Publicerat Januari 26, 200818 yr Just den scenen är inte med i filmen vad jag kan minnas. Är det någon som vet var man kan köpa en sån batteridriven ''lockmojäng'' eller har tipps på hur man gör sin egen? Jag hörde om påskfjädrarna men vad ska man ha för motor osv... ??? Jag tror att Ulf sa att han köpte den från USA. Kolla på Cabelas, tror att dom har/Erik
Publicerat Januari 26, 200818 yr här har du:http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/index/index-display.jsp?id=cat20835&navAction=jump&cmCat=102907_predator-catfeathunt
Publicerat Januari 27, 200818 yr har gjort mig en egen liten bulvan nu, blidde att improvisera, sprätta upp ett gammalt gosedjur o sprayade lite svart på den biten...blir till att sätta på en pinne med en liten vippa längst ut...skall ut o locka i alla fall ett pass....på en skogsmark hos min farbror där jag bara jagat rådjur tidigare......blir spännande! ;D
Publicerat Januari 27, 200818 yr tja, nyss hemkommen efter ett lärorikt lockpass.... stack icke dit jag tänkt ifrån början utan till ett annat ställe där vi endast har typ 11 hektar lite jordbruk och vakgluggar runt om så jag satte mig till ro, hade tidigare snackat med en i jaktlaget och han sa att det var lugnt att skjuta in på hans åker en bit bort ifall nån räv skulle kuta runt där....nåväl satte ut en liten bulvan ute på åkern och började locka med predatorn, lät faktiskt hyffsat så jag tänkte att nu jävlar skall de skjutas första lockräven..... men resultatet uteblev efter ca 30 min så då packade jag ih :)p och gick bort till bilen, då ser jag en skugga svepa iväg och liksom "rinna iväg" över det tunna snötäcket......får känslan av att de är en räv som vart påväg snett bakom ryggen ett par hundrar meter ifrån där jag suttit.....jag prövade att locka ett par gånger med skrämd som den var såg jag den inte mera....... hade man suttit kvar en stund till kanske man hade fått en skottchans på den men men man lär sig något nytt hela tiden med denna jaktform..... tror i övrigt inte rävarna är jättesugna på harskriet då vi inte haft någon långvarig köldknäpp här nere i småland, men det går ju mot bättre tider om man säger så ;D blir att invänta benstöd och ta nya tag nån gång nästa vecka
Publicerat Januari 28, 200818 yr blir nog en tidigare revanch än vad jag tänkt mig fick hem min pewee idag så nu har jag 2 pipor att variera mellan, mitt första intryck är att den var lättare att blåsa i och att ljudet var sjuuuukt skrikigt likt en barnunge ;D precis så jag vill att de ska vara......skall ut imorgon i ottan då jag är studieledig...inte ultimat väder men det ligger dock ett litet snötäcke
Publicerat Januari 28, 200818 yr blir nog en tidigare revanch än vad jag tänkt mig fick hem min pewee idag så nu har jag 2 pipor att variera mellan, mitt första intryck är att den var lättare att blåsa i och att ljudet var sjuuuukt skrikigt likt en barnunge ;D precis så jag vill att de ska vara......skall ut imorgon i ottan då jag är studieledig...inte ultimat väder men det ligger dock ett litet snötäcke pewee är kanon. Var den pipa jag fick fram min första räv med. Men pipor är nog som fiskedrag. Det är dom man tror på som funkar. Skitjakt på dig Jagerstranden.
Publicerat Januari 29, 200818 yr var ute idag igen på rävlock med nya peween, inte ett liv...vinden låg rätt och jag tycker jag fick till fina toner så det är nog ingen hunger på rävarna direkt...... :- stack hem till mor o far och när jag stod i garaget och övade lite harskri så såg jag att de flög in några skator och landade i träden på baksidan....öppnade fönstren och försökte härma kråka med harskri.......FY HELVETE VILKEN LIV DET BLEV VILL JAG LOVA! på max 2 minuter så hade jag kanske 10 kråkor svävandes över huset och kanske 9-10 skator som satt i varenda buske o gapade ;D med blodad tand stack jag iväg till ortens lilla soptipp med höga förhoppningar, gick halvsegt.....stod i mossen utanför och visst ett tag hade jag några kråkor stående rakt ovanför mig och glodde.....när jag sedan började tröttna på svårflörtade kråkor drog jag till med ett harskri och varvade med några arga kråkskrän......återigen så kom det kanske 30-40 kråkor på hög höjd och började ringa och sväva runt mig......lite bulvaner och riktigt gömsle hade nog varit kanon ;D men de vart skoj o locka i alla fall!
Publicerat Februari 1, 200818 yr imån blir det några lockpass på morgonen, hoppas snön som kom igår är kvar.... ??? blev lack igår när vi ringde till racerback o undrade vart våra benstöd tagit vägen o snubben säger --näää dom e typ slut, ni får dom nästa vecka har ni inte fått mail om det? > de ee ju faan mee
Publicerat Februari 1, 200818 yr Fick hem en nordic-pipa idag! Har inte vågat testa så mycket, bor i lägenhet och tror inte grannarna uppskattar mina försök till att imitera en hare med dödsångest.... ;D Men det verkar inte så superlätt att få fram rätt ljud! Kräver lite träning....fortsättning följer.
