Publicerat Augusti 27, 200718 yr Startar en tråd för alla hjortjägare,det kör ju igång nu på lördag för dovhjorten. Vore kul om någon kronhjortsjägare hakade på också. Själv kommer jag sitta/smyga på lördag. Skitjakt på er! /Micke
Publicerat Augusti 27, 200718 yr På vårt årsmöte häromdagen togs ett beslut om att inleda jakt på dov nu i år. De har funnits i omgivningarna några år, men nu verkar det som det finns ett stationärt gäng på marken. Dock får vi bara skjuta spets och kalv till att börja med. Ska väl ut så fort jag kommer hem från ripjakten. Har aldrig vakat/smygjagat efter dov förut. Finns det några större skillnader mot att jaga exempelvis bock på samma sätt? mvh/Må
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Egentligen inga mer än att en dov är större. Skämt åsido, det är väl densamma tekniken som för rådjur.Om det är gott om dov så kan det bli mer problem att komma till skott då de går i flock och har därmed fler ögon som kan upptäcka en. Har även varit med om tillfällen då jag fått avstå ett skott pga. att det varit allt för många ute och det varit svårt att få ett djur i läge. Har alltid funnits ett djur framför eller bakom tänkt byte.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Har hört att dovvillt har mycket bra syn och att det därför kan vara lite svårare än t.ex. rå.... Men vad vet jag, jag har aldrig varit på dovviltsjakt. :'( Mr Mauser, har ni dov på era marker eller är det i hägn du ska jaga? Har inget emot hägn så missförstå mig inte, men det skulle va kul om dovviltet spred sig lite mer så jakten blev lite mer likt rådjursjakten! Avundas er som har dov fritt på era marker!
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Författare Instämmer med amakulus observationer,hindar,smaldjur och kalvar som går i flock kan vara nästan omöjliga att komma till skott på då dom gärna klumpar ihop sig. Dessutom byter dom plats inom flocken vilket kan skapa osäkerhet om vilken kalv som hör ihop med vilken hind,kalven kan beta ihop med ett smaldjur vilket gör att man kan ta en för tillfället fri hind för smaldjur. Tycker helt klart att dovviltet har skarp syn och framförallt ser dom rörelser bra,vänta med att gå upp i anlägg tills dom vänder bort huvudet eller gör det i ultrarapid. Tycker dessutom att hondjuren har bättre syn eller är mer uppmärksamma än handjuren,kanske inte är så konstigt då dom har sina kalvar att försvara. Man har ofta läst att dovhjorten skulle vara skottåligare än övrigt klövvilt i norden med långa flyktsträckor vid lungskott,vilket man lämpligast kompenserar med grövre kalibrar. Så är inte alls min uppfattning,tycker att dom tål bly från standardkalibrar precis lika dåligt som allt annat vilt. Min hjortmark ligger på selaön som är belägen mitt i mälaren,jagar frilevande hjort där. Har hört en del rapporter om frilevande hjort i både haninge och på tyresö,tar man det lugnt i början som dom gjort på Big jim:s marker så får man snart mycket jakt. /Micke
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Instämmer med amakulus observationer,hindar,smaldjur och kalvar som går i flock kan vara nästan omöjliga att komma till skott på då dom gärna klumpar ihop sig.Dessutom byter dom plats inom flocken vilket kan skapa osäkerhet om vilken kalv som hör ihop med vilken hind,kalven kan beta ihop med ett smaldjur vilket gör att man kan ta en för tillfället fri hind för smaldjur. Tycker helt klart att dovviltet har skarp syn och framförallt ser dom rörelser bra,vänta med att gå upp i anlägg tills dom vänder bort huvudet eller gör det i ultrarapid. Tycker dessutom att hondjuren har bättre syn eller är mer uppmärksamma än handjuren,kanske inte är så konstigt då dom har sina kalvar att försvara. Man har ofta läst att dovhjorten skulle vara skottåligare än övrigt klövvilt i norden med långa flyktsträckor vid lungskott,vilket man lämpligast kompenserar med grövre kalibrar. Så är inte alls min uppfattning,tycker att dom tål bly från standardkalibrar precis lika dåligt som allt annat vilt. Min hjortmark ligger på selaön som är belägen mitt i mälaren,jagar frilevande hjort där. Har hört en del rapporter om frilevande hjort i både haninge och på tyresö,tar man det lugnt i början som dom gjort på Big jim:s marker så får man snart mycket jakt. /Micke Käre trätobroder,då jagar du inte alls långt