Publicerat Februari 8, 200818 yr Vi håller den här diskutionen på en kompis nivå så vi inte blir för ilska på varann... :D :-* Jag sa, att om kulorna satt på samma ställe igenom lungorna och i skinnet på andra sidan är väl kalibern ganska betydelselös. (i praktiken död älg innom snar framtid , men med viss tidsrymd beroende på kaliber och sårkanal) Att denna älg tål 2 skott genom lungorna 2 år i rad av 6,5 är väl helt otroligt , den borde ju dö av att lungorna är trasiga och av att bålen blir blodfyld samt att kulan borde lämna smuts och möjlighet till luft i såret vilket borde leda till mycket allvarliga sjukdommar samt var i såret. Jag utgår ifrån att du talar sanning och själv tycker jag denna historia är unik. Tur att ni fick den till slut i varje fall. Jamen visst vi är ju hela jaktsidan som en familj det är helt sant jo visst är det helt otroligt men är ju dit jag vill komma hade denna älg blivit skjuten med en riktig kaliber så hade den nog inte behövt lida.Jo veterinären var å dömde ut den den, kom med en ko oxå så den var inte ens ensam. Mvh...
Publicerat Februari 8, 200818 yr Hade den varit skjuten med 30,06 så hade den varit uppäten redan förra året å inte sprungit med en kula i sig . Båda skotten var perfekta skott uppsvampade och genom bogarna ena var inkapslad i skinnet på andra sidan som var 1 år gammal å samma med den andra var oxå i skinnet.Är nog så 300wm om älgen vill dö ;D Låter ju minst sagt helt otroligt ??? Sedan är det ju skandal att en hundförare går och gör reklam för denna 300WM... Voi voi... :-
Publicerat Februari 8, 200818 yr Låter ju minst sagt helt otroligt ???Sedan är det ju skandal att en hundförare går och gör reklam för denna 300WM... Voi voi... :- Jamen visst den bästa kalibern du vet man drar bara i huvudet å halsen knall å fall ;D
Publicerat Februari 8, 200818 yr Jag har läst bara första inlägget och drar slutsatsen: Alaskakulan har återigen visat sin oduglighet som jaktkula.. >
Publicerat Februari 9, 200818 yr har faktiskt sett en kula som satt innbäddad i levern på en oxe, kulan måste ha suttit ett tag för det fanns inga inflamationer mm som kunde förklara det inträffade , det var en gubbe i vårat jaktlag som skjöt oxen och gav levern till grann tanten och hon komm tillbaka till honom efter en liten stund och frågade vad det var för knöl i levern ( jag var där vid tillfället) så vi började dissikera den mer än vad hon gjort. vi hittade en kula som satt i levern och hade suttit ett tag för den var inkappslad i en förhårdnad som vi skar sönder och där låg kulan expanderad! vid mätning så visade det att kulan var en 9,3 ??? tor det eller ej men som sagt så var jag med men kan inte förklara hur det komm sig?????? han satt på grannpasset till mej när han skjöt oxen så jag hjälpte honom med den mvh, samme
Publicerat Februari 10, 200818 yr har faktiskt sett en kula som satt innbäddad i levern på en oxe, kulan måste ha suttit ett tag för det fanns inga inflamationer mm som kunde förklara det inträffade , det var en gubbe i vårat jaktlag som skjöt oxen och gav levern till grann tanten och hon komm tillbaka till honom efter en liten stund och frågade vad det var för knöl i levern ( jag var där vid tillfället) så vi började dissikera den mer än vad hon gjort. vi hittade en kula som satt i levern och hade suttit ett tag för den var inkappslad i en förhårdnad som vi skar sönder och där låg kulan expanderad! vid mätning så visade det att kulan var en 9,3 ??? tor det eller ej men som sagt så var jag med men kan inte förklara hur det komm sig??????han satt på grannpasset till mej när han skjöt oxen så jag hjälpte honom med den mvh, samme Detta visar ju tydligt att det är helt förkastligt att jaga älg med 9,3!
