Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakt 2007/2008

Featured Replies

Publicerat

Grattis till tupparna!! Såg att du hade samma problem som jag att dom inte ville bli kvar just när skottet ska gå,det är ju så irriterande,men d ska inte vara för lätt heller..Kanske kylan som gjorde dom nervösa ???

• Svar 702
  • Visningar 58,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Okej! Nu mår ja faktiskt bättre.  ;D ;D ;D ;D

TACK!

Varsågod, det är kul att glädja andra.... ;)
Publicerat

Grattis Lars, fina tuppar!

Ang. 3G - teknikens under - jag tycker det är rätt häftigt ändå!

Publicerat

Härliga bilder och text ovan :D

Publicerat

Jag hade tänkt skita i allt vad jakt heter den här helgen och sitta hemma med täcket över huvudet, men då jag tittar på SMHI:s hemsida så lovar dom -10 och sol hela helgen..

Det går bara inte att stanna hemma...

Vad kan vara vilsammare för själen än att ensam åka fram bland snötyngda tallar, jaga toppfågel i fjällnära gammelskog utan krav och måsten? Jag skulle förmodligen aldrig förlåta mig själv om jag lät den chansen passera.

Publicerat

jahapp...dagens toppjakt sög totalt.

Problem 1a= prickade ett dike, eller egentligen var det däckspår från en skogsmaskin (skördare/skotare), spela roll...jag skulle skidra över detta hjulspår, när jag var rakt över spåret var det som om hissen gick ner...ca en halvmeter djupare kom jag innan jag insåg att, tjohoo..."diket" är vattenfyllt...ni som då sedan har försökt att ta sig ur ett liknande scenario med typ 30kg is/slask runt skidorna vet hur jävligt det är >:(

Problem 1b= bröt av ena staven i den vilda frenesi jag hade när jag skulle ta mig därifrån

problem 2= ett fint lager is som inte gick att skrapa bort med den fortfarande hela staven gjorde att för varje dm framåt jag tog mig såbyggdes det på ca 1cm snö under skidorna >:(

slutade med att jag (fortfarande förbannad) vände hem utan att bry mig om att kolla dedär heta ställena.....skidorna kastades (jepp kastades) på pickisens flak och jag åkte hem.....

imorrn gäller det....då ska en tupp i backen.

Publicerat

Jahapp... Hemma efter dagens jakt, tårna har precis tinat så att jag känner att det finns något längst fram på fötterna.

-21 när jag klev ut ur bilen i morse.. Skotern hade stått ute och hade 2 veckors snö på sig, det var lite meck innan den var startad och lossbruten.

Nåväl ut i naturen! hade bestämt mig för ett område ca 10 km in i marken. Åkte endast ett kort stycke innan jag kom på dom första fåglarna, en flock med orrar. Kom in på ca 130m och sköt på en tupp i topp, kände att benstöden satte sig i samma sekund som jag kramade avtryckaren, det blev en snöplig bom! Årets första!

Nåja, bara att åka vidare.. hann bara ett litet stycke innan jag fick syn på en tjäder som satt mitt i en tall på en grov gren med ryggen mot mig. Avståndet var inte mer än 90 meter, den var orolig, sprang fram och tillbaka på grenen som en papegoja. Ner på mage och ett snabbt skott och tjädern föll, väl framme vid tallen där den suttit så såg jag tjäderspår i snön, den hade lämnat platsen till fots.. Eftersök inleddes och jag var snabbt ikapp den, arg som tusan, spottade och fräste, försökte bitas gjorde den också. Gjorde slut på lidandet och fortsatte jakten.

Åkte hela dagen utan att se fler fåglar, hade sällskap av ett par kungsörnar så det fanns nog en orsak till att det var tomt i topparna >:(

Härligt skidföre, sol och moln om vart annat och kring -20 hela dagen, hade det bara varit liite varmare så hade allt varit perfekt (förutom örnarna då >:( >:()

I morgon har dom lovat sol hela dagen och ca -10, blir det som dom förutspått så blir det nog en perfekt avslutning på årets toppjakt.

Publicerat

Nu har man bara ynka 4 tillfällen kvar  >:(. Nu måste man ta tillvara dagen och få sig en tjädertupp..

Haha fredde. Ursäkta att jag skrattar men jag kan se det framför mig  ;). Extra roligt är det att du sagt att du alltid "kvasar"  ;D ;D

Publicerat

årets sista toppjaktstur blir imorgon på eftermiddagen :'( hoppas det blir något...

