Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
3006

Whisky

Recommended Posts

Micke
Jag är ingen stor whiskydrickare direkt men av de sorter jag testat hittils har jag mestadels gillat de mer rökiga som exempelvis ardbeg 10år och laphroaig 10år. Köpte en macallan 12år till nyår men gillade inte den speciellt mycket. Just nu sitter jag och funderar på vilken min nästa flaska ska bli, någon som har ett förslag på en god rökig whisky förutom ardbeg eller laphroaig under 500kr?

Bunnahabhain kanske

Glenmorangie är också en bra whisky som finns i många olika utförande, men den är inte speciellt rökig.

wischo686
Jag är ingen stor whiskydrickare direkt men av de sorter jag testat hittils har jag mestadels gillat de mer rökiga som exempelvis ardbeg 10år och laphroaig 10år. Köpte en macallan 12år till nyår men gillade inte den speciellt mycket. Just nu sitter jag och funderar på vilken min nästa flaska ska bli, någon som har ett förslag på en god rökig whisky förutom ardbeg eller laphroaig under 500kr?

Om du vill ha whisky av rökig karaktär ska du inrikta dej på sorter från ön Islay tex. Bowmore 10årig, Lagavulin 16årig, Bruichladdich 10årig :) mycket goda.

Jag brukar även dricka whisky från Highlands området tex. Oban 14årig den är ganska rökig ;)

och förstås lite vatten i för att framhäva smaken lite till :P

Hipshot

Ok med reservation för suspekt stavning.. jag köpte iaf Lagavoulin (?) till jul men den gav jag bort i julklapp, den var bara FÖR rökig och smakade för mycket tjära. Mitt tips är Talisker faktiskt, supergod! Rökig men ändå milt på något sätt.. Annars är Laphroaighen en favvo men fan vet om inte Taliskern är godare?

Mvh!

Hipshot
Konstigt, hade precis ett minne av att det var jag som köpte den åt dig...  ;D ;D ;D

Du får bjuda på jakt vid tillfälle så får jag se om jag har råd med en till...  ;)

Edited: Jo, det var nog förresten någon sorts deal vi gjorde slår det mig... Du fick whisky för uppstoppade pippisar eller något?  :)

/Martin

Japp det var tveklöst du som introducerade den, drack vi inte den på Elmia för typ 3-4 år sen? Vill minnas att det var en del sorter på bordet hos Uffe i Jönköping.. Något drack vi iaf, såg dej stå på en parkering och pinka mot ett träd och det ska nog mycket till innan du av alla människor ger sig på något sådant  ;D

Ja jävlar, nu minns jag, pepplingarna jag hittade i ladan i Skåne fick ju du o jag fick wiskey!!!

Mvh!

Guest Vildhog
Ardbeg och Talisker, men annars Islay överhuvudtagit.

Skulle hellre byta ut min kära 6,5:a mot en nytillverkad bygelrepeter än att dricka Jack Daniels........

MVH Håkan

;D ;D ; Skitkul Håkan, håller för övrigt med dig.....Jack Daniels kan dom ha till att decinfecera nåt med!

Ardbeg är kalas tog en skvätt igår ;)....men Highland Park är svårslagen. Speciellt den 18 åriga. Lite olika karaktär iof.

Snyggt jobbat med Kindbo:s 358W. Synd att du lagt av :'( skulle vilja ha en jag med. Men jag ska kolla

med Bo W om han kan bygga en åt mig....eller kanske Tyrefors....vem skulle du rekomendera ???

Vildhog

Hipshot

Ok nu har jag beställt en flaska Black Bottle! Vart så j-la nyfiken på den så jag ringde och kollade de två närmsta vattenhålen men inget av dem hade den hemma. Skulle visst ta en vecka att få hem flarran.. Skit samma, ska bli spännade iaf!

Nu ska jag slå upp en rätt rejäl Talisker iaf, känns som jag gjort mej förtjänt av den. Skruvat biljävel hela dagen, är i stort sett klar, måste byta två bromsledningar sen är det bara att köra förbi bilprovningen en sväng sen rullar pärlan ett år till..

Mvh!

dptrapper

Whisky när det finns pilsner? Vart är världen på väg......  ;D

Jaja ska man klämma ner nått så vidrig som whiskey så finns de inget annat än jack daniels.

