Publicerat Februari 12, 200818 yr Vakis har helt rätt. Det är en äldre Norma Alaska med nickelstålmantel(för övrigt samma sorts mantel som RWS har på många av sina kulor) En mycket bra kula som expanderade kontrollerat och var kursstabil. Som extra bonus slipper man kopparavlagringar i pipan. Ljusår bättre än vad nuvarande Alaska är..... /Micke
Publicerat Februari 12, 200818 yr Vakis har helt rätt.Det är en äldre Norma Alaska med nickelstålmantel(för övrigt samma sorts mantel som RWS har på många av sina kulor) En mycket bra kula som expanderade kontrollerat och var kursstabil. Som extra bonus slipper man kopparavlagringar i pipan. Ljusår bättre än vad nuvarande Alaska är..... /Micke tack vakis o micke....blir att provskjuta nån smäll för att jämföra dessa sen spara på de fina gamla kulorna till nån storjakt någon gång..... hittade även ett likadant parti som farsan fått från nån gamling fast i kaliber 9,3. ..kanske något för dig mauser?
Publicerat Februari 13, 200818 yr Nej. Alla faktorerna ger en massa spridning runt ett medelvärde (eller mer lämpligt median om vi har skeva data). Med ökande stickprovsstorlek (antal fall) så minskar betydelsen av enstaka ovanliga händelser (osäkerheten runt medelvärdet/medianen)och man kan med större säkerhet visa på skillnader mellan olika kalibrar. MEN om de olika kalibrarna inte används på samma sätt, så är det något som aldrig kommer att ändras genom ett större material. OM exempelvis 6,5x55 är fullt tillräcklig med viss marginal på ostressade älgar och OM 9,3x62 är tillräcklig med samma marginal på stressade älgar och jägare alltid sköt ostressade älgar med 6,5 och stressade med 9,3 skulle man troligen inte se någon skillnad i flyktsträcka. Det betyder i detta extremt hypotetiska exempel inte att man kan sätta 6,5:an i händerna på dem som skjuter stressade älgar utan att få några skillnader mot 9,3:an; materialet vi analyserat bygger helt på att jägare själva valt kaliber beroende på om de skjuter stressade eller ostressade älgar. Hur kalibern fungerar i motsatt situation vet vi inget om, även om det inte är svårt att hitta en lämplig hypotes att testa i nästa steg av undersökningen Finns två vägar att gå, antingen tar man med en massa olika faktorer och kontrollerar för dem statistiskt (slaktvikt, antal skott inom träffområdet, avstånd, jaktform, kultyp osv osv) eller så begränsar man sitt material till att bara omfatta jämförbara material (ex vuxna ostressade älgar som skjutits med ett skott inom träffområdet på ett avstånd mellan 40-80 m). Så som de undersökningar som slutförts ser ut så kan man bara uttala sig om att på det sätt som kalibrarna faktiskt ANVÄNDS (delvis olika typer av jakt, avstånd osv) så finns det, eller finns det inte, signifikanta skillnader. Det har dock väldigt litet med att göra om det skulle finnas skillnader om de användes på samma sätt. Vilket oftast är vad vi diskuterar. Det där med äpplen och päron var bättre! ;D Nä, det skulle vara kul att läsa undersökningen. Den där från jägarförbundet verkade lovande. Kanske kan det tids nog ge nån sorts indikation. Min tanke är att om man bara får ett nog stort underlag så får respektive individuella skillnader mindre betydelse eftersom man kan räkna med att det jämnar ut sig. Säg tex att man fick in 5000-10000 underlag från respektive kaliber. Det bör ju ge en praktisk referens. Om bara var fjärde älgskytt kan lämna in en sån jägarförbundetsenkät så har man ju ett bra underlag efter nästan bara ett år. Och efter en par-tre år...
Publicerat Februari 13, 200818 yr Tänkte på en annan aspekt av ryktets uppkomst. Eftersom många (inkl mig själv) ibland har svårt att erkänna eller inse sina misstag kanske det istället har blivit så här: "Jäkla älg att springa vidare, det måste vara fel på bössan, kalibern är dålig!" Och eftersom kalibern är så vanlig så ökar sannolikheten att någon ska ha börjat med detta rykte. Vill tillägga att jag själv aldrig skjutit älg med 6,5 men har en pappa som har skjutit ganska många med den och inte haft några problem.
