Publicerat Januari 21, 200818 yr Blev 3 orrar idag. Gick lite trögt till att börja med och hade nog åkt ett par timmar innan jag såg första fågeln. Det var en tjäderhöna glädjande nog. 67m visade avståndsmätaren utan att hon flög.... Jaja åkte vidare några hundra meter så skymtade jag ett par orrar på 300m. Smyger närmare och upptäcker att jag har missat en annan som "bara" är 200m bort. Smyger in på 162m men trots det så blev orren rejält trasig. Klarade dock bröstet igen som tur är. Fjädrar flög 42m bakom fågeln.. :-Jag såg att flocken med orrar hade ganska lugn fart så jag bestämde mig för att följa efter. Bara efter 100m ser jag dom igen men den här gången på andra sidan en jättemyr.. 450m visar avståndsmätaren. Bestämmer mig för att åka in i skogen igen och komma ut på bättre ställe. Ansmygningen tog säkert 30 min men när jag var inne på 160m fick det vara bra och tupp nr 2 damp i backen. Den här var hel och fin. Jag hade bara 3 skott med mig idag så nu fick resten av flocken vara. Ifall det skulle dyka upp en tjädertupp så måste jag ju ändå ha ett skott kvar . Åker ca 1km när nästa flock orrar sitter just ovanför mitt skidspår. Tänker inte skjuta först utan bara se hur pass bra dom går att smyga på. Hade bra skog att smyga i och när det var 100m kvar så var läget så bra på en grann tupp så jag kunde inte hålla mig. nr 3 i backen. Nu var skotten slut så resten fick leva... idag :D Däremot har jag kanske upptäckt varför jag får sånna fula sönderskjutningar ibland. Min ask med hornadys 80 grainare innehåller nämnligen 2 typer av samma kula. En spetsigare och en trubbigare. När jag tänker efter så har nästan alla sönderskjutningar kommit med den spetsigare kulan. Kanske är en tillfällighet men nog tycker jag fåglarna ska bli fina på 160m. Dom 2 sista tupparna idag sköt jag med trubbigare kula och dom blev hur fina som helst Finns det olika kulor av Hornady 80gr. ??? Den kulan skall fungera bra har själv tidigare använt den i 6PPC fast max fart i en 243a kan den säkert börja bli stygg. Vad har du för hastighet ungefär? Jag skulle nog kolla det där med olika kulor det verkar skumt grattis till orrarna iallafall!
Publicerat Januari 21, 200818 yr Det kan ju vara tillfälligheter men redan när jag öppnade sista asken så märkte jag att det fanns två typer i samma ask. Har inte märkt det på tidigare askar av samma kula. Skiljer rätt rejält i längd och spetsen är betydligt vassare. Kan mycket väl vara just den här asken som inte var bra. Jaja nu använder jag bara dom trubbigare iaf så ska vi se hur det blir. Har tyvärr inte orkat kolla hastigheten. Har kronograf men är ganska slö av mig. Tog bara en laddning som funkade och det blev 47 grains vv-n160 med standardhatt. Ganska hårt laddat men inte max enligt viht laddtabell
Publicerat Januari 21, 200818 yr Tyvärr så har man inte jaktmarken bakom huset och det kanske vore lika bra det, men jag såg dessa fina tuppar nyss.
Publicerat Januari 21, 200818 yr Vet inte riktigt, det är ju inte jag utan en kompis som vill ha en. Skick? Trappern har väl kort pipa om jag inte minns fel? Precision? jo kort pipa, 52 cm typ. piplängden försämrar inte precisionen va jag fattat? jag handladdar och skjuter helt godkända serier på 100 m.
