Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Sköt en stor rävhanne på lock imorse ( 8,7kg) :lol: . För den som vill veta hur det gick till kan ni läsa om det i min jaktdagbok.

post-1771-1225629270_thumb.jpg

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Sköt en stor rävhanne på lock imorse ( 8,7kg) :o . För den som vill veta hur det gick till kan ni läsa om det i min jaktdagbok.

Rena reklambilden :lol:

Publicerat
Sköt en stor rävhanne på lock imorse ( 8,7kg) :lol: . För den som vill veta hur det gick till kan ni läsa om det i min jaktdagbok.

Klockrent urax grattis te räven :o

Mvh.

Publicerat

Grattis! Ett litet tips bara, tvätta pipan innan nästa jakt :lol:

Publicerat

Grattis till mickel!

:rolleyes:

Publicerat

Hittade den här tråden för ett tag sedan. Har under mina övningar kommit fram till några viktiga saker som jag gärna delar med mej av när man skall locka räv.

Till att börja med har det visat sej vid mina lockpass att vädret är av central betydelse för hur lätt du skall få fram rävarna. Klart väder med framförallt bra ljudförhållande och skarpt före verkar vara outstanding. När väderförhållandena ser ut på detta sätt verkar rävarna vara helt trygga och "synar" gärna locklätet på ett sätt som de kanske annars skulle strunta i. Rent logiskt känns förklaringen till detta inte så svår. Räven har mycket lättar att ha kontroll över situationen under dessa väderbetingelser varför också nyfikenhet och mod ökar markant. Faktum är att ju "knaprigare" före jag haft vid lock dessto snabbare och mer rakt på kommer räven, vilket väl får ses som ett tecken på att den tycker sej ha kontroll. Omvänt har jag vid busväder med oregelbundna starka vindar etc haft rävar som kretsat 200-300meter bort i över en halvtimme utan att våga "ta klivet fram".

Vidare har jag oxå kommit fram till att valet av pass är långt mycket viktigare än hur du låter i ditt lockdorn. Många tror att man måste vara musiker för att få klagosången att låta trovärdig och ägnar således timmar åt träning på detta. Ta istället och lägg ned tid på att studera dina kartor över jaktmarken. De bästa passvalen jag gjort har ofta byggt på att jag vill få in rävarna efter stråk som inte ligger direkt i vind (vilket ju till viss del går emot hur Ulf och P-A väljer pass i sin film). Detta kan man göra genom att tänka i termer av kanaliserande terräng (tratt)eller att helt sonika locka mot kända rävväxlar och positionera sej själv på ett sådant sätt att räven kan komma dej ganska nära genom att löpa på växeln men måste avsluta med en kringgående rörelse för att få vind av dej.. Fördelen med detta är att man ökar sannolkheten för att komma hela vägen till skott avsevärt. I slutfasen vill ju alltid räven komma in på dej ifårn läsidan, men om du då med din strategi lyckats få in den inom skotthåll innan "vindpositionen" tas kommer du ha mycket större sannolikhet att nå till skott. Jag har faktiskt lyckats få rävar ända in på hagelhåll genom att aktivt söka pass efter "trattprincipen". Good luck out there !! ;)

Publicerat
Hittade den här tråden för ett tag sedan. Har under mina övningar kommit fram till några viktiga saker som jag gärna delar med mej av när man skall locka räv.

Till att börja med har det visat sej vid mina lockpass att vädret är av central betydelse för hur lätt du skall få fram rävarna. Klart väder med framförallt bra ljudförhållande och skarpt före verkar vara outstanding. När väderförhållandena ser ut på detta sätt verkar rävarna vara helt trygga och "synar" gärna locklätet på ett sätt som de kanske annars skulle strunta i. Rent logiskt känns förklaringen till detta inte så svår. Räven har mycket lättar att ha kontroll över situationen under dessa väderbetingelser varför också nyfikenhet och mod ökar markant. Faktum är att ju "knaprigare" före jag haft vid lock dessto snabbare och mer rakt på kommer räven, vilket väl får ses som ett tecken på att den tycker sej ha kontroll. Omvänt har jag vid busväder med oregelbundna starka vindar etc haft rävar som kretsat 200-300meter bort i över en halvtimme utan att våga "ta klivet fram".

