Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bitter erfarenhet med 6,5X55 på älg

Featured Replies

Publicerat

har skjutit ett antal älgar med 6,5 den största en oxe som vart störst i länet det året och alla med 6,5an har jag annvänt vulcan 9gram till och det har gått bra genom skott på alla älgar

mvh ,samme

• Svar 137
  • Visningar 47,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Är den skjuten i lungorna dör den, det är bara snack att älgar inte dör av 6.5x55, det är fler älgar som skjuts med 6,5x55 än någon annan kaliber i detta land både nu och historiskt. Har själv både 6.

• vakjägaren.
    vakjägaren.

9 gram ? trodde det bara fanns 10,1grams vulkan till 6,5.  ???

Posted Images

Publicerat

Publicerat

Tror att vulkan har 2 kulvikter, 9 och 10,1 gram. Själv använder jag den sistnämda i min 6.5 och den dödar bra. En rejält stadig oxe, en mindre och en kviga. Min morfar har använt 6.5 i hela sitt liv och har aldrig haft liknande problem som finns beskrivna.

Publicerat
har skjutit ett antal älgar med 6,5 den största en oxe som vart störst i länet det året och alla med 6,5an har jag annvänt vulcan 9gram till och det har gått bra genom skott på alla älgar

mvh ,samme

hmm......tror ju då inte att man får använda annat än minst 10.1 grams kulor till älgjakt, eller har jag fel??
Publicerat
hmm......tror ju då inte att man får använda annat än minst 10.1 grams kulor till älgjakt, eller har jag fel??

9 grams kula med 2700 joule 100 meter från mynningen är klass 1.

Publicerat

Är så 6,5 är ingen älg kaliber vi hade i höst en tjur som farsan sköt hade 2 skott i bogen (lungorna)1 som var ett år gammalt 1 som var ca 1 vecka gammal å fanskapet sprang ännu.Nä 300wm då blir dom kvar :)

Publicerat
Är så 6,5 är ingen älg kaliber vi hade i höst en tjur som farsan sköt hade 2 skott i bogen (lungorna)1 som var ett år gammalt 1 som var ca 1 vecka gammal å fanskapet sprang ännu.Nä 300wm då blir dom kvar :)

Ja har du 300WM så slipper du ju iallafall köpa en köttkvarn, den gör ju det jobbet samtidigt.

Publicerat

Det är ju bara svammel blir ju mer köttförstöring av 6,5 å inga eftersök ;):D

Publicerat
9 grams kula med 2700 joule 100 meter från mynningen är klass 1.

Detta kräver dock handladdning då ingen 9grams fabrikspatron klarar detta.

/Micke

Publicerat

Som komplement till Mickes kommentar om att för att klara klass 1 men 9.0 grams kulor krävs det handladdning kan jag konstatera att det inte heller finns någon trycktestad laddata som ger tillräckligt hög utgångshastighet.

Det räcker alltså inte med att handladda man måste också ladda till högre tryck än vad patronen är godkänd för.

Enough said....

Henrik

Publicerat

Misstänkte det...verkar lite väl torftigt med en klass1 kaliber som endast är godkänd med en kulvikt ;D

/Micke

Publicerat

Pust och stön...

6,5'an vara eller inte vara kommer att diskutteras i evigheter.

Den Är laglig för älg. Och den fungerar på älg. Den här gamla trådens upprinnelse är ju inte baserad på ett normalt skott i denna kaliber. Något har ju gått fel, där är ju alla överrens. En 6,5x55 skjuten under 100m går in längre än 5cm i en älgkropp, det vet alla som läser och skriver inlägg på Jaktsidan.

Att 6,5 är skyldig till många älgars död, är vi nog rätt överrens om också. Liksom slugs och brenekke är skyldiga till de flesta älgars död om vi tittar lite mer åt öster än Finland.

En älg som träffas på 15m bakom örat med en 22lr dör också, och vi vet att en bågskytt i nordamerika kan fälla en älg med en pilbåge.

Vapen är dödliga.

Vår klassindelning är till för att sätta mesta möjliga marginaler för att följa lagstiftningen att all jakt skall utföras på ett sätt som orsakar minsta möjliga lidande för djuren.

Klassindelningen är Inte till för att sålla ut jägare.

6,5x55 anses ha tillräklig kraft/effekt för att utföra jobbet givet att man använder rätt och fungerande ammunition. Såklart.

En jägare som skulle tvingas att med skälvande händer och skräck i blicken panga på älgen med en .375H&H Mag vore nog otrevligare för älgen än om samme jägare fick avlossa ett skott från sin 6,5'a utan att själv vara rädd för vapnet.

Felladdade patroner i .375H&H Mag kan givetvis fås att sätta sig 5 cm under skinnet på ingångssidan av en älg också.

Det viktigaste kriteriet för att fälla ett djur med en projektil från ett kulgevär är och förblir skottets placering. Allt annat är sekundärt. En felladdad patron som den som startade tråden, hade nog varit tillräckligt energifull till att döda älgen om man satte pipan 5cm från pannbenet.

