Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bitter erfarenhet med 6,5X55 på älg

Featured Replies

Publicerat
Går horneten så pass fort som 800?

Mvh!

2690 Feet per second  x 0,3048= 819m/s

/Micke

• Svar 137
  • Visningar 47,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Är den skjuten i lungorna dör den, det är bara snack att älgar inte dör av 6.5x55, det är fler älgar som skjuts med 6,5x55 än någon annan kaliber i detta land både nu och historiskt. Har själv både 6.

• vakjägaren.
    vakjägaren.

9 gram ? trodde det bara fanns 10,1grams vulkan till 6,5.  ???

Posted Images

Publicerat

Håller med Mr mauser om att kulkonstruktionen nog är viktigare än man tror. Har själv provat skjuta på en älgoxe på 183.34m ;D och det var en fin lungträff, problemet var bara att kulan inte expanderade på det avståndet. Tjuren sprang drygt 300m innan han tippa ikull. kulan var en lapua mega i 6,5-55 66cm pipa. Då det gäller alaska säger jag bara...skjut inte när nån av mina hundar är i närheten.

oryx ä väl en fin kula??? ???

Publicerat

jaa oryx eller TSX eller X eller vad fan som helst men inte Alaska. Megan är inte så dum den heller. Alaskan har ju ett fruktansvärt konstruktionsfel som vid MÅNGA tillfällen bara svampat upp på ena sidan, vilket medför att den blir som ett roder inne i djuret och kan styra åt precis vilket håll som helst, även komma rakt tillbaka mot skytten..(kul va?)  Att den gubbkulan fortfarande får finnas kvar är tragiskt tycker jag.  >:(

Publicerat

Att den gubbkulan fortfarande får finnas kvar är tragiskt tycker jag.

Lugn bara Schaman, den dör nog ut samtidigt med de nämnda gubbarna.. ;)

Publicerat

aa ;D

Publicerat

nog är det så att träffen dödar. men 6,5 är nog perfekt lite senare framåt kalvjakten.

Publicerat

Nu är jag trött på det här skitsnacket. För att skjuta en älg krävs inget kraftigare än 22 long ;D

Publicerat

för att skjuta älg kanske, men för att få livet av dom.  ;D ;D

• 4 years later...
Publicerat
  • Författare

Då det var jag som skapade denna tråd en gång i tiden så kan jag förtälja att jag fällde en fin tjurkalv innan brunstuppehållet med min egen 6,5X55 laddad med gamla hederliga fabriksladdade Norma Alska med stålmantel (troligtvis från 70-talet). Det gick bra även om hållet var drygt, ca 160-170 meter med en flyktsträcka på ca 35-40 meter efter två bra träffar. Måste dock tillstå att jag föredrar min 338 Win.Mag. till älgjakten men denna är hos smeden för diverse småjobb. Med den har det bl.a. blivit en 16-taggare för 3 år sedan. Ett centralt placerat lungskott med en 14,6 grams Swift A-frame gav en långsam flyktsträcka på 25 meter innan oxen välte. Onekligen är det så att det skall vara bra kulor oavsett kaliber och i synnerhet så ju högre utgångshastighet kalibern har..

• 3 weeks later...
Publicerat

Att en 6,5 ger mycket köttförstöring i klass 2 vilt har jag inte varit med om, att den inte penetrear som den ska har jag inte heller varit med om. Men jag har varit med om att en fabriks 30-06a inte har penetrerat med vulkan kula.

Tror mer på att kulan inte är som den bör, 6,5 har jag skjutit det mesta med utan att få några kosntigheter med köttförstöring eller obefintliga penetrationer. en 6.5a penetrerar bättre än en 30-06a.,

Publicerat

Då det var jag som skapade denna tråd en gång i tiden så kan jag förtälja att jag fällde en fin tjurkalv innan brunstuppehållet med min egen 6,5X55 laddad med gamla hederliga fabriksladdade Norma Alska med stålmantel (troligtvis från 70-talet). Det gick bra även om hållet var drygt, ca 160-170 meter med en flyktsträcka på ca 35-40 meter efter två bra träffar. Måste dock tillstå att jag föredrar min 338 Win.Mag. till älgjakten men denna är hos smeden för diverse småjobb. Med den har det bl.a. blivit en 16-taggare för 3 år sedan. Ett centralt placerat lungskott med en 14,6 grams Swift A-frame gav en långsam flyktsträcka på 25 meter innan oxen välte. Onekligen är det så att det skall vara bra kulor oavsett kaliber och i synnerhet så ju högre utgångshastighet kalibern har..

Kulan konsturktion är viktigare i vapen med <900ms i V0 i mitt tycke. jag har skjutit en tjurkalv med min 65a 156gr Oryx, funkade fin fint. och ingen köttförsöring :)

Publicerat

De enda kalibrarna jag sett bete sig riktigt konstigt är 30-06 och 9,3x62. 6,5:an har aldrig gjort bort sig i något av mina jaktlig. Men jag skulle nog inte ha några problem att välja någon av dessa kalibrar ändå...