Publicerat September 12, 200718 yr Nej bara 3st än så länge har inte haft till gång till mark förut men det här året saka det bli annorlunda ;D den riktiga lock jakten har inte börjat än.
Publicerat September 12, 200718 yr OK..... Lycka till. Ska själv prova på locket i vinter med min ny inköpta Nordic. Mvh......
Publicerat September 12, 200718 yr Skit jakt på dig med vakjägaren fins inget som går upp mot lock jakt NR1 ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat September 18, 200718 yr Första gången jag provar min Nordic på jakt i dag. Gick ut och la mig mellan 2 gärden när mörket kom hade väll inte så stora förväntningar. Började blåsa direkt när jag la mig, varenda hare reste sig upp . Efter ca en 20sec slutade jag och tittade lite i kikarn såg en räv ca 400m bort. Blåste mer och det gav svar genast började räven komma i mot mig men va ganska nervös. Det va helt vindstilla kanske därför han va närvig. När han va på 150 ungefär va det så mörkt att jag va tvungen att välja (nu eller aldrig). Skjöt mot stickhålet och bommade > :(. Spårade med taxen, ifall den låg i skogskanten men ej ingen blod heller. Men iaf jag blev nog såld över denna jaktform sjukt kul. Hälsningar en ny lockjägare.... :D
Publicerat September 18, 200718 yr Första gången jag provar min Nordic på jakt i dag.Gick ut och la mig mellan 2 gärden när mörket kom hade väll inte så stora förväntningar. Började blåsa direkt när jag la mig, varenda hare reste sig upp . Efter ca en 20sec slutade jag och tittade lite i kikarn såg en räv ca 400m bort. Blåste mer och det gav svar genast började räven komma i mot mig men va ganska nervös. Det va helt vindstilla kanske därför han va närvig. När han va på 150 ungefär va det så mörkt att jag va tvungen att välja (nu eller aldrig). Skjöt mot stickhålet och bommade > :(. Spårade med taxen, ifall den låg i skogskanten men ej ingen blod heller. Men iaf jag blev nog såld över denna jaktform sjukt kul. Hälsningar en ny lockjägare.... :D härligt du har lyckats!.. de är sååå jävla kul me lock!.. MVh
Publicerat September 23, 200718 yr Testade lite rävlock ikväll Fick inte se någon räv...men däremot var det något som smög bakom mig ca 10-15m ....jag vill ju få det till en räv ...men fick aldrig se vad det var för något. riktigt skoj jaktform iaf
Publicerat September 23, 200718 yr Detta SKA testas innom snar framtid. Har svårt att jaga räven på annat sätt o har aldrig sett så mkt räv som i år på markerna. Vilka rävar e svårast att få in. Skogs, ängs, eller byarävarna? Man har ju hört att storskogsräven ska va riktigt svår att ha med o göra???? En fundering bara! Jag har inget intresse av bytet, enbart viltvårdande åtgärd. Vad göra? Finns de klubbar, pälshandlare eller annat som kanske vill ha om man skulle få ngt? Eller e de spaden som gäller? Vad gör ni med era rävar???? De dräller runt en del björn på marken me. Hur stor e risken att man råkar locka in en hungrig sådan :
Publicerat September 24, 200718 yr Jimbolo, Våra amerikanska kontakter varnar verkligen för att locka i områden med björn. De väntar hellre tills björnarna gått i ide innan de drar igång med lockandet. Nu är våra svenska björnar rätt så snälla men kanske skall man ta detta på allvar så att man undviker obehagliga överaskningar Det roliga med denna jaktform är att de rävarna som är lättast att locka är de riktigt gamla rutinerade rävarna. Så du har nog stor framgång med locket oavsett om du lockar i skogen, på ängarna eller runt byn. Ett tips är att sälja sina rävar till SVA. De betalar 200kr/st för rävar från vissa delar av landet. Annars brukar det gå att sälja dem som apportvilt. Hälsningar / P-A
Publicerat September 24, 200718 yr Tackar för tippsen. De där me björn lät ju inge bra. Får kanske skaffa fälltillstånd för de me då ;D ;D ;D ;D Men fågeljakten ligger ju på plats nr:1 tom 31jan i skogen. Kanske man ska börja locka efter de då. Då ska de garanterat vara björnfritt iaf. Men nån gång kommer man garanterat stå öga mot öga me nalle. Dessförinnan får man erbjuda andra att skjuta bort lite räv åt dem ;D Mvh: Jimmy
Publicerat September 25, 200718 yr P-A, Om man har gott om räv på sina marker och lockar en kväll över ett gärde utan resultat. När kan man locka nästa gång utan att det blir för tätt mellan locken, 1 eller 2 veckor i mellan? Om man skulle skjuta en räv kan man locka igen bara efter ett par dagar då? Om man vet att det finns fler. Till sist, vad kan du rekomendera för benstöd (ni har väll provat ett par säkert) tyckte att ni använde ett par olika i filmen. Va nån bättre en den andra. Mvh........
