Publicerat Mars 11, 201214 yr Författare En liten tur till skjutbanan på morgonkvisten blev det. Vindstilla, -3 grader, ensam om inskjutningabanan, ja hela skjutbanan faktiskt. Nu blev det bara inskjutn ingsbänken på 80 meter idag. Det är MYCKET speciellt att skjuta med mynningsbroms kan jag säga. Ljudtrycket ger en totalt annan upplevelse av rekylen. Det gick väl närmare 40 plugg innan jag kände mig komfortabel med det. Det ser ut som att det bli en rätt tydlig träfflägesförändring med och utan broms. Det är väl inte optimalt men ett faktum att leva med. De sista 10 skotten, sköts i snabb takt 4+3+3 med omladdningar, de satt inom ca 35 mm utan flyers. Det lilla hålet överst som riktmärke. Detta är väl ingen topprecision men ger mig ändå nyttig info, bara 10 skott utan en enda flyer är ett teckan på att jag börjar bli kompis med bössan. Detta är lätta laddningar för fireforming av hylsorna, det är inte laddat för att optimera precisionen. Det säger mig framför allt att kikarmontaget är skottfast och det var en mycket viktig sak efter frustrationerna med klackar och ringar som inte satt fast i går Nu väntar lite seriös gunscrubbing. Ett total av 70 skott har nu gått genom pipan.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Vaddå, du vill ju bara ha m96or, sådana moderniteter som m98 tilltalar väl inte herrn. Går väl att göra på 96:an också.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Författare Nu är det gnuggat pipa så det står härliga till, jag hoppas det är rent nog, det ser i alla fall skinande blankt ut. Det var så lite lila på lapparna efter kopparsolventen att man skulle tro det är fel någonstans, men det blev en omgång till med det och det var verkligen väldigt lite mantlat. Känns bra inför framtiden. Nu har jag 70 formade hylsor att kalibrera och tvätta. samt 30-06hylsor att ladda med resten av kulorna jag köpt till firefomingen, 140 st tror jag ligger och skräpar.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Vilken trevlig bössa det blev Gillar din lite aggressivare break-in och som du säger 10skott utan flyers trots formskjutning och en laddning som inte är optimerad är ett tecken att du säkert kan vaska fram riktigt bra precision ur bössan!
Publicerat Mars 11, 201214 yr Gött att du överlevde vistelsen hos "mögelsmeden" Ser riktigt lovande ut med denna bössa
Publicerat Mars 11, 201214 yr Fy satan vad snygg den blev Att få in 10 skott under fireformning på 35mm bådar mycket bra tycker jag. Att sedan bromsen ser ut att vara byggd rakt från pipan gör inte helhetsintrycket sämre på något vis. En lätt avundsjuk smålänning.... //
Publicerat Mars 12, 201214 yr Författare Tack ska ni pôjker Nu är jag bara så fruktansvärt sugen på att tränatränaträna på banan. Inom ett par dagar kan jag ladda de formskjutna hylsorna och se lite mer vad bössan går för. Jag laddade lite mer, mätte friflykt och pillade i går, det står mer om det i dagboken. Nu till jobbet.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Författare grubbelgrubbelgrubbel Laddata är svåra grejer, måste prova lite olika grejer och kulvikter, det går ju teoretiskt att få rätt bra skjuts på grejerna. Nästan 338WM fart. Jag måste se till att få ordnat en kronograf, jag blir knäpp på att bra förlita mig på approximeringar i böcker och program. Med en pipa på 655mm så borde det gå att kräma ur allt som är möjligt med kalibern. Hastigheten som sådan är väl iofs rätt ointressant, bara jag hittar en laddning som håller bra precisition så spelar det inte mycket roll om jag skruvar 5,2 eller 5,6 MOA på 300 meter. Men det hindrar inte att det är kul att försöka pressa ut lite extra sekundmeter.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Författare 250Gr SGK med 52.0Gr Rhino 15 bakom var inga problem, inte antydan till platt tändhatt ens, finns nog lite mer att hämta där. Tung ock go rekyl. 200Gr Hornady SP med 53.0Gr Norma 202 känns lite snärtigare men är fortfarande en lätt laddning. Denna kulan ska gå att få upp över 900m/s, en intressant tanke för en mjuk blyspetskula med flatbase. Den höll dock ihop träffbilden bättre är SKGn, nu går det väl inte att dra för stora växlar på det, det är fortfarande bara formskjutning och knappt inskjuten piupa.
