Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

En trevlig säsong fick ett trevligt avslut igår, de yttre förutsättningarna till trots. Nån minus grad, "knäckebrödsföre" samt en ganska kraftig vind kan knappast påstås vara något idealförhållande för toppjakt. Min hund, en Breton, petade upp en stadig tjädertupp i en myrkant som flög ut över ett hygge och bänkade sig i en frötall för att sitta och lyssna på hunden. Det gav husse all tid han behövde, någon ansmygning var det inte tal om så jag fick skjuta från där jag var. Detta resulterade, till slut, i mitt längsta jaktskott hitintill. Har försökt lägga in en bild, men men, den som vill får väl titta i mitt galleri, om nu inte Herr Moderator vill assistera och få in en bild på en Breton i denna tråd....

/Mr Bängelsson

1307_27_01_08_5_25_48.jpg

[/img]

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Det var inte menat så, utan som en sumering för min del.

Skojar endast !!! ;D ;D ;D

Publicerat

Grattis till tuppen

Publicerat

Nånting har hänt. Finns inte en fågel i träden men på backen finns det gott om dom.. Vad beror det här på? PANIK!! bara 3 dagar kvar

Publicerat
Nånting har hänt. Finns inte en fågel i träden men på backen finns det gott om dom.. Vad beror det här på? PANIK!! bara 3 dagar kvar

Skjut dom på backen då?? eller är det inte tilllåtet? nej naturligt vis inte det var ju toppjakt ;D döp om jakten ;D ;D

hoppas dom toppar för dig ......

Publicerat

Tillbaka från en jakthelg på Tärna-stensele allmänning,, Första dagen -20 och kanonväder jagade i ca 2timmar innan vi såg en tjädertupp i topp,smög in på 220m där jag sköt den..Tyvärr så blev polarn akutsjuk strax efter så vi fick avbryta :-..Jagade även lördag men då var det blåsigt så det vart inget. Söndag -25 och sol, vi hittade  några orrar under snön, och en flög in i staven för mig :o den blev nog lika rädd som jag.. Nåja såg 2 i topp varav en fick följa med hem..Inte en tjädertupp syntes till ??? Hade nog trott att d skulle vara mer tjäder där vi jagade då man såg betestallar överallt men inge tjäder annat än den jag sköt..Kanske dom var nergrävna eller så har norrmännen utrotat dom :(

Otroligt fina landskap att jaga i när man ser kalfjällen i bakgrunden och dom riktiga jättegranarna..Hit ska jag med Welshen till höstjakten och kolla ännu mer...

Kan nämnas att Norma 80gr FMJ funkat fint sen jag bytt från sako fmj...

Publicerat
Tillbaka från en jakthelg på Tärna-stensele allmänning,, Första dagen -20 och kanonväder jagade i ca 2timmar innan vi såg en tjädertupp i topp,smög in på 220m där jag sköt den..Tyvärr så blev polarn akutsjuk strax efter så vi fick avbryta :-..Jagade även lördag men då var det blåsigt så det vart inget. Söndag -25 och sol, vi hittade  några orrar under snön, och en flög in i staven för mig :o den blev nog lika rädd som jag.. Nåja såg 2 i topp varav en fick följa med hem..Inte en tjädertupp syntes till ??? Hade nog trott att d skulle vara mer tjäder där vi jagade då man såg betestallar överallt men inge tjäder annat än den jag sköt..Kanske dom var nergrävna eller så har norrmännen utrotat dom :(

Otroligt fina landskap att jaga i när man ser kalfjällen i bakgrunden och dom riktiga jättegranarna..Hit ska jag med Welshen till höstjakten och kolla ännu mer...

Kan nämnas att Norma 80gr FMJ funkat fint sen jag bytt från sako fmj...

Grattis till fåglarna

/J

Publicerat

Tackar!!

Publicerat
Skjut dom på backen då?? eller är det inte tilllåtet? nej naturligt vis inte det var ju toppjakt ;D döp om jakten ;D ;D

hoppas dom toppar för dig ......