Publicerat Januari 21, 200818 yr jasså lsjonsson, det var där dom jävlarna var idag Fick också se några stycken men från bilen >
Publicerat Januari 21, 200818 yr Pitepalt: Fina bilder Isjonsson: Ja det är dumt att klaga på utsikten från dit hus
Publicerat Januari 22, 200818 yr jasså lsjonsson, det var där dom jävlarna var idag Fick också se några stycken men från bilen > Jepp! Pitepalt: Fina bilder Isjonsson: Ja det är dumt att klaga på utsikten från dit hus Nej, verkligen inte! Hade kunnat ligga på altan och skjutit orrarna. ;D
Publicerat Januari 22, 200818 yr Idag va de nääära. Hittade tjädertuppens stjärtfjäder o en hel del andra fjädrar me Ruggar de på vintern? Hitta inge spår eller efterlämningar men mkt fjädrar p EN stjärtfjäder. Lyckades me konststycket att skjuta bom idag på 60-80m. HELT OTROLIGT! Skjöt förmodligen över! Sen var de kört resten av dagen. Får inte förglömma att de blåste stormvindar dessutom. Såg massvis, minst 50, me orre men de lätta på 500m-1km. En grupp var på 30 individer. Följde inte ens efter dem o de andra flög in på grannmarken :'( Stötte en tjädertupp längs vägen hem 20m ifrån mig. TYYYPISKT Hade ändå sökt av området me kikare men den satt i en dvärgväxt tall på ca 1,5-2mhöjd max. Syntes banne mig inte förrän den flög. OBS ingen upplega! Flög också in på grannmarken. Sen stötte vi 2 orrar o en järpe längs samma väg. Säcken tom men FÖRSTA riktiga toppjaktsdagen för denna säsong. Kommer ja leva länge på trots att det storma! Nu har man byggt på så att abstinensen infinner sig den 1feb. Nämnde tidigare i ngn tråd att toppjakten kommer igång först sista veckan, eller 2, på min mark o de stämmer i år me. Tycker banne mig att man borde förlänga säsongen här! Men ja har sett TJÄDERTUPP idag. Dock ej i topp :'( :'( Men ja har 3 inplanerade dagar kvar ;D Kameran var med i säcken o där ligger den än, tyvärr. Tyckte de va så grått o mulet att ja orka inte ta fram den.
Publicerat Januari 22, 200818 yr Nu efter ett varmt bad o ett par koppar kaffe håller man på o bli tokig i huve pga av BOMMEN. VARFÖR!!! Går bössa fel, den e ju inskjuten, va de kanske en träff i kvist, missa ja verkligen, tyckte fågeln dök lite häftigt, varför skjöt ja inte på den ja egentligen smög på, kan blåsten gjort nå på de korta hållet me en .30-06???? Många e frågorna o få e svaren. :- Smög ju egentligen på en annan pippi som satt 120-150m bort. Tyckte dock ja ana en lite ljusbrun nyans, så när jag såg orrtuppen slå i en tall 60-80m bakom mig va ju saken biff. Men varför dog den inte. ALDRIG missat ett sånt enkelt skott förr!! Kommer inte till en skjutbana förrän på Fre så innan dess blir man väl tokig. Dvs om ja inte hittar barnvakt. :-
Publicerat Januari 22, 200818 yr Nu efter ett varmt bad o ett par koppar kaffe håller man på o bli tokig i huve pga av BOMMEN.VARFÖR!!! Går bössa fel, den e ju inskjuten, va de kanske en träff i kvist, missa ja verkligen, tyckte fågeln dök lite häftigt, varför skjöt ja inte på den ja egentligen smög på, kan blåsten gjort nå på de korta hållet me en .30-06???? Många e frågorna o få e svaren. :- Smög ju egentligen på en annan pippi som satt 120-150m bort. Tyckte dock ja ana en lite ljusbrun nyans, så när jag såg orrtuppen slå i en tall 60-80m bakom mig va ju saken biff. Men varför dog den inte. ALDRIG missat ett sånt enkelt skott förr!! Kommer inte till en skjutbana förrän på Fre så innan dess blir man väl tokig. Dvs om ja inte hittar barnvakt. :- Visst är det trevligt med såna där bommar Vet hur du känner dig,testsköt min bössa i helgen efter en bom på 108m och den går som den ska så det var enbart slarv från mig. Du kanske fick stora orrfrossan /M.
Publicerat Januari 22, 200818 yr Tövabo; Hoppas att du & maddog klarar er från frossan Det är snart Torsdag...... ;) Jimbolo: Tyvärr så brukar man ju av någon anledning lyckas med den perfekta bommen på korta håll Tror inte du är ensam om detta..... Så fortsätt med ett par koppar kaffe & njut av tanken att tuppen finns kvar tills ni snart möts igen! ;D och då djä..vlar.......
Publicerat Januari 22, 200818 yr INGEN FROSSA. Perfekt stöd, kort håll. Dock satt den lite djupt i tallkronan så de kan varit kvistträff. Men självkänslan o psyket tar stryk av sådana bommar!!!
Publicerat Januari 22, 200818 yr INGEN FROSSA.Perfekt stöd, kort håll. Dock satt den lite djupt i tallkronan så de kan varit kvistträff. Men självkänslan o psyket tar stryk av sådana bommar!!! Förstår hur det känns.......men tro mig.....känns betydligt värre att bomma 2 tjädrar i rad på perfekt ståndskall under injagning av unghund..(trädskällare)!! Då pratar vi max 50-60 m!! ???
