Publicerat September 8, 200718 yr Varför då ????? Man ska väl skriva vad man skjuter själv och inte bara de andra passkyttarna. ;D
Publicerat September 8, 200718 yr Man ska väl skriva vad man skjuter själv och inte bara de andra passkyttarna. ;D Ja kanske det....
Publicerat September 8, 200718 yr Författare Härligt att se en kronhjort ls,ståtliga djur är det! Egentligen fel tråd för detta inlägg men eftersom mina funderingar runt detta rör dovhjortens beteende så får ni ha överseende. Jag och samma kompis som var med förra helgen åkte ner för att vaka dov på min mark. 17:15 satt vi i tornen,hände inte ett smack under första timmen. Runt 18:30 kommer det ett smaldjur(dov) som uppträder ytterst nervöst och ryckigt och utan anledning helt plötsligt tokrusar in i skogen hmmm 18:45 kommer samma smaldjur tillbaks med ett lite mindre smaldjur i släptåg,bägge ger ett väldigt nervöst och vaksamt intryck. Börjar undra om dom fått vind av mig vilket inte är sannolikt då jag sitter för högt,undrar vidare om det smyger någon räv i skogen eller möjligen lo(gud förbjude!). Så drar bägge in iskogen som två dårar igen....märkligt Går en timme till utan att det händer något...mycket märkligt då vi såg 21hjortar förra helgen ??? Smsar min kompis och undrar om han sett något,inget får jag till svar. Så kommer det från höger en spetshjort likt en stingermissil rakt ut på åkern och över hela den (ca200m) och försvinner in i skogen på andra sidan...men va fan! han kunde omöjlig fått minsta vinpust av mig då vinden låg från honom. Börjar allvarligt undra vad som är fel,har bara sett tre hjortar på hela kvällen ??? När klockan är 20.15 så börjar jag förbereda mig på att det inte blir något ikväll(tiden går ut 20:28) strax efter det hör jag ett oink bakom mig. Tittar bakåt och vad kommer där om inte fem vildsvin ,jag är ingen driven grisjägare men konstaterar direkt att det är två stora grisar,en mittemellan och två små kultingar. Dom går förbi mitt torn på 10m och rakt ut på åkern utan att kolla läget först,helt trygga. Knallar ut ungefär 30m från mig och där stannar dom och börjar rota i backen,bestämmer mig direkt för att dom två stora skjuter jag inte på utan den av kultingarna eller mittemellangrisen som först ger ett bra läge skjuter jag. Dom står inte direkt stilla utan rör sig hela tiden men så helt plötsligt är mittemellangrisen fri med rak bredsida. Siktar aningen lågt och precis i bakkant på bogarna då jag blivit lärd det,BLAM grisen faller där den står utan att ge en enda spark ifrån sig(måste säga att jag är väldigt imponerad av 165grains ballistic Tip som jaktkula). Vad händer...inte mycket de övriga grisarna sprätter till men fortsätter att rota i backen som om inget har hänt ??? Mantlar om väldigt försiktigt och i det närmaste ljudlöst,får rak bredsida på en kulting-BLAM även den faller där den står utan en enda spark. Då springer den ena stora gisen in bakom mitt torn och börjar morra,men suggan med kvarvarande kulting står kvar detta är fan inte sant! Ringer min kompis medans grisarna står kvar framför mig och säger att jag skjutit två vildsvin och två står fortfarande kvar! Han är en mycket driven vildsvinsjägare till skillnad från mig,skjut kultingen som är kvar säger han,nä fan nu räcker det tycker jag börjar kännas som rena utrotningskriget. Det blåste lite ikväll vilket kan förklara varför dom inte hörde mitt viskande,nu står suggan och frustar ordentligt..försöker få vind av faran..den andra stora går och morrar bakom mig...man blir inte direkt sugen på att gå ner :- mörkt är det också. Så säger jag högt nä fan nu räcker det,då drar alla som en avlöning det bara dånar i skogen. Ingen av mina grannar eller jag har någon utfodrings/åtelplats för vildsvin,ingen av mina grannar har heller skjutit någon gris. Enda grisen som är skjuten vad vi känner till är en liten galt som sköts av en kompis till mig på min mark för tre veckor sedan. Om det nu kan förklara uppträdandet? Min fundering och kopplingen jag gjorde var att dovhjortarna tillfälligt lämmnat min mark pga vildsvinen. Går inte dovhjort och vildsvin ihop? I år har jag verkligen mitt livs jaktsäsong! allt bara går min