Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten 2007

Featured Replies

Publicerat

Härlig trofe..grattis :D

Ja som du vet har jag ju inte kommit i kontakt med dovet direkt,så min kunskap är lika med minimal,därför tycker jag att den svarta hjorten ser lite annorlunda ut !! Lite som om att den var en annan ras eller nåt sånt !!

Varför blir vissa svarta och är det vanligt ??

• Svar 262
  • Visningar 26,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tjusigt Micke! Du ligger inte på latsidan precis  ;D Jäkla fint bäverskinn också

Publicerat
Härlig trofe..grattis :D

Ja som du vet har jag ju inte kommit i kontakt med dovet direkt,så min kunskap är lika med minimal,därför tycker jag att den svarta hjorten ser lite annorlunda ut !! Lite som om att den var en annan ras eller nåt sånt !!

Varför blir vissa svarta och är det vanligt ??

Dovhjorten kan uppträda ialla varianter mellan helvit till helsvart. Finns ju även områden i bla Tyskland där det är ganska vanligt med svarta rådjur. Vanligt med svarta dov vet jag inte om man kan säga. När jag hade en mkt bra hjortjakt under en 10 års period såg jag kanske 2-5 svarta varje år. Sköt även 2 svarta spetsar och jämfört med normalfärgade på den marken var de svarta 8-10 kg tyngre i slaktvikt. Var så markant att man reagerade innan man sköt och tänkte fan vad den är kraftig. Att dom blir svarta är en motsats till albinism nämligen melanism som är ett överskott av färgpigment. Finns ett gods här hemma som har en helvit stam och där dom skjuter bort de bruna. Det är inte fråga om albinos då de har normalfärgade ögon. Ser rätt festligt ut när man ser en vit hind med en brun kalv och tvärtom.
Publicerat

Nu får man ta upp kampen om hjortjakten med Er för nu har tillståndet från lst kommit om fortsatt skyddsjakt på förrymda kronhjortar från Mariebergs vilthägn. ;D

Publicerat
  • Författare
Tjusigt Micke! Du ligger inte på latsidan precis  ;D Jäkla fint bäverskinn också

Man tackar :D

Vila har jag gjort hela sommaren,har hur mycket energi som helst de närmaste sex månaderna ;D

Ser verkligen fram mot att lsjonsson eller någon annan lyckas skjuta en fin kronhjort!

Telge har väl kronhjortsjakt?

/Micke

Publicerat
Man tackar :D

Vila har jag gjort hela sommaren,har hur mycket energi som helst de närmaste sex månaderna ;D

Ser verkligen fram mot att lsjonsson eller någon annan lyckas skjuta en fin kronhjort!

Telge har väl kronhjortsjakt?

/Micke

Jag vet inte hur stora horn dom har som är ute nu. Det har skjutits en 10:a hos förut under älgjakten. :D

Publicerat

Fick den här bilden från en kompis i Danmark. Hans första.

6-ender-hjort2007[1].pdf

Publicerat
Fick den här bilden från en kompis i Danmark. Hans första.

Oh shit! Snyggt horn!:o Några sådan hjortar har Vi inte vad jag vet. ;D Nöjd skytt förstår jag. :D

Publicerat
Oh shit! Snyggt horn!:o Några sådan hjortar har Vi inte vad jag vet. ;D Nöjd skytt förstår jag. :D
Jo han var glad som f-n när han ringde :D
Publicerat

Förstår det! Riktigt fint...

Publicerat

Jag förstår det mycket väl. :D Det skulle jag också ha varit. :D

Publicerat

Skulle ut och köpa en säck hundmat hos uppfödaren igårkväll så jag råkade lägga i studsaren och sa till tanten att "jag åker nog förbi jaktmarken och kollar lite efteråt". Så när hundmaten var inlastad och jycken injagad i bilen så åkte jag de 5 minutrarna till marken. Klockan var strax efter 20.00 så det skulle ju börja skymma rätt fort. Så jag åkte ner till lagårn och skrev i loggboken var jag skulle ta vägen. Valde ett "uppdaterat" pass med nytt torn i en åkerkant. Åkern är belagd med energigräs och när jag kommer fram till tornet så kikarspanar jag lite och 50 meter framför mig får jag se en brun stånghjort samt en ljusbrun/vitprickig fin halvskovel. Dock har vi fredat dessa och skjuter endast spets och helskovel. De gick snett ifrån mig, vinden drog i ansiktet så de upptäckte mig aldrig. Kikarspanar längs kanten med högt energigräs och får se skallen på en kronhind. Strax efter står hon utanför och en kalv kliver ut  :) Nu börjar det bli skumt ute och hållet gott och väl tresiffrigt men jag har gott stöd och jag tackar mig själv över att jag kostat på mig ett Zeiss Diavari V 1.5-6x42. Jag messar kompisen som är ute och kollar om han kan komma med sin Hannoveranare om det går åt helvete. Nåväl, minutrarna går och hinden står med bredsida hela tiden men kalven envisas med att stå lite snett men efter lite väntan kommer läget. Säkringen petas fram och spetsen på tyska ettan lägger jag aningen högt i bogen då jag bedömmer hållet som 150-160 meter. Pekfingret känner avtryckaren på Finnlighten och jag klämmer till. Eldsflamman piskar mörkret men jag hinner se att kalven faller som träffad av blixten när Interbonden träffar. Hinden kastar sig in i det höga gräset och försvinner. Jag börjar traska ner samtidigt som jag ringer efter kompisen och talar om att allt gick bra och att han komma och hämta mig då jag annars skulle fått rätt långt att släpa. Ringer hem och säger att jag skjutit och att det kommer ta ett tag till innan jag kommer hem. Får nåt muttrande svar om att "Jaha, vad ovanligt...". En sak är säker, jag är jävligt glad över att min sons mamma är den hon är. Fan vet om man skulle köpa en blomkvast efter jobbet  :) Är ju bara början på säsongen ännu  8)

