Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat
Låter som om du fått klämm på lockandet, jag letar fortfarande efter min mnuspipa som jag har förlagt :)

Finns dom som lever på att sälja såna :)

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Antonio Zoli 1900 6,5 + 55 och Norma Alaska.

Leupold 3-9 + 50

Rock Mount höj och sänkbara med vagga.

Pipor- den lilla peween, nordic predator samt knight hale mouse squeese

Publicerat
Sako Vixen 222rem

Leupold VX1 3-9x40

Norma jaktmatch eller 3,2g blyspets.

Versapod bipod vid liggande, hemgjord Bi-fur-pod vid sittande.

Har alltid skjutit rävar med helmantel med bra resultat(knall och fall) ända tills i år. Efter att ha skjutit ett dåligt skott med vardera helmantel och blyspets så blir blyspetsen förstaval i framtiden.

ladda upp med en varmintkula,så får du riktig knall å fall.....

Publicerat

Har lockat in 5 rävar sen 1:a augusti, enbart genom att pipa med läpparna! :D

Kört nån gång med nordic pipan men har inte fått det att funka. Ska införskaffa Critt´n call nån gång fram emot hösten är det tänkt.

Kör nu med en Sako vixen 222:a. Och norma blyspets 4 gram. Gluggen som jag kikar igenom är en Shirstone 3-10*44

Publicerat

verkar vara en del lockrävar skjutna redan. Trodde detta var sämsta locktiden på året men resultatet visar ju annat. Ska försöka masa mig ut o locka av markerna när det blir väder jag också o se vad som händer. Hittils har det bara kommit en skogsmård i år och dom är inte lovliga förrän 1a september. Vackert djur dock som underhöll mig en bra stund. :)

Publicerat

Verkar helt klart hög tid för att ge sig ut. Hade en otroligt dåligt år förra sesången. Inte en räv såg jag på hela året. Brukar kunna få fem till sex stycken per år iaf. Får se till att det blir bättre utdelning i år.

Publicerat
Bössa:CG 3000 308W.

Kula:Hornadys V-Max 110grs.

Optik. Helia 3-10x50.

Benstöd: Stoney Points sittande/knästående,( 65-112cm ungefär..)

Nytt säsong-lite nya grejor... <_<

Bössa: Tikka T3 Lite SS 308W

Kula:Hornadys V-Max 110grs.

Optik. Helia 3-10x50.

Benstöd: Stoney Points sittande/knästående samt Stoney Point liggande, Jag har bägge med mig ut, det korta passar perfekt att lägga i midjeväskan eller benfickan.

Alt:

Bössa: Sako P75 22 Hornet

Kula: Sako 45 grs SP

Optik: Bausch&Lomb 3-9x50

Benstöd: Samma som Tikkan.

Publicerat

Fick igår in första lockräven med Nordik pipan för iår :rolleyes: Satt vid ett hyffsat säkert pass vad det gäller räv men fram till kl 21:00 så var det lungt. Då körde jag igång med harskriket och då kom den redan efter 2 min typ. Den fick dock vind av mig men nu vet man att man spikat locklätet någorlunda iaf!

Publicerat

Var ute och gjorde ännu ett försök med nordic pipan igår, själv tyckte jag att jag hittat ett pass enligt skolboken.

Var ute i en stor ledningsgata som nyligen är röjd, många täta granplanteringar runt där jag vet att rävar tar daglega.

La ut min vittring i ledningsgatan och hade en öppen yta på ca 170 m att övervaka. Började spela och efter andra blåsomgången

kliver nåt rött ut precis där jag i mina våtaste tankar planerat att Mickel ska komma ut, det tog väl ca en halv sekund innan jag insåg att

det var ett rådjur som promenerade mot mig men under den tiden flög min puls upp i 190. Så jag kan ju bara tänka mig tillfredställesen när

man väl lyckas få in en räv. Fortsatte blåsa och när jag vänder på huvudet åt höger står där ännu ett rådjur på ca 50 m, fortsatte och spela och därefter blir jag utskälld av ett tredje rådjur bakom mig.