väg! Fortsätter det så här kommer jag bli tvungen att pipa om nya bössan till nästa säsong /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Härligt att se en kronhjort ls,ståtliga djur är det!Egentligen fel tråd för detta inlägg men eftersom mina funderingar runt detta rör dovhjortens beteende så får ni ha överseende. Jag och samma kompis som var med förra helgen åkte ner för att vaka dov på min mark. 17:15 satt vi i tornen,hände inte ett smack under första timmen. Runt 18:30 kommer det ett smaldjur(dov) som uppträder ytterst nervöst och ryckigt och utan anledning helt plötsligt tokrusar in i skogen hmmm 18:45 kommer samma smaldjur tillbaks med ett lite mindre smaldjur i släptåg,bägge ger ett väldigt nervöst och vaksamt intryck. Börjar undra om dom fått vind av mig vilket inte är sannolikt då jag sitter för högt,undrar vidare om det smyger någon räv i skogen eller möjligen lo(gud förbjude!). Så drar bägge in iskogen som två dårar igen....märkligt Går en timme till utan att det händer något...mycket märkligt då vi såg 21hjortar förra helgen ??? Smsar min kompis och undrar om han sett något,inget får jag till svar. Så kommer det från höger en spetshjort likt en stingermissil rakt ut på åkern och över hela den (ca200m) och försvinner in i skogen på andra sidan...men va fan! han kunde omöjlig fått minsta vinpust av mig då vinden låg från honom. Börjar allvarligt undra vad som är fel,har bara sett tre hjortar på hela kvällen ??? När klockan är 20.15 så börjar jag förbereda mig på att det inte blir något ikväll(tiden går ut 20:28) strax efter det hör jag ett oink bakom mig. Tittar bakåt och vad kommer där om inte fem vildsvin ,jag är ingen driven grisjägare men konstaterar direkt att det är två stora grisar,en mittemellan och två små kultingar. Dom går förbi mitt torn på 10m och rakt ut på åkern utan att kolla läget först,helt trygga. Knallar ut ungefär 30m från mig och där stannar dom och börjar rota i backen,bestämmer mig direkt för att dom två stora skjuter jag inte på utan den av kultingarna eller mittemellangrisen som först ger ett bra läge skjuter jag. Dom står inte direkt stilla utan rör sig hela tiden men så helt plötsligt är mittemellangrisen fri med rak bredsida. Siktar aningen lågt och precis i bakkant på bogarna då jag blivit lärd det,BLAM grisen faller där den står utan att ge en enda spark ifrån sig(måste säga att jag är väldigt imponerad av 165grains ballistic Tip som jaktkula). Vad händer...inte mycket de övriga grisarna sprätter till men fortsätter att rota i backen som om inget har hänt ??? Mantlar om väldigt försiktigt och i det närmaste ljudlöst,får rak bredsida på en kulting-BLAM även den faller där den står utan en enda spark. Då springer den ena stora gisen in bakom mitt torn och börjar morra,men suggan med kvarvarande kulting står kvar detta är fan inte sant! Ringer min kompis medans grisarna står kvar framför mig och säger att jag skjutit två vildsvin och två står fortfarande kvar! Han är en mycket driven vildsvinsjägare till skillnad från mig,skjut kultingen som är kvar säger han,nä fan nu räcker det tycker jag börjar kännas som rena utrotningskriget. Det blåste lite ikväll vilket kan förklara varför dom inte hörde mitt viskande,nu står suggan och frustar ordentligt..försöker få vind av faran..den andra stora går och morrar bakom mig...man blir inte direkt sugen på att gå ner :- mörkt är det också. Så säger jag högt nä fan nu räcker det,då drar alla som en avlöning det bara dånar i skogen. Ingen av mina grannar eller jag har någon utfodrings/åtelplats för vildsvin,ingen av mina grannar har heller skjutit någon gris. Enda grisen som är skjuten vad vi känner till är en liten galt som sköts av en kompis till mig på min mark för tre veckor sedan. Om det nu kan förklara uppträdandet? Min fundering och kopplingen jag gjorde var att dovhjortarna tillfälligt lämmnat min mark pga vildsvinen. Går inte dovhjort och vildsvin ihop? I år har jag verkligen mitt livs jaktsäsong! allt bara går min väg! Fortsätter det så här kommer jag bli tvungen att pipa om nya bössan till nästa säsong /Micke Jepp! Det var fler på G men ingen som till skott på någon mer under gårdagen.
