Publicerat Januari 14, 200818 yr tack så mkt grabbar !!! ja jag bor mer o mer i tältet nu än hemma och snart kasta väl tjejen ut mig istället!! mina + poäng hos henne har börjat att ta slut och det är väl dags att köpa lite choklad + blommor kanske då får jag va ute några helger till !! ;D
Publicerat Januari 14, 200818 yr tack så mkt grabbar !!!ja jag bor mer o mer i tältet nu än hemma och snart kasta väl tjejen ut mig istället!! mina + poäng hos henne har börjat att ta slut och det är väl dags att köpa lite choklad + blommor kanske då får jag va ute några helger till !! ;D Mmm.... det dära känner nog alla vi jaktfanatiker till kanske tur att jakten snart är över för choklad och blommor är dyrt ;D
Publicerat Januari 14, 200818 yr Årets första toppjaktstur för gubben är avklarad med följande resultat.. Sedan dog kameran så bytet fotades här hemma efter hemkomsten En fin orrtupp blev det 8)
Publicerat Januari 14, 200818 yr ohh just hemkommen från en jaktdag! Dan började kanonbra med vindstilla och -17c upplega och rikligt med lössnö..Skidar i 20min och ser 3orrar flyga på ett par hundra meters håll.Ska börja följa efter när jag hör kutter, Aha orre i närheten ser en tupp sitta i en björk ca 100m avstånd, bakar ner mig i snön och skjuter..Klockrent ;D hämtar upp en grann orrtupp och skidar vidare. Ser ca 10 orrar på andra sidan en lite myr går ej att komma närmare. 199m säger avståndsmätaren, jag bakar ner mig och håller lite luft mellan orren och siktet, skottet går men orrarna drar.Skottplatsen visar på träff :'( några dun men inge blod alls,börjar spåra men hittar inget :'( Fy fan inser att det är min första skadeskjutning för denna säsong.. Åker ett par timmar till och hittar flocken igen efter att jag stött upp dom ur snön. nu sitter de 5orrar i samma tall perfekt stöd och ser ut att vara hyffsat nära oxo ca 130m beräknar jag, bryr mig inte att kolla med avståndsmätaren. skottet går och dom drar va fan!! drar upp avståndsmätaren 177m NEJ!! jag kallade mig själv en massa otrevliga saker för nu inser jag att det mest troligt tagit lågt på fågeln..Skidar fram och hittar dun igen :'( samma visa eftersök 1timme med gråten i halsen och funderingar på att lägga ner jakten och slå bössan i en sten.. Stackars fåglar, jag antar att dom är döda för nog är de sällan man bara nuddar..Fan de var ju just därför jag köpte avståndsmätare för att inte sånt här ska hända. jag använder SAKO fmj 870m/s men tycker det är för lite död i dom..visst har norma en fmj som är mer rundad i toppen? borde kicka bättre med en sån,för med blyspts vågar man väl inte skjuta?
Publicerat Januari 14, 200818 yr Jag gissar 222 rem, om det är så , byt till Norma fmj 3,2g den är mycket bättre änn sako fmj 3,2g
Publicerat Januari 14, 200818 yr glömde skriva :-[ 243win jag har skjutit 2orrar tidigare vid jul med samma ammo och fick göra eftersök på en, denna hittades dock efter 300m med en bra träff!! redan då kände jag att kanske man skulle kolla efter nån annan ammo men så blev de ju inte. Efter idag så känns det som att jag måste prova nåt annat.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Normas 243 är väl laddad med Hornady 80gr. kula och den är bra har själv skjutit mägder med fågel med den kulan i min gammla 6PPC. Vet inte vad Sakos 243 är laddad med för kula men gissar att det är deras egen 90gr. har inte provat den själv men hört dem som säger att den är bra jag skulle välja den som bössan skjuter bäst med.
Publicerat Januari 14, 200818 yr har inte testat normas fmj ännu men sakos gjord 25mm samlingar på 100m men tror jag köper ett paket norma och testar hur dom går..bössan har inte gått mer än 60skott ännu vet inte om den anses rå!?
