Publicerat Mars 2, 200719 yr Vad jag har hört ska whiskeyn vara max 35 % - det är därför man häller i en skvätt vatten - någon som hört ngt annat? Finns ingen sådan "regel"... det är individuellt från whisky till whisky... och från person till person prova dig fram med lite lite vatten åt gången... har du i lite för mycket vatten tvärdör den! Ett tips i början är att ha ett sugrör som du sticker ner 1-3 cm i ett dricksglas med rumstempererat vatten, sätt för tummen i andra änden av röret, flytta det till whiskyglaset, släpp tummen... och vips har du tillsatt vatten i en lagom mängd! Prova dig fram med lite åt gången... få se vad du tycker? kanske märker du inte nån skillnad? kanske var den bättre utan vatten? kanske blev favoritwhiskyn ännu godare!! ;D Men eftersom detta är på internet på jobbet så måste jag nu åka hem och leva som jag lär! hepp hepp!
Publicerat Mars 3, 200719 yr Med is tycker jag att den tvärdör! Ska serveras något kallare än rumstemperatur men bara lite.
Publicerat Mars 4, 200719 yr Jag hade hört talas om att Ardbeg skulle vara en sådan förträfflig Whisky så när frun nu var på tjänsteresa beställdes en liter 10 årig. Döm om min besvikelse när jag igår kväll ska ta mig ett smakprov och det verkligen luktar och smakar apa.
Publicerat Mars 4, 200719 yr Fick en flaska bowmore islay 17 står det på flaskan tycker inte den är god är mer förtjust i bells. Mvh
Publicerat Mars 4, 200719 yr Fick reda på att svärmor har köpt 2 flaskor jonnie walker green och black label till mig. Kruxet är ju att hon bor på Dominikanska Republiken ;D : Där har de ju också riktig kvalitetsrom som njutes på samma sätt som en god Whisky ;D Fan nu måste man dit ;D //Roggman66
Publicerat Mars 4, 200719 yr Fick reda på att svärmor har köpt 2 flaskor jonnie walker green och black label till mig. Kruxet är ju att hon bor på Dominikanska Republiken ;D :Där har de ju också riktig kvalitetsrom som njutes på samma sätt som en god Whisky ;D Fan nu måste man dit ;D //Roggman66 stackare! Snacka om I-Landsproblem
Publicerat Mars 4, 200719 yr Fick reda på att svärmor har köpt 2 flaskor jonnie walker green och black label till mig. Kruxet är ju att hon bor på Dominikanska Republiken ;D :Där har de ju också riktig kvalitetsrom som njutes på samma sätt som en god Whisky ;D Fan nu måste man dit ;D //Roggman66 Inga problem. Om du föredrar romen så kan du få min postadrees så du kan skicka whiskyn ;D
Publicerat Mars 4, 200719 yr Jag hade hört talas om att Ardbeg skulle vara en sådan förträfflig Whisky så när frun nu var på tjänsteresa beställdes en liter 10 årig.Döm om min besvikelse när jag igår kväll ska ta mig ett smakprov och det verkligen luktar och smakar apa. Härmed erkännes att jag icke är någon Whiskeyälskare, men för två minuter sen så ringer grannfrun på dörren och tackar för flytthjälpen tidigare, genom att sticka fram en tioårig Ardbeg har inte hunnit testa än men eftersom du som Whiskeytyckare inte gillar det, finns det ju hopp om att jag kanske skulle göra det! Jag återkommer med recension senare.... Mvh Jansson
Publicerat Mars 4, 200719 yr Nu kunde jag inte vänta längre, det smakade inte så illa som jag befarade men som sagt jag är inte så förtjust i Whiskey öht. det lade sig tillrätta ganska bra i magen med tanke på att jag ännu bara ätit frukost idag för tio timmar sen. (jag är gräsänkling f.o.m idag) Den "Whiskey" jag druckit mest av annars är den Thailändska SangThip sedermera Sangsom inte riktigt rumsrent i denna tråd skulle jag tro ;D vafan jag tror jag tar lite till..... /J
Publicerat Mars 4, 200719 yr Jag funderar skarpt på att hälla ut pisset till räven... ???Gör Irish coffe av det om det inte duger att dricka
Publicerat Mars 4, 200719 yr Jag funderar skarpt på att hälla ut pisset till räven... ??? Det vore alkoholmissbruk. Ge den till mig istället! ;D
Publicerat Mars 4, 200719 yr Det måste ju fan vara fel på den här flaskan? Jag är väl ingen whisky kännare men jag gillar att ta mig ett glas då och då, gärna med en isbit i och en kall öl på men denna flaska både luktar och smakar vedervärdigt. Måste få hit Johka så han får dricka ur halva flaskan och därefter ge sitt utlåtande.. ;D
Publicerat Mars 4, 200719 yr Det måste ju fan vara fel på den här flaskan?Jag är väl ingen whisky kännare men jag gillar att ta mig ett glas då och då, gärna med en isbit i och en kall öl på men denna flaska både luktar och smakar vedervärdigt. Måste få hit Johka så han får dricka ur halva flaskan och därefter ge sitt utlåtande.. ;D Konstigt att det smakar skit om du lägger i skit : För att få ut ngr extra aromer i whisky´n så är det ett par droppar vatten som skall läggas i. En isbit är alltså våldtäckt på whisky. Men själv föredrar jag att dricka whisky´n som den är och ha vattnet vid sidan (endast för syns skull ;D)
Publicerat Mars 5, 200719 yr Enligt Mike i Skottland skall en whisky drickas rumstempererad med vatten i en mängd som motsvarar ca 1 del vatten och 4 delar whisky.Praktiserar detta själv och det är faktiskt bra.
