Publicerat September 10, 200718 yr Var med om en skum upplevelse idag med 6,5X55. Fick en travande 14-taggare på 45 meter. Visslade för att få tjuren att stanna utan framgång. Hunden låg förvisso 30-35 meter bakom så han var lite stressad. Jag höll i främre delen på bogen och sköt. Ingen reaktion. Oxen sprang in i högt sly men jag var ju tvungen att fortsätta skjuta för att få omkull honom. Första smällen kunde ju tagit. Pang, pang..Två smäll i slyet. Ingen större risk att de tog... Precis innan älgen tar sig in i skogen får jag en klar skottgata och skjuter snett bakifrån för att nå lungan på höger sida. Oxen snavar till och skjuter ihop..Träff..Långt bak. Anrop på radion till jaktledaren att tjur är påskjuten och träffad. Tre-fyra minuter senare kommer hundföraren som uppifrån skogskanten hört en kula smacka in i älgen. Samtidigt smäller det på grannpasset. Stor tjur även där som gått undan. Eftersöksdags. På mitt pass hittas inget blod, inget hår, nada. Inte f-n är jag en så dålig skytt att jag skjuter fyra rena bommar på det hållet? Självförtroendet är i dalande och tankarna mal.. På grannpasset hittas tjuren av hundföraren efter 250 meter efter ett högt lungskott. Inget mer kulhål hittas. Är två tjurar påskjutna? Tjuren tas till slakthuset och börjar flås.. Då hittas min kula, fem cm in under huden, snett bakifrån precis som jag trott. Men fem cm! Perfekt uppsvampad som om den vore skjuten i gelantin. Om den tagit i en gren eller kvist borde den ju ha splittrats tycker jag. Nu så den ut som om den gått igenom bogen. Helt osannolikt uselt. Alaska-kula i handladdad patron. Kan det ha varit för lite pulver i patronen som föranlett denna miserabla skottverkan? Bössan och ammon var lånad inför jakten så jag hade inte laddat ammon personligen. Känns ju onekligen bittert att sumpa en så fin oxe pga dylikt. Skönt dock att passgrannen fick omkull honom. Min 6,5-träff hade dock säkerligen läkt då den inte nått något organ annat än att nudda revbenen. Hade jag haft min 338 Win.Mag. med 14,6 grams Swift A-frame hade nog kulan i vartfall penetrerat något mer än ynka fem cm. Har någon hört talas om något liknande? Att det känns bittert är ett understatement och mitt förtroende för 6,5X55 som älgkaliber är numera non existent. Behöver jag tillägga att jag for och köpte en ask fabriksladdad Norma fortare än skållad iller efter jaktens slut.. Om någon har ett godkänt begagnat vapenskåp i Umetrakten att avyttra så är jag avgjort intresserad. Hädanefter skall icke förlitas på något annat min egna bössa med min egna ammunition..
Publicerat September 10, 200718 yr AHAA!!! Min granne var med om samma sak!! Ingen fattar än idag hur han fick ihäl älgen....iaf, en stor tjur kommer ut framför honom på myren....han skjuter, ingen reaktion förutam att tjuren börjar trava....han skjuter sammanlagt 4st skott mot tjuren innan den lägger sig...han kommer fram till tjuren och den är stendöd...vid flåning av älgen hittas ett (1) kulhål totalt på älgen....således bommade han 3/4 skott, men iaf, detta skottet hade inte ens penetrerat 2cm in i älgen!!...kulan satt ytligt på ingångssidan av älgen (strax under skinnet och även perfekt uppsvampad)....ingenting hade penetrerat kroppshålan....som sagt, hur kunde älgen dö?....mysterium Kaliber: 6,5x55 kula: Norma Oryx Avstånd: ?? typ normalt avstånd, kanske 60m?