Publicerat Februari 13, 200818 yr De älgar jag har skjutit med 6,5 har då inte sagt och gjort mycket efter smällen!!
Publicerat Februari 13, 200818 yr Det där med äpplen och päron var bättre! ;DNä, det skulle vara kul att läsa undersökningen. Den där från jägarförbundet verkade lovande. Kanske kan det tids nog ge nån sorts indikation. Min tanke är att om man bara får ett nog stort underlag så får respektive individuella skillnader mindre betydelse eftersom man kan räkna med att det jämnar ut sig. Säg tex att man fick in 5000-10000 underlag från respektive kaliber. Det bör ju ge en praktisk referens. Om bara var fjärde älgskytt kan lämna in en sån jägarförbundetsenkät så har man ju ett bra underlag efter nästan bara ett år. Och efter en par-tre år... OM nu killarna med stuprör till vapen skulle få ett snitt på 100m ifrån skottplatsen till där älgen ligger död. Tror du att det skulle komma fram ? Har en känsla av att de inte skulle säga det, för då försvinner ju resonomanget med grova kalibrar. Och de inte längre kan slå sig för bröstet.
Publicerat Februari 13, 200818 yr OM nu killarna med stuprör till vapen skulle få ett snitt på 100m ifrån skottplatsen till där älgen ligger död. Tror du att det skulle komma fram ? Har en känsla av att de inte skulle säga det, för då försvinner ju resonomanget med grova kalibrar. Och de inte längre kan slå sig för bröstet. Ja, och hela systemet med klassindelning av vapen skulle visa sig vara helt onödigt...märklig tråd detta...
Publicerat Februari 13, 200818 yr Ja, och hela systemet med klassindelning av vapen skulle visa sig vara helt onödigt...märklig tråd detta... Det va ju inte så jag menade !
Publicerat Februari 13, 200818 yr Ja, och hela systemet med klassindelning av vapen skulle visa sig vara helt onödigt...märklig tråd detta... Vi pratar väl om klass 1 fortfarande och med 6,5 som den fula ankungen. Men jag menar att de flesta som rapporterar in har ett visst intresse och resten bryr sig inte så mycket. De som rapporterar in med grovsing kalibrar tror jag har svårare att erkänna långa flykt sträckor efter som om man beväpnar sig med sån så måste intresse och tro för kalibern finnas. Jag tror knappast "Gustav i backen" köper sig en 458 för att knäppa en älg om året med och hålla efter höns tjuvar med samt skjuta nån grävling i havre åkern. Och han bryr sig inte heller om att rapportera in nåt fast han har tex 5m i snitt på 40 älgar. Vilket är till fördel för de grova. Och de tre vanliga står för majoriteten , som vanligt.
Publicerat Februari 13, 200818 yr Vi pratar väl om klass 1 fortfarande och med 6,5 som den fula ankungen. Men jag menar att de flesta som rapporterar in har ett visst intresse och resten bryr sig inte så mycket. De som rapporterar in med grovsing kalibrar tror jag har svårare att erkänna långa flykt sträckor efter som om man beväpnar sig med sån så måste intresse och tro för kalibern finnas. Jag tror knappast "Gustav i backen" köper sig en 458 för att knäppa en älg om året med och hålla efter höns tjuvar med samt skjuta nån grävling i havre åkern. Och han bryr sig inte heller om att rapportera in nåt fast han har tex 5m i snitt på 40 älgar. Vilket är till fördel för de grova. Och de tre vanliga står för majoriteten , som vanligt. Jag är ingen förespråkare av 6,5 till älg, men du har en poäng i ditt resonemang, vakis.. :-
Publicerat Februari 13, 200818 yr Jag har en 8*57 som älgbössa men 2 år i rad nu har jag tatt 6,5 i stället till älgjakten. Av den anledningen att jag skjuter fan så mycket bättre och oftare med den , den är som en handske. ;D Men jag ska villigt erkänna att jag suktar över nått grövre till älg och grisvaken. Jag vet inte varför , för 8*57an jag har , har jag 0m flykt sträcka med på älg och gris och det va en skapligt stor galt "som ska va odödliga." Iof sköt jag båda i nacken/halsen så jag kanske inte ska ha en super pang som jag är rädd för utan en som jag kan placera mina skott med.? Men allas tjat om 9,3 och grövre smittar oxå mig ;D Som villigt drar på sig smittan Mvh.