Är dom bara nyfikna över vad som tjuter eller är det speciellt nu i brunsten eller är jag helt enkel bara värdelös?? Det är ju f-n inte rådjur jag är ute efter :D

Jag behöver läsa om lite lyckade rävlocksjakter för att få inspiration, känns ju som att jag verkligen börjar tvivla på mig själv och

mitt lockande, men det är la bara att fortsätta trägen vinner ju till slut heter det ju...

Publicerat
Fick igår in första lockräven med Nordik pipan för iår :P Satt vid ett hyffsat säkert pass vad det gäller räv men fram till kl 21:00 så var det lungt. Då körde jag igång med harskriket och då kom den redan efter 2 min typ. Den fick dock vind av mig men nu vet man att man spikat locklätet någorlunda iaf!

Precis som för mig med första räven bara det att jag upptäckte den inte förän den var ca 10m ifrån mig. När den var 6m från mig kollade den upp och stod still ett par sec sen anade den oråd och vände om och sprang in i buskaget väster om mig. Få in den i siktet med 3ggr förstoring gick inte för mig så den kom undan. Räven såg ut att vara ganska liten, årsunge?

Men jäklar va taggad man blir att fortsätta.

Jag satt på backen uppkrupen mot en buske med kammokläder kläder på. Kammokläderna verkar vara riktigt effektiva, vid sista jakten i fjol så sprang en fin rävtik rakt in i famnen på mig. Den räven sprang dock inget mer efter det. Jag kommer inte gå ut i skogen nå mer utan kammot på, man får ta att gammgubbarna tykar en :D

Publicerat
Var ute och gjorde ännu ett försök med nordic pipan igår, själv tyckte jag att jag hittat ett pass enligt skolboken.

Var ute i en stor ledningsgata som nyligen är röjd, många täta granplanteringar runt där jag vet att rävar tar daglega.

La ut min vittring i ledningsgatan och hade en öppen yta på ca 170 m att övervaka. Började spela och efter andra blåsomgången

kliver nåt rött ut precis där jag i mina våtaste tankar planerat att Mickel ska komma ut, det tog väl ca en halv sekund innan jag insåg att

det var ett rådjur som promenerade mot mig men under den tiden flög min puls upp i 190. Så jag kan ju bara tänka mig tillfredställesen när

man väl lyckas få in en räv. Fortsatte blåsa och när jag vänder på huvudet åt höger står där ännu ett rådjur på ca 50 m, fortsatte och spela och därefter blir jag utskälld av ett tredje rådjur bakom mig.

Är dom bara nyfikna över vad som tjuter eller är det speciellt nu i brunsten eller är jag helt enkel bara värdelös?? Det är ju f-n inte rådjur jag är ute efter :unsure:

Jag behöver läsa om lite lyckade rävlocksjakter för att få inspiration, känns ju som att jag verkligen börjar tvivla på mig själv och

mitt lockande, men det är la bara att fortsätta trägen vinner ju till slut heter det ju...

Du kanske borde hålla kurser i rådjurslock. :rolleyes:

Det skulle iallafall jag vilja lära mig. ;)

När jag jagar rådjur så är det tomt :)

Helt uppenbart är att du har något att lära oss andra :)

Publicerat

Stod på altan igår och grillade, spelade på skoj lite toner i en PeeWee vad den nu heter.. skitskoj, drog in en kajflock ett antal gånger ;)

Mvh!

Publicerat

Ännu en biten lockjägare i denna skara!! Nu väntar man bara på bättre jaktförhållanden...