Publicerat Januari 22, 200818 yr Förstår hur det känns.......men tro mig.....känns betydligt värre att bomma 2 tjädrar i rad på perfekt ståndskall under injagning av unghund..(trädskällare)!! Då pratar vi max 50-60 m!! ??? Okej! Nu mår ja faktiskt bättre. ;D ;D ;D ;D TACK!
Publicerat Januari 23, 200818 yr Oj idag blir det fint! Idag faller tjädertupparna i backen Bilen kommer inte starta när jag ska hem men den dagen den sorgen ;D
Publicerat Januari 23, 200818 yr Jimbolo..om du vill kan vi gråta tillsammans.... Du gjorde ju endast en bom,jag gjorde flera på samma pippi.. ;D
Publicerat Januari 23, 200818 yr Jimbolo..om du vill kan vi gråta tillsammans.... Du gjorde ju endast en bom,jag gjorde flera på samma pippi.. ;D Hellre flera bom för då VET man att ngt e fel. Just nu har ja inte en blekaste om va som hände. På lör ska ja ta samma tur igen + 2 extra myrar vid ett annat berg o då ska de inte bommas!!! Dvs om fåglarna vill va me o leka. Börjar bli sugen på orrgryta o de tryter i frysen nu. Hellre tjäder iof men ja e int kinkig just nu
Publicerat Januari 23, 200818 yr Har du nått recept på den där orrgrytan? Vet inte vad jag ska göra av alla orrar
Publicerat Januari 23, 200818 yr Brukar köra receptet till gräddkokt tjäder. De me mese osså, Xtra mkt förstås! De va med i senaste Jaktmarker & Fiskevatten men de hade missat mesen. Sen har du ju ripgrytan A`la Bastunäs som finns bland recepten här på sidan. Slänger in tjäder receptet i rätt forum. Kolla där!
Publicerat Januari 23, 200818 yr var ut en tur idag, kallt och med en riktig förkylning i blodet men är man en idiot så ja då är man en ;D Han inte fram till mitt favvoställe där orrarna nästan alltid sitter,förrän dom kom flygande från det hållet rakt över huvet! 17st var det... Förföljer dom ett tag och hittar en orre som jag smyger efter när jag plötsligt upptäcker "min flock" som sitter och tittar på mig från ett gäng granar..179m och oroliga fåglar så jag testar att skjuta, håller lite högt med minnet av min 2senaste skadeskjutningar..Bom jaja de är bättre än skadeskjutning iaf.. Sen blir det att leka kurragömma med dessa med flertalet "nästan skott innan flykt" Dom var riktigt varska idag och gick ner i snön redan vid 11..Så säcken blev tom men jag har kvar så mycket tjäder sen hösten så man reder nog sig iaf..
Publicerat Januari 23, 200818 yr Första dagen denna säsong som det var riktigt vinterkyla -25 imorse då jag åkte från bilen. Började inte bra då det stod en bil där jag tänkte jaga och den rackaren hade åkt mina gamla spår. Körde en bit längre bort och då jag klev ur bilen small det ett skott kände stressen bubbla inom mig och rev snabbt ihop grejorna och stressade iväg allt för snabbt visade det sig då jag åkt 2-3km skulle jag ta en snus gissa vart dosan var? just det i bilen jaja brukar överleva en jaktdag ändå bara det händer något fast det gjorde det inte > Såg några orrar sträcka förbi det var allt första 2-3timmarna. Tillslut får jag äntligen se en tjäder som sitter i en myrholme som består av ungskog tappar den ur sikte då jag åker närmare än 300meter. Blir en besvärlig ansmygning som slutar med att jag får skjuta tuppen i en liten glugg mellan alla kvistar på endast ca:60meter. Ser en tupp till som flyger därifrån så när tuppen åkt ner i säcken följer jag efter och efter några hundra meter kommer jag till en stor sjö där på andra sidan sitter 6-7tuppar. Skidar rakt på dem över sjön kommer på 200meter och börjar böka till mig i snön då flyger tupparna. Fortsatt förföljande och samma visa tupparna flyger i sista stund blir 5-6gånger jag hinner lägga mig och börja sikta men innan jag hinner skjuta flyger dem retsamt som attan. Lyckas tillslut peta ner en tupp då är jag nöjd och vänder mot bilen och ser inga flera på tillbaka vägen. Dagens tuppar en årstupp och en gamm-tupp Detta är alltid lika härlig syn då man kommer fram Ps: tekniken är väl fantastisk jag sitter i jakt stugan och surfar på laptopen och 3G kortet, kanske inte optimalt för vildmarks känslan :-[
Publicerat Januari 23, 200818 yr Grattis,skulle vara kul å få fälla en tjädertupp i topp.Jagar iofs så lite fågel så det är väl inte konstigt att man inte får skjuta nån.