Publicerat Mars 5, 200719 yr Härmed erkännes att jag icke är någon Whiskeyälskare, men för två minuter sen så ringer grannfrun på dörren och tackar för flytthjälpen tidigare, genom att sticka fram en tioårig Ardbeg har inte hunnit testa än men eftersom du som Whiskeytyckare inte gillar det, finns det ju hopp om att jag kanske skulle göra det!Jag återkommer med recension senare.... Mvh Jansson Fan va gott o va gräsänkling en tredjedel av flaskan har nog gått åt nu och det blir bara godare och godare :P ;D ;D
Publicerat Mars 5, 200719 yr Jag hade hört talas om att Ardbeg skulle vara en sådan förträfflig Whisky så när frun nu var på tjänsteresa beställdes en liter 10 årig.Döm om min besvikelse när jag igår kväll ska ta mig ett smakprov och det verkligen luktar och smakar apa. Är det samma vi talar om?? Ardbeg Ten Islay Ardbeg Ten 46% Ardbeg 10 �rEn riktig bomb av r�k, torv och t�ng. En kraftfull sak som inte �r kylfiltrerad och buteljeras med en alkoholstyrka p� 46%. Den Ardbeg som s�ljs mest. Gillar man inte r�kig whisky ska man v�lja en annan! Utseende: Guldf�rgad Doft: R�k och torv Smak: Fyllig med MYCKET r�k, r�k och, lite till r�k. Finish: Aningen citrus p� slutet men ocks� mycket s�lta, smaken sitter kvar l�nge!
Publicerat Mars 5, 200719 yr Jag hade hört talas om att Ardbeg skulle vara en sådan förträfflig Whisky så när frun nu var på tjänsteresa beställdes en liter 10 årig.Döm om min besvikelse när jag igår kväll ska ta mig ett smakprov och det verkligen luktar och smakar apa. provat Statesman ;D ;D 8) ;D
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag skickade pengar med mammsen innan hon for till Spanien och pekade ut 2st olika single Malt som jag tyckte såg mycket intressanta ut. Vad kom hon hem med...glad i hågen kom hon hem brunbränd och påstod att hon borde bli Ekonom... för hon hade sparat en hundralapp åt mig och även kunnat köpa en "fin" whiskey på en hel liter... :'( Varsågod sa hon stolt. Tack sa jag med gråten i halsen... :'( :'( :'( Nu får den följa med upp till Vuogga som bjudwirre, så akta er nogrant då jag försöker att vara givmild. ;D
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag skickade pengar med mammsen innan hon for till Spanien och pekade ut 2st olika single Malt som jag tyckte såg mycket intressanta ut. Vad kom hon hem med...glad i hågen kom hon hem brunbränd och påstod att hon borde bli Ekonom... för hon hade sparat en hundralapp åt mig och även kunnat köpa en "fin" whiskey på en hel liter... :'( Varsågod sa hon stolt. Tack sa jag med gråten i halsen... :'( :'( :'(Nu får den följa med upp till Vuogga som bjudwirre, så akta er nogrant då jag försöker att vara givmild. ;D ;D ;D ;D Glöm inte att ta med riktig dricka till dig själv bara ;D ;D
Publicerat Mars 6, 200719 yr Kan inte motstå denna tråd.. Är det någon som testat Mackmyra? Såg bara att den skulle inköpas? Själv tyckte jag inte den var så super god, föredrar Caol Ila o Higland Park 18 o 25, den sistnämda med en uns vatten ;D
Publicerat Mars 13, 200719 yr Kan inte motstå denna tråd..Är det någon som testat Mackmyra? Såg bara att den skulle inköpas? Själv tyckte jag inte den var så super god, föredrar Caol Ila o Higland Park 18 o 25, den sistnämda med en uns vatten ;D Tycker det känns lite fel att jämföra 18 & 25-årig whisky med Mackmyra som är typ 5 år... :
Publicerat Mars 19, 200719 yr ;D... jepps!.. I love!.... men då ska de vara någon form av singel malt!... gärna av den lite rökigare smaken!.. lite så där så de börjar växa hår på ryggen!... ... kanske en Whisky affton på detta forum!.. *S*... eller att vi ses å samtalar runt detta trevliga ämne å jakt så klart!. ;D... slurp.... *S*.