Publicerat September 10, 200718 yr Var med om en skum upplevelse idag med 6,5X55. Fick en travande 14-taggare på 45 meter. Visslade för att få tjuren att stanna utan framgång. Hunden låg förvisso 30-35 meter bakom så han var lite stressad. Jag höll i främre delen på bogen och sköt. Ingen reaktion. Oxen sprang in i högt sly men jag var ju tvungen att fortsätta skjuta för att få omkull honom. Första smällen kunde ju tagit. Pang, pang..Två smäll i slyet. Ingen större risk att de tog... Precis innan älgen tar sig in i skogen får jag en klar skottgata och skjuter snett bakifrån för att nå lungan på höger sida. Oxen snavar till och skjuter ihop..Träff..Långt bak. Anrop på radion till jaktledaren att tjur är påskjuten och träffad. Tre-fyra minuter senare kommer hundföraren som uppifrån skogskanten hört en kula smacka in i älgen. Samtidigt smäller det på grannpasset. Stor tjur även där som gått undan. Eftersöksdags. På mitt pass hittas inget blod, inget hår, nada. Inte f-n är jag en så dålig skytt att jag skjuter fyra rena bommar på det hållet? Självförtroendet är i dalande och tankarna mal.. På grannpasset hittas tjuren av hundföraren efter 250 meter efter ett högt lungskott. Inget mer kulhål hittas. Är två tjurar påskjutna? Tjuren tas till slakthuset och börjar flås.. Då hittas min kula, fem cm in under huden, snett bakifrån precis som jag trott. Men fem cm! Perfekt uppsvampad som om den vore skjuten i gelantin. Om den tagit i en gren eller kvist borde den ju ha splittrats tycker jag. Nu så den ut som om den gått igenom bogen. Helt osannolikt uselt. Alaska-kula i handladdad patron. Kan det ha varit för lite pulver i patronen som föranlett denna miserabla skottverkan? Bössan och ammon var lånad inför jakten så jag hade inte laddat ammon personligen. Känns ju onekligen bittert att sumpa en så fin oxe pga dylikt. Skönt dock att passgrannen fick omkull honom. Min 6,5-träff hade dock säkerligen läkt då den inte nått något organ annat än att nudda revbenen. Hade jag haft min 338 Win.Mag. med 14,6 grams Swift A-frame hade nog kulan i vartfall penetrerat något mer än ynka fem cm. Har någon hört talas om något liknande? Att det känns bittert är ett understatement och mitt förtroende för 6,5X55 som älgkaliber är numera non existent. Behöver jag tillägga att jag for och köpte en ask fabriksladdad Norma fortare än skållad iller efter jaktens slut.. Om någon har ett godkänt begagnat vapenskåp i Umetrakten att avyttra så är jag avgjort intresserad. Hädanefter skall icke förlitas på något annat min egna bössa med min egna ammunition.. Visst finns det sådana som har lyckats fälla 14-taggare med 6,5*55 men det är då en kaliber jag inte skulle anv. för att skjuta på en såpass stor oxe. 30-06:a el. liknade skulle jag iaf ha föredragit. Min åsikt om 6,5*55 är att den borde klassas ner till klass 2 vapen. Den ligger precis på gränsen och ska Du uppnå klass 1 kaliber med den så måste Du minst ha 24" pipa på den.
Publicerat September 10, 200718 yr Har sagt det förr en bra kula är bättre än en grövre kaliber, sen den där alaska kulan den har jag ingen större tillförlitlighet till längre den var bättre förr, brorsan envisas med den där och han fick skjuta 4 smällar på en älg innan den ville lämna in ordentligt, kaliber 375h&h och det är inte första gången. Själv använde jag Federals thropy bonded till min 308win och den älg som gick längst gick max 75m då kom den rusande, resten låg på 5-10m, kör med samma kula i min 375:a och kommer nog aldrig byta, mega kulan är en bra reserv.
Publicerat September 10, 200718 yr Nya alaska kulan i just 6,5x55 verkar vara en synnerligen dålig konstruktion,har sett och hört alla möjliga varianter. Allt från detonerande varminteffekter till perfekt uppsvampning kontra dålig penetration till kraftfullt genomskott,något som verkar vara genomgående är att kulan har en benägenhet att vinkla i kroppen. Om det är för att den är så mjuk och deformeras ojämt eller om den har stabiliseringsproblem låter jag vara osagt. Sista gången jag använde 6,5x55 var mot en stillastående älgtjur på ca 30m,skjuter först en femetta och då bemödar sig tjuren att vända på huvudet och titta på mig,skjuter en till femetta och då bemödar sig tjuren om att vända tillbaks huvudet och börjar trava ifrån mig som om inget hänt. Skjuter ett tredje skott som slår av vänster framben högt i bogen vilket inte bekom honom särskillt mycket och får med lite tur in fjärde skottet snett bakifrån i halskotorna. När jag kommer fram till tjuren så ligger han likförbannat och frustar......skott nr5. Dagen efter åkte jag och köpte en 9,3x62! slut på problem! Till er som nu vill skriva att 6,5x55 sannolikt fällt flest älgar i svensk historia vilket talar till dess fördel, så kontrar jag redan nu med att påstå att vår nationalklenod sannolikt också skadskjutit flest älgar i svensk historia ;D /Micke
Publicerat September 10, 200718 yr Då hittas min kula, fem cm in under huden, snett bakifrån precis som jag trott. Men fem cm! ? ??? Första skottet som du sköt tog vart då? Om det tog hur långt gick den in?