Vidare har jag oxå kommit fram till att valet av pass är långt mycket viktigare än hur du låter i ditt lockdorn. Många tror att man måste vara musiker för att få klagosången att låta trovärdig och ägnar således timmar åt träning på detta. Ta istället och lägg ned tid på att studera dina kartor över jaktmarken. De bästa passvalen jag gjort har ofta byggt på att jag vill få in rävarna efter stråk som inte ligger direkt i vind (vilket ju till viss del går emot hur Ulf och P-A väljer pass i sin film). Detta kan man göra genom att tänka i termer av kanaliserande terräng (tratt)eller att helt sonika locka mot kända rävväxlar och positionera sej själv på ett sådant sätt att räven kan komma dej ganska nära genom att löpa på växeln men måste avsluta med en kringgående rörelse för att få vind av dej.. Fördelen med detta är att man ökar sannolkheten för att komma hela vägen till skott avsevärt. I slutfasen vill ju alltid räven komma in på dej ifårn läsidan, men om du då med din strategi lyckats få in den inom skotthåll innan "vindpositionen" tas kommer du ha mycket större sannolikhet att nå till skott. Jag har faktiskt lyckats få rävar ända in på hagelhåll genom att aktivt söka pass efter "trattprincipen". Good luck out there !! ;)

Tror det ligger mycket i det du skriver, ska studera en stund innan. Vinden ligger ganska stadigt här som tur är.

/Lasse

Publicerat

Fan.. måste beställa ny tuta, sumpade den förra på en tipp bye bye B)

Mvh!

Publicerat

Jag och en kompis lockade in en räv innan älgjaktssamlingen i lördags :) Rävarna verkar vara lättlurade nere i småland ;) Vädret var fint. Det låg snö på backen och skare var det också. Klart o fint väder, blåste i princip nada. En fin hanräv var det. Det var kompisen som sköt och lockade den här gången, hans första :) Jag ska ta tag i mina licenser snart så jag har allt klart till vintern. Har skjutit på det alltför länge nu :D Jag har ju lite mark att locka på så det är bara att ösa på :P

Publicerat
Jag och en kompis lockade in en räv innan älgjaktssamlingen i lördags :P Rävarna verkar vara lättlurade nere i småland <_< Vädret var fint. Det låg snö på backen och skare var det också. Klart o fint väder, blåste i princip nada. En fin hanräv var det. Det var kompisen som sköt och lockade den här gången, hans första :D Jag ska ta tag i mina licenser snart så jag har allt klart till vintern. Har skjutit på det alltför länge nu ;) Jag har ju lite mark att locka på så det är bara att ösa på :P

Menar du markerna utanför dörra?

Isf finns det lite att ta av...man ser ju räv varje gång man kör förbi er...

Mvh/ Christer

Publicerat
Menar du markerna utanför dörra?

Isf finns det lite att ta av...man ser ju räv varje gång man kör förbi er...

Mvh/ Christer

Ja här utanför plus på lite till ;) Ja räv finns det säkert men far säger att de ser dåligt med räv. Jag ser aldrig nåt men jag är ju knappt hemma på dagarna <_<

mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Sitter här i min lägenhet ca 30 mil från jaktmarken och försöker bota min jaktabstinens genom att läsa genom några trådar på forumet. Den senaste tiden har jag ofta återkommit till denna tråd då jag väntar på mitt lockpaket med posten. (Det ska bli spännande att se hur harskrik tas emot bland uppsalas studentlägenheter ;) )

En bit tillbaka såg jag denna länk ang. ljud:

Kolla den här länken längre ner på sidan på olika harskrik härmar dom lätena som finns där  funkar för mig  ;D

http://www.varmintal.com/coy5-20.htm

Mvh.

På samma sida finns nu länk till en video med en hemmagjord rörlig bulvan som tycks vara billig att tillverka:

http://video.tinypic.com/player.php?v=4de3srt

Denna låter mycket... Räven är ju inte direkt ouppmärksam om man säger så. Visst borde denna vara oduglig till rävjakt, eller vad tror ni? Det får mig även att fundera över den som omnämnts tidigare här som finns att köpa (Predator Enticer). Är den tyst så att säga? Något driver ju även den runt.

