Publicerat September 10, 200718 yr " Rymt " ;D ;D Sköter man inte stängselunderhåll så skjuts stolparna uppåt med hjälp av tjälen och då får han bannemed skylla sig själv. ;D Många som har rymt sen alla djuren i hägn skulle vara märkta : Ägaren til ldet här hägnet ha fått order om att slkta ut hela hägnet med hjort p g a att han inte har skött vaccination m. m. och sedan har markägrna bjudit in länsstyrelsen på stängselinspektion för att påpeka på bristerna med stängslet. ;D Stora glipor mot marken på sina håll. Alltså rejäla glipor och då som mest 50-65 cm och visst kommer hjortar ut då om dom bara baxar och bökar lite så är dom ute. ;D
Publicerat September 10, 200718 yr Författare Jo det har han. Hans familj ( Piper) är en anledning till att vi har kronvilt i Skåne idag. Tiollsammans med familjen Ramel. Dock kvarstår det faktum att inga andra än Piper skola skjuta kronvilt, åtminstone inga med mer än 8 taggar ;D Okej jag är med. Toppstyrning brukar sällan vara rätt väg till bred acceptans. /Micke
Publicerat September 11, 200718 yr Jo det har han. Hans familj ( Piper) är en anledning till att vi har kronvilt i Skåne idag. Tiollsammans med familjen Ramel. Dock kvarstår det faktum att inga andra än Piper skola skjuta kronvilt, åtminstone inga med mer än 8 taggar ;DDelvis rätt, har du bara von eller nått annat fint i efternamnet så kan du komma ifråga. Bönder (o övriga) skall inte fälla stora hjortar enl. greven. Svärfar råkade nämligen höra när greven och en kompis (Seb T??) diskuterade svärfars medaljhjort som var utställd på en mässa för några år sen och det var nästan ordagrant vad greven sa..... Jag kan även dra upp en massa fula åtgärder som godsen har för sej för att hålla hjortarna på godsens marker men risken är att vissa blir sura när glorian hamnar på sne så det kan jag ta muntligen med den som är intresserad. Förövrigt är det helt klart att godsen gör mycket för viltet och det ska de ha all kred för med det betyder inte att de äger viltet, vilket de ibland kan få för sig. Vi fick förövrigt en valfri förra året, till vår stora förvåning, vilket resulterade i att en 14 taggare fälldes efter några dagar. Själv satt jag förrförra året och tittade på när "herrklubben" traskade förbi mig på 70m avstånd. 7 st hjortar där den minsta var på 10 taggar. Vi hittar självdöda gammelhjortar lite då o då i våra skogar så det verkar som att greven tycker att det är bättre att hjortarna självdör i skogen av ålderdom än att skjutas av menligheten.
Publicerat September 11, 200718 yr Delvis rätt, har du bara von eller nått annat fint i efternamnet så kan du komma ifråga. Bönder (o övriga) skall inte fälla stora hjortar enl. greven. Svärfar råkade nämligen höra när greven och en kompis (Seb T??) diskuterade svärfars medaljhjort som var utställd på en mässa för några år sen och det var nästan ordagrant vad greven sa..... Jag kan även dra upp en massa fula åtgärder som godsen har för sej för att hålla hjortarna på godsens marker men risken är att vissa blir sura när glorian hamnar på sne så det kan jag ta muntligen med den som är intresserad. Förövrigt är det helt klart att godsen gör mycket för viltet och det ska de ha all kred för med det betyder inte att de äger viltet, vilket de ibland kan få för sig. Vi fick förövrigt en valfri förra året, till vår stora förvåning, vilket resulterade i att en 14 taggare fälldes efter några dagar. Själv satt jag förrförra året och tittade på när "herrklubben" traskade förbi mig på 70m avstånd. 7 st hjortar där den minsta var på 10 taggar. Vi hittar självdöda gammelhjortar lite då o då i våra skogar så det verkar som att greven tycker att det är bättre att hjortarna självdör i skogen av ålderdom än att skjutas av menligheten. Nu är du nog ute och cyklar lite först och främst så har grevarna lika mycket som du och säga till om. Om piper skulle ha så mycket och säga till om varför får han inte så många i licens som han söker. Nä det handlar om att dom så kallat övriga inte har samma koll på hur många hjortar dom har på sinna marker och samarbetar inte lika mycket med Järnemo som Yrkesjägarna gör. Vi ska vara jävligt glada att vi har dom här grevarna i skåne annars hade vi inte haft några hjortar kvar.