från mej ;D Här har det kommit in lite dov,snackar nu om mitt ställe där jag bor,finns olika inställningar här huruvida doven skall skjutas eller inte. Den stora markägaren vill ha dom kvar,där hejar jag rätt friskt och instämmer helt fullt då jag också vill ha dom här. Sen finns en mindre markägare som också är inne på samma linjer,dock finns smolket i bägaren i fråga om ytterligare en mark där vissa djur helt frankt knallat i trädgården och käkat upp den !!! Till och med när dom varit hemma och försökt jaga bort dom. Dom vill skjuta !!! Min fru som ofta rider häst i skogen,möter ofta dessa hjortar på mycket korta håll,när hon hör att vissa har planer på att skjuta dom får jag fan för det fast jag försöker försäkra henne att det inte är alls det jag vill.. Har för övrigt ingen som helst kunskap om dov,dock har jag jagat och skjutit lite kron,rätt svåra faktist att komma in på livet dom rackarna !!! ;D
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Författare Käre trätobroder,då jagar du inte alls långt från mej ;DHär har det kommit in lite dov,snackar nu om mitt ställe där jag bor,finns olika inställningar här huruvida doven skall skjutas eller inte. Den stora markägaren vill ha dom kvar,där hejar jag rätt friskt och instämmer helt fullt då jag också vill ha dom här. Sen finns en mindre markägare som också är inne på samma linjer,dock finns smolket i bägaren i fråga om ytterligare en mark där vissa djur helt frankt knallat i trädgården och käkat upp den !!! Till och med när dom varit hemma och försökt jaga bort dom. Dom vill skjuta !!! Min fru som ofta rider häst i skogen,möter ofta dessa hjortar på mycket korta håll,när hon hör att vissa har planer på att skjuta dom får jag fan för det fast jag försöker försäkra henne att det inte är alls det jag vill.. Har för övrigt ingen som helst kunskap om dov,dock har jag jagat och skjutit lite kron,rätt svåra faktist att komma in på livet dom rackarna !!! ;D Där ser man ;D vi kan visst inte hålla oss ifrån varandra :-* kanske borde ingå partnerskap : Dovviltet är en källa till stor jaktglädje och lika stor källa för irritation och rent av hat för tomt och markägare :'( Det är helt klart ett mycket facinerande vilt som ofta erbjuder nya lärdomar för oss jägare. Tycker att jag kan allt om dom och likförbannat så händer något nytt varje år. Bara fyra dagar kvar nu /Micke
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Jaadå Micke! Jag kan intyga att det finns Dov i Tyresö. Dels har jag sett ett 20-tal djur ute vid slottet och dels såg jag ca 5-10 vid avfarten till Tyresö. //Roger
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Författare Eller flytta till dom delarna av landet där det finns något att jaga /Micke
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Författare Hur är smaken på köttet nu ? Alldeles utmärkt! Feta och fina. Har däremot skjutit handjur dagarna innan/efter brunsten som varit totalt oätliga,vet dock att det inte är så generellt men jag tar inte risken längre. /Micke
Publicerat Augusti 28, 200718 yr Alldeles utmärkt! Feta och fina.Har däremot skjutit handjur dagarna innan/efter brunsten som varit totalt oätliga,vet dock att det inte är så generellt men jag tar inte risken längre. /Micke Ja du ser..jag kan nada om dovet.hade för mej att dom brunstade snart men sen googlade jag litet... Saxat..."Brunsten infaller från mitten av oktober till mitten av november"... Jaja.man kan inte alltid vara perfekt
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Skulle gärna ge mig ut i helgen men ska till Rättvik för att se Europe på Dalhalla. 8) 8) 8) Jag har sett en hel del dovhjortar på min nya mark, en riktigt kapital, men kommer att inrikta jakten på spets- eller stånghjort.
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Själv hade jag ju valt hjortjakt framför europe alla dar i veckan....
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Alldeles utmärkt! Feta och fina.Har däremot skjutit handjur dagarna innan/efter brunsten som varit totalt oätliga,vet dock att det inte är så generellt men jag tar inte risken längre. /Micke Törs nog säga att skjuta en spets i anslutning till brunsten går bra. Har gjort det ett antal gånger och aldrig märkt ngt konstigt med det köttet. Äldre större hjortar kan man nog låta vara ngn vecka efter brunst.