Publicerat Februari 10, 200818 yr Har skjutit älg med både 6,5 och nu förtiden med 30-06..Sköt en älgko med 6.5an å oryx den gick runt 150m med 5-1träff..Året efter inhandlades en ny 30-06 med Lapua mega 13g.. Med denna sköt jag på en 20taggare på cirka 70m håll, den gick ca 10m..nästa älgtjur 5m,,årets 12taggare 0m efter snett framifrån skott på 135m,avslutningsvis en älgko 220m med genomslag ??? på perfekt bogskott,denna gick ca 50m..Jag är mycket nöjd med 30-06an och mindre nöjd med 6,5an.. Alskakulan skulle jag aldrig använda efter vad jag läst här..skrämmande!
Publicerat Februari 10, 200818 yr Alla har vi då olika erfarenheter och denna diskussion kommer nog att hålla på i all oändlighet.........då även utanför detta forum. Jag själv är då nöjd med 6,5:an då alla älgar jag skjutit stannat inom 10-80 m. Dock ska jag denna säsong köpa nytt vapen och blir då i 308 w.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Hej.Låt oss göra ett tankeexperiment:ALLA 6,5 byts ut mot,låt oss säga,.375H&H:ALLA ALLTSÅ,Svenssonskyttar,norrlänningar,älgälskare..Vad blir resultatet?Färre skadskjutningar?Fulare skadskjutningar?Kortare eftersök?Mindre antal övningsskott?Färre älgjägare?Grunna på det ett tag.. Om jag inte minns fel fanns det en STATISTISK undersökning för några år sen,avståndet skottplats-dödsplats: 6,5x55=36m 9,3x62=42m. Om ni läser alla insändare här så finns det väl ingen kaliber som är 100% säker,eller hur?? Det finns kanske en tankefälla:satt jag i det här läget med en 6,5a sköt jag inte,men nu har jag ju en kanon,så nu smäller det...(med tanke på att jag ju har SÅNA marginaler)Jag misstänker,som BäckaBengtsson,att frågan är tämligen komplex..SJÄLVKLART är det nåt tekniskt fel när en älg INTE ramlar på 50m,rent sidoskott,utan rekyl, å kulan sitter 5 cm in..Med samma tekniska fel,som jag i alla fall UTGÅR ifrån att det är fråga om,så sitter en en 30-06a ca 8 cm in..BB´s devis om kraftigaste kaliber skytten fixar skriver jag under på direkt.Har pusslat ihop en HVA 1900 i 9,3x62 som komplement till 6,5an,men anledningen är grisarna,inte älgarna.Kul tråd förresten,klart brännbart ämne.. mvh borano20
Publicerat Februari 10, 200818 yr Hej.Låt oss göra ett tankeexperiment:ALLA 6,5 byts ut mot,låt oss säga,.375H&H:ALLA ALLTSÅ,Svenssonskyttar,norrlänningar,älgälskare..Vad blir resultatet?Färre skadskjutningar?Fulare skadskjutningar?Kortare eftersök?Mindre antal övningsskott?Färre älgjägare?Grunna på det ett tag.. Om jag inte minns fel fanns det en STATISTISK undersökning för några år sen,avståndet skottplats-dödsplats: 6,5x55=36m 9,3x62=42m. Om ni läser alla insändare här så finns det väl ingen kaliber som är 100% säker,eller hur?? Det finns kanske en tankefälla:satt jag i det här läget med en 6,5a sköt jag inte,men nu har jag ju en kanon,så nu smäller det...