhiskys, sk vatted malt...

try ;)

Erkon
whisky ska avnjutas som den är...kanske med en skvätt vatten (jag är whisky novis ::))

Vad jag har hört ska whiskeyn vara max 35 % - det är därför man häller i en skvätt vatten - någon som hört ngt annat?