En 6,5 skjuten i halskotpelaren från 50 m håll fäller sannolikt älgen snabbare än en .416 Rigby skjuten i lungorna utan benträff på samma avstånd.

Sedan kan man bråka om kalibrar i all oändlighet.

Ett  perfekt bogskott från 6,5 på 100m kommer inte att ha lika bra verkan som ett perfekt bogskott med .375H&H Mag, som med lätthet kan krossa båda bogbladen i en älg med rätt kulval.

Tyngre kulor ger också bättre djupverkan, är mindre vindkänsliga och - även om man inte Ska avlossa skott mot djur som står orent, så händer det - de tål lite mera skräp direkt framför djuret.

Detta är anledningen till att jag tycker att 6,5x55 är en bättre rådjurspatron än .223, och att 9,3x62 är en bättre älgkaliber än 6,5x55.

Jag säger det igen...det blir som ett mantra jag nämnt i många trådar...

Varje jägare ska skjuta med den kraftigaste kalibern han kan skjuta riktigt bra med.

Man blir inte "bättre" jägare för att man har grövre kaliber än sin kompis, men det är man inte heller om man har klenare...

Det är inte ens säkert att man nedlägger vilt med kortare flyktsträckor om man har en grövre kaliber.

Det är inte självklart att en grövre kaliber ger större köttförstöring än en klenare.

Det är faktiskt inte ens självklart att en grövre kaliber ger större rekyl än en klenare, det finns många andra faktorer som påverkar.

Det måste inte vara dyrare att övningsskjuta med en grövre kaliber än en klenare, en handladdad patron till .375H&H Mag kostar inte mer än om man köper Normas färdiga .222 ammunition.

Jag kan hålla på hur länge som helst, och vet ni...? Det kan igentligen ni också. Detta är sådant som vi alla som jagar och skjuter igentligen vet. Det ska tjaffsas ändå.

Vi vet alla, att ju mer kraft vi kan påverka djuret med, dessto större marginaler får vi. Vi som jagar rådjur och inte älg med 6,5 vill helt enkelt ha lite större marginaler, för vi vet att vi är inte ofelbara.

Publicerat
6,5x55 anses ha tillräklig kraft/effekt för att utföra jobbet givet att man använder rätt och fungerande ammunition. Såklart.

;D

Att den dödar är nog alla överens om,det är hur den dödar som det finns lite olika uppfattning om.

Bara det faktumet att ingen annan kaliber orsakar så heta diskussioner som denna får mig att säga:

Ingen rök utan eld ;D

/Micke

Publicerat

Att jaga älg med en mindre kaliber än 308 är en styggelse.

Sen får förståsigpåarna och dyrkarna av nationalkalibern säga vad dom vill om den saken.

Publicerat

Att ni skött denna tjur  :o tänk va bra den hade vart i avel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Står den imot 2 skott i lungorna ,måste den ju klaras sig perfekt i mot varg och björn  ;)

Skoja lite , du behöver inte bli tok ilsk nu.

Men det låter ju underligt , vill påpeka att det måste va skytten som det va fel på och inte kulan för på jägarmässigt skotthåll bör den ju dödat älgen  :- föresten så borde den va död ändå med dessa 2 kulor i sig.

Kan ju ha varit fel laddad ammunition oxå.

Publicerat

Lär er skjuta istället för att hacka på denna förträffliga kaliber

Publicerat
Detta kräver dock handladdning då ingen 9grams fabrikspatron klarar detta.

/Micke

Det var det jag hade för mig.....Tack!
Publicerat
Att ni skött denna tjur  :o tänk va bra den hade vart i avel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Står den imot 2 skott i lungorna ,måste den ju klaras sig perfekt i mot varg och björn  ;)

Skoja lite , du behöver inte bli tok ilsk nu.

Men det låter ju underligt , vill påpeka att det måste va skytten som det va fel på och inte kulan för på jägarmässigt skotthåll bör den ju dödat älgen  :- föresten så borde den va död ändå med dessa 2 kulor i sig.

Kan ju ha varit fel laddad ammunition oxå.

Har ju ingen aning vem som skjutit, är ju vissa tomtar som fortfarande springer runt med denna fågelstudsare 6,5 men båda skotten var ju perfekta lung skott å hade du skjutit med en älg kaliber så hade den sluppit allt lidande. Jo är älgarnas mac giver ;D

Publicerat
Har ju ingen aning vem som skjutit, är ju vissa tomtar som fortfarande springer runt med denna fågelstudsare 6,5 men båda skotten var ju perfekta lung skott å hade du skjutit med en älg kaliber så hade den sluppit allt lidande. Jo är älgarnas mac giver ;D

Hur långt in i lungan satt dessa kulor ?

Och så tänker jag lite högt  ::)  om det vart en 30,06 som avlossat dessa skott och de satt på samma sätt !

Hade det vart mer okej då efter som det inte är en lika fröken kaliber ?