Ska ja vara lite stöddi så tror jag inte många av er skulle känna skillnaden på de olika sortera samt om de vorre malt, singelmalt, rökiga eller ej om man ställde fram omärkta glas och ögonbindel. Ajaj så fel de skulle bli på de olika märkena när ni gissade, men men kan ju vara kul å leka lite finsmakare, bara ja slipper se er i tweedkostym så e ja nöjd  :P ;D

Själv bryr ja mig inte så mycket bara drycken e riktigt kall och bryggd på kornmalt, vatten och humle, när ja sen fått ett par stycken spelar vare sig märke eller temperatur på drycken mindre roll .  :D  ;D  :-*

Förresten sa ja att ja just nu pimplar norrlands guld? Då får man ju vara sig själv , skål på er  :-*

cardic

norrlandsguld när det finns mariestads, löwenbräu m.fl.

Självklart skulle aldrig jag känna igen mina favoritwhiskeys om jag fick de i omärkta glas med någon liknande, däremot så vet jag att dessa är goda och därför köper jag dessa. Provade just Black Ribbon 10 åriga, lite för rökig för min smak.

Guest Vildhog

[quote author=dptrapper

Ska ja vara lite stöddi så tror jag inte många av er skulle känna skillnaden på de olika sortera samt om de vorre malt, singelmalt, rökiga eller ej om man ställde fram omärkta glas och ögonbindel.

Tror du skulle bli förvånad......kanske inte skulle kunna säga vilket fabrikat.....men du skulle nog bli förvånad.....bra Whisky är som årgångsvin.....har du hållit på ett tag så lär du dig.

Vildhog

dptrapper

Olika whisky sorter kan man kanske känna skillnad på men då det gäller brännvin och vodka vette sjutton. Vilka här skulle i omärkta glas kunna skilja på

Renat Brännvin

Brännvin special

Koskenkorva

Absolut Vodka

Finlandia Vodka

Explorer vodka

mfl

Inte då jag kan ja säga då ja tycker att alla smakar lösningsmedel å de grövsta.

cardic

men nu var det whiskey vi talade om, eller försöker dptrapper slingra sig

Guest Marterius
Japp det var tveklöst du som introducerade den, drack vi inte den på Elmia för typ 3-4 år sen? Vill minnas att det var en del sorter på bordet hos Uffe i Jönköping.. Något drack vi iaf, såg dej stå på en parkering och pinka mot ett träd och det ska nog mycket till innan du av alla människor ger sig på något sådant  ;D

Ja jävlar, nu minns jag, pepplingarna jag hittade i ladan i Skåne fick ju du o jag fick wiskey!!!

Mvh!

Så var det, pepplingarna från ladan... En törnskata bland annat. Och tovsvipan också tror jag...

När det gäller den där parkeringsplatsen vid Elmia så kanske mitt behov av att lätta på trycket hade samma orsak som din skakiga hand när du fotograferade mig där. För övrigt försökte du ta en sådan bild av mig i samma situation på Öster-Malma också, och den blev lika skakig.  ;D

För det är väl inte just motivet som gör att du börjar skaka...?  :o

Hälsningar,

Martin  8)

dptrapper
men nu var det whiskey vi talade om, eller försöker dptrapper slingra sig

Nä ja föröker inte slingra mig. Man kan givetvis skilja på en mörk tjärig whisky mot en ljus blaskig men tar man fram olika whiskumärken av liknande karaktär så tror jag att få kan urskilja de olika märkena. Så ärdet med pilsner med man kan skilja ljust från mörkt men huruvida det är norrlandsguld eller spendrups fat eller heiniken i glaset skulle banne mig vara svårt att avgöra.

Hipshot
Så var det, pepplingarna från ladan... En törnskata bland annat. Och tovsvipan också tror jag...

När det gäller den där parkeringsplatsen vid Elmia så kanske mitt behov av att lätta på trycket hade samma orsak som din skakiga hand när du fotograferade mig där. För övrigt försökte du ta en sådan bild av mig i samma situation på Öster-Malma också, och den blev lika skakig.  ;D

För det är väl inte just motivet som gör att du börjar skaka...?  :o

Hälsningar,

Martin  8)

Knappast! Snarare som så att jag vid båda tillfällena var rejält smetfull! Sen är det som så att det tar på krafterna att göra eftersök, det är bra mycket mer krävande än vad du tror så tja det är klart man måste ta sig en och annan hundskål med sprit  ;D

Mvh!