Jo ifall man ser dom så kan man ju skjuta men det är inte det lättaste ska jag tala om  ;D

Publicerat

Suck nu är det snart slut och jakten är 7månader bort :'(

Sista två dagarna att jaga ska jag inte försitta ;D

Publicerat

Tog mig en av säsongens sista toppjaktsturer i helgen (lör 26/1)

Stjärnklart svag vind o allt såg lovande ut.

Hade funderingar på att locka lite räv innan jag for ut för o toppjaga men döm om min förvåning då jag ser de första solstrålarna strila fram vid 07.30 (har ja för mig).

De går mot ljusare tider helt klart!

På med grejorna o skida ut i all hast.

Självklart e Zingo, min Bretonhanne, med som apportör för i tis va de ju så bra före.

399_29_01_08_9_46_51.jpg

Idag va de tidigare spåren ett minne blott då de fallit ner nån dm med snö o de va TUNGT att pulsa ut på marken + att ryggen paja efter 500m.

Men tjurig som man e fortsatte ja en "liten" bit till som blev 2mil i slutet på dagen.

Väl framme där den egentliga jakten börjar var de helt dött. Inte ett spår.

Hittar ngr nattlegor av orre o förstår att de redan är i topp men frågan e bara var.

Kommer ut i en sjökant o där sitter de på andra sidan en liten vik.

Ser ut som en tjäder mitt i flocken så ja siktar in mig på den.  

Omgivningen ger inget annat val än att testa att gå rakt på!

Den misstänkta tjädern e först att ta till vingarna så de e inge annat att göra än att testa skjuta från plats.

Vinden blåser rätt ordentligt på sjön o ja funderar hur mkt de kan göra i avdrift samt att hållet e nog 150m+.

Håller en fågel bredvid men de blir en tvärbom. Hade ja nästan räknat med men ibland måste man testa.

Ser de fara till andra sidan sjön o där går ansmygning bättre.

Max 120m ligger ja perfekt o skottet går som de ska men pippin bryr sig inte i de.

Skickar Zingo på sök men de enda vi hittar är ”EN” fjäder.

Kan ju fallit utan min hjälp men vi fortsätter ett gott stycke i fågelns färdriktning men inget.

Dock får vi chans på en ny orre 300m från förra skottplatsen. BOM IGEN!

Nu e ”Jimbolo” INTE glad.

Upp med en tavla o testskjuter i exakt samma riktning som bommen men 80 istället för 120.

Perfekt centrerat o 3cm högt som de ska va.

Fattar fortfarande inte ett dyft av varför ja bommar. 2 sista skotten har dessutom varit i medvind.

Hittar olika förklaringar till de inträffade men inget riktigt svar.

Är ngr timmar utan fågelkontakt men Mkt sol o, tro de eller ej, FIKA (på stående fot förstås).

Inte min starka sida de där me fika.

Tanken har slagit mig att Zingo kanske är en helt värdelös apportör men, NÄÄÄÄÄ, slår de ur hågen rätt fort.

Favoritmyren e lika steril som alltid vintertid.

399_29_01_08_9_46_16.jpg

Men vem har utfört alla dessa betesskador på tallarna då? Måste ju funnits fågel här tidigare iaf.

399_29_01_08_9_45_11.jpg

Kommer ut på vägen o kikar ner på en minimyr men inget där heller.

Skidar fram längs vägen då jag förnimmer ngt i ögonvrån o får ta ett steg tillbaks.

Där 60m ifrån mig sitter en orrtupp o sträcker hals för fullt.

Chanserna på denna e mkt små inser ja men man måste ju testa.

Går inte ligga pga för hög sly mellan mig o fågel så jag får halvtomhalvt knästå med stavkors o allt känns lite obalanserat o vingligt. Om nån bom skulle kunna förklaras skulle de vara här.

Men icke, TRÄFF, äntligen. Precis där jag sikta har de tagit också!