//Micke

Publicerat

Härligt Mbbohman  ;D Jaa du en blomkvast lite då och då är ju aldrig fel  ;)

Publicerat
Skulle ut och köpa en säck hundmat hos uppfödaren igårkväll så jag råkade lägga i studsaren och sa till tanten att "jag åker nog förbi jaktmarken och kollar lite efteråt". Så när hundmaten var inlastad och jycken injagad i bilen så åkte jag de 5 minutrarna till marken. Klockan var strax efter 20.00 så det skulle ju börja skymma rätt fort. Så jag åkte ner till lagårn och skrev i loggboken var jag skulle ta vägen. Valde ett "uppdaterat" pass med nytt torn i en åkerkant. Åkern är belagd med energigräs och när jag kommer fram till tornet så kikarspanar jag lite och 50 meter framför mig får jag se en brun stånghjort samt en ljusbrun/vitprickig fin halvskovel. Dock har vi fredat dessa och skjuter endast spets och helskovel. De gick snett ifrån mig, vinden drog i ansiktet så de upptäckte mig aldrig. Kikarspanar längs kanten med högt energigräs och får se skallen på en kronhind. Strax efter står hon utanför och en kalv kliver ut  :) Nu börjar det bli skumt ute och hållet gott och väl tresiffrigt men jag har gott stöd och jag tackar mig själv över att jag kostat på mig ett Zeiss Diavari V 1.5-6x42. Jag messar kompisen som är ute och kollar om han kan komma med sin Hannoveranare om det går åt helvete. Nåväl, minutrarna går och hinden står med bredsida hela tiden men kalven envisas med att stå lite snett men efter lite väntan kommer läget. Säkringen petas fram och spetsen på tyska ettan lägger jag aningen högt i bogen då jag bedömmer hållet som 150-160 meter. Pekfingret känner avtryckaren på Finnlighten och jag klämmer till. Eldsflamman piskar mörkret men jag hinner se att kalven faller som träffad av blixten när Interbonden träffar. Hinden kastar sig in i det höga gräset och försvinner. Jag börjar traska ner samtidigt som jag ringer efter kompisen och talar om att allt gick bra och att han komma och hämta mig då jag annars skulle fått rätt långt att släpa. Ringer hem och säger att jag skjutit och att det kommer ta ett tag till innan jag kommer hem. Får nåt muttrande svar om att "Jaha, vad ovanligt...". En sak är säker, jag är jävligt glad över att min sons mamma är den hon är. Fan vet om man skulle köpa en blomkvast efter jobbet  :) Är ju bara början på säsongen ännu  8)

//Micke

Många gör den missen och informerar inte sina damer om ledigheten från den 16 aug och framåt!  ;D

Gratulerar till kalven! Bra skrivet!

Publicerat

Grattis till kalven!

:D

Publicerat

//Micke

Grattis!  ;D

Blir lite avis....  ;)

Publicerat

Grattis!! :D

Publicerat

Skyddsjakt på våra lösspringade kronhjortar som har rymmt från vilhägnet kommer att bedrivas både gemensamt under älgjakten samt enskilt el. i mindre grupp. Vak- & pürchjakt. :D Så fr. o. m. i morgon lever dom farligt. ;D

Publicerat
  • Författare
Ringer hem och säger att jag skjutit och att det kommer ta ett tag till innan jag kommer hem. Får nåt muttrande svar om att "Jaha, vad ovanligt...".

Fan vet om man skulle köpa en blomkvast efter jobbet  :) Är ju bara början på säsongen ännu  8)

Väldigt otaktiskt att göra det i början av säsongen!!

Innebär att hon förväntar sig gåvor varje gång det smäller ;) ;D

Vänta till sista jakthelgen och köp hem något som tack för att du har en sån vacker och förstående fru!

Grattis till kalven!misstänker att den kommer hela familjen tillgodo i form av ytterst delikata middagar :P

;D

/Micke

Publicerat

;D Grattis på dej mbbohman!...  ;D

MVh

Publicerat

MrMauser: ja har inte trasslat in sig i kuldjungeln  ;) men däremot har ja inte tid att jaga då ´den mesta delen av september befinner jag mig i Luleå av alla ställen >:(

Laddat upp med 16,2g Rhino iår till 9,3an för en säsongs testande bara för att ha nå nytt att lägga förväntningarna på.

Fin skovel!

Publicerat

Dagens älgjakt började med att en 6-taggars kronhjort fick sätta livet till kl. 07:18 från en 9,3*62:a med 250 gr. TSX. En hind kommer med hjorten fram till pass varvid skytten valde att skjuta det hornbärande djuret. Troféjägare! :D

post-144-1189275055_thumb.jpg

Publicerat

Var det du Jonsson?

Publicerat
Var det du Jonsson?

Nej, för då hade jag skrivit det. ;D

Publicerat
Nej, för då hade jag skrivit det. ;D

Varför då ?????