//

Gabbe

Publicerat

Min sista var idag missade två chanser >:( läs om det i min jaktdagbok

Publicerat

av nån jäkla anledning så var orrarna på backen idag. kanske var för kallt men det var nog bara max -15. nog borde dom sitta uppe då?

Publicerat
av nån jäkla anledning så var orrarna på backen idag. kanske var för kallt men det var nog bara max -15. nog borde dom sitta uppe då?

Drygt - 20 i Kalix. :D

Publicerat
Lät ju skumt....Var själv ut i närheten av Luleå i -21 . Fick då se ett gäng orrar, och alla satt då i träden! En fick jag då med mig hem till middag. Riktigt kul avslutning på fågeljaktåret för min del, fick göra en riktig ansmygning så man kände sig som en Amerikansk "actionsfilm-sniper"..... ;D ;D
Publicerat
Lät ju skumt....Var själv ut i närheten av Luleå i -21 . Fick då se ett gäng orrar, och alla satt då i träden! En fick jag då med mig hem till middag. Riktigt kul avslutning på fågeljaktåret för min del, fick göra en riktig ansmygning så man kände sig som en Amerikansk "actionsfilm-sniper"..... ;D ;D

Å fan..klädd som en snödriva då..... 8)

Grattis till middagen  :D

Publicerat

Stötte en flock och en ensam tupp ur snön... undrar om det cirkulerat nån rovfågel i området.

Publicerat

Ja, då var årets toppjakt-sesong över....iaf för min del.

Idag var det riktigt vackert i markerna och gott om snö....men ingen fågel i träden :-

enda viltkontakten var 3 älgar (ko kalv och tjur) som jag hade inom hagelhåll...

För att sumera toppjakten denna sesong så har det gått riktigt bra :)....En tjädertupp och 11 orrar har jag lyckats fälla på mina hemmamarker, har sett riktigt mycket fågel, dessvärre verkar det som om dom böt betesmarker (bara en teori jag har) när vintern kom på allvar...sen hittade jag aldrig dom :-

Skyttet har gått riktigt bra det med faktiskt, gillar kalibern och bössan skarpt, så de hänger nog(;)) med nästa år också.

Publicerat

Det blev 24 orrtuppar och 3 tjädertuppar på årets toppjakt. Är första sesången med 6BR, mycket nöjd. Mycket blåst + grader och lite snö som är största annledningen till det något magra antalet fåglar. Tycker att fåglarna har varit lätt stötta i år, svårt att komma in på fina håll. Har få fåglar under 150m, de flästa har jag pangat på 180-230m och som längst 310m.Trots långa håll i år har jag bara två bom och det är vinden som har varit svår bedömd.

Publicerat
Det blev 24 orrtuppar och 3 tjädertuppar på årets toppjakt. Är första sesången med 6BR, mycket nöjd. Mycket blåst + grader och lite snö som är största annledningen till det något magra antalet fåglar. Tycker att fåglarna har varit lätt stötta i år, svårt att komma in på fina håll. Har få fåglar under 150m, de flästa har jag pangat på 180-230m och som längst 310m.Trots långa håll i år har jag bara två bom och det är vinden som har varit svår bedömd.

Ja strö salt i såret bara.....

Telge som numera känner sej som mister helbom !!!!!!

:-

Publicerat

Det var inte menat så, utan som en sumering för min del.

Publicerat

jaja, det gick åt helvete idag som vanligt :- summering: 4 fåglar har det blivit. Trodde jag var välsingnad med mycket fågel, men där bedrog jag mig :-[ Egentligen ska jag väl vara nöjd, första året jag jagar fågel lite mer seriöst. Men det kan bara bli bättre ;D eller sämre.....

//

Gabbe

Publicerat

Lugn nu grabbar. På torsdag kväll summerar vi toppjakten. Fortfarande 4 tillfällen kvar ;)

Men vad ska man pyssla med sen? Kanske försöka få ner rävstammen lite  :P

Publicerat

Hemma från årets sista toppjaktshelg, lyckades äntligen få ner en tupp...

Publicerat

Grattis till tuppen!

:D

Publicerat
Å fan..klädd som en snödriva då..... 8)

Grattis till middagen  :D

På gränsen till överklädd....närå, lager på lagerprincipen funkar klockrent, och så länge man rör på sig är ju -21 ingen direkt kyla! Jagade ifjol när det var -31.....då var det inte speciellt kul när man stannade till........dock så satt det mycket tjäder i topp den dagen till min förvåning.... :o
Publicerat

Visst är det härligt när det lyckas..  ;) Grattis  ;D