Publicerat Januari 18, 200818 yr Ja imorn ska ja skida tills ja spyr o har ja int sett nå T-tupp då ska hunden få ta tag i saken o då ska de pangas me blysprutan! Hoppas dock på toppfågel om de så bara e Orre, för de räknar ja med att få med mig ngn hem. Om de nu inte e ÖRNväder förstås. För sådana har jag lyxen att få dela jaktmark med!
Publicerat Januari 18, 200818 yr Torbjörn är på jakt efter en mätare så du kan väl sälja din?Fast den som har lite IQ kan nog räkna ut vad mitt förra inlägg syftade på Egentligen borde jag nog det. Har blivit helt fanatisk sen jag skaffade den! Går och mäter allt hela tiden, ganska kul faktiskt! Börjar redan fundera på uppgradering..
Publicerat Januari 18, 200818 yr Hmm....det lät väl kanske inte så rätt enligt min åsikt. Kompisens vovve får då en smakbit efter varje, och nog är han en av sveriges bästa nobsar och blev 3:a i Skalkungen. Samt alla andra jag känner mumsar då åxå på rätt bra, och de flesta av dem håller mkt bra klass! Så inte vet jag då nå´t annat Skyndar mig att svara trots att detta inte har något med toppjakten att göra Anledningen att jag inte ger hunden smakbitar från fåglarna är att jag vill få hundar som kan hålla koll på flera fåglar och bara forsätta med nästa när en är skjuten och inte sitta och vänta på godbitar. PS: Jag har en rätt hyfsad hund själv som tog tre 1or på jaktprov innan 1,5års ålder och har högsta poäng genom tiderna på jaktprov så jag kanske vet vad jag pratar om ??? Fast alla blir väl saliga på sin tro så visst är det OK. att ge hunden av fågeln men inget jag gör eller rekomenderar.
Publicerat Januari 18, 200818 yr Skyndar mig att svara trots att detta inte har något med toppjakten att göra Anledningen att jag inte ger hunden smakbitar från fåglarna är att jag vill få hundar som kan hålla koll på flera fåglar och bara forsätta med nästa när en är skjuten och inte sitta och vänta på godbitar. PS: Jag har en rätt hyfsad hund själv som tog tre 1or på jaktprov innan 1,5års ålder och har högsta poäng genom tiderna på jaktprov så jag kanske vet vad jag pratar om ??? Fast alla blir väl saliga på sin tro så visst är det OK. att ge hunden av fågeln men inget jag gör eller rekomenderar. Jag är av helt samma åsikt som Lars. Vi är inte sammanpratade om det här utan det är en åsikt jag haft länge! Tror inte en bra hund behöver den slags uppmuntran för att jaga. Jag är inte någon expert med många hundar bakom mig men de jag haft har jag försökt få att jaga vidare direkt och inte stå och vänta på belöning. I och för sig kan det ju handla om att det helt enkelt kan vara trevligt att få gosa lite med hunden och belöna den då den gjort något bra, men för att få en bra jakthund tror jag inte det hjälper till.
Publicerat Januari 18, 200818 yr Skyndar mig att svara trots att detta inte har något med toppjakten att göra Anledningen att jag inte ger hunden smakbitar från fåglarna är att jag vill få hundar som kan hålla koll på flera fåglar och bara forsätta med nästa när en är skjuten och inte sitta och vänta på godbitar. PS: Jag har en rätt hyfsad hund själv som tog tre 1or på jaktprov innan 1,5års ålder och har högsta poäng genom tiderna på jaktprov så jag kanske vet vad jag pratar om ??? Det där lät ju fruktansvärt roligt att "få" en så duktig hund så tidigt, grattis! Får jag fråga vad hunden heter, och även den du har bäst resultat genom tiderna med!? Är det finnspetsar?
Publicerat Januari 18, 200818 yr Snart blir moderatorerna arga när man sitter och skriver på fel " Ämne"... ;D :
Publicerat Januari 18, 200818 yr Självklart är det en finne och hon heter Obygdens Mitti rekord provet tog hon i Offerdal 04 med 97poäng samma prov tog även en hel syster 91 så uppfödaren gled lite på moln med den dagen ;D Nu håller vi på att skriva sönder denna tråd så det är helt OK. om du smäller oss på fingrarna Jimbo
Publicerat Januari 18, 200818 yr bössan är det inga fel på, det LOVAR jag ;D Så då var saken klar ( det var jag -VS -dimman + mätaren ) i detta fall förlorade jag med 4-0 Tupp 1 syftade jag 200m till, kommer fram till trädet då ser jag ett kulhål i grenen orren satt på. så förmodligen var det ca 250m dit. Det resulterar garanterat till ett bomskott. Tupp2 Sytade åter igen 200m, efter 3 skott flög den. efter att ha flyttat mig 10 meter så får mätaren "mätning" på talltoppen, döm om min förvåning mätaren visar 243 m så jag hade åter igen skjutit på samma avstånd. (snacka om svårt) Om jag måste skylla på mig eller bössan.... kommer jag ALLTID skylla på mig.