Publicerat September 9, 200718 yr Jäklars va kul för dej Micke!!! Dov och svin betar på samma åtlar hos oss och ofta samtidigt, iofs har dom "bott" ihop några år nu så de kanske har hunnit bekanta sig bättre med varandra.
Publicerat September 9, 200718 yr Jäklars va kul för dej Micke!!! Dov och svin betar på samma åtlar hos oss och ofta samtidigt, iofs har dom "bott" ihop några år nu så de kanske har hunnit bekanta sig bättre med varandra. Fan vad kul.. Vilken kväll,vilket minne du har fått. Detta kommer du garanterat aldrig glömma :D Man kan se mycket konstiga saker från torn i alla fall,har varit med om älgar som man nästan kunnat klappa om man sträckt ut armen litet Grattis till "flytet" :D mvh Tokfan !!!
Publicerat September 9, 200718 yr Författare Jäklars va kul för dej Micke!!! Dov och svin betar på samma åtlar hos oss och ofta samtidigt, iofs har dom "bott" ihop några år nu så de kanske har hunnit bekanta sig bättre med varandra. Tack gubbar ;D Hur lång tid tar det innan hjortarna inser att vildsvin inte är något att vara rädda för? Tar det flera månader eller år? Jag är ingen större vildsvinsjägare och egentligen ganska ointresserad av dom,däremot vill jag att mina hjortar trivs! Grisarna är i i etableringsfasen nu,de första "bofasta" individerna kom förra året,då sköt varken jag eller någon av mina grannar någon. Inte för att vi inte ville utan för att ingen kom till skott,ingen vill dock ha vildsvin där av rädsla för skador(aktivt jordbrukslandskap) därför finns det inga som åtlar eller tjärar något. /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Författare Grattis till svinen Micke! Tackar det var en ganska mäktig upplevelse! /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Vet faktist inte..man hör så mycket struntprat om mycket och mycket till,... Vissa hävdar med bestämdhet att det är grisens fel att älgarna försvunnit då dom inte trivs med individer som irrar runt i natten och aldrig ger dom lugn och ro !!! Att rådjur och mufflon inte gillar varann är väl dock vedertaget! Sen finns dom som med säkerhet hävdar att dovet käkar upp allt så att rådjuret inte har nåt kvar att äta. Gris och dov..gris och dov.. ??? En sak är säker,,finns inget bra med grisen i vart fall.. Tjurig Telgetok som inte gillar nöff nöff !!! Jäkla problem djur...
Publicerat September 9, 200718 yr finns inget bra med grisen i vart fall.. Fel! Söndagsmiddagen som frun slängde ihop idag var *grymt* god, biffar på vildgrisfärs med fetaost och vitlök, klyftpotatis samt skysås, sköljdes ned med ett glas Villa Puccini och det var definitivt bättre än en seg harpalt... ;D Grattis Micke till nassarna, du ser vad en riktig bössa kan göra i händerna på en karl!!