(med tanke på att jag ju har SÅNA marginaler)Jag misstänker,som BäckaBengtsson,att frågan är tämligen komplex..SJÄLVKLART är det nåt tekniskt fel när en älg INTE ramlar på 50m,rent sidoskott,utan rekyl, å kulan sitter 5 cm in..Med samma tekniska fel,som jag i alla fall UTGÅR ifrån att det är fråga om,så sitter en en 30-06a ca 8 cm in..BB´s devis om kraftigaste kaliber skytten fixar skriver jag under på direkt.Har pusslat ihop en HVA 1900 i 9,3x62 som komplement till 6,5an,men anledningen är grisarna,inte älgarna.Kul tråd förresten,klart brännbart ämne.. mvh borano20 Helt klart men har jagat älg i hela mitt liv å vi har haft en del skade skjutningar är ju tyvärr sånt som händer i år så är det 3 st blod i alla 3 spår en skjuten kalv på ca 80 meter annan kalv skjuten på ca 50 meter å den sista tjuren på ca 70 meter vi hittade endast ena kalven å tyvärr alla skjutna med 6,5 2 olika skyttar jag är jaktledare å sa lite på skämt lite allvar att nästa höst förbjuder jag 6,5. Hunden var flera km efter dom vi gick efter slutade blöda efter ett tag å älgen for ner i en bäck när den kom upp på andra sidan så blödde den inte nå mer det var tjuren.Så jag är då emot denna kaliber till högvilt
Publicerat Februari 10, 200818 yr Helt klart men har jagat älg i hela mitt liv å vi har haft en del skade skjutningar är ju tyvärr sånt som händer i år så är det 3 st blod i alla 3 spår en skjuten kalv på ca 80 meter annan kalv skjuten på ca 50 meter å den sista tjuren på ca 70 meter vi hittade endast ena kalven å tyvärr alla skjutna med 6,5 2 olika skyttar jag är jaktledare å sa lite på skämt lite allvar att nästa höst förbjuder jag 6,5. Hunden var flera km efter dom vi gick efter slutade blöda efter ett tag å älgen for ner i en bäck när den kom upp på andra sidan så blödde den inte nå mer det var tjuren.Så jag är då emot denna kaliber till högvilt Så du menar att man ska ha en grov kaliber så att man skadskjuter ordentligt. Kanske man också ska ha en halvautomat så man hinner bränna av ett mag. 8) Är det inte bättre att skicka klåparna på en skjutkurs. Jag hävdar bestämt att det är skottets placering som fäller och inte kalibern.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Ja då är du å jag inte överens ialf så du har inte bommat med din 6,5 jag menar hade han skjutit med en älg kaliber så hade älgarna varit kvar på plats å inte sprungit blödande i väg.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Hej..Ja det går vidare här.Håller med om att träffen dödar,eller rättare sagt träffen och sårkanalen.Har nån här JÄMFÖRT sårkanal från Mega 6,5 och 9,3 eller liknande??Tex i tvålblock eller liknande??Vi skjuter ju inte IHJÄL älgen,vi ger den en dödlig skada,eller två.Jag pratade med en rysk älgjägare för 25 år sen å visade han älgklockan,väldigt intressant,tyckte han,de sköt(då??)bara älg i huvudet!!Skadskjutning,nån?? Det nämndes automater,jag tycker att de kan vara befogade vid eftersök,men märker fler än jag,och skribenten,tendensen som nämndes här??Grovt å panga på?? Läge för fler tankefel?? Inge bra läge,men med automaten hinner jag nog med två piller,å jag har ju magnum...Det är aldrig LAG på att skjuta...Skottet man höll inne behöver man ALDRIG ångra...Snart bortglömda råd?? mvh borano20
