Publicerat September 7, 200718 yr Har själv nyligen införskaffat en lockpipa, försöker att öva men det blir inte riktigt bra just nu. Men ska testa när jag får tillgång till Jaktmarken i Kusmark i vinter. Ska ev testa när jag fat upp över med Svärfarsan igen.
Publicerat September 7, 200718 yr Har själv nyligen införskaffat en lockpipa, försöker att öva men det blir inte riktigt bra just nu. Men ska testa när jag får tillgång till Jaktmarken i Kusmark i vinter. Ska ev testa när jag fat upp över med Svärfarsan igen. ;D bra de Foffe!... bare öve på!... behöver du hjälp ställer ja gärna upp!.... Mvh
Publicerat September 8, 200718 yr Hej, som helt internetblind så har jag totalt missat detta forum (fick tips om det idag) och därmed denna tråd. Jag var tacksam nog för filmreklamen på robsoft så detta var en possitiv överaskning . Hursomhelst så är det riktigt roligt att så många av er verkar uppskatta vår film. Vill bara kommentera Telgetok: I filmen uppmanar vi ingen till skallskott på över 100m ??? I filmen skjuter Ulf en räv i huvudet på 30 meters håll och jag en på 60 meters håll. Bägge dessa rävar skjuter vi när vi sitter med benstöd. När det gäller skott på långa håll så är vi är tydliga på punkten att man skall skjuta efter sin egen förmåga och inget annat. Vi sköt mer än trettio rävar på mindre än en månad och ingen blev det minsta kantskjuten. Om du väljer att tro på det eller ej är helt upp till dig. Hälsningar / P-A Åhlén
Publicerat September 9, 200718 yr Hej,som helt internetblind så har jag totalt missat detta forum (fick tips om det idag) och därmed denna tråd. Jag var tacksam nog för filmreklamen på robsoft så detta var en possitiv överaskning . Hursomhelst så är det riktigt roligt att så många av er verkar uppskatta vår film. Vill bara kommentera Telgetok: I filmen uppmanar vi ingen till skallskott på över 100m ??? I filmen skjuter Ulf en räv i huvudet på 30 meters håll och jag en på 60 meters håll. Bägge dessa rävar skjuter vi när vi sitter med benstöd. När det gäller skott på långa håll så är vi är tydliga på punkten att man skall skjuta efter sin egen förmåga och inget annat. Vi sköt mer än trettio rävar på mindre än en månad och ingen blev det minsta kantskjuten. Om du väljer att tro på det eller ej är helt upp till dig. Hälsningar / P-A Åhlén Men ser man på!... självaste P-A Åhlén tittar in!.... KUL!.... då måste man juh få passa på att tacka för en skit bra film om räv lock!.... ser fram mot eran nya film!... ;D ;D Mvh ThomasMamre!...
Publicerat September 9, 200718 yr Mycket bra film P-A! Ni skjöt mest hanrävar (tror jag) kommer inte årsungar in på harskriken i slutet på säsången? När kan det va lagom tid på året att börja locka med harskrik , bor på gränsen mellan östergötland & närke. Mvh.......
Publicerat September 9, 200718 yr Tackar tackar Det stämmer att vi sköt mest hanrävar, de riktigt stora hanrävarna har kanske större självförtroende och kommer därmed lättare på locket. Men håller du på länge med lockjakten så jämnar nog könskvoten ut sig. Harskriket fungerar året om, vi sköt sex på lock nu i aug när vi fortsatte med inspelningar. Tre årsungar sköt vi på ett väldigt ljust harskri som kanske mer lät som ett ångestläte från en vattensork. Hursomhelst så finns det ingen svårare period på året att locka än aug-sept. Rävarna kommer på locket men man ser dem inte för all vegetation. Dessutom har de mycket mat nu och det är svårt att få ljudet att gå nog långt med så mycket vegetation ivägen. Bäst fungerar det när snö täcker marken, gärna med skare så att rävarna fort kan springa långa sträckor och helst skall rävarna vara riktigt hungriga. Hälsningar / P-A
Publicerat September 9, 200718 yr Vill också tacka för en bra film, och tacka Ulf för en superbra kurs på Öster Malma. När blir nästa film klar??? Den som väntar på något gott, ........./Alfons
Publicerat September 9, 200718 yr Är riktigt sugen på att beställa rävlocks kittet....men måste vänta tills lönen kommer :-[... P-A: finns det någon trailer på filmen att ladda ner?
Publicerat September 10, 200718 yr Jo vi har en trailer, skall se om jag kan lägga ut den på typ youtube. Meddelar om jag lyckas. Hälsningar / P-A
Publicerat September 10, 200718 yr Jo vi har en trailer, skall se om jag kan lägga ut den på typ youtube. Meddelar om jag lyckas.Hälsningar / P-A Perfekt!...Tack ska du ha!