Publicerat Januari 14, 200818 yr Gissade fel, märkligt använder sako 90gr fmj till min 6mmbr, går super bra, alla 20 fåglar jag skjutit med den har varit sten döda och ingen kött förstöring.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Nä tycker oxå den går bra! och dom jag har fått hem har inte haft mer än ett plyertspenne hål igenom sig! Men man börjar undra när det går som idag, fast de är klart otursförföljd har man ju varit senaste 2åren så varför skulle de sluta nu Fan de suger så jävligt när man vet att dom ligger där i skogen...För att inte tala om självförtroendet :-
Publicerat Januari 14, 200818 yr Jag tycker du ska leta en kula som inte ger blyertspennehål. Helst utgångshål som en enkrona, eller mer ibland! Lite köttförstöring är det värt att slippa eftersök!
Publicerat Januari 14, 200818 yr Jag tycker också du borde skjuta in bössan på längre avstånd? om du skjuter in på 200 m så har du nog som mest ett överslag på ett par cm på hundra. då spelar det ingen roll om det är 177 meter eller 120 meter! : )
Publicerat Januari 14, 200818 yr Kollade lite snabbt på normas Ballistikprogram, jag hade visst ganska så fel angående 243:ans kulbana.. det vart lite mer överslag än jag trott... :S
Publicerat Januari 14, 200818 yr glömde skriva :-[ 243win jag har skjutit 2orrar tidigare vid jul med samma ammo och fick göra eftersök på en, denna hittades dock efter 300m med en bra träff!! redan då kände jag att kanske man skulle kolla efter nån annan ammo men så blev de ju inte. Efter idag så känns det som att jag måste prova nåt annat. om det känns illa med den kulan skulle jag byta. jag vet hur jag fungerar om en kula sviker för mycket så går den till träning och så testar man en annan. jag själv var skeptisk till normas DL kula då jag trodde den skulle vara lika hemsk som scenar men som det ser ut nu har jag hittat en riktig toppen kula som dödar bra med mycket moderat köttförstöring.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Blir att hämta Norma 80gr fmj imorgon.. Har skjutit in bössan på 90m med överslag på 25mm så den borde gå ganska mitt i på 150m..Tyvärr fick jag bössan så sent så har inte hunnit prova så mycket innan toppjakten var igång på allvar.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Blir att hämta Norma 80gr fmj imorgon.. Har skjutit in bössan på 90m med överslag på 25mm så den borde gå ganska mitt i på 150m..Tyvärr fick jag bössan så sent så har inte hunnit prova så mycket innan toppjakten var igång på allvar. jag har aldrig fått det att stämma när jag skjutit in på korta avstånd, brukar ha en liten fusklapp på flipp-upp locket hur jag ska hålla på olika avstånd.
Publicerat Januari 14, 200818 yr ja de är nog ingen dum ide att fara till 300m vallen och testa bössan på 100 150 200 230m då vet man ju istället för att gå efter teorier
Publicerat Januari 14, 200818 yr ja de är nog ingen dum ide att fara till 300m vallen och testa bössan på 100 150 200 230m då vet man ju istället för att gå efter teorier japp det tror jag du tjänar på. jag brukar skjuta in på 160 då blir det ca -5cm på 200 och -10cm på 230 sen noterar jag även på ett lågt avstånd så jag kan göra en snabb grovkontoll om jag råkar slå bössan i sten eller något dylikt under jakt. det kan vara trassligt att hitta platser i skogen för inskjutning på långa avstånd.
Publicerat Januari 14, 200818 yr var ute när skaren låg och luftade mig på skidor,var med räven himself så fågel fanns de,en tupp och en orre blev det,fint skidföre och med en mauser som ni säkert skulle dö av om ni såg den inte hade nå krusiduller på sig, jaja inte så mycket å säga fin gamtupp iaf första å sista iår
Publicerat Januari 14, 200818 yr var ute när skaren låg och luftade mig på skidor,var med räven himself så fågel fanns de,en tupp och en orre blev det,fint skidföre och med en mauser som ni säkert skulle dö av om ni såg den inte hade nå krusiduller på sig, jaja inte så mycket å säga fin gamtupp iaf första å sista iår Är jag full eller..??? Ser ut som tuppen håller på att torpedera husen vågrätt..... ;D ;D
Publicerat Januari 14, 200818 yr jag dricker wwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiskeyeyeyey tror jag virket hette bilder ät till för att chockera
Publicerat Januari 15, 200818 yr Fredag 25/1 åker jag upp för sista toppjakten för i år. Nu i helgen går det inte för då är det älgjakt med laget.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Notera va tunnhårig tuppen e. Blivit kammad av "Telge:s" helmantelkulor måntro? ;D ;D ;D