Publicerat Februari 10, 200818 yr Alltså.....6,5x55....en gravt överskattat patron i den svenska jägarkåren, visst funkar den till älg, eller allt annat klass1 vilt i Sverige, det kan vi alla skriva under på (förmodar jag)....men hur är det med marginalerna då? Grejjen med 6,5x55 är att den inte alls är så förträfflig klass1 patron som alla "förespråkare" vill påstå...den duger till allt, men är inte bäst på någonting, den är (i mina ögon) aldeles för klen för klass1, och för kraftig för klass2. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att en älg skjuten med en 6,5x55 går längre än en älg skjuten men en (t.ex) 30-06 om skottet tar på precis samma ställe (och älgarna är identiska på alla sätt och vis).... Sen det här med rekyl och att endel vill ha en bössa med mild rekyl.....en dåligt stockad 6,5x55 sparkar mer än en bra stockad .308win....sen hadlar rekylrädslan om en enda sak, nämligen följande: för lite träning! Visst sparkar min .300WM mer än 6,5x55:an jag hade, och även mer än .308:an (som jag har kvar)....men efter några tränings-sessioner så är rekylen inte alls besvärande....inte nära lika "jobbig" som den var första skottet med bössan. Sen är det ett faktum att man skjuter bättre (generellt) med ett vapen med låg rekyl...men tja :-...jag tar hellre några dar extra på skjutbanan och tränar bort rekylrädlsan än att skjuta med en alldeles för klen (japp, i mina ögon) kaliber för klass1 vilt. En klockren träff dödar, oavsett kaliber (klass 1)....men vill ni inte ha lite mer marginal än vad som erbjuds med 6,5x55 ???....alla här är förhoppningsvis ute efter samma sak, en snabb och smärtfri död för det vilten man skjuter mot...då skulle jag vilja ha mer marginal faktiskt...för det trillar snabbare med en kraftigare patron om träffen är inom "området".
Publicerat Februari 10, 200818 yr Hej..Ja det går vidare här.Håller med om att träffen dödar,eller rättare sagt träffen och sårkanalen.Har nån här JÄMFÖRT sårkanal från Mega 6,5 och 9,3 eller liknande??Tex i tvålblock eller liknande??Vi skjuter ju inte IHJÄL älgen,vi ger den en dödlig skada,eller två.Jag pratade med en rysk älgjägare för 25 år sen å visade han älgklockan,väldigt intressant,tyckte han,de sköt(då??)bara älg i huvudet!!Skadskjutning,nån?? Det nämndes automater,jag tycker att de kan vara befogade vid eftersök,men märker fler än jag,och skribenten,tendensen som nämndes här??Grovt å panga på?? Läge för fler tankefel?? Inge bra läge,men med automaten hinner jag nog med två piller,å jag har ju magnum...Det är aldrig LAG på att skjuta...Skottet man höll inne behöver man ALDRIG ångra...Snart bortglömda råd?? mvh borano20 Förstår inte riktigt var du vill komma med dina liknelser? Som jag skrivit tidigare så är nog alla överens om att 6,5x55 dödar däremot är frågan hur den dödar. Själv skjuter jag helst ihjäl mitt vilt där det står,att ge något en "dödlig skada" är för mig ett alldeles för vagt tidsbegreppet och händelseförlopp. Jag har inte skjutit kulor i gelatin men däremot har jag nedlagt älg med såväl 6,5x55,7x57,308,8x57 samt 9,3x62 6,5x55 har för mig dödat i särklass sämst av dessa kalibrar trots ibland flera bra dödande träffar per individ. /Micke
Publicerat Februari 11, 200818 yr Om jag inte minns fel fanns det en STATISTISK undersökning för några år sen,avståndet skottplats-dödsplats: 6,5x55=36m 9,3x62=42m. Det här var ju intressant. Vem hade gjort undersökningen och hur? Finns den på att läs på nätet nånstans?
Publicerat Februari 11, 200818 yr Ja då är du å jag inte överens ialf så du har inte bommat med din 6,5 jag menar hade han skjutit med en älg kaliber så hade älgarna varit kvar på plats å inte sprungit blödande i väg. Om han träffat där han skulle så hade inte heller älgarna sprungit iväg.