Publicerat September 26, 200718 yr Nu snart blir det skarpt läge dvs om nån eller några dagar. Ska testa detta med att locka räv. Ska ju iväg o jaga fågel så då passar det ju bra att på kvällen o så att testa detta.
Publicerat September 26, 200718 yr Har just sett eran film P-A....fyfan så bra!!! Helt klockren film, mycket bra förklarat hur det går till, mycket bra jaktsekvenser, man riktigt känner spänningen när räven väl står där! /Fredde
Publicerat September 27, 200718 yr Vakjägaren, Klipper ut mitt svar på en liknande fråga på annat forum "Jag har ett pass här i byn där räven inte kan runda mig och ta vind tack vare att jag sitter i kanten av en å. Bakom mig har jag byn och framför mig ett fält där jag ser nästan 300 m runt omkring. Det är mitt absoluta favoritpass och jag lyckas ofta locka räv till skott där. Där tvekar jag inte att locka ofta. Tror inte att någon räv lär sig då de rävar jag vet kommit på locket nu är döda. Således, hitta det rätta passet på din mark där rävarna har svårt eller helst inte kan runda dig och ta vind utan att visa sig. Hittar du det så skulle jag inte vara rädd för att locka ofta. " Benstöd, jag har både Harrisbipoder och Stenspettsar. Jag fördrar Harris när man kan ligga och skjuta och Stony när man skall sitta. Fredde_piteå, Tackar, hoppas tvåan som vi nu håller på med blir ännu bättre. / P-A
Publicerat September 27, 200718 yr Ikväll ska de testas. Mest för övnings skull men imorgon bitti ska de skjutas Jag e possitiv. Tar med .30-06:an ifall nalle vill äta upp mig Har tjuvåtlat i närheten lite me P-A. Fick nyss höra att du kursat o guidat tillsammans med en av mina bekanta, Pontus.E. som även han har vettet att inneha Breton Sen brukar Ulf jaga tillsamman med en av mina andra bekanta, Erik.S. Världen e bra liten ;D
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Var idag och jagade fågel och såg en massa rävspår (i snön som kom inatt). Tänkte kanske vara dit och locka ikväll. Men hur funkar det om en lite större väg är i närheten? Bryr dem sig om det eller är det bara å blåsa på? Mvh//Jonas
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Bara blås på. Missar du kanske en bil träffar den ;D (kunde inte låta bli) Med tanke på björnattacker som varit o spås komma kanske man ska vara lite försiktig med lockandet i björnmarker??? Förut brydde jag mig ej men efter allt man hört o läst.
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Hehe var och blåste vid vägen igår men det var sån trafik så jag packade ihop och gav upp. Skulle varit bra med kalhyggen men sånt finns det inte här uppe i fjällen, ingen vill hugga dvärgbjörkar Mvh//Jonas
Publicerat November 8, 200718 yr satt på 3 st mkt heta pass igår och lockade med nordik predatorn enligt de råd man fatt om den pipan.......finns rikligt med räv i markerna och i aug såg vi kanske 12 rävar och sköt 4 på 3 veckor.....men nu när jag lockade vart det inte ett liv......är det årstiden som det är fel på eller blåser jag helt åt fanders?
Publicerat November 26, 200718 yr Jag tänkte jag hänger på Jagerstranden´s fråga + spelar det någon roll vilken tid på dygnet man lockar? Jag är ialla fall jäkligt sugen på att prova på denna jaktform så jag får nog ta och beställa kitet från jaktwebben. Hoppas filmen förklarar så en riktig nybörjare förstår.
Publicerat November 26, 200718 yr Jag tror att det blir lättare att få in rävarna på lock nu när snön och kylan kommit. Tidigare på hösten lär dem flesta rävar haft bra med mat. Visst går det att locka mitt på dagen också, förutsatt att man har ett gryt i närheten där ev räv kan ligga. Måste själv komma ut och locka lite mer.... Mvh//Jonas
Publicerat November 27, 200718 yr Hej! Om du har en stund över i övandet, kolla in dessa filmklipp http://www.predatorquest.com/episodes.php
Publicerat November 30, 200718 yr Bästa jaktfilmen som någonsin gjorts! Helt suverän. Väntar spänt på nr 2. Ikväll kanske det blir premiär lock a la seriöst. (blåst lite, men mest för att träna..) Pipor och filmer finns på Rekord Jakt & Fiske AB i Boden, för er som bor i området. MVH B