Publicerat September 9, 200718 yr Författare Grattis Micke till nassarna, du ser vad en riktig bössa gör i händerna på en karl!! Jag börjar inse det ;D Ska stycka ner kultingen imorgon,blir hungrig bara jag tittar på den /Micke
Publicerat September 9, 200718 yr Fel!Söndagsmiddagen som frun slängde ihop idag var *grymt* god, biffar på vildgrisfärs med fetaost och vitlök, klyftpotatis samt skysås, sköljdes ned med ett glas Villa Puccini och det var definitivt bättre än en seg harpalt... ;D Grattis Micke till nassarna, du ser vad en riktig bössa kan göra i händerna på en karl!! Går att köpa kött i så fall..Seg hare..jo jag har hört talas om de som inte fattar att man måste skära bort hinnorna innan man tillreder... Kommer inte lära er att tillaga hare.. vore dumt av med då jag hellre tar emot dessa jössar som hundmat ;D "seg" hare passar mej utmärkt :-* Kan bara säja att det är godare än "grymt svinig mat".. ;D
Publicerat September 9, 200718 yr ;D I och med att det blivit hårdare regler kring kronviltet hemma, skåne, så bär det av mot Polen om 13 dagar. Brunstjakt på Kron på schemat! Perfekt med 3 dagars intensiv jakt, slipper man hålla på och kladda fram och tillbaka hemmavid -jobb, hem, jakt osv. Alltid en jvla massa plikter att utföra. "Arbetet inkräktar helt klart för mycket på fritiden!" MVH/ RG
Publicerat September 9, 200718 yr ;D I och med att det blivit hårdare regler kring kronviltet hemma, skåne, så bär det av mot Polen om 13 dagar. Brunstjakt på Kron på schemat! Perfekt med 3 dagars intensiv jakt, slipper man hålla på och kladda fram och tillbaka hemmavid -jobb, hem, jakt osv. Alltid en jvla massa plikter att utföra. "Arbetet inkräktar helt klart för mycket på fritiden!"MVH/ RG Vet..en arbetsdag är en förstörd jaktdag...
Publicerat September 10, 200718 yr Jag börjar inse det ;DSka stycka ner kultingen imorgon,blir hungrig bara jag tittar på den /Micke Haha! Äter Du inte kultingarna helgrillade som Obelix och Asterix gör i serien ??? ;D
Publicerat September 10, 200718 yr Härifrån är det våra hjortar har rymmt. http://www.viltfarmen.se/ ;D
Publicerat September 10, 200718 yr Grattis till grisen Micke! Var själv på jaktmöte igår och då har vi i år fått 3 kalvar, 3 hindar, 1 hjort upp till 4 tagg och 1 st upp till 8 tagg. Gör jakten aningen seg då man mest ser 10-14 taggare! De dära greven har lite väl mycket att säga till om i licensärende i Skånelän. Han ser till att han själv får första tjing på de stora. >
Publicerat September 10, 200718 yr Författare Grattis till grisen Micke!De dära greven har lite väl mycket att säga till om i licensärende i Skånelän. Han ser till att han själv får första tjing på de stora. > Tackar! blir grillad kotlettrad i helgen Är det han som äger christinehof du menar? Har inte han fått flera utmärkelser för sin kronviltsskötsel? /Micke
Publicerat September 10, 200718 yr Tackar! blir grillad kotlettrad i helgen Är det han som äger christinehof du menar? Har inte han fått flera utmärkelser för sin kronviltsskötsel? /Micke Jo det har han. Hans familj ( Piper) är en anledning till att vi har kronvilt i Skåne idag. Tiollsammans med familjen Ramel. Dock kvarstår det faktum att inga andra än Piper skola skjuta kronvilt, åtminstone inga med mer än 8 taggar ;D
Publicerat September 10, 200718 yr Härifrån är det våra hjortar har rymmt.http://www.viltfarmen.se/ ;D " Rymt " ;D ;D
Publicerat September 10, 200718 yr " Rymt " ;D ;D Många som har rymt sen alla djuren i hägn skulle vara märkta :