Publicerat Mars 16, 201214 yr Kul att du testat lite Markus då hittar vi fler laddningar! Nu jobbar vi med nått som är lite "nytt" för oss bägge, en kaliber som ingen av oss tidigare haft. Vilken FF gillar kulorna, vilka krut, hur mycket krut, vilken tändhatt osv. Jag hade flax och hittade rätt direkt med 225grs Hornady SP men så är det en ny kolv, ovanan att skjuta med den som kan ställa till det för mig iaf. Jag kör basic på mina laddningar nu. Testar en kula och ett krut i taget. Krymper träffbilden samtidigt som ES ligger på en vettig nivå så vill jag latja med friflykten sen för att se om det blir bättre då. Vill nu kulorna ha lång friflykt så får do skicka ner lådan och pipa i ett stycke så brotchar jag om throaten för dig om du känner fört. Är hemma hela nästa vecka om jag fattat det rätt så det är bara att ringa om det är nått.
Publicerat Mars 17, 201214 yr Författare På kikarfronten har jag nu kommit fram till både beslut och handling. Efter att ha läst kikartesterna i senaste VT och Svensk Jakt där Trijicon får mycket bra omdömen så tycker jag det verkar vara mest "bang for the buck". Jag har dock lite svårt för deras triangelriktmedel och som också påpekats i någon av tidningarna så är den inte optimal för precisionsskyttet när ljuset falnar. Jag vill kunna känna mig trygg på riktmedlet för att nypa en räv vid vakjakten. Jag har det sista året skjutit rätt mycket med mildotriktmedel och följaktligen fick det bli en Trijicon 2,5-10X56 med mildot och deras "amber" dot. Är detta nu bara solsken och glädje? Nja, jag har prioriterat bort medförstorande riktmedel, och det är jag inte jättenöjd med, men när Astrosweden säljer dessa gluggar för 8500 dineros nu så kunde jag inte låta bli. över och ut för nu.
Publicerat Mars 17, 201214 yr Författare Har nu laddat upp en provbatch med Hornady SST 225 Gr och satsar på en rätt hård laddning och bomkontakt från början, med lite tur skjuter de bra från början så behöver jag inte krångla till det. Första batchen med formskjutna hylsor Ett litet förtydligande så ni inte tror att jag är suicidal. Jag gör några få skott i lättare laddningar i stege bara för att se om laddningen jag tänker använda blir tokigt het. Men jag gör ingen laddstege för att testa precision med olika laddningar. Om detta inte skjuter bra kommer jag att backa lite på krutmängden och se om det hjälper, annars får man väl börja bolla med friflykt och andra kulor. Redigerad Mars 18, 201214 yr med MarkusR
Publicerat Mars 18, 201214 yr Författare Glad i hågen kom jag till skjutbanan med 50 plugg för formskjutning och 28 för prov och inskjutning av det som jag hade tänkt vara en bra precisionsladdning med SST225Gr. BAJS! är var det blev av det mesta. Den spred och höll på, jag sköt i bänk, (15åringen Björn som jag drar med ut en del fick en genomgång i hur man skall sitta, hålla i och tänka när man skjuter in en bössa), till slut började jag titta på kikarmontaget igen och mycket riktigt, det satt inte fast. Det gick att dra åt fästena en hel del och kikaren hade glidit i ringarna så det fick jag lossa, rätta till och dra åt igen. Bara för att jag är så livrädd för att dra sönder gängorna så sitter inte grejerna fast, skit! Allt detta med formskjutningsladdningen. Jag är helt på det klara med att det inte är någon topprecisionsladdning, men 7-8cm på 100 meter i bänk är ju löjligt. Efter ommontering av kikaren la jag mig ner för att testa riggen i bukskytte, och trots att stocken inte alls är optimerad för liggande skytte så kändes det väldigt stabilt och trevligt överlag. 225orna jag laddat i formskjutna hylsor, det som nu äntligen skulle bli ett "fullfartstest'" sket sig då ingen av patronerna gick att kamra. Det visade sig att kulisättarverktyget tryckt ner halsen mot hylskroppen så att det blivite en krage på hylskroppen precis under bröstet. Jag ringde naturligtvis Robban och skällde på honom för att han skruvat ihop nåt jävla mög till mig som inte går att skjuta med men det hjälpte föga . Jag måste ta en omgång i laddboden och lära mig hur jag ska ställa in kulisättarverktyget för att undvika detta. Det andra som sket sig var att patronerna var för långa för magasinet, det är inte det vanligaste att magasinlängden inte räcket på en m98. Det var mao rätt tänkt av bönhasaren med en kort throat, även om det naturligtvis inte var genomtänkt, bara ren och skär röta... eller? Det bli att göra om och göra rätt, kulorna ska nu sättas till krymprillen och det kommer att ge närmare 2mm friflykt, och det ska fanimig sättas i kulor med sammetshandskar så att inte hylsorna deformeras. Det var en kort rapport från skjutvallen. EDIT: På begäran lagt in lite smileys för att minimera risken att någon med bristande förståelse för den råa jargongen med inslag av intern humor skulle ta det på allvar när jag klagar på smén. Bössan är ihopskruvad med en så grym precision och finish att hälften hade varit nog för att avslöja min asvagheter som skytt Redigerad Mars 19, 201214 yr med MarkusR