Publicerat

Var ute på bockpremiär i morse. Satt i en skjutstege vid en havreåker som inte var tröskad. Efter ca 1 1/2 timme ser jag en räv som knallar fram på en plöjd åer brevid. Jag tar fram muspipan och trycker några gånger. Han stannar upp och tittar åt mitt håll, och lägger sig ner efter ett tag. Jag börjar trycka intensivare och hårdare. Räven flyger upp som ett skott och springer i full fart imot mig. Han försvinner in i havren och jag tar upp bössan och riktar den längs åkerkanten där jag tror att han ska komma. Efter några minuter dyker han upp ca 15m framför mig. Hittar han i siktet och trycker av. KLICK .. ??? FAN Räven vänder och drar. Tankarna och svordommarna går till farsgubben som laddar all min amnution. Men när jag drar bak slutstycket så finns det ingen tomhylsa där :D Fyfan man mår dåligt efter en sådan grej. Efteråt har jag tänkt att det var tur att det inte var en guldbock som stod framför pipan. ;) MVH Erik

Publicerat
Var ute på bockpremiär i morse. Satt i en skjutstege vid en havreåker som inte var tröskad. Efter ca 1 1/2 timme ser jag en räv som knallar fram på en plöjd åer brevid. Jag tar fram muspipan och trycker några gånger. Han stannar upp och tittar åt mitt håll, och lägger sig ner efter ett tag. Jag börjar trycka intensivare och hårdare. Räven flyger upp som ett skott och springer i full fart imot mig. Han försvinner in i havren och jag tar upp bössan och riktar den längs åkerkanten där jag tror att han ska komma. Efter några minuter dyker han upp ca 15m framför mig. Hittar han i siktet och trycker av. KLICK .. ??? FAN Räven vänder och drar. Tankarna och svordommarna går till farsgubben som laddar all min amnution. Men när jag drar bak slutstycket så finns det ingen tomhylsa där ;) Fyfan man mår dåligt efter en sådan grej. Efteråt har jag tänkt att det var tur att det inte var en guldbock som stod framför pipan. :P MVH Erik

Vissa saker tar man bara med sig ner i graven!! :D

Publicerat
Var ute på bockpremiär i morse. Satt i en skjutstege vid en havreåker som inte var tröskad. Efter ca 1 1/2 timme ser jag en räv som knallar fram på en plöjd åer brevid. Jag tar fram muspipan och trycker några gånger. Han stannar upp och tittar åt mitt håll, och lägger sig ner efter ett tag. Jag börjar trycka intensivare och hårdare. Räven flyger upp som ett skott och springer i full fart imot mig. Han försvinner in i havren och jag tar upp bössan och riktar den längs åkerkanten där jag tror att han ska komma. Efter några minuter dyker han upp ca 15m framför mig. Hittar han i siktet och trycker av. KLICK .. ??? FAN Räven vänder och drar. Tankarna och svordommarna går till farsgubben som laddar all min amnution. Men när jag drar bak slutstycket så finns det ingen tomhylsa där :D Fyfan man mår dåligt efter en sådan grej. Efteråt har jag tänkt att det var tur att det inte var en guldbock som stod framför pipan. ;) MVH Erik

Nu är det ju så att räven kanske äter upp guldbocken som du anars kunde ha fått försöka dig på :P:D

Lasse

Publicerat
Nu är det ju så att räven kanske äter upp guldbocken som du anars kunde ha fått försöka dig på :D:P

Lasse

Du är snäll du Lasse... det var nog precis det Alfons ville höra just nu! :D;):P

Publicerat
Nu är det ju så att räven kanske äter upp guldbocken som du anars kunde ha fått försöka dig på :D:P

Lasse

:D;):P

Mvh.

Publicerat
Du är snäll du Lasse... det var nog precis det Alfons ville höra just nu! :D:D:D

:o:D

Publicerat

Äntligen en framgång med det här förbannade lockandet. Var ute på ett nytröskat fält ikväll och tänkte jag skulle försöka med muspip. Eftersom jag inte är man nog att lösa Hipshots metod(tro mig jag har försökt men tycker inte jag får till det) så provade jag med min Nordic pipa. Tycker faktiskt jag fick till riktigt trevliga muspip.