Publicerat Februari 13, 200818 yr Jag har en 8*57 som älgbössa men 2 år i rad nu har jag tatt 6,5 i stället till älgjakten. Av den anledningen att jag skjuter fan så mycket bättre och oftare med den , den är som en handske. ;D Men jag ska villigt erkänna att jag suktar över nått grövre till älg och grisvaken. Jag vet inte varför , för 8*57an jag har , har jag 0m flykt sträcka med på älg och gris och det va en skapligt stor galt "som ska va odödliga." Iof sköt jag båda i nacken/halsen så jag kanske inte ska ha en super pang som jag är rädd för utan en som jag kan placera mina skott med.? Men allas tjat om 9,3 och grövre smittar oxå mig ;D Som villigt drar på sig smittan Mvh. Ajaj sköt i nacken å halsen i större jaktlaget vars jag jagar är det förbjudet att skjuta där, om det inte är eftersök
Publicerat Februari 13, 200818 yr Men jag menar att de flesta som rapporterar in har ett visst intresse och resten bryr sig inte så mycket. De som rapporterar in med grovsing kalibrar tror jag har svårare att erkänna långa flykt sträckor efter som om man beväpnar sig med sån så måste intresse och tro för kalibern finnas. Jag tror knappast "Gustav i backen" köper sig en 458 för att knäppa en älg om året med och hålla efter höns tjuvar med samt skjuta nån grävling i havre åkern. Och han bryr sig inte heller om att rapportera in nåt fast han har tex 5m i snitt på 40 älgar. Nu är du ute i drömmarnas värld och snurrar, Dr. Snuggles! ;D Att spekulera och göra antaganden av det här måttet är inte till gagn för någon. Det vi har att gå på är siffrorna i statistiken - that's it. Min teori är att det är såpass få som jagar älg med 458 att siffrorna som redovisas nog är ganska korrekta ändå. Jag "erkände" ju min 100 meters flyktsträcka med 458:an Jag hoppas innerligt, och tror, att "vi" som beväpnar oss med lite grövre grejer också tränar mer och skjuter mer än genomsnittet, och där är handladdning mer eller mindre en förutsättning. Sen finns det givetvis de som skaffar sig en grovsing eller magnum av nån outgrundlig anledning, och knappt tränar alls med den och skjuter fabriksladdat OCH skjuter som krattor. Det tycker jag bara är tragiskt. Jag skulle aldrig jaga med en studsare som jag är rädd för eller som jag skjuter illa med.
Publicerat Februari 13, 200818 yr utan att verka tjatig så tycker jag att du ska välja en bygel i 45-70, för rekylen är inga problem! hade en 12åring som testade min och han såg då väldigt konstig ut efteråt ooch kommentaren han sa "var det inte värre?" men det är en bra död i dessa bössor utan att slå sönder skytten mvh,samme
Publicerat Februari 13, 200818 yr Nu är du ute i drömmarnas värld och snurrar, Dr. Snuggles! ;DAtt spekulera och göra antaganden av det här måttet är inte till gagn för någon. Det vi har att gå på är siffrorna i statistiken - that's it. Min teori är att det är såpass få som jagar älg med 458 att siffrorna som redovisas nog är ganska korrekta ändå. Jag "erkände" ju min 100 meters flyktsträcka med 458:an Jag hoppas innerligt, och tror, att "vi" som beväpnar oss med lite grövre grejer också tränar mer och skjuter mer än genomsnittet, och där är handladdning mer eller mindre en förutsättning. Sen finns det givetvis de som skaffar sig en grovsing eller magnum av nån outgrundlig anledning, och knappt tränar alls med den och skjuter fabriksladdat OCH skjuter som krattor. Det tycker jag bara är tragiskt. Jag skulle aldrig jaga med en studsare som jag är rädd för eller som jag skjuter illa med. Dr. snuggles ;D ;D Jag har inget imot grova kalibrar och att folk kan skjuta med dem hoppas jag verkligen. Som sagt om 100.000 skjuter med 30.06 , 6,5 och 308win. Och 70 inbitna med stuprör. Vilken kategori tror du har minst flyckt sträcka. tex om man ens ska spekulera i mellan 308 och 30,06 ? då måste de ju skjutas på ett exakt samma håll (förutsatt att man har samma kula) för med 40m längre håll med 06an är väll anslagsenergin lika ung.!? = samma effekt. / din banan i pyjamas ! ;D
Publicerat Februari 13, 200818 yr Flyktsträckestatistiken leder bara till förvirring, vilket den här tråden tydligt visar.