Skickar Zingo på sök o får bekräftat att hans apport e de inge fel på heller.

399_29_01_08_9_47_29.jpg

NU e ja glad :)

Skidfärden fortsätter mot bilen men jag har ett hett ställe kvar som dock visar sig vara tomt.

Se en orre i skogen ta till vingarna. Men lia gla e ja för de.

Men 150m längre fram ser jag nå orrar sitta o käka björk i vägkanten.

Självklart ska denna också i backen :-)

Men icke. En bom till o nu e de slut för dagen oavsett hur mkt fågel som kommer mellan mig o bössa.

Så surt.

ALDRIG haft såååå många klockrena tillfällen på orre osså funkar inte skyttet.

Söndagen jakttur blir inställ o istälet planeras en tur till 300m vallen.

Där bekräftas att bysse skjuter 50mm lågt o 30 höger.

Ändå inte så mkt utan att man borde skadskjutit ngt tycker jag. Mäter den orre jag lyckats fälla o inser hur liten träffyta det är på orre.

Men nu går bössa mitt i prick på 150m. Fick in ett skott i bullsey o 3skott inom 18mm så nu e ja nöjd.

På tis går sista toppresan o då...........

//Jimmy

Publicerat

Grattis och fina foton också!

:D

Publicerat

Dagens jakt får komma imorn för nu e ja SKITTRÖTT efter 2,5mils pulsande i snö.

Men e de sista dagen så e de.

Jo jag fick skjuta men vad o hur kommer imorgon.

Godnatt!

Publicerat
Dagens jakt får komma imorn för nu e ja SKITTRÖTT efter 2,5mils pulsande i snö.

Men e de sista dagen så e de.

Jo jag fick skjuta men vad o hur kommer imorgon.

Godnatt!

He he..jag har oxo skjutit....en jävla massa skott..... ;D

Publicerat

Fast mina gick genom dun. Näää ja skulle ju lägga mig!!!!

Gnatt!

Publicerat

Imorrn är det dags för min andra toppjakt i vinter, första och sista  ;D Hoppas på bra väder och nån fågel i säcken.

Publicerat
Imorrn är det dags för min andra toppjakt i vinter, första och sista  ;D Hoppas på bra väder och nån fågel i säcken.

Skitjakt på dej !!!!!!!!!! :D

Publicerat

Äntligen satt orrarna i topp igen. Tjädrarna har man gett upp.

Fick skjuta mig en liten en så nu hoppas jag på 2 fina dagar

Publicerat

Idag ligger man me hög feber o kan knappt andas mellan nysningarna.

Började gårdagens, =säsongens sista jaktdag för mig, med att inmundiga alvedon o voltaren samt ett gäng duschar me nässpray.

För ut skulle ja bara.

Väl ute va alla krämpor glömda ändå o ngr extrapiller fanns me för säkerhetsskull.

Dagen börja med finfint före o de gick undan ut på jaktmarken.

Hade dock önskat ngn minusgrad men nollan höll i sig för att gå mot plus o regn på slutet av dagen.

Halvägs ut trycker vi upp en orre som sitter i nå småtallar.

Kul för här brukar inte ett jota finnas. Känns lovande för dagen.

Väl framme går vi (jag o hunden) av första myren som inte innhäller ens ett dagsfärskt spår efter orre. Men den brukar vara rätt tom men den ligger liasom på vägen så man måste ju bara kolla.

Väl framme vid sjökanten där orrarna hållit till på sistone syns inte ett fjun till.

Nu börjar man bli lite smått orolig att de e en sån där dag....

Efter mkt kikarspanande hittar ja igen fågeln på andra sidan sjöviken ute på ett hygge.

Där sitter de i en björk som formligen e nerlusad me fågel.

Satte genast av o terrängen bjöd på bra skydd.

Stannar nedanför hygget där ja hittar en liten svacka där ja tar av mig skidorna o kommenderar hunden ligg.

