Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjortjakten 2007

Featured Replies

Publicerat
En annan sak som kan vara värd att tänka på är att kronet oftast slingrar sej runt drevfolket..Passkyttar bör i de flesta fall ställas där drevkedjan börjar gå !!!

Inte klokt egentligen ??? ???

Men så är det :D

Det gjorde Vi i förrgår också men dom smet ut i första såten men inte i den andra, för då small det.

• Svar 262
  • Visningar 26,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
En annan sak som kan vara värd att tänka på är att kronet oftast slingrar sej runt drevfolket..Passkyttar bör i de flesta fall ställas där drevkedjan börjar gå !!!

Inte klokt egentligen ??? ???

Men så är det :D

En gång så lyckades en kapital hjort passera igenom en drevkedja där folket gick med 20-30m:s lucka. De trycker som harar ibland. :o
Publicerat
Håller med tjt. Bästa sättet att jaga kron är att några st kryssar fram utan för mkt tjo o tjim så hjortarna inte är helt säkra på var man är. Då brukar dom smyga ut lugnt o stilla. Med hundar kan det ofta bli sken rakt ut
Kronvilt kan komma fort fastän man trycker lungt  o försiktigt. Jag sköt en hind för några år sen som travade förbi mig. Den hade då sprungit förbi flera skyttar men då gick det för fort. På så sätt kunde vi uppskatta var den blivit stött och det var ett par km som den bara kutade innan den lugnade ner sig såpass att det gick o skjuta. Oftast smyger de dock undan ganska lungt!
Publicerat
Hade man släppt hjort jakten fri några år så tror jag att stammen hade blivet försörd ganska fort efter som dom rör sig på så stora område. Dom problemen är du inte ensam om vi ser också mycket stora hjortar på våra jakter och den störste vi får skjuta och 8 taggar

och vi har också mycket viltskador vi brukar skjuta fullt ganska så fort. Förra året sköt vi fullt efter första jakten.

Så fort har vi aldrig fyllt licensen å andra sidan så har vi ju 70 dagar att jaga så vi brukar ta det lungt i början. Det är ju några ledande personer i jaktlaget som jagar kronvilt samtidigt som de driver efter rådjur och eftersom inte alla är med på rådjursjakten så begränsas antalet jägare till en mindre grupp vilket den mindre gruppen tycker är bra.
Publicerat
Så fort har vi aldrig fyllt licensen å andra sidan så har vi ju 70 dagar att jaga så vi brukar ta det lungt i början. Det är ju några ledande personer i jaktlaget som jagar kronvilt samtidigt som de driver efter rådjur och eftersom inte alla är med på rådjursjakten så begränsas antalet jägare till en mindre grupp vilket den mindre gruppen tycker är bra.

Men när vi har skjutit fullt så söker vi fler och det brukar vi få och då så brukar vi få fler nästa år. Vi har fått en kron mer vart år i licens

Publicerat
Men när vi har skjutit fullt så söker vi fler och det brukar vi få och då så brukar vi få fler nästa år. Vi har fått en kron mer vart år i licens
Vilken tilldelning har ni? Vilket område och hur stor mark har ni?
Publicerat
Vilken tilldelning har ni? Vilket område och hur stor mark har ni?

vi fick tre kalvar två hondjur två handjur. c.a 800 ha har vi norr om ystad

Publicerat
vi fick tre kalvar två hondjur två handjur. c.a 800 ha har vi norr om ystad
Då bör det vara runt Sövde eller så. Har en känsla av att det är lättare att få tilldelning ju längre från kärnområdena (Christinehov o Vomb) man jaga. Vi har likartad tildelning, kanske aningen snålare på våra 1000ha (3,3,2).
Publicerat

Får man låna en bultmask i det priset :-

Publicerat

Under förutsättning att hägnet är tillräckligt stort så tycker jag priset är ganska rimligt för en hjort i den klassen. Köttet kan han dock behålla ;D

Publicerat
Under förutsättning att hägnet är tillräckligt stort så tycker jag priset är ganska rimligt för en hjort i den klassen. Köttet kan han dock behålla ;D

Jo, men upplevelsen :o snubben är ju tam

Publicerat
Jo, men upplevelsen :o snubben är ju tam
Jo jag är helt med dig på den funderingen MKJ. Tänk dig in i en nybliven jägares tankegångar. Att få en SÅÅÅÅÅÅÅ stor trofe' på väggen till ett så rimligt pris. Kan tänka mig att för 35 år sedan hade det kliat i mina fingrar iaf ;D
Publicerat

Jo!

Men från bilden att dömma så ser det onekligen ut som ett väldigt litet hägn.

Iofs hade man inte tackat nej till en sådan trofé på väggen, dock ska det ju vara en viss historia bakom varje trofé.

Publicerat
  • Författare
Får man låna en bultmask i det priset :-

Räcker nog med ett salladsblad och en stickkniv :-X

/Micke

Publicerat
Räcker nog med ett salladsblad och en stickkniv :-X

/Micke

Skulle man inte kunna smyga på det och ta det med ett lasso isf ??? Det hade ju varit lite mer sportsligt. ;D ;)

Publicerat

Grejen är ju den att någon säkerligen bjuder 15 000 kr för den..

Publicerat
Jo!

Men från bilden att dömma så ser det onekligen ut som ett väldigt litet hägn.

Iofs hade man inte tackat nej till en sådan trofé på väggen, dock ska det ju vara en viss historia bakom varje trofé.

Historian bakom tycker jag är viktigare än själva storleken på trofén.
Publicerat
Då bör det vara runt Sövde eller så. Har en känsla av att det är lättare att få tilldelning ju längre från kärnområdena (Christinehov o Vomb) man jaga. Vi har likartad tildelning, kanske aningen snålare på våra 1000ha (3,3,2).

det har du nog rätt iför jag vet uppe vid trolleholm och där får dom ganska bra i licens. Så skulle dom skjuta fullt så har dom väl skjutit hela stammen ;) Jag vet när jag frågade jarnemo en gång om hur dom kan få licens där som knappt finns kron så sa han dom hade inte så mycket koll i dom områdena

Publicerat

Nyss hemkommer fr Polen(södra). Tre dagars intensiv jakt, med god mat o bra guider. Trots att de inte behäskade mycket mer än det polska språket..

Resultatet blev en udda tolva, vikt 5,87 kg. Medresenären sköt en mindre udda tolva och en sextontaggare. Man skulle kunna säga att vi hade flyt med vädret o således även jakten!

MVH/ RG ;)

Publicerat
Nyss hemkommer fr Polen(södra). Tre dagars intensiv jakt, med god mat o bra guider. Trots att de inte behäskade mycket mer än det polska språket..

Resultatet blev en udda tolva, vikt 5,87 kg. Medresenären sköt en mindre udda tolva och en sextontaggare. Man skulle kunna säga att vi hade flyt med vädret o således även jakten!

MVH/ RG ;)

Grattis på sej!..... språket e inte de viktigaste!... bara man har de trevligt!...

mvh

Publicerat

Grattis RG! Kul när man har trevligt och resultatet blir lyckat. :D

Publicerat

MVH/ RG ;)

Grattis, nu vill vi se bilder!!!!
Publicerat

Jonsson har varit på hjortvak i em och i kväll men det enda som jag fick se var en stor fin älg som travade över en kraftgata.:(

Publicerat
B)