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Författare Törs nog säga att skjuta en spets i anslutning till brunsten går bra. Har gjort det ett antal gånger och aldrig märkt ngt konstigt med det köttet. Äldre större hjortar kan man nog låta vara ngn vecka efter brunst. Nu när du skriver det så slår det mig faktiskt att jag aldrig sett en spets bröla eller uppvakta hondjur under brunsten! Man kanske skulle våga sig på spetsarna om det blir något läge i anslutning till eller efter brunsten. Mår fortfarande dåligt för den skoveln som jag sköt dagen innan brunstuppehållet för fyra år sedan.....luktade sur offentlig urinoar när köttet hamnade i stekpannan och smakade likadant.....fick mala ner hela hjorten till hundmat :- /Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Nu när du skriver det så slår det mig faktiskt att jag aldrig sett en spets bröla eller uppvakta hondjur under brunsten!Man kanske skulle våga sig på spetsarna om det blir något läge i anslutning till eller efter brunsten. Mår fortfarande dåligt för den skoveln som jag sköt dagen innan brunstuppehållet för fyra år sedan.....luktade sur offentlig urinoar när köttet hamnade i stekpannan och smakade likadant.....fick mala ner hela hjorten till hundmat :- /Micke Kan ju inte tro att det skulle vara ngn skillnad på hjortarna hos dig jämfört med här. Tror att du lugnt kan skjuta ngn spets i anslutning till brunsten.
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Själv hade jag ju valt hjortjakt framför europe alla dar i veckan.... Jo men i teorin jag kan jaga hjort alla dagar fram till sista februari så jag hinner nog. ;)
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Februari jakten på dov har jag lite synpunkter på. Anser att det endast skulle gälla kalv o handjur. Hinden bär på ca 30 cm stora foster i slutet av februari , iaf här i Skåne. Är riktigt osmakligt att ta ur en sådan hind tycker iaf jag. Har skjutit en del hind i februari och när man tagit ur dem så har fostret rört på sig. Får en att tänka till lite. Kan med absolut säkerhet säga att jag kommer aldrig mer att skjuta en hind i februari.
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Februari jakten på dov har jag lite synpunkter på. Anser att det endast skulle gälla kalv o handjur. Hinden bär på ca 30 cm stora foster i slutet av februari , iaf här i Skåne. Är riktigt osmakligt att ta ur en sådan hind tycker iaf jag. Har skjutit en del hind i februari och när man tagit ur dem så har fostret rört på sig. Får en att tänka till lite. Kan med absolut säkerhet säga att jag kommer aldrig mer att skjuta en hind i februari. Åhh fy satan,det inlägget vet jag en givet plats på i en av vissa trådarna 8) Ungefär som när man skjuter harar nu i början av september och det bara rinner mjölk ur dom,naturligtvis skjuter jag inte harar längre dom 2 första veckorna i september. Ursäkta off topicen 8)
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Åhh fy satan,det inlägget vet jag en givet plats på i en av vissa trådarna 8)Ungefär som när man skjuter harar nu i början av september och det bara rinner mjölk ur dom,naturligtvis skjuter jag inte harar längre dom 2 första veckorna i september. Ursäkta off topicen 8) Är ju samma dilemma Telge
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Författare Februari jakten på dov har jag lite synpunkter på. Anser att det endast skulle gälla kalv o handjur. Hinden bär på ca 30 cm stora foster i slutet av februari , iaf här i Skåne. Är riktigt osmakligt att ta ur en sådan hind tycker iaf jag. Har skjutit en del hind i februari och när man tagit ur dem så har fostret rört på sig. Får en att tänka till lite. Kan med absolut säkerhet säga att jag kommer aldrig mer att skjuta en hind i februari. Instämmer till fullo! skulle heller aldrig komma på tanken att skjuta hind i februari. /Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Kanske dax att vi på jaktsidan lämnar över lite förslag till jakttidsförordningen på olämliga tider,eller mer lämliga tider om själva jakten... Som harjägare kan jag gärna avstå skytte de första veckorna i september samt även avstå de 2 sista veckorna i februari....såklart att det ser olika ut i landet,men här där jag bor skulle det gärna få vara så. Ja,nu får ni gärna fortsätta med hjorten ;D
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Författare Egentligen är jag väldigt försiktig med att skjuta hondjur överhuvudtaget, oavsett art. Så har jag väldigt gott om vilt på mina marker också. /Micke