Publicerat Februari 11, 200818 yr Det här var ju intressant. Vem hade gjort undersökningen och hur? Finns den på att läs på nätet nånstans? Det finns ingen undersökning som bygger på jämförbara data, dvs där man tagit hänsyn till antal avlossade skott, vart man träffat, djurets storlek, jaktsätt osv. Därmed blir det hopplöst att säga någonting alls, med mindre än att folk skjuter i samma lägen, samma antal skott per djur, från samma avstånd, träffar lika bra osv. Och så är det ju inte... Några enkla exempel... låt oss tänka oss att främst de som skjuter i öppna landskap och tar långa skott skaffar en .300 Win Mag. De skjuter inte alltid på långa håll, men oftare än de som skjuter .308. Därmed kommer anslagsenergin inte att skilja lika mycket som den hade gjort om man skjutit på samma avstånd. Dessutom är det svårare att träffa exakt där man siktar på långa håll, vilket KAN göra att man får färre centrala träffar med magnumkalibern. Och vips finns det ingen skillnad, även om det troligen skulle göra det om skotten lossades under samma förutsättningar. Låt oss istället tänka oss att hundförare oftare än andra utrustar sig med grova kalibrar, eftersom de tror på "buskröjareffekten". Dessa skyttar och kalibrar kommer då att vara överrepresenterade bland älgar skjutna på nära håll, men som samtidigt är stressade av hund och kanske oftare skjuts ur svåra vinklar. Hur jämför man det med älgar skjutna av passkyttar, som oftare än hundföraren får lägen på älgar som smyger undan utan att vara stressade? men som ofta har tid till flera skott? osv osv
Publicerat Februari 11, 200818 yr Om han träffat där han skulle så hade inte heller älgarna sprungit iväg. ena var ju en hyffat bra träff högt i lungorna dit jag vill komma hade man skjutit med älg kaliber så hade vi sluppit spåra älgen men med denna 6,5 (fågel kaliber) fick vi ett onödigt eftersök 8)
Publicerat Februari 11, 200818 yr hel alla glada ;D ;D ;D jag tycker att 6,5an ger för små skotttecken för att vara optimal, hur många älgar mfl, har skjutits kite snett? har sett många såna genom åren, och jag har ju skjutit ett antal älgar med 6,5 mm och jag kan bara rekomendera grövre kalibrar och träna ofta och inte bara en gång före jakten, själv kör jag med 45-70 och 30-30, 8-57js samme
Publicerat Februari 11, 200818 yr Har en 6,5:a och skjutit några bockar med Alaska men det är för lite för att ha som referens tycker jag. Jag gillar 6,5:a främst för att det är snäll rekyl och billigt träningsskytte, kanske inte väger upp de nackdelar som finns men de har jag ingen erfarenhet av.......och visst skjuts det storoxar med 6,5a..... Sverigerekordet bland annat ;D Men däremot skall jag testskjuta i vår med Lapua Megan att ha till bock/älgjakten och sedan en Varmint-kula till lockrävarna..... SKål!
Publicerat Februari 11, 200818 yr Har en 6,5:a och skjutit några bockar med Alaska men det är för lite för att ha som referens tycker jag.Jag gillar 6,5:a främst för att det är snäll rekyl och billigt träningsskytte, kanske inte väger upp de nackdelar som finns men de har jag ingen erfarenhet av.......och visst skjuts det storoxar med 6,5a..... Sverigerekordet bland annat ;D Men däremot skall jag testskjuta i vår med Lapua Megan att ha till bock/älgjakten och sedan en Varmint-kula till lockrävarna..... SKål! Skål ??? ???.......... Nu ??? ???
Publicerat Februari 11, 200818 yr Det finns ingen undersökning som bygger på jämförbara data, dvs där man tagit hänsyn till antal avlossade skott, vart man träffat, djurets storlek, jaktsätt osv. Därmed blir det hopplöst att säga någonting alls, med mindre än att folk skjuter i samma lägen, samma antal skott per djur, från samma avstånd, träffar lika bra osv. Och så är det ju inte... Nja, helt hopplöst blir det inte! Det är klart att man inte kan jämföra med exakt likartad data som avstånd, vindförhållande, älghastighet, skyttens nervositet, skjutskicklighet, osv. Men om man bara har nog många "fall" så kan man ju dra slutsatser i sig ur dessa som faktiskt blir jämförbara när man tar det till ett genomsnitt, eller hur?