Smyger mig uppför kanten som ja inte tror jag ska bemästra för snön e såååå djup att ja bara kommer 1dm/steg. Puuuuust.

Kollar efter fågeln halvvägs. Jodå dem sitter där.

Fortsätter pustandes o stånkandes ta mig fram dessa 10m som e tänkt.

Väl framme ser ja inte ett dun i björken.

Nu e man ngt less. Påbörjar nedfärden då ja ser att ja kollat fel träd.

De sitter i en björk som var gömd bak ett par tallar.

Har märkt ut grenen orrtuppen satt på! :)

399_30_01_08_11_49_40.jpg

Så kan de gå då man vill gå välgömmd.

Nu flyger en av dem iväg o jag börjar ana ugglor i mossen.

Lägger mig ner för ja har märkt att de då blir mkt tryggare.

Tycker hållet e lite drygt,170-180m, men ja kan inte komma närmre.

Men de e vindstilla o bysse e ju nyinskjuten så jag känner mig säker på att träffa.

Skott går o orren dimper som ett paket i backen.

30 talet fågel lättar från björken  :o o ngr till runt omkring.

Hunden sköter om apporten o Lyckan e fullständig!

Har numera försett byssen med en tabell över kulbana samt vindavdrift :)

399_29_01_08_10_04_24.jpg

Fortsätter o följa flocken men de e bra lynniga nu.

Fortsätter för att hitta lite skydd men dett öppna hygge de håller till på bjuder inte mkt till skydd.

Skidar stöter skidar stöter o fortsätter så tills ja kommer 500m inpå en orre.

Börjar ansmyning men märker då ja lägger mig för skott att den inte satt i de träd ja smög på utan ett 100m bakom.

Då jag rest mig har den givetvis flögit sin kos. Men ja ser ngr ett antal 100m bort.

Tillbaks till skidor och hund o fortsatte framåt utan ngt som helst hopp.

Men peppar peppar så lyckas ja komma inpå dem.

Sitter ngr i en björk o en i dögran.

Den i granen e närmst o siktar in mig på honom.

Ser i kikaren att de e alldelles för långt. Smyger framåt en 50m till.

Ligger o velar men bestämmer mig för att de e 200m till fågel, vindstilla o bysse som e inskjuten på 150m.

Råder inget tvivel om träff!

Skott går o fågeln träffas, men lågt, då jag ser den lyfta som en hellikopter mot skyn för att sen dyka ner i ungskogen bakom.

Tar god tid på mig så att den ska hinna lägga sig så hunden kan göra pinan kort.

Dock e ja mkt fundersam på hur detta kunde komma sig.

Stega (skida) avståndet o märker då att jag missbedömt me 50m.

De va 250m till fågeln o ja höll upp alldelles för lite, 12cm rättare sagt för lite.

För så mkt faller kulan extra på de 50metrarna :(

På skottplatsen ligger de gott om dun men inge blod.

Skickar hunden på apportsök o hör hur han hittar fågeln 50-100m bort som flaxar för sitt liv, OCH LYCKAS.

Den var alldelles för pigg o jycken hade inte en chans.

Skidar in o kollar men inte en bloddroppe.

Söker av denna plats o befinner oss i området säkert 3h utan att hitta ngt, inte ens ett fjun.

Trist men vad göra. Nästa år ska jag ha en avståndsmätare.

Går av favvomyren eftersom den ligger i anslutning till hygget där orrarna sköts.

Tar mig en fika, innan hetområdet, på en mkt vacker plats med snötyngda björkar mellan två myrstråk. Tyvärr ble de nå knas me compaktkameran så detta e enda bilden som blev.

399_29_01_08_10_05_37.jpg

Skida vidare för att återigen upptäcka att denna vackra plats e totalt steril.

Sista stråket släpper jag hunden på mitten för att han ska få springa lite.

Nerpå slutet stannar han i stramt stånd.

Självklart blir ja nyfiken men tror mest att de e nån gammal orrgrop han står för DÅ JA SER EN STOR SVART FÅGEL I TOPP.