Publicerat Februari 19, 200818 yr sitter just nu med en högskoletentamen i statistik, ge mig lite siffror.....kanske kan ha nytta av det just detta tillfälle i livet........ ;D för i skolan där jag skall vara verksam bland 6 åringar finner jag då fan ingen nytta med de!
Publicerat Februari 20, 200818 yr Måste bara inflika nu. Hör lite till topicen iallafall. Personligen så kan jag jämföra med rådjur och mitt vapen som är i kaliber .243. Om flyktsträckan alltid ska vara 0meter ska man klippa ryggraden, oavsett kaliber. För om man alltid siktar på lungorna/hjärta så kommer flyktsträckan alltid att vara olika oavsett om du använder 222 eller 308kaliber. Djuren är byggda olika byggda hit o dit på en par cm.. träffen sitter inte alltid exakt likadant. Så även fast man träffar lungorna så blir ju flyktsträcka ibland knall&fall och ibland springer djuret 300meter trots "likadan" träff. Själv tycker jag att hastigheten på kulan dödar. Så fort man kommer upp i över 1000ms så tycks djuren trilla ihop på plats om träffen är i lungparti med en 70-100grainskula. Faktumet jag försöker komma fram till är att man kan väl aldrig dra några slutsatser av "vilket" som är bäst i kaliberväg, förrän man har två genetiskt likadana djur, samt exakt likadan träff från samma vinkel och hela kittet... Fast 6.5 är ju lite luftgevär i förhållande till exabits 458 ^^ Själv tycker jag att .308 borde vara minsta kalibern till Älg. Ännubättre 30-06 då.. 6.5 är lite som att skjuta med 22Hornet på rådjur.. ;D
Publicerat Februari 20, 200818 yr Själv tycker jag att hastigheten på kulan dödar. Så fort man kommer upp i över 1000ms så tycks djuren trilla ihop på plats om träffen är i lungparti med en 70-100grainskula. 6.5 är lite som att skjuta med 22Hornet på rådjur.. ;D För egen del har jag kommit fram till att anslagsenergi är fullständigt ointressant,hastighet är mest intressant i sammanhanget flackskjutning och till viss del dödande. Däremot är kulkonstruktion väldigt intressant i avseende på dödande egenskaper. 6,5x55 skulle nog vara en intressant kaliber om vi lagligt fick använda lättare kulor än 10,1gram. För övrigt är min 22Hornet väldigt effektiv mot rådjur,med en 2,9grams hålspetskula går inget djur längre än 20 meter vid central träff i lungpartiet(skyddsjakt) ;D Denna kula ger betydligt större skador i lungorna(800m/s) än vad min .223 med en 3,6 grams konventionell blyspets ger(1000m/s) /Micke
Publicerat Februari 20, 200818 yr 6,5x55 skulle nog vara en intressant kaliber om vi lagligt fick använda lättare kulor än 10,1gram. Mig veterligen får du jaga klass 1-vilt med 9 grams kulor ???
Publicerat Februari 20, 200818 yr Vad Micke menar är att det inte finns några fabriksladdningar med 9.0 grams kulor som klarar klass 1. Inte heller finns det några provtryckta laddata som ger klass 1 prestanda med några 9 grams jaktkulor (i vart fall inga som jag har hittat). Anledningen till att jag vågar göra mig till talesman för Micke är att vi hade denna diskussion för några veckor sedan. Vänligen, Henrik