Publicerat September 12, 200718 yr Nu är du nog ute och cyklar lite först och främst så har grevarna lika mycket som du och säga till om. Om piper skulle ha så mycket och säga till om varför får han inte så många i licens som han söker. Nä det handlar om att dom så kallat övriga inte har samma koll på hur många hjortar dom har på sinna marker och samarbetar inte lika mycket med Järnemo som Yrkesjägarna gör. Vi ska vara jävligt glada att vi har dom här grevarna i skåne annars hade vi inte haft några hjortar kvar.Nja, han och några andra grevar ingår i en "expertpanel" vilket länstyrelsen använder som bollplank när de bestämmer licenserna vilket gör att hans röst blir hörd, mer än min och vi andra i menligheten. Förövrigt har jag uttryckt min tacksamhet mot de grevar som räddat kronviltet och rådjuren till oss alla men det är inte de grevar som finns idag så de behöver jag inte vara speciellt tacksam emot. Anders är väldigt duktig och kunnig men han är inte gud. PS. Såg just att greven inte ingår i den nya viltvårdsnämden som finns sedan 1/1 -07 utan det är en Tham och en von Blixen som sitter där nu men de och några av de andra ledamöterna ringer till greven och hör efter först innan de bestämmer nåt, var så säker.
Publicerat September 12, 200718 yr Nja, han och några andra grevar ingår i en "expertpanel" vilket länstyrelsen använder som bollplank när de bestämmer licenserna vilket gör att hans röst blir hörd, mer än min och vi andra i menligheten. Förövrigt har jag uttryckt min tacksamhet mot de grevar som räddat kronviltet och rådjuren till oss alla men det är inte de grevar som finns idag så de behöver jag inte vara speciellt tacksam emot. Anders är väldigt duktig och kunnig men han är inte gud. PS. Såg just att greven inte ingår i den nya viltvårdsnämden som finns sedan 1/1 -07 utan det är en Tham och en von Blixen som sitter där nu men de och några av de andra ledamöterna ringer till greven och hör efter först innan de bestämmer nåt, var så säker. Dom ring säkert runt men i slutänden är det länsstyrelsen som bestämmer för jag vet ett ställe där Järnemo ville att dom skulle ha fler hjortar och att dom skulle få en valfri. Men det fick domm inte dom fick två hjortar mindre och fick inte skjuta någon valfri jag kommer inte ihåg hur stor dom fick skjuta. Ps Vilken sida av skåne jagar du på. Har dom börjat och bröla hos dig.
Publicerat September 12, 200718 yr Dom ring säkert runt men i slutänden är det länsstyrelsen som bestämmer för jag vet ett ställe där Järnemo ville att dom skulle ha fler hjortar och att dom skulle få en valfri. Men det fick domm inte dom fick två hjortar mindre och fick inte skjuta någon valfri jag kommer inte ihåg hur stor dom fick skjuta.Ps Vilken sida av skåne jagar du på. Har dom börjat och bröla hos dig. Gissar på att han jagar på den östra sidan.
Publicerat September 13, 200718 yr Dom ring säkert runt men i slutänden är det länsstyrelsen som bestämmer för jag vet ett ställe där Järnemo ville att dom skulle ha fler hjortar och att dom skulle få en valfri. Men det fick domm inte dom fick två hjortar mindre och fick inte skjuta någon valfri jag kommer inte ihåg hur stor dom fick skjuta.Ps Vilken sida av skåne jagar du på. Har dom börjat och bröla hos dig. Jag har den uppfattningen att länstyrelsen tar väldigt stor hänsyn till viltvårdsnämdens förslag. Har du sett hur ansökningsblanketten om licens på kronhjort ser ut? Jag jagar på österlen, är granne med greven. De har börjat bröla. Vi har det problemet att vi ser mest kapitala hjortar på våra marker och när vi får en valfri skjuts den snabbt medan småhjortar kan ta tid att hitta.
Publicerat September 13, 200718 yr Vilken mark jagar du på RW själv jagar jag på Kronovall och fiskabäck bägge så det är inte omöjligt vi är jakt grannar??
Publicerat September 13, 200718 yr Jag har den uppfattningen att länstyrelsen tar väldigt stor hänsyn till viltvårdsnämdens förslag. Har du sett hur ansökningsblanketten om licens på kronhjort ser ut? Jag jagar på österlen, är granne med greven. De har börjat bröla. Vi har det problemet att vi ser mest kapitala hjortar på våra marker och när vi får en valfri skjuts den snabbt medan småhjortar kan ta tid att hitta. Jo jag har sett ansökningsblanketten. Ja det gör dom säkert. Men tänk dig om två stycken som har en mark på 200ha skulle sitta viltvårdsnämden hur tror du det skulle funka. Jag tycker det största problemet i skåne är att inte hela skåne är ett kronhjortskötselområde.
Publicerat September 14, 200718 yr Vilken mark jagar du på RW själv jagar jag på Kronovall och fiskabäck bägge så det är inte omöjligt vi är jakt grannar??Jag jagar mer österut, Ravlunda.