Publicerat September 10, 200718 yr Författare Jag hade troligtvis för lång framförhållning på det förhållandevis korta hållet, så jag sköt sannolikt framför med första skottet..Detta visste jag ju inte så därav att jag tog skottet snett bakifrån vilket jag inte skulle gjort med ett icke påskjutet djur..
Publicerat September 10, 200718 yr OK..! För din tröst så tror jag att patronen va fel laddad (våga knappt skriva det). En 22mag skulle gå in 5cm.! Synd att du inte fick tjuren. :'( Mvh...........
Publicerat September 10, 200718 yr Vilken märklig läsning ??? Menar verkligen det !!! Asså nåt fabrikations fel måste ju finnas här ändå.. Att en kula endast knallar in några fjuttiga centimetrar låter ju inte klokt !!! Att det skulle ha med att göra vilken kaliber man har låter ju lite långsökt,då vi ändå snackar klass 1. Dom där joulen som skall finnas till vilken kulvikt och så kan jag inte på rakt arm..fick man lära sej i Jägarskolan förövrigt ;D Nån som testat ammon i kronograf ????
Publicerat September 10, 200718 yr Författare Tror inte det..Men det vore onekligen intressant att göra det..Rekylen var noll....I min egen Tikka M65 6,5X55 med fabriksplugg så ruskar det ju till litegrann iaf..Iofs så var studsaren en Varberger med rak stock och pipvikt men ändå..Gamla Alaskan med stålmantel är en ruskigt bra kula men görs ju inte längre... Tycker nog att de borde återintroducera den "riktiga" Alaskan igen...Undrar vad Norma pysslar med för övrigt. Ammunitionen blir bara dyrare och dyrare men frågan är om den blir bättre? Känns som om Norma är på väg att tappa marknadsandelar till tex Lapua och Federal mfl. som är avgjort billigare men med samma effektivitet.
Publicerat September 12, 200718 yr Älgjakten förra året, en kompis är medbjuden som gäst och får en tjur i pass. Han skjuter en smäll med sin 30-06 och Alaska kula på ca 70 meter lite snett framifrån, tjuren lunkar vidare och när han kommer 40 meter ifrån skjuter han en smäll till, tjuren går då i backen och lever där han ligger, efter konversation med hundföraren klättrar kompisen ned från tornet och skjuter avfångningsskott i skallen. När vi slaktade upp tjuren fann vi ett ynka litet ingångshål i bogen med splitter i(förutom skottet i bakhuvudet). Jag har funderat som sjutton vad som hände och förklaringen kanske stavas Alaska??
Publicerat September 12, 200718 yr Lägger in en bild på en Alaska 8*57js. Tagen ur nacken på en galt. Jag är ingen stor förespråkare för Alaska men den satt i nackkotan och hölt ihopp ganska bra. Länge leve Vulkan.............. 8)[/img]
Publicerat September 12, 200718 yr OK..!För din tröst så tror jag att patronen va fel laddad (våga knappt skriva det). En 22mag skulle gå in 5cm.! Synd att du inte fick tjuren. :'( Mvh........... Verkligen. En 22Long till och med.
Publicerat September 12, 200718 yr Verkar som om det inte är kalibern vi disskuterar..ser mer ut som alaska kulan ???
Publicerat September 12, 200718 yr Ja Ja sorry då gammle man. ;D Jag har köpt Oryx till min 6,5a och tänker använda den till älgjakten i år får se om jag kan få dö på nån älg. Annars har jag kört med Vulkan på småvilt med bra resultat! De jag pratat med om 6,5an säger att kulan ofta sitter under skinet på utgångs sidan. Hoppas och tror....................
Publicerat September 12, 200718 yr Måste vara kula/ammo inte kalibern. Skulle det vara kalibern i sig så hade den inte valts till armekaliber och knappast blivit så populär på älg genom åren. Tror även jag att Norma tappar andelar. Jag kör med lapua, anledning undrar ni??? Norma oryx 20 patroner: 540:- Lapua Mega 20 patroner: 310:- Mega funkar skitafint, bra precision, inga överaskningar. Perfekt till rådjur, hård långsam kula, lite förstöring samt djuren har gått i snitt 30 meter sen legat döda vid träff bakom bogarna
Publicerat September 14, 200718 yr Författare Jag språkade nyss med en bekant hemma i Skaraborg som råkat ut för en likartad upplevelse med en 308 och Alaska-kula för några år sedan. Han sköt tre skott mot sidan på en tjur utan sly i vägen, samtliga kulor hade stannat, perfekt uppsvampade, 10-15 cm in i älgen..Älgen hade lagt sig efter någon kilometer och min bekant hade fått ge nådaskottet mot huvudet på tjuren på 20-talet meter då denne försökte ta sig upp..Det var sista gången som min bekant använde Alaska..Mao förefaller kulan vara av osedvanligt usel prestanda..