Publicerat September 10, 200718 yr vars i uppland är ni och härjar??? börjar se en röd tråd vars min rävar har försvunnit > hojja för folk som sitter å spelar blockflöjt i skogen :-X :-X
Publicerat September 10, 200718 yr En riktig räv janne spelar flöjt ;D gräv jannar är för sillar ;D Mvh.
Publicerat September 10, 200718 yr en riktig räv janne jagar med hund och skrattar när han hör flöjt eliten spelar i smyg :-*
Publicerat September 12, 200718 yr Fick hem min film igår också...VILEN RULLE!!! Suverän film dock var det inte uppskattat av familjen att blåsa i Predator pipan. Hunden vart helt galen och började yla..jag får nog öva med den i garaget istället
Publicerat September 12, 200718 yr Fick hem min film igår också...VILEN RULLE!!! Suverän film dock var det inte uppskattat av familjen att blåsa i Predator pipan. Hunden vart helt galen och började yla..jag får nog öva med den i garaget istället känner igen din beskrivning!.... ;D ;D ;D..... lycka till med locket fram över!... Mvh
Publicerat September 12, 200718 yr Fick hem min film igår också...VILEN RULLE!!! Suverän film dock var det inte uppskattat av familjen att blåsa i Predator pipan. Hunden vart helt galen och började yla..jag får nog öva med den i garaget istället Samma här..... ;D Jycken ylar , hustrun protesterar och ungarna undrar vad fan jag sysslar med.. ;D sen till P-A. Visst skriver du så är det säkert så,vill dock passa på att påminna att många "nya" jägare ser er som en slags idoler när det gäller detta med lockjakten,ert ansvar är lixom oehört stort när det gäller jägarmässiga och ansvarsfulla skott mot rävar... För övrigt är filmen mycket intressant och jag ser fram mot nästa som jag också kommer köpa. Sen en undran "muspip" är ju inte direkt en nyhet att det funkar,fanns även en muspipa med i paketet,dock ser man eller hör ;D att ni lägger (tonvikten) vid harskriket. När,var,hur...harskrik eller muspipet ?? mvh Björn
Publicerat September 12, 200718 yr Kul film, men jag har fanemig inte sett en enda räv trots att jag efter bästa förstånd och förmåga följt instruktionerna. : Hur viktigt är det att man blåser precis som ni gör? Ni har ett slags läte som jag tycker är svårt att träffa exakt på (ton och melodi), är det så att man måste träffa rätt där eller fnns det vingelmån på själva lätena?
Publicerat September 12, 200718 yr Telgetok, Muspipet använder vi mest för att stoppa räven då vi skall skjuta den. Om du visslar fast en räv som kommer på ditt harskrik så stannar räven till och du har en eller ett par sekunder på dig att skjuta den. Sen springer den för livet och du kommer antagligen inte att se den igen. Om man sätter fast en muspipa på förstocken eller på kolven inom bekvämt räckhåll för tummen och klämmer på den så stannar räven och står oftast still länge för att sen komma mot ljudet. En räv blir inte rädd för muspipet och så länge den inte ser något misstänksamt eller får vind av dig så kan du stoppa den med muspipan flera gånger om och det kan man inte göra med en vissling. Nu behöver man bums inte köpa muspipor av oss, det går nog lika bra med vilken pipleksak som helst. Våra är dock gjorda för ändamålet och lätta att sätta fast med dubbelhäftande tejp. Herrberg, Det är inte viktigt att blåsa som vi gör. Det absolut viktigaste med ljudet är att du tycker synd om det. Träna mycket och när det kommer en tår ur ögonvrån av medlidande med det lilla djuret när du blåser, ja då har du fått till det ;D Hälsningar / P-A
Publicerat September 12, 200718 yr många "nya" jägare ser er som en slags idoler när det gäller detta med lockjakten,mvh Björn Superhjältar!... ;D ;D ;D ;D..... :-*....
Publicerat September 12, 200718 yr Herrberg,Det är inte viktigt att blåsa som vi gör. Det absolut viktigaste med ljudet är att du tycker synd om det. Träna mycket och när det kommer en tår ur ögonvrån av medlidande med det lilla djuret när du blåser, ja då har du fått till det ;D Men jag känner aldrig medlidande. 8) Skämt åsido, volym då? Blåsa utav bara helvete, eller blåsa lagom? MVH /HerrBerg
Publicerat September 12, 200718 yr Börja lite lugnt jämrande sen kan du öka intensiteten sen avsluta med avtagande ooäääääää. Locka 30sek till 1min vänta 3min kör så i 20-40min på varje pass sen för flyttar du dig o kör samma på nästa ställe. Mvh.