Publicerat Januari 18, 200818 yr Självklart är det en finneJA det är ju valfritt att tycka...... : ;D
Publicerat Januari 18, 200818 yr Nu håller vi på att skriva sönder denna tråd så det är helt OK. om du smäller oss på fingrarna Jimbo Sitter o myser åt gliringarna som kastas härs o tvärs.... MEN... Jag har Helg
Publicerat Januari 18, 200818 yr Nu drar snart forumet igen o kommer int tillbaks förrän kl.05.00 imorgon. Kolla förstasidan för info.
Publicerat Januari 19, 200818 yr Int F...N ble de nå tur idag heller. REGNET ÖSER NER o alla jaktkänslor dök i botten. Men de har lovat sol imorgon.
Publicerat Januari 19, 200818 yr Samma här,blev less på att torka linserna på kikaren så jag gav upp efter en timme. > /M.
Publicerat Januari 19, 200818 yr Lägger in bild på en "topp orre" jag sköt för par helger sedan! En riktigt gamal blåorre....
Publicerat Januari 19, 200818 yr Lägger in bild på en "topp orre" jag sköt för par helger sedan! En riktigt gamal blåorre.... Är du intresserad av att sälja studsaren på bilden? Är på jakt efter en sådan..
Publicerat Januari 19, 200818 yr Grattis Oskke! Fin var orren ( även kikaren ) ;D ;D ;D Ha det BRA! //Shooter
Publicerat Januari 20, 200818 yr Blev 3 orrar idag. Gick lite trögt till att börja med och hade nog åkt ett par timmar innan jag såg första fågeln. Det var en tjäderhöna glädjande nog. 67m visade avståndsmätaren utan att hon flög.... Jaja åkte vidare några hundra meter så skymtade jag ett par orrar på 300m. Smyger närmare och upptäcker att jag har missat en annan som "bara" är 200m bort. Smyger in på 162m men trots det så blev orren rejält trasig. Klarade dock bröstet igen som tur är. Fjädrar flög 42m bakom fågeln.. :- Jag såg att flocken med orrar hade ganska lugn fart så jag bestämde mig för att följa efter. Bara efter 100m ser jag dom igen men den här gången på andra sidan en jättemyr.. 450m visar avståndsmätaren. Bestämmer mig för att åka in i skogen igen och komma ut på bättre ställe. Ansmygningen tog säkert 30 min men när jag var inne på 160m fick det vara bra och tupp nr 2 damp i backen. Den här var hel och fin. Jag hade bara 3 skott med mig idag så nu fick resten av flocken vara. Ifall det skulle dyka upp en tjädertupp så måste jag ju ändå ha ett skott kvar . Åker ca 1km när nästa flock orrar sitter just ovanför mitt skidspår. Tänker inte skjuta först utan bara se hur pass bra dom går att smyga på. Hade bra skog att smyga i och när det var 100m kvar så var läget så bra på en grann tupp så jag kunde inte hålla mig. nr 3 i backen. Nu var skotten slut så resten fick leva... idag :D Däremot har jag kanske upptäckt varför jag får sånna fula sönderskjutningar ibland. Min ask med hornadys 80 grainare innehåller nämnligen 2 typer av samma kula. En spetsigare och en trubbigare. När jag tänker efter så har nästan alla sönderskjutningar kommit med den spetsigare kulan. Kanske är en tillfällighet men nog tycker jag fåglarna ska bli fina på 160m. Dom 2 sista tupparna idag sköt jag med trubbigare kula och dom blev hur fina som helst
Publicerat Januari 20, 200818 yr Är du intresserad av att sälja studsaren på bilden? Är på jakt efter en sådan.. Jag har en 695:a Trapper i 6,5, vad bjuder du?
Publicerat Januari 20, 200818 yr Jag har en 695:a Trapper i 6,5, vad bjuder du? Vet inte riktigt, det är ju inte jag utan en kompis som vill ha en. Skick? Trappern har väl kort pipa om jag inte minns fel? Precision?
Publicerat Januari 20, 200818 yr Är du intresserad av att sälja studsaren på bilden? Är på jakt efter en sådan.. Nej, denna bössa kommer jag aldrig sälja, tyvärr! Jag är så otroligt nöjd med den, eftersom jag kan ha det absolut lägsta fästena (fast det är väldigt tajt mellan kikaren å pipan) sitter anläggningarna som ett smäck! Som hagelbössan fast bättre...
Publicerat Januari 20, 200818 yr Grattis Pitepalt, är det 243 eller 222 du skjuter med? Möjligt att du har skrivit om det tidigare men det är så många sidor i tråden att det tar en dag och läsa igenom allt
Publicerat Januari 20, 200818 yr verkar som många har det problemet med 243. synd det är tråkigt med trasiga fåglar det tar bort en hel del av nöjet.