Pulsen går upp i 190knyck, fågeln sträcker hals för fullt o liknar mest en svan i jämförelse me orrarna.

Dock e ja 400m ifrån o måste smyga närme. Åtm 250m tänker jag.

Hunden rör sig inte ur fläcken.

Jag hukar o smyger för fullt bak nå träd men precis då ja når tänkt skottplats så tycker tuppen de e färdiglekt.

MEN FAKTISKT e ja lika gla för de. Äntligen har ja fått uppleva min första TTT (toppandetjädertupp) o på favvomyren dessutom.

Vet inte varför jag döpt denna myr till detta för den har alltid varit mer eller mindre steril men såååå vacker!

Ett delmål för året fullföljt o eftersom de e så lite fågel på marken va de väl lika gott att den fick flyga sin kos.

Gjorde dock en extrasväng i flyktriktningen som gav oss 5km extra under skidorna utan ett spår.

Kom tillbaks till platsen för den skadskjutna orren o sökte åter igen av ett stort område utan resultat.

Skrämde iväg en tjäder i ungskog men den flög åt fel håll så den fick vara o sista myren avnjöts i solnedgången utan fågel.

Men jag är såååå nöjd med dagen denna sista toppjaktsdag för säsongen!

Publicerat

Grattis till birdisarna

Publicerat

idag var det vackert ute. Efter 1 km ser jag 2 orrtuppar i topp men avståndet är 400m. När jag smyger mig närmare försvinner dom i den täta skogen och jag hittar inte igen dom förrän jag i princip står under dom... Då lyfter dom såklart och 10-20 st till som låg i snön omkring. Åker efter och stöter orre efter orre men alla ligger i snön, utom hönorna då förståss som snällt poserar framför mig.. suck! Kommer till en liten öppning och 3 orrar lyfter ur snön 10m ifrån mig. Hann tänka "coolt, undrar om det ligger nån mer där?". Ju st då lyfter det ytterligare 5 st från samma ställe. Kikar nu noga på platsen men nu ser det bestämt tomt ut. Då lyfter 3 st till och så där fortsätter det... räknar till 15 st på en yta av 10x10m. hade man haft hagelbrakaren där så hade det blivit orrgryta ikväll :). men nu ser jag hur dom sista orrarna tar med sig hela flocken och flyger långt som faen. Resten av dagen blir det bara ett par stötta orrar ur snön...

Det är bekräftat. Mina orrar hatar grannväder och minusgrader. Igår när det var + grader och blåsigt så satt dom minsann uppe men i förrgår och idag när det varit soligt och grannt så har dom suttit i snön.

Hoppas på skitväder imorgon så man kan få sig en sista pippi

Publicerat

Nu har jag också satt punkt för toppjakten. Skönt! Nu slipper man tvinga sig ut fast man inte vill och må dåligt då man inte är ute..

Har skjutit grymt bra med fågel, törs absolut inte skriva antal här.. Och inte heller träff % eftersom någon kanske börjar räkna då. ;) Men antal bommade skott är 2. En pga rejäl missbedömning av avstånd (innan jag skaffade mätare) och en då jag och Lars skulle skjuta "dubble´" och jag blev nervös..

Nu blir det ripslakt framöver! :)

Publicerat
Nu blir det ripslakt framöver! :)

Då kom ja o tar dig i örat.

Ripjakt e ok men jag förmodar att du skrev fel ;)  :D

Detsamma blir de här o i år ska ja testa me jycke, stående, på vintern :)

Publicerat
Då kom ja o tar dig i örat.

Ripjakt e ok men jag förmodar att du skrev fel ;)  :D

Detsamma blir de här o i år ska ja testa me jycke, stående, på vintern :)

Näe, ripslakt. Skyddsjakt för att rädda fjällbjörkskogen från okynnesbetning av ansvarslösa ripor. :'( ;)

Publicerat

VAr jagar ni ripa ?? tänkte ta mig en sväng upp till norrland nu framöver...