I övrigt tack till alla forumister som delat med sig av sin kunskap sina erfarenheter i denna tråd!

Publicerat
Det får mig även att fundera över den som omnämnts tidigare här som finns att köpa (Predator Enticer). Är den tyst så att säga?

Ja. Du lär få svårt att hitta nåt mycket tystare än den :lol:

Publicerat
Ja. Du lär få svårt att hitta nåt mycket tystare än den :lol:

Ja, tyst är den definintivt! Men den som min far fick för ett tag sen glappar på nåt sätt :lol:

Publicerat
  • Författare

Lockade på 3 olika ställen inatt. Härlig i månljuset. Såg räv på ett av ställena men fick ingen!

Publicerat
Lockade på 3 olika ställen inatt. Härlig i månljuset. Såg räv på ett av ställena men fick ingen!

Var också ut och lockade på två ställen, men som vanligt såg jag ingenting.

Tror jag är den enda rävlockaren i världen som inte lyckats med att få fram räv trots många försök på rävrika marker :lol:

Vet inte vad jag ska skylla på, då jag tror jag gör allt rätt...... SUCK

Ska börja med att köpa en ny lockpipa :lol:

Publicerat
  • Författare

Jo fn dom e knepiga. Har ju varit så milt väder med så de ahr nog inte haft panik med mat än.

Skam den som ger sig.

Publicerat

Det går inte som man vill i bland.

Var ute på den nya marken nu på morgonqvisten jag har vart där o rekat på olika ställen som passar bra när vinden kommer från olika håll så jag vet vilket ställe som passar bäst vid dom olika vindförhållandena :wub: så det blev traktor stigen som jag satte mig vid o hade ett gäng granar bakom mig som trollar bort min silhuett :wub: det som inte är så bra är att det ligger kåkar rätt så nära alla skiften o den ende som vet att jag jagar där är nog mark ägaren för när jag satt mig till rätta o väntar på att det skulle ljusna upp så blev det ett jävla liv på en hund som i sin tur trigga en annan hund på andra sidan o sen hörde jag folk som prata uppe vid min bil som non kollat på visst det är skit bra att det fins medborgargard på landet men faan inte när man ska locka så det var bara o packa i hop.

Mvh.

Publicerat
Det går inte som man vill i bland.

Var ute på den nya marken nu på morgonqvisten jag har vart där o rekat på olika ställen som passar bra när vinden kommer från olika håll så jag vet vilket ställe som passar bäst vid dom olika vindförhållandena :D så det blev traktor stigen som jag satte mig vid o hade ett gäng granar bakom mig som trollar bort min silhuett :mellow: det som inte är så bra är att det ligger kåkar rätt så nära alla skiften o den ende som vet att jag jagar där är nog mark ägaren för när jag satt mig till rätta o väntar på att det skulle ljusna upp så blev det ett jävla liv på en hund som i sin tur trigga en annan hund på andra sidan o sen hörde jag folk som prata uppe vid min bil som non kollat på visst det är skit bra att det fins medborgargard på landet men faan inte när man ska locka så det var bara o packa i hop.

Mvh.

Surt sa räven ;)

/Lasse

Publicerat

Lockade hela morgonen, på fina ställen, gott om spår = 0 rävar.

Lockade hela eftermiddagen på nya marker GOTT om spår = 0 rävar. :D

Skit!!

Publicerat

Slänger in en bild igen här på tråden på den senaste lockräven som fick plikta i söndags morse :angry:

post-1771-1227552610_thumb.jpg

Publicerat
Slänger in en bild igen här på tråden på den senaste lockräven som fick plikta i söndags morse :angry:

Grattis Urax kanon :P

Mvh.

Publicerat
Grattis Urax kanon :D

Mvh.

..tackar :) Fick fram en i kväll oxå på första passet. Den fick dock vind av mej på långt håll och skenade in i skogen igen <_<

Publicerat
..tackar :) Fick fram en i kväll oxå på första passet. Den fick dock vind av mej på långt håll och skenade in i skogen igen <_<

He he ja det är inte lätt alla gånger o lura den röde :D jag håller på o drar på mig kläderna för ett kvälls lock :D

Mvh.

Publicerat

Grattis Urax.

Vilken pipa använder du?