Men eftersom dom tröskade ganska länge så gick vi inte ut innan lite senare så när jag lockat ett tag så hade det börjat skymma på, jag la därför all min koncentration framåt i en 180 graders radie. Rätt som det är tycker jag att jag skymtar nåt i ögonvrån och mycket riktigt när jag vänder på huvudet står där en räv på 15 meter och glor på mig. Sitter blick stilla men den anar oråd och drar iväg får faktiskt stopp på den med pip igen men för kort stund för att jag ska lyckas få in den i kikaren.

Men ändå ett framsteg och jag har fått lite blodad tand nu precis i rättan tid.

Publicerat
Nu är det ju så att räven kanske äter upp guldbocken som du anars kunde ha fått försöka dig på ;)B)

Lasse

Jag bjuder på det ;) En intressan grej var att efter detta så flyttade jag mig över fältet och satte mig vid en en annan kant. Då fick jag se räven inne på grannmarken lunkandes och letandes efter sork och möss. Avståndet frän där jag lockade in honom är ca 300-400m. Det jag menar är att han inte var speciellt tagen av situationen med den galne jägaren i tornet. B) MVH Erik

Publicerat
Jag bjuder på det ;) En intressan grej var att efter detta så flyttade jag mig över fältet och satte mig vid en en annan kant. Då fick jag se räven inne på grannmarken lunkandes och letandes efter sork och möss. Avståndet frän där jag lockade in honom är ca 300-400m. Det jag menar är att han inte var speciellt tagen av situationen med den galne jägaren i tornet. B) MVH Erik

Det var ju bra att du tar det som en man B);)

Att räven gör så är ju du för de flesta av oss jägare då vi ju kan tabba oss o även efter det få en chans att komma till skott.

Provade du att locka igen på den när du såg den?

Lasse

Publicerat
Det var ju bra att du tar det som en man ;)B)

Att räven gör så är ju du för de flesta av oss jägare då vi ju kan tabba oss o även efter det få en chans att komma till skott.

Provade du att locka igen på den när du såg den?

Lasse

Nej det gjorde jag inte. Tänkte att det kan vara bra att det får vara lungt ett tag innan man börjar att locka där igen. Lite surt för det såg inte ut att vara en ungräv, han var för stor för det. Erik

Publicerat

Jag har sent om sider skaffat mig en peewee och den låter ju RIKTIGT BRA! Har kört med nordik predator sedan i höstas och ca 30 lockpass utan nån räv börjat tro att jaktformen inte fungerar eller att jag gör nåt helt grundläggande fel trots att jag plöjt lockjakts DVD:n kanske tio gånger. Men nu får man ju hopp igen. Nu ska här kvidas i buskarna för nu skaregå!

Någon som testat kaninbulvanen? Halva priset mot enticern.

http://www.racerback.se/roerlig-kanin-bulv...kten-p-495.html

Publicerat
Jag har sent om sider skaffat mig en peewee och den låter ju RIKTIGT BRA! Har kört med nordik predator sedan i höstas och ca 30 lockpass utan nån räv börjat tro att jaktformen inte fungerar eller att jag gör nåt helt grundläggande fel trots att jag plöjt lockjakts DVD:n kanske tio gånger. Men nu får man ju hopp igen. Nu ska här kvidas i buskarna för nu skaregå!

Någon som testat kaninbulvanen? Halva priset mot enticern.

http://www.racerback.se/roerlig-kanin-bulv...kten-p-495.html

Grattis.

Kul när det lossnar.

Har hört att kaninen drar en del batteri...

Men har inte testat om det stämmer.

Har du en eller köper en så återkom gärna till forumet med dina åsikter om hur du tycker den fungerar.

Värdefullt för alla.

Mvh B)