Guest Håkan Spuhr

Jag tycker det var bra att DP trapper tog upp de sorterna.

Då de faktiskt inte är annat är förbannad spritbas som smakar riktigt illa.

Men nu är bla. Jack Daniels baserad på 70% på ovanstående rävgift så nu hade det varit kul om DP förklarar hur det kan vara gott?

Själv dricker jag bara 100% whisky och inte blannevann.

MVH Håkan

Guest Anders S

Hiphop. Svara gärna vad du tyckte om Black. Det är onekligen en mycket osuspekt smak. Som liksom inte riktigt går att härleda. Mer än till att det är Ö-wisky.

Guest apocalypse

Whisky har för mig sin givna plats efter en lång jaktdag när hunden och jag gjort vårt bästa och tillsammans smälter intrycken. Ett litet glas Bowmore (nuvarande favorit) sänder små inlningar av välbehag genom kroppen och ger en härligt avslappnad känsla blandad med smakupplevelsen.

För visst är det skillnader i karaktär bland single maltwhisky! Ett blindtest skulle jag däremot inte nog inte klara särskilt väl. Skillnaden på vad jag uppskattar mest (single malt) och annat tror jag nog skulle klaras, men för mig ger en och samma s.m. whisky lite olika upplevelser vid olika tillfällen.

Ex. kan en nyans förmedlas särskilt väl i fotogenlampans sken, en annan märks mer under avnjutandet av ett avsnitt Midsomer Murders. Så härligt komplex tror jag whisky är.

Sen finns det sociala samlingar där jag inte medbringar single malt. Det har förekommit att personer som bjudits en skvätt massakrerat den med Cola och med kännar-min smackat att "det var gott men inte så bra som Long John..."

Vid sådana tillfällen medbringar jag som minsta kvalitetskrav Famous Grouse alternativt Lauders. Klart smakliga och tjänliga även för grogg-terrorister om de skulle vilja klara strupen.

Gjorde ett tappert försök att anamma Anders Dahlmans tes att irländsk whisky är den bästa. För en gångs skull tycker jag han har fel.

Hipshot

Givetvis lär då få mina åsikter i ämnet, beställningen är helt och hållet ditt fel/förtjänst vilket det blir återstår att se  ;D

Lär inte få flarran förrän till nästa helg, tror jag är ledig så då ska jag testa. Ruskigt nyfiken faktiskt..

Mvh!

Guest Håkan Spuhr
Whisky har för mig sin givna plats efter en lång jaktdag när hunden och jag gjort vårt bästa och tillsammans smälter intrycken. Ett litet glas Bowmore (nuvarande favorit) sänder små inlningar av välbehag genom kroppen och ger en härligt avslappnad känsla blandad med smakupplevelsen.

För visst är det skillnader i karaktär bland single maltwhisky! Ett blindtest skulle jag däremot inte nog inte klara särskilt väl. Skillnaden på vad jag uppskattar mest (single malt) och annat tror jag nog skulle klaras, men för mig ger en och samma s.m. whisky lite olika upplevelser vid olika tillfällen.

Ex. kan en nyans förmedlas särskilt väl i fotogenlampans sken, en annan märks mer under avnjutandet av ett avsnitt Midsomer Murders. Så härligt komplex tror jag whisky är.

Sen finns det sociala samlingar där jag inte medbringar single malt. Det har förekommit att personer som bjudits en skvätt massakrerat den med Cola och med kännar-min smackat att "det var gott men inte så bra som Long John..."

Vid sådana tillfällen medbringar jag som minsta kvalitetskrav Famous Grouse alternativt Lauders. Klart smakliga och tjänliga även för grogg-terrorister om de skulle vilja klara strupen.

Gjorde ett tappert försök att anamma Anders Dahlmans tes att irländsk whisky är den bästa. För en gångs skull tycker jag han har fel.

Dessa påståenden visar bara att du inte provat nån Islay eller Skye Whisky.

Köp nu en Ardbeg, Laiproig, Lagavulin, Talisker och provsmaka.

Kom sen och säg vad du tykte.

Rökigheten är så pass mycket större att den smaklösaste torde märka skillnaden.

Hos folk som inte dricker de här sorterna brukar det klagas på att det smakar rök i käften dagen efter med.

MVH Håkan

Guest Anders S

Alltså . Att klara en blindtest handlar om erfarenhet och rätt smaklökar.