Publicerat September 14, 200718 yr Jo jag har sett ansökningsblanketten. Ja det gör dom säkert. Men tänk dig om två stycken som har en mark på 200ha skulle sitta viltvårdsnämden hur tror du det skulle funka. Jag tycker det största problemet i skåne är att inte hela skåne är ett kronhjortskötselområde.Givetvis är det ett problem att alla vill skjuta troféer men i vårt fall så har vi en ganska bra uppfattning om stammen i vårt område (ca 1000ha) och vi ser fler kapitala hjortar än småhjortar, hind resp. kalv. Vi har en bra stam på vårt område och får extratilldelning lite då o då. Dessutom har vi ganska mycket skogsskador så markägarna gnäller som fassen.
Publicerat September 14, 200718 yr Givetvis är det ett problem att alla vill skjuta troféer men i vårt fall så har vi en ganska bra uppfattning om stammen i vårt område (ca 1000ha) och vi ser fler kapitala hjortar än småhjortar, hind resp. kalv. Vi har en bra stam på vårt område och får extratilldelning lite då o då. Dessutom har vi ganska mycket skogsskador så markägarna gnäller som fassen. Hade man släppt hjort jakten fri några år så tror jag att stammen hade blivet försörd ganska fort efter som dom rör sig på så stora område. Dom problemen är du inte ensam om vi ser också mycket stora hjortar på våra jakter och den störste vi får skjuta och 8 taggar och vi har också mycket viltskador vi brukar skjuta fullt ganska så fort. Förra året sköt vi fullt efter första jakten.
Publicerat September 14, 200718 yr Hur jagar Ni hjort i Södra och mellersta Sverige? Jag/Vi undrar om det går att jaga dom med drever som man jagar hare? Den ena killen har nämligen en fin drever som driver rådjur och dom buktar fint för dom. Nu hoppas jag på bra och ärliga svar från Er! Vi har nämligen tänkt prova det när det är nysnö.
Publicerat September 14, 200718 yr Vi har nämligen tänkt prova det när det är nysnö. Det har ni väl lite då och då sen någon månad tillbaka ;D
Publicerat September 14, 200718 yr Det har ni väl lite då och då sen någon månad tillbaka ;D Hahaha! ;D Lite för tidigt ännu grabben, ;D men om en månad el. så, så kan det vara nysnö/spårsnö.
Publicerat September 14, 200718 yr Hahaha! ;D Lite för tidigt ännu grabben, ;D men om en månad el. så, så kan det vara nysnö/spårsnö. För mig så får gärna snön komma snart, men jag vill nog ha en kall höst först med alla sprakande färger.
Publicerat September 14, 200718 yr För mig så får gärna snön komma snart, men jag vill nog ha en kall höst först med alla sprakande färger. Jepp! Det är finast då. ;D
Publicerat September 14, 200718 yr Hur jagar Ni hjort i Södra och mellersta Sverige? Jag/Vi undrar om det går att jaga dom med drever som man jagar hare? Den ena killen har nämligen en fin drever som driver rådjur och dom buktar fint för dom. Nu hoppas jag på bra och ärliga svar från Er! Vi har nämligen tänkt prova det när det är nysnö. Vi jagar alltid med kortdrivande. Men dovvilt brukar bukta bra om man jagar med tax men kronvilt brukar bara skena så det tror jag inte skulle funk med drever
Publicerat September 15, 200718 yr Vi jagar alltid med kortdrivande. Men dovvilt brukar bukta bra om man jagar med tax men kronvilt brukar bara skena så det tror jag inte skulle funk med drever Okej! Tack för svaret! ;D Vi kommer säkert ändå att göra ett försök så får Vi se hur det går.
Publicerat September 15, 200718 yr Håller med tjt. Bästa sättet att jaga kron är att några st kryssar fram utan för mkt tjo o tjim så hjortarna inte är helt säkra på var man är. Då brukar dom smyga ut lugnt o stilla. Med hundar kan det ofta bli sken rakt ut
Publicerat September 15, 200718 yr Håller med tjt. Bästa sättet att jaga kron är att några st kryssar fram utan för mkt tjo o tjim så hjortarna inte är helt säkra på var man är. Då brukar dom smyga ut lugnt o stilla. Med hundar kan det ofta bli sken rakt ut Okej! Jag ska säga det till dom andra. Tack för svaret kompis!
Publicerat September 15, 200718 yr Okej! Jag ska säga det till dom andra.Tack för svaret kompis! Vakjakten är oxå bra . Det glömde jag i hastigheten
Publicerat September 15, 200718 yr Vakjakten är oxå bra . Det glömde jag i hastigheten Ja, det vet Vi redan att den är bra.
Publicerat September 15, 200718 yr Håller med tjt. Bästa sättet att jaga kron är att några st kryssar fram utan för mkt tjo o tjim så hjortarna inte är helt säkra på var man är. Då brukar dom smyga ut lugnt o stilla. Med hundar kan det ofta bli sken rakt ut En annan sak som kan vara värd att tänka på är att kronet oftast slingrar sej runt drevfolket..Passkyttar bör i de flesta fall ställas där drevkedjan börjar gå !!! Inte klokt egentligen ??? ??? Men så är det