Publicerat Februari 1, 200818 yr De e först när du släpper spärrarna o ger dig hän de låter bra. Låt greannarna komma o kolla va som står på. ¨Sätt på en kanna kaffe innan bara". Ja bor också i lägenhet men så fort ja e ensam hemma övar ja friskt på både gås, and harskrik (ibland) Rena Zooet här *asg*
Publicerat Februari 2, 200818 yr Har än sålänge bara lyckats locka hunden som kommer som ett skott. Inte haft ngn snö här i stan! Nästa fullmåne o dessförinnan ska de göras slag i sak här!
Publicerat Februari 2, 200818 yr jag ska ut i kväll har suttit inne en vecka med dålig rygg men jag blir tokig om jag sitter inne i kväll, jag fick en pipa av en kille här på forumet ( han vill nog att jag ska prova utan terrier någon gång ;D) så om en stund åker jag ut och testar hur det funkar. kommer det ingen innom 5min så åker pipan(tuten) tillbaka till polarn ;D ;D ;D ;D ;D om jag lyckas så kommer bilder obs !! jag tänker skjuta med hel mantel och hoppas dom dör för jag har inga hp, bs kulor laddade mvh ,samme
Publicerat Februari 3, 200818 yr lycka till, man kan ej förvalta en helg bättre...... har varit ute 4 gånger, sett räv en gång bakom ryggen på 250 m då jag gick mot bilen > skjutstöd är snart hemimporterade o snart så börjar de riktiga arbetet att skjuta första lockräven
Publicerat Februari 3, 200818 yr Jag har haft jäkligt svårt den här säsongen att locka in rävarna, men det har ju varit en makalös skitvinter också. Har det inte blåst halvstorm, så har det ju spöregnat, och snön har ju lyst med sin frånvaro här hemma. Har varit ut de få fina månljusa nätter som varit, men då det inte finns någon snö att tala om, så är det svårt att se nån räv trots ljusstarka kikare. Iofs har det inte gått något vidare på åteln heller, kan ju bero på att det har varit lättare än vanligt för räven att få tag på mat i år, pga lite snö och så är det ju musår i år... Jaja..skam den som ger sig, på dom bara! ;D
Publicerat Februari 3, 200818 yr Ska ut å prova locka alldeles snart,fungerar kanske inte så här mitt på dagen men man kan ju ta det som ett träningspass... ;D
Publicerat Februari 3, 200818 yr Tja!! Jag vet inte VILKEN ??? pipa jag ska köpe, jag ids inte beställa från USA ska man ta en Nordick, eller enligt filmen så verkar det funka lika bra med andra åxå. Nu får man väl 10 olika svar men Nordicken finns ju att beställa gör jag ett "klokt" köp eller ??? ??? ???
Publicerat Februari 3, 200818 yr det blidde ingen men "tuten" får nog stanna ett tagför man kan ju inte ge upp efter ett par timmar samme
Publicerat Februari 3, 200818 yr Tja!!Jag vet inte VILKEN ??? pipa jag ska köpe, jag ids inte beställa från USA ska man ta en Nordick, eller enligt filmen så verkar det funka lika bra med andra åxå. Nu får man väl 10 olika svar men Nordicken finns ju att beställa gör jag ett "klokt" köp eller ??? ??? ??? Du kan lugnt köpa en Nordic pipa, med den klarar du dig väldigt långt, jag har 2 st och använder de även till att locka kråkor med. Får du chansen så rekomenderar jag starkt att du går en endagskurs på P-A eller Ulf, man lär sig ännu mer matnyttigt då, dessutom så brukar dom ha med sig pipor av andra märken som man kan köpa också. Men börja med Nordic pipan, du kommer att bli nöjd, jag lovar.. Mvh Janne
Publicerat Februari 3, 200818 yr Provade att locka i skymningen utan resultat. Ringade platsen jag lockat på och inte ett spår syntes, kanske snöfallet var för ymnigt för att rödpäls skulle behaga gå ur det varma och sköna grytet. Sitter och funderar om man skulle prova gluggen ikväll, klockan ringer iofs 04.45 imorgon bitti men nu är suget minst sagt stort.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Ska ut å prova locka alldeles snart,fungerar kanske inte så här mitt på dagen men man kan ju ta det som ett träningspass... ;D Jag fick int heller fram någon lockräv.Men det blir nog å locka på morgonen ifall det inte är för kallt.
Publicerat Februari 3, 200818 yr skall ut till veckan någon eftermiddag har ja tänkt, nordicen e va jag tycjer en bra pipa........hörs långt......peween ha jag med tycker den är bra mkt med skrikig men lättare att använda upp till match mellan vilken pipa som bringar fram min första lockräv!