Jag kan tycka att det är helt okej med is o cola och någon lagom wisky. Men där finns ju ingen anledning att hälla i en wisky för 700-1000:-. Famous grouse är blandad av Higland P och Glenmo., den tycker jag kan vara helt okej.

Det finns en massa bra wisky som vi aldrig får se. Eller normalt vi hör namnet på. Bla. Irlänsk och Japansk.

Även jänkarna har vissa speciella sorter som är drickbara (läs ej njutningsbara). Men det är i regel också sorter som normalt inte förekommer på vanliga sortimentet.

När jag bodde i USA drack vi mycket Crown Royal (i alla fall i Seattle). Det var vad sjömännen skeppade in i gallon med lila påse runt till rätt peng. Men det är 13 år sedan och min smak har säkerligen ändrats sen dess.

Jag tycker en riktigt smakfull whisky som Ardbeg Uig. smakar bäst när höststormen piskar på i oktober, som den kan göra här på Ölands Östra kust. Då är det inte fel att sitta vid en veranda mot havet och titta på sträcken som glider över vita vågtoppar och höra hur det knakar i fönsterna. Och elden sprakar.

Och vid ett annat tillfälle kan en mildare vara fint.

Jag tror jag skulle klara.

Highland, Lowland, Islay, Orkney, Spey etc. i en blindtest. Men rätt sort är svårt. Däremot distrikten känns igen om man är van. Däremot finns det även i distrikten olika tillverkare som kör tillverkning och vissa sorter som ej är lika de som är standard.

Glen scotia fabrikstappningen 12 år, Longrow 10 från Springbank är också mycket fin kontra pris. Lite annorlunda. Sedan Springbanks 21 åriga men den är dyr. Deras 10 eller 15 tycker jag inte är något att ha alls.

Smaken är olika och ska så vara. Hur fanken hade världen sett ut annars.

Perra

Hos folk som inte dricker de här sorterna brukar det klagas på att det smakar rök i käften dagen efter med.

MVH Håkan

Så du räknar inte hans favorit Bowmore som en Islay  ::)

Guest Vildhog

Hursomhelst!

Singel Malt är gott.....och smaken är som baken ;D

Vildhog

Guest Marterius

Jadu Hippen, jag kan bara konstatera att när du fotograferar herrrar som lättar på trycket blir bilderna skakiga. Så får var och en dra sina slutsatser...  ::)

Jag är mycket inne på Islay nu, när det gäller Speyside är jag ganska konventionell: MacAllan är förbannat god men den har man ju bara råd att köpa när man flyger utanför EU.

Någon nämnde Jack Daniels och inte köper jag den själv men jag föredrar den fram för Chivas Regal. För mig är Chivas endast en marknadsföringskupp som lyckats tack vare att bildhandlare och tyska porrfilmsproducenter tror att den är fin...  :o

Ooopps... hoppas här inte finns några dyliga som tar illa vid sig...  :-[

Någon yttrade sig förklenande om Brännvin Special men den måste få lite upprättelse: den är perfekt för att krydda med pors eller malört!

Hälsningar,

Martin

Guest Vildhog

Någon nämnde Jack Daniels och inte köper jag den själv men jag föredrar den fram för Chivas Regal. För mig är Chivas endast en marknadsföringskupp som lyckats tack vare att bildhandlare och tyska porrfilmsproducenter tror att den är fin...  :o

;D ;D Klockrent  ;D ;D

Guest apocalypse

MVH Håkan

Ja...som Perra mycket riktigt påpekar är Bowmore min favorit i nuläget...Ardbeg och Laphroaig har jag också inmundigat med mycket nöje. Caol Ila var senaste "fjäll-whiskyn" - lite trög att uppskatta men vann efterhand aktning.

Beklagar att det inte framgår av mitt inlägg, men när det travesteras bland guldkalv-affärens hyllor är just rökighet det kanske starkaste urvalet för mitt köp. Islay blir då gärna resultatet.

Har ingen gedigen erfarenhet - och inga ambitioner att bli connaisseur - men tycker det är en njutning att prova igenom de intressanta sorterna inom rimlig prisnivå.

Något jag tänkt prova en längre tid är Highland Park 18 år. Verkar kanske inte mitt i prick för min smak, men det skulle bli den första 18 åringen. Erfarenheter av den? Waste of good money?