Publicerat
Lär er skjuta istället för att hacka på denna förträffliga kaliber

;D

Publicerat

älgarna jag skjöt var med fab, laddade 9grams vulcan och don sa tidigare att dom gjorde 870m/s och då var dom tillåtna så är det!!!, men det var i början av 80talet och då hade man inte cronografer mm hjälp medel utan man litade på fabrikanterna :o. men det har ändrats på senare år, ingen av älgarna jag skjöt gick längre än 60m och det var en kalv resten har lagt sig omgående men det handlar om skott placering och jag skjöt endast rena sido skott på stilla stående/långsamt gående älg

jag håller med bäcka bengtsson om att man ska välja det grövsta man skjuter bra med för att ha lite mer marginal till sin fördel och därför väljer jag 8-57js. 45-70 i dag

mvh ,samme

Publicerat

Och jag kör med 30-30:n och 308:an. :)

Publicerat

I ett försök att vara lite objektiv i denna känslomässigt laddade tråd skulle jag vilja påstå att;

1. Självklart dör älgen av en välriktad 6.5x55 kula som håller klass 1 prestanda (förmodligen även av andra laddningar men då begår vi jaktbrott). Hundratusentals fällda älgar är vad man som jurist kallar ett "oomkullrunkeligt bevis" för detta, det måste således anses bevisat att man kan skjuta älg med 6.5x55.

2. Idag hittar du vare sig några fabriksladdningar eller någon provtryckt laddata som med 9.0-9.1 grams kulor klarar gränsen för klass 1 (undantaget är vid piplängder på upp emot eller ännu hellre över 70 cm). Normalt toppar laddningarna på 830 m/s vilket ör att det saknas 20-30 m/s. Visst är det möjligt att genom att hälla i generösa mängder krut öka dessa hastigheter men det sker på bekostnad av ett tryck som överstiger det som är godkännt.

3. Den laddning som är aktuell är alltså 10.1 gramskulan i strax under 800 m/s, här finns det färdiga laddningar från Norma, Lapua och Sako att tillgå. Jag har själv skjutit en del älg med denna kombination, initialt med Lapua Mega och på senare år med Oryx och visst dör älgarna ;D Däremot tycker jag att de visar inga eller väldigt små skotttecken (nu är vi inne på avdelningen subjektivt tyckande), med lite grövre kalibrar så ser du ofta på älgen att skottet tog men det upplever jag inte att jag gjort med 6.5x55.

4. Vi kan också vara överens om att med 6.5x55 så har du minsta möjliga marginaler mot klass1 gränsen, d v s att 6.5x55 är den klenaste kalibern som vi kan välja för klass 1 vilt? Som vanligt skiljer sig uppfattningarna åt angående hur mycket marginal man vill ha men för egen del så känns det bra att inte ligga på gränsen.

Som en liten parentes måste jag tillägga att när man skriver inlägg som "Lär er skjuta istället för att hacka på denna förträffliga kaliber" så har i alla fall jag svårt att respektera ett sådant sätt att argumentera. Det känns faktiskt lite töntigt att gå till svepande personangrepp istället för att komma med sakargument men alla kan väl ha en dålig dag :-X

MVH

Henrik

Publicerat
Hur långt in i lungan satt dessa kulor ?

Och så tänker jag lite högt  ::)  om det vart en 30,06 som avlossat dessa skott och de satt på samma sätt !

Hade det vart mer okej då efter som det inte är en lika fröken kaliber ?

Hade den varit skjuten med 30,06 så hade den varit uppäten redan förra året å inte sprungit med en kula i sig :D. Båda skotten var perfekta skott uppsvampade och genom bogarna ena var inkapslad i skinnet på andra sidan som var 1 år gammal å samma med den andra var oxå i skinnet.Är nog så 300wm om älgen vill dö ;D

Publicerat
Hade den varit skjuten med 30,06 så hade den varit uppäten redan förra året å inte sprungit med en kula i sig :D. Båda skotten var perfekta skott uppsvampade och genom bogarna ena var inkapslad i skinnet på andra sidan som var 1 år gammal å samma med den andra var oxå i skinnet.Är nog så 300wm om älgen vill dö ;D

Vi håller den här diskutionen på en kompis nivå så vi inte blir för ilska på varann...  :D :D  :-*

Jag sa, att om kulorna satt på samma ställe igenom lungorna och i skinnet på andra sidan är väl kalibern ganska betydelselös.    (i praktiken död älg innom snar framtid , men med viss tidsrymd beroende på kaliber och sårkanal)

Att denna älg tål 2 skott genom lungorna 2 år i rad av 6,5 är väl  helt otroligt , den borde ju dö av att lungorna är trasiga och av att bålen blir blodfyld samt att kulan borde lämna smuts och möjlighet till luft i såret vilket borde leda till mycket allvarliga sjukdommar samt var i såret.

Jag utgår ifrån att du talar sanning och själv tycker jag denna historia är unik.  Tur att ni fick den till slut i varje fall.

Mvh...