Publicerat Mars 19, 201214 yr Klantarsel! Se till att få fixat montaget först å främst, ett snett montage jävlas med siktet och skruvhålen som uppenbarligen är för stora för skruvarna måste borras/fräsas och gängas om. Antingen så slaskar du dit en skena som får snedborras efter skruvhålen så den blir rak och spänningsfri eller så låter du nån fräsa upp hålen och gänga om dom åt dig... En kedja är inte starkare än den svagaste länken! Ang. dina hylsor så vet du redan vad jag tycker för det fick du reda på i fånen igår men vi tar det igen ändå.... En kalibrerad hylsa i hållaren och upp med pinolen i topp, ned med kulisättarverktyget tills det tar emot och sen backar du iaf ett kvarts varv så slipper du deformera dina formskjutna och därmed värdefulla hylsor. SST är i mina ögon en svår kula. Jag vill tro att den skall ha rejält med fart för att funka rent precisionsmässigt men helt säkert vet jag inte. Har inte fått den att funka nått vidare i någon kaliber hittills och då har jag testat den i 6mm, 6,5mm, 308" samt 338". Samma resultat i samtliga kalibrar dock har jag inte testat att gasa på utav helvete.... Det kan också bero på det faktum att jag inte testat flera krutsorter för ibland så vill det sig helt enkelt inte om man inte väljer rätt komponenter. Ditt mag har mindre utrymme än min Tikka men ändå valde jag att köra på samma patronläge som du har pga crimprillan. Du har 2mm friflykt med Hornady 225grs SP som utgångspunkt. Vill du ha längre throat så får du som sagt hojta till så ordnar jag det men gör först rätt bakom laddspaken så får vi se hur det blir. Fixa nu montaget först oavsett för om inte det håller så kan du glömma att du får nån rätsida på ditt skytte. P.S. Läser man dina inlägg med kritiska ögon så blir det riktigt dålig reklam för min del för det ser verkligen ut som om jag gjort ett skitjobb med din pang. Var bussig å kasta in lite smajlys så folk som läser ser att du jävlas med mig. D.S.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Min uppfattning om SST, det är en bra kula tills dess att någon mupp på Hornady fabriken bestämmer sig för att knöla till manteln för att skapa ett "blylås", det våldet mot manteln o kärnan med för den delen är inte bra för kulans egen precision, Utöver det, Markus, tråkig att det inte gick bra med din range day, det är sådant som får kallingarna att åka upp där bak. /C
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Klantarsel! TACK Var bussig å kasta in lite smajlys så folk som läser ser att du jävlas med mig. D.S. Done!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Ha ha fan va fånig jag känner mig men ändå... Det kan ju faktiskt massuppfittas även om de flesta vet hur puckad du är!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Ha ha fan va fånig jag känner mig För all del, fortsätt med det, jag bjuder Det tar emot att erkänna, men du har en poäng....
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare När det gäller montaget så bör det hålla nu, det var inte klackarna som sviktade nu, jag hade inte dragit åt ringarna tillräckligt. Lite mer skytte så vet jag, kvarstår minsta tveksamhet om montaget så blir det skena och vapensmed för omgängning av hål.
Publicerat Mars 19, 201214 yr ......gängning av hål. Då måste det ändå bli en ny runda till Robban va? Har hört att han är en djävel på att gänga
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Joo, det är ju en tanke, det är dock lite långt att åka bara för att gänga, så desperat är jag inte.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Lite närmre dig ligger Kumla alternativt Skövde... I Kumla hittar du Dansken som du fått fånnummer till och i Skövde hittar du Christer. Christer är gravt efterbliven fast han är en jäkel på både vinkelslip och blyslägga. Så länge du har ett montage som antingen är skevt och/eller löst så sitter du likt förbannat med skägget i brevlådan så oavsett hur du nu fått till det så anser iaf jag att det där du har nu hade jag personligen inte litat på för det har redan fått sina chanser.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Jajaja, jag vet att du har rätt, måste du tjôta så förbannat karl? Just nu tillåter inte ekonomin några utlägg alls för detta, jag kommer att köra som det är ett tag nu och fixa detta under våren. Nu har jag laddat en batch 200Gr SP, då den allmänna opinionen verkat vara att SST är svåra, detta blir första fullfartsladdningen med dessa kulor, de borde ligga och sniffa om inte på så inte så väldigt långt under 900m/s Skjuter dessa bra så blir det test på 300metern också, (och bäverammo )
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare http://www.trijicon.com/na_en/support/how_to_use_mil_dot.php Att riktmedlet inte är medförstorande blir lite lättare att leva med då skalan stämmer på 10X, då matchar det perfekt med kikaren på 222an som är 10X med mildot.