Publicerat September 15, 200718 yr Har inte skjutit så värst många älgar men det har blivit 6 st iaf. Den första var en fyrataggare i Vinslöv i Skåne . Avstånd ca 80 m cal 6,5 med 9,1 grams Nosler Partition. 1 skott mitt i lungorna. Flyktsträcka 60 m.Den andra var en ko 1 skott med samma kombination på vapen o kula. Dog på skottplatsen.Avstånd 50 m. Nr 3 var en kalv död på skottplatsen. Nr 4 en kalv som orkade hänga med kon i 150 m efter skott. Nr 5 en tjur i småland med en slaktvikt på 242 kg. Avstånd 60 m första skottet i vänster bog slog av frambenet och hittades på motsatta sidan under skinnet Vänder helt om och får ett skott till som tar mitt i lungorna. Genomskott. Flyktsträcka ca 50 m. Den senaste var en mkt stor ko 1 skott flyktsträcka 15 m. Snacka inte med mig om att 6,5 inte duger ngt till när det gäller älg. Sitter skotten där dom ska och med en bra kula behövs inget annat. Inte ens till en 14 taggare eller större.
Publicerat September 15, 200718 yr Har inte skjutit så värst många älgar men det har blivit 6 st iaf. Den första var en fyrataggare i Vinslöv i Skåne . Avstånd ca 80 m cal 6,5 med 9,1 grams Nosler Partition. 1 skott mitt i lungorna. Flyktsträcka 60 m.Den andra var en ko 1 skott med samma kombination på vapen o kula. Dog på skottplatsen.Avstånd 50 m. Nr 3 var en kalv död på skottplatsen. Nr 4 en kalv som orkade hänga med kon i 150 m efter skott. Nr 5 en tjur i småland med en slaktvikt på 242 kg. Avstånd 60 m första skottet i vänster bog slog av frambenet och hittades på motsatta sidan under skinnet Vänder helt om och får ett skott till som tar mitt i lungorna. Genomskott. Flyktsträcka ca 50 m. Den senaste var en mkt stor ko 1 skott flyktsträcka 15 m. Snacka inte med mig om att 6,5 inte duger ngt till när det gäller älg. Sitter skotten där dom ska och med en bra kula behövs inget annat. Inte ens till en 14 taggare eller större. Så här ska fakta presenteras.
Publicerat September 15, 200718 yr Så här ska fakta presenteras. Tyvärr så räcker det inte,finns inte ett argument i världen som kan få mig att skaffa en 6,5x55 igen! Inte ens som klass två vapen ;D /Micke
Publicerat September 15, 200718 yr Tyvärr så räcker det inte,finns inte ett argument i världen som kan få mig att skaffa en 6,5x55 igen!Inte ens som klass två vapen ;D /Micke Tror psykologerna kallar ett sådant beteende för fobi ;D :-*
Publicerat September 15, 200718 yr Tror psykologerna kallar ett sådant beteende för fobi ;D :-* ;D Själv vill jag kalla det för klarsynthet! :-* /Micke
Publicerat Februari 5, 200818 yr Läste igenom det här igen . Mr Mauser, att du aldrig skulle skaffa en 6,5 igen inte ens som klass 2. Kan du fylla i lite varför ?
Publicerat Februari 5, 200818 yr Läste igenom det här igen .Mr Mauser, att du aldrig skulle skaffa en 6,5 igen inte ens som klass 2. Kan du fylla i lite varför ? Uff vilka jobbiga frågor Den är för klen mot klass1 vilt enligt mig med gällande lagstiftning,fick vi ladda med lättare kulor än 10,1 så skulle jag kanske tycka annorlunda. Den är för kraftig mot klass2 vilt då den rekylerar och smäller för mycket samt även med de lättaste kulorna så är det för stor rikochettrisk på mina marker. Hur jag än vrider och vänder på det så kan den aldrig göra jobbet bättre än vad min .223 gör. /Micke
Publicerat Februari 6, 200818 yr visst duger 6,5x55 till älg! Det gäller väl alla kalibrar att skottet sitter där de ska! Älgjakten 06 sköts denna älg med en 6,5. vet ej exakt kul. handladdat plastspets avstånd 60m